Geef jij nog aan goede doelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 16:45

Ik was wel benieuwd naar wie er nog geld geeft aan goede doelen. Ik doe het namelijk niet, en waarom:
-Het salaris van de mensen die bij de betreffende stichting werken, is veel te hoog;
-Het gebouw waar deze mensen in werken is net iets te mooi;
-Er wordt na al die jaren nog steeds tropisch hout gekapt;
-Het zijn nog steeds dezelfde diersoorten die met uitsterven wordt bedreigd;
-De innovaties voor borstkanker, waar zijn die? Nog nooit iets gehoord over een verbetering in de behandeling van borstkanker, en als dat al is, hoor ik nooit dat dit mede dankzij pink ribbon is mogelijkgemaakt. (dit is even een voorbeeld, uit andere fondsen heb ik ook nooit een positieve verandering gezien)
-de 'zielige mensen' in de filmpjes voor mensenrechten, steun Afrika e.d. worden gewoon betaald om voor de camera verdrietig te kijken
-als je zegt: ik wil wel helpen, zet mij maar op het vliegtuig naar Afrika dan help ik mee aan het bouwen van een school, wordt altijd gezegd dat dat niet de bedoeling is, je kan alleen geld geven.

Als er een collectant aan de deur komt, denk ik: goh, de directeur wil graag een nieuwe auto :+ En daarom geef ik geen geld aan goede doelen.

Cerilene_

Re: Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:50

Ik geef wel aan goede doelen. Hoewel wat jij beschrijft heel erg is en het allemaal erg dubbel maakt ben ik van mening dat als er maar een paar centen van je donatie wel op de juiste plaats aankomen, het al beter is dan niets. Ik merk wel dat ik selectiever ben en alleen geef aan goede doelen waarvan ik de 'cause' echt belangrijk vind. Ook kan ik nooit heel veel geven, aangezien ik zelf simpelweg niet bepaald een geldboom in de tuin heb (studerend met een kindje onderweg).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:15

Zeker wel. Ik doneer bijvoorbeeld aan Artsen zonder Grenzen: noodhulp op plekken waar noodhulp hard nodig is. Stel je voor dat er dan maar de helft van het geld op de goeie plek terecht komt, komt er toch in elk geval geld op de goeie plek terecht. En zo zijn er nog wel meer organisaties waarvan ik denk dat ze goed werk doen, en dat ik daaraan bij wil dragen. En er zijn er altijd maar weinig die belachelijke bedragen verdienen, denk ik dan... Van dat graaigedrag word ik niet blij, maar daar heeft een vluchteling in Syrië niks aan.

Voor het idee:
Afbeelding

Ik kan leven met die verdeling. Al vind ik nog steeds dat de directie een belachelijk bedrag verdient.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:17

Goh, wat jammer dat je het zo ziet TS. Heel betreurenswaardig, vergeet je toch waar het geld toch daadwerkelijk naartoe gaat.

Als je dan geen geld (wilt) geven/geeft. Zou je dan ook geen bloed willen geven?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:19

Voor kanker zijn ze bezig met chemo die het lichaam niet meer vernietigd maar de kankercellen inkapselt waardoor ze niks meer kunnen en gewoon door het bloed zweven. Dit kost tijd, en dan heb ik het niet over maanden, maar jaren. Ieder minuscuul foutje moet eruit, zie maar te verzinnen hoe dat eruit moet. Tijd is geld, en dat geld hebben ze dus weldegelijk nodig.

Citaat:
-de 'zielige mensen' in de filmpjes voor mensenrechten, steun