Dit mag ook wel even gezegd worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Dit mag ook wel even gezegd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:26

Aangezien ik ook op bokt nog wel eens mensen hoor klagen over de kosten van dierenartsen hier even een column daarover:
warme douche?

sillysoul

Re: Dit mag ook wel even gezegd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:31

eindelijk iemand die het begrijpt...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:33

Ben ik het mee eens, maar ik denk dat je het probleem van meerdere kanten moet bekijken. Natuurlijk zitten er hoge kosten aan de opleiding tot dierenarts en alles wat er daarna nog bij komt kijken. Maar is dat niet bij iedere studie zo?
Daarnaast ben ik zelf van mening dat de kwaliteit van de geleverde zorg, het advies en vaak ook de sociale vaardigheden van menig dierenarts nogal te wensen overlaat. Dit alles neemt de klant natuurlijk ook mee in zijn meningsvorming. Als dit 'probleem' echt getackelt gaat worden, zal er van beide kanten meer begrip gekweekt moeten worden en zal er meer communicatie moeten plaatsvinden.
De advies dagen en jaarlijkse castratie/sterilisatie dagen zijn al een heel goed begin.

EDIT: er wordt in het artikel ook genoemd dat de overheid dmv. subsidies zou moeten bijdragen aan de kosten die een dierenarts maakt. Gezien de vele absurd lage inkomens vind ik dat niet eens zo'n heel gek idee. Moet natuurlijk wel goed uitgedacht worden. Denk hierbij ook aan het helpen van zwerfdieren, dat nu door de gemeenten bekostigt wordt *in het algemeen*, waardoor het zwerfdieren beleid ook niet je van het is.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:31

Sommige dierenartsen zijn gewoon abnormaal duur.
Ik had enkele weken geleden mijn kat moeten laten inslapen. Was een oude kat van 19 jaar oud, dus was gewoon op. Ben 's avonds op spreekuur geweest, dus geen spoed of dergelijke.

Ik was rond de 120 euro kwijt... om een dier te laten inslapen?
Ben twee weken geleden met mijn hond moeten gaan omdat een andere hond hem aangevallen had.. en de operatie met medicijnen enzovoort kostte 136 euro.
Waar is de verhouding?
Een operatie is dan in feite nog goedkoper dan een dier laten inslapen met twee spuitjes.

Er zijn ook dierenartsen die gewoon hart voor dieren hebben. Bijvoorbeeld de dierenarts die op de kinderboerderij komt. Die rekent echt fatsoenlijke prijzen en doet er dan ook alles aan om de dieren echt te helpen en het gewoon financieel haalbaar te laten zijn voor de kinderboerderij (die dus geen echte inkomstenbron heeft). Dat de andere geen hart voor dieren hebben.. dat wil ik niet zeggen.
Maar we zijn ook ooit eens met een konijn geweest die oorschurft had en dus de oren schoongemaakt kreeg. Had nog 2 pipetjes meegekregen voor zijn vriendje ook te behandelen (die zou het ook kunnen krijgen of onder de leden kunnen hebben, dus totaal 4 pipetjes). Mooie rekening van 126 euro. We waren slechts 15 minuutjes binnen geweest...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:00

Prijzen zijn door de jaren gestegen, wat het dan ook is. Salarissen stegen niet mee in diezelfde snelheid. Mensen die inmiddels zonder baan zitten, en dat zijn er velen, hebben vaak wel nog steeds hun dieren. Daar wordt soms op bezuinigd. Een dier is dan de dupe. Gezien de prijsstijgingen (alleen consult kost al 24-30 euro) is het voor sommige mensen financieel niet meer haalbaar om naar de dierenarts te ogaan. Een konijn met buikpijn....64 euro, een hond met buikpijn 250 euro....over nabehandeling of operatie maar te zwijgen. Ik kan me voorstellen dat zulke bedragen niet meer te doen zijn voor sommigen. Verzekering hond? 39 euro pmnd en 20% eigen risico...van een uitkering?
Dat dierenartsen hun studiegelden er uit moeten halen...Tja, dat vind ik nonsens om dat mee te laten tellen in het hele verhaal dat dierenartskosten duur zijn. Er zijn in zoveel beroepen mensen die een studieschuld hebben staan.....en die nu misschien zonder werk zitten....
Ik denk dat we onder ogen moeten zien dat de tijden van vroeger toch echt veranderd zijn. Goedkoper zal het echt niet meer worden, zeker niet in deze tijden.
Maar om te roepen dat mensen geen dier moeten nemen als ze het niet kunnen betalen...vind ik ver gaan. Die mensen hadden hun hond al vanaf pup en een dier doe je niet zomaar weg.... Het asiel kost geld voor plaatsing...
emotionele waarde...niet meer naar de dierenarts omdat dat tegenwoordig zoveel kost....het dier de dupe. Maar de mensen van dat dier zeer zeker ook.
De huidige economie draagt er niet aan bij dat tijden weer wat beter worden.

