Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 01:10

Een vrij heftig maatschappelijk debat, en ik heb er nog geen topic over gezien. Wat vinden de bokkers? :)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:16

Het slaat natuurlijk helemaal nergens op...

Het is een traditie...

Zonder zwarte piet, geen sinterklaas.

Offtopic:

Kwam deze vanmiddag tegen, en moest wel lachen..

Afbeelding

tamary

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:18

Zwarte piet is een type clown. Daarbij hoort een zwartgeschminkt gezicht ongeacht de werkelijke kleur van de speler.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:19

Wat een onzin. Word het anders witte piet?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:20

Wesco schreef:

Nee, we gaan ze pimpelpaars met gele stippen schilderen.....denk dat het de enige oplossing is

Het gegoogeld, kon geen stam of volk vinden met pimpelpaars met gele stippen gezicht :')
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 19-10-13 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:21

Achterlijk en aandacht vragen!
Bij pownet.. hebben ze mensen uit bijlmer geintreviewd wat zijn vonden van sinterklaas en zijn 'zwarte' pieten.
meerdendeels viert gewoon sinterklaas met zwarte piet.
Het is gewoon elk jaar gezeik..

en wat hebben wij wel niet ( blanken vla, jodenkoeken, zigeuner snitzel, negerzoenen)
die hoor je ook allemaal niet klagen..
stukje aandacht zoeken.
Bovendien.. zijn de pieten zwart als roet vanwege de vieze schoorstenen!
enne.. ken niemand die zo zwart als roet is.. met de naam Piet :')

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:26

Zwart van het roet is later pas geintroduceert:

Van de Wikipedia site:

Afbeelding
Citaat:
De eerste afbeelding van de knecht van Sint Nicolaas, hier nog gekleed als een page. (Jan Schenkman, 1850)

Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper. In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore: een gekleurde knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam, en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd,[1] en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.[2]

Gaandeweg de 20e eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, meerdere Zwarte Pieten leuker zouden zijn. Zo waren bij de eerste officiële intocht van de Sint in Amsterdam in 1934 zes pieten aanwezig.[3] Ook in Nederlands-Indië en gedurende de mobilisatie voor de Tweede Wereldoorlog in Nederland zien we in de jaren dertig meerdere Pieten opduiken.[4][5] Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een Sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.[6] Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met voor ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Bij de jaarlijkse intocht van Sinterklaas in Amsterdam is het aantal Zwarte Pieten in de loop der jaren sterk gegroeid, tot inmiddels meer dan 600 (ook vrouwelijke) Zwarte Pieten. Een experiment met 'Gekleurde Pieten', geschminkt in diverse kleuren, kreeg geen vervolg.

Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas. Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen.

Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte, was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet). Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je voor de Sint moest uitsloven. Gaandeweg gingen die scherpe kanten eraf.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:29

Jaa knecht.. dus geen slaaf..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:31

In linkje ivm te groot:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_edit.jpg

Dit is hoe zwarte mensen in de jaren 40/50 en daarvoor werden afgebeeld en belachelijk gemaakt. De pikzwarte huid, de overdreven rode lippen, de gouden oorbellen staan hier niet op maar ook die horen bij de stereotypische neger. In die zin snap ik heel goed dat bepaalde mensen hierdoor gekwetst zijn, en ik vind wel dat je allereerst met respect om moet gaan met die mensen.. ik heb een hele hoop walgelijke reacties van mensen gehoord en gelezen, als zwarte piet niet al rasistisch was dan waren het die commentaren wel.. echt om te kotsen :n

Ik vind niet dat zwarte piet moet verdwijnen, hij hoort er gewoon bij en kinderen worden er echt niet racistisch van, ik heb in ieder geval als kind nooit die link gelegd. Maar wat ik wel een goeie oplossing zou vinden; weg met die lippestift en in oorbellen, en geef m' een paar zwarte vegen op z'n smoel in plaats van helemaal, dat is ook logischer als ie echt zwart van het roet is.. toch? En dat zal die kinderen echt niet uit maken.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 01:34

Bambolina schreef:
Ik vind niet dat zwarte piet moet verdwijnen, hij hoort er gewoon bij en kinderen worden er echt niet racistisch van, ik heb in ieder geval als kind nooit die link gelegd. Maar wat ik wel een goeie oplossing zou vinden; weg met die lippestift en in oorbellen, en geef m' een paar zwarte vegen op z'n smoel in plaats van helemaal, dat is ook logischer als ie echt zwart van het roet is.. toch? En dat zal die kinderen echt niet uit maken.