Vertaal het eens naar iets heel anders. Bijv parkeergeld. Die beleven ook stijgen. Gevolg nu dat parkeergarages leeg staan...en gemeenten er op bijleggen.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 14-10-13 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:09

Ik denk dat er ook verontwaardiging is door de verschil in prijzen tussen dierenartsen onderling.
Zo haal ik bijvoorbeeld altijd pijnstiller voor mijn hond. Hetzelfde flesje kost bij de ene dierenarts 27,75 en bij de andere kost hetzelfde flesje 36,00. Zo zie je bij veeartsen ook behoorlijk verschillende tarieven, neem de voorrijdkosten. Ik denk doordat de verschillen soms zo groot zijn, dat er ook een beeldvorming komt van graaierij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:11

Bravura schreef:
Dat dierenartsen hun studiegelden er uit moeten halen...Tja, dat vind ik nonsens om dat mee te laten tellen in het hele verhaal dat dierenartskosten duur zijn. Er zijn in zoveel beroepen mensen die een studieschuld hebben staan.....en die nu misschien zonder werk zitten....

Dat kan je vinden, maar zo is het nou eenmaal. Veel dierenartsen hebben een eigen praktijk of zitten in een maatschap. Hun winst is dan ook meteen hun loon. Je moet gewoon werken om je studieschuld te betalen. Dus hun winstmarge moet een bepaalde hoogte hebben om die schuld af te kunnen betalen. Dat is niet anders dan iemand die accountant is geworden en zijn loon krijgt van een firma, of een stewardes die betaald wordt door KLM. Alleen duren die studies minder lang en is de schuld daardoor minder hoog.
Daar komt nog bij dat het opstarten van een dierenartsenpraktijk veel duurder is dan het opzetten van bijvoorbeeld een eigen zaak als je timmerman of accountant bent. Enig idee wat de apparatuur kost? (rontgen, echo etc). Dat moet allemaal betaald worden en helaas ook doorberekend aan de klant.

Nou is er wel veel verschil in prijzen qua praktijken. En dan bedoel ik echt 400-500% prijsverschil hier in de omgeving. Dan moet je dus gewoon slim shoppen. Toen mijn hond aan de tanden geholpen moest worden heb ik hier en daar navraag gedaan en de goedkoopste (stond ook goed bekend) gekozen. Zo simpel is het. Scheelde me 300 euro...

Ik kan me zo ergeren aan het geklaag dat een dierenarts zo duur is. Je kiest er zelf voor om hem eventueel nodig te hebben. neem geen dier als je het niet wil betalen. Dat is hetzelfde als bewust(!) zwanger worden en dan gaan lopen miepen dat de pampers te duur zijn...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:15

ik blijf de verhouding zoek vinden...waarom kost een dubieus plekje verwijderen/uitsnijden bij een dermatoloog mij 95 euro....en als ik met mijn hond naar de da ga ik niet voor minder dan 200 euro de deur uit kom?
En dan is er niets gebeurt....geen goede diagnose,geen bloedonderzoek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:17

Eens.. als de tarieven zo verschillen, dan loont het dus om te 'shoppen', toch?
Als je een dier aanschaft, kost dat geld, daar moet men idd rekening mee houden.

En ook euthanasie kost geld.. dus ja, wel kosten, geen dier... maar de spullen, de ruimte en de tijd is nog steeds niet gratis ook al overlijdt het dier...

En dat het bij mensen anders is dan bij dieren, zal heus wel te verklaren zijn? dmv verzekeringen, subsidies, bijdragen oid...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:17

Ik heb zelf bij verschillende dierenartsen toch eigenlijk altijd redelijke prijzen meegemaakt. Als ik bedenk dat er naast de dierenarts vaak twee assistentes werkzaam zijn (een die het baliewerk doet, een die de dierenarts assisteert bij de onderzoeken en zo.) en nog alle apparatuur die een dierenarts heeft voor operaties, foto's en meer begrijp ik ook wel dat de kosten van een praktijk hoog zijn. En bij veel dierenartsen kan je van te voren wel achterhalen wat bijvoorbeeld de consultkosten zijn, dus dat deel zou geen verrassing hoeven zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:18

Bij een dermatoloog zou het 100 keer duurder zijn als de overheid daar niet aan mee betaalde... Alleen dierenartsen worden dus niet gesteund door de overheid, maar er wordt wel verwacht dat zij hetzelfde kunnen als humane artsen, maar dan goedkoper.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:19

Eileen je laatste alinea ben ik het helemaal mee eens. Je weet als je dieren houdt dat je het risico loopt dat daar kosten aan komen qua gezondheid.

En waarom zouden dierenartsen voor een prikkie zorg moeten leveren?
Wat denkt men dat we zelf af zouden moeten rekenen als onze gezondheidszorg niet gesubsidieerd en verzekerd was? Dat een consult bij de huisarts dan goedkoper zou zijn dan een aan huis visite van de dierenarts? Ik geloof het toch echt niet. Voor niks gaat de zon op.

En prijsverschillen heb je overal. Dat begint al in de supermarkt. Wil je goedkoper uit zijn moet je gewoon opletten net als in het dagelijks leven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:20

Manou schreef:
Ik heb zelf bij verschillende dierenartsen toch eigenlijk altijd redelijke prijzen meegemaakt. Als ik bedenk dat er naast de dierenarts vaak twee assistentes werkzaam zijn (een die het baliewerk doet, een die de dierenarts assisteert bij de onderzoeken en zo.) en nog alle apparatuur die een dierenarts heeft voor operaties, foto's en meer begrijp ik ook wel dat de kosten van een praktijk hoog zijn. En bij veel dierenartsen kan je van te voren wel achterhalen wat bijvoorbeeld de consultkosten zijn, dus dat deel zou geen verrassing hoeven zijn.

Klopt. Ik studeer diergeneeskunde en voor een management vak moesten we zelf een fictieve praktijk maken. Ten eerste was het echt een ramp om alles uberhaupt rond te krijgen. Uiteindelijk hadden we veel kosten nog gemist, maar hadden we een best hoog uur tarief. Dus we hebben echt mega veel moeten schrappen om het betaalbaar te krijgen, maar dan moet je ook een hoop conssies doen. Je laat dan echt steken vallen op het gebied van service. Denk dan aan mobiele rontgen voor mensen met paarden zonder trailers etc.
De spullen zijn duur, maar er wordt wel van je verwacht dat je het hebt.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:20

Is de vraag of iedere dierenarts een eigen kliniek zou moeten opzetten....het beroep uitoefenen kan ook in een maatschap, wat kosten drukt. En niet te vergeten....de belasting is vorig jaar fors omhoog gegaan. De dierenartsrekening valt juist daardoor een heel stuk hoger uit dan de eigenlijke rekening is. Dat medicijn valt wel mee qua kosten. Maar per potje pilletjes de BTW doorberekend krijgen...dat maakt het duur. Dan nog de vrijheid die er is om eigen prijs te berekenen (al dan niet klein inkoop of groot inkoop)....dan zijn er wel verschillen per praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:21

Maar juist doordat er in de tarieven soms zoveel verschil is, krijgt men wel de stempel van geldklopper. Want het zou dan goedkoper kunnen.

Zo hebben wij ook twee hoefsmeden hier in de buurt. Ze doen beide hetzelfde werk, hebben allebei de zelfde mogelijkheden voor de klant. De een rekent tien euro meer voor het bekappen dan de andere. De goedkoopste is 20 euro. Verschil, de een heeft zichzelf een luxe minivrachtauto aangeschaft en de andere rijdt gewoon in een bestelbus. Soms moet je dus als klant ook de niet noodzakelijke keuzes van een ander betalen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:24

Bravura schreef:
Is de vraag of iedere dierenarts een eigen kliniek zou moeten opzetten....het beroep uitoefenen kan ook in een maatschap, wat kosten drukt. En niet te vergeten....de belasting is vorig jaar fors omhoog gegaan. De dierenartsrekening valt juist daardoor een heel stuk hoger uit dan de eigenlijke rekening is. Dat medicijn valt wel mee qua kosten. Maar per potje pilletjes de BTW doorberekend krijgen...dat maakt het duur. Dan nog de vrijheid die er is om eigen prijs te berekenen (al dan niet klein inkoop of groot inkoop)....dan zijn er wel verschillen per praktijk.

De meeste praktijken zijn ook maatschappen omdat het tegenwoordig al bijna niet meer te doen is om het alleen te doen. Je bent echt serieus tonnen verder voordat je fatsoenlijke aparatuur hebt. En dan heb je nog geen pand wat geschikt is voor de werkzaamheden. Denk ook aan afzuiginstallaties voor gassen, operatiekamers, climatecontrol in de recovery etc. Ik had het zelf ontzettend onderschat wat er bij een praktijk komt kijken en ik denk dat meer mensen dat (onbewust) doen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:56

Ik weet niet hoe het bij dierenartsen geregeld is, maar toen tandartsen een experiment hadden met vrije tarieven was het verbóden om met elkaar te overleggen welke prijs gevraagd werd (wel overleggen was een economisch delict waar vervolging op staat). Zo krijg je dus verschillen in prijs, de één berekent het zo, de ander zo. Inkomen blijft vergelijkbaar maar bij de één betaal je meer voor deze behandeling en bij de ander meer voor een andere behandeling. Shoppen loont dus inderdaad voor de consument.