Dat inderdaad. Ik heb nog nooit iemand als blanke de schoorsteen in zien gaan en er als negerkarikatuur weer uit zien komen. :=

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:36

Kijk dat sommige mensen zich gekwets voelen is vervelend.. maar het is toch onze cultuur.. je hoort ons ook niet zeuren of culturen van een ander.. daarom zijn we ook een multi-culti kikker landje.
En iedereen herkent zware piet.. zonder rasistisch gedachte
Ik ken genoeg surinaamse mensen, ook echt de pik zwarte en die vieren het ook en hebben er geen probleem mee..
Eigelijk krijg je elke jaar deze discussie op facebook, bokt.. maakt niet uit.. maar ... volgens blijft het gewoon zo :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:54

wat een bullshit! zwartie piet is zwarte piet en geen zebrapiet.
als aanstellen pijn deed .. dan hadden al die mensen die hier zo achterlijk over doen veeeel pijn :O

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 02:06

Ik word zo moe van deze discussie. Het is en blijft onze traditie en omdat er 1 ineens vind dat het racisme is staan er ineens meer mensen op. Ik ben absoluut tegen racisme, maar dit is gewoon in een slachtofferrol stappen om iets ver uit het verleden. Daarbij mogen ze zich wel eens verdiepen in het oorspronkelijke verhaal van st niklaas, want die bevrijdde juist slaven. Dit is pure muggezifterij en absoluut niet racistisch. Het zijn de opmerkingen van mensen die het racistisch maken.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:15

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/19/verenigde-naties-doen-onderzoek-naar-domkop-en-knecht-zwarte-piet/

Citaat:
Binnenland

De Verenigde Naties doen onderzoek naar het Nederlandse Sinterklaasfeest. Onder verantwoordelijkheid van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten buigt een commissie zich over de vraag of Zwarte Piet een racistisch stereotype is. Dat schrijft NRC Handelsblad vandaag.

Begin dit jaar stuurden vier rapporteurs inzake mensenrechten, culturele rechten, minderhedenrechten en racisme een brief aan Nederland. Zij hadden “informatie gekregen” dat de traditie van Sinterklaas in de kern racistisch is. En dat Zwarte Piet, “domkop en knecht” die hij is, het stereotype voedt van Afrikanen als “tweederangs burgers”.

En hoewel ze nog geen oordeel wilden uitspreken over de informatie die ze kregen, waarschuwden ze de regering wel dat van een aanvraag voor het opnemen van de Sinterklaasviering op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed geen sprake kan zijn, voordat de “betrokken gemeenschappen” er hun goedkeuring aan hebben gegeven. Lees: de tegenstanders van Zwarte Piet, zoals de mensen die donderdag op het Amsterdamse stadhuis pleitten voor een verbod op de intocht zolang daarin Pieten met negroïde kenmerken meelopen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:19

hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht

ik zie het als dit, kan geen kwaad vind ik.. sinterklaas is een goed man, gaf ze vrijheid :))

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:22

:+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:24

Kitty1985 schreef:
Wesco schreef:

Nee, we gaan ze pimpelpaars met gele stippen schilderen.....denk dat het de enige oplossing is

Het gegoogeld, kon geen stam of volk vinden met pimpelpaars met gele stippen gezicht :')

Die zijn een paar jaar geleden al ingevoerd. De regenboog Pieten. Sinterklaas waa door de regenboog gevaren. Sloeg niet echt aan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:25

Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als zwarte piet gewoon piet wordt.
Tradities en gewoonten zijn niet statisch, die veranderen in de loop der tijden en dan weet je niet beter.
Als ik daarmee tegemoet zou kunnen komen aan mensen met een voor hen wezenlijk probleem, dan wil ik daarin best flexibel zijn. Ik kan wel begrip opbrengen voor de nare gevoelens hierover van medelanders. Er is best een manier te vinden om dit leuke feest voor iedereen aangenaam te maken. Als mensen niet hun hakken in het zand zetten.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:26

Ik wou eigenlijk een bruine boterham nemen, maar nu ik deze discussie zie, neem ik ook maar een witte. :')

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:29

Fair schreef:
Ik wou eigenlijk een bruine boterham nemen, maar nu ik deze discussie zie, neem ik ook maar een witte. :')

zeg maar gewoon boterham _O-

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:29

nou en al die mensen die suikerziekte hebben die zien het suikerfeest ook niet zo vrolijk in dus ook maar afschaffen??

nee de wereld moet niet zo zeuren vind ik.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:30

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:31

BobbieLover schreef:
je hoort ons ook niet zeuren of culturen van een ander..

Ehm... :=

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:31

Shadow0 schreef:
BobbieLover schreef:
je hoort ons ook niet zeuren of culturen van een ander..

Ehm... :=

Vraag dat maar aan wilders :))

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:32

Afbeelding

:D