Persoonlijk betaalde ik veel meer aan dierenartskosten toen ik nog in de stad woonde, lijkt mij niet heel gek; voor een glas cola op het terras betaal je in de stad immers ook meer, en voor een paar schoenen ook, zelfs in de supermarkt ben ik nu goedkoper uit. Alleen vinden mensen dat voor horeca of detailhandel normaal en zijn dierenartsen meteen graaiers... maar voor hen gelden de hogere prijzen ook!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:18

Daarbij is een pand in de stad ook een stuk duurder dan op een meer afgelegen plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:22

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:28

eilleen333 schreef:
Bij een dermatoloog zou het 100 keer duurder zijn als de overheid daar niet aan mee betaalde... Alleen dierenartsen worden dus niet gesteund door de overheid, maar er wordt wel verwacht dat zij hetzelfde kunnen als humane artsen, maar dan goedkoper.

de dermatoloog waar ik het over heb krijgt hier in frankrijk helemaal niets van de overheid.Heeft gewoon een eigen praktijk en een typteef.En moet ook gewoon 70% belasting afdragen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:34

Als het geen spoedgeval betreft dan is het raadzaam om rond te bellen wat bepaalde handelingen kosten bij verschillende praktijken. Soms zie je praktijken nieuwbouw plegen, samen gaan om een groter gebied te bereiken en expertise te vergroten, prima, maar de prijzen worden vaak ook meteen een stuk hoger.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:41

geerke schreef:
eilleen333 schreef:

de dermatoloog waar ik het over heb krijgt hier in frankrijk helemaal niets van de overheid.Heeft gewoon een eigen praktijk en een typteef.En moet ook gewoon 70% belasting afdragen...

Ik geloof wel dat bepaalde lasten in Frankrijk een stuk lager liggen. als ik me niet vergis is onder andere de prijs van vastgoed heel anders dan hier. Maar dat weet ik niet zeker, dus pin me er niet op vast, maar ik kan me goed voorstellen dat dat de prijs van een behandeling aanzienlijk kan verlagen.

Ik heb door mijn management opdracht een kijkje genomen in de financiele keuken van de dierenarts, en het valt gewoon niet mee. Ik ben het met jullie eens dat sommige artsen de hoofdprijs vragen. Maar je weet gewoon, dat wanneer je een dier neemt dat er vroeg of laat kosten bijkomen. Dat die hoog zijn, ja, da's balen. Maar dat weet je van te voren.
Ik heb een auto. Er komt een dag dat mijn distributieriem vervangen moet worden. Ik weet dat dat duur is. Als die dag komt, dan zal ik balen, maar ik weet toch dat die kosten komen? Dan moet ik er toch niet over klagen? Of ik had geen auto moeten kopen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:44

Ik heb nog nooit een dure dierenarts gehad. Onze kitten uit het asiel was flink verkouden, waar later nog ontstekingen en infecties bij kwamen. Dus 8 dierenartsbezoeken, een aantal stripjes pillen en een heleboel injecties later bleken we maar 40 euro kwijt te zijn. Bleek dat de DA alleen het eerste bezoek gerekend had en ook niet alle medicijnen :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:47

Daar heb je dan wel mazzel mee, de dierenarts hoeft dat niet te doen. Wij hebben ook wel eens mazzel gehad, ook wel eens pech.
Nacht consult in het weekend voor ons oude hondje: 120 euro voor het consult, 1,20 voor de pijnstillers... Echt kak gewoon. Het ging gewoon om een stripje pilletjes. Maar ja, hondje lag te gillen van de pijn, dus we hadden geen keus en konden echt niet tot maandag wachten. Spoednummer gebeld, en precies de duurste dierenarts van de omgeving had dienst. Ik baalde echt als een stekker. Maar goed, wederom: dat weet je als je een dier neemt. En die van ons worden gewoon altijd ziek in het weekend. Kan niet wachten tot ik afgestudeerd ben, dan kan ik het lekker zelf doen ;) .

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:51

Sommige vragen ook gewoon veel.
Ik betaal het graag voor mijn dieren maar weet inmiddels wel door bevriende dierenartsen waar ik zijn moet.
Basis van no cure - no pay ben ik het niet mee eens want de da moet ook tijd vrijmaken en de gebruikte spullen kosten ook geld. Denk aan verdoving ect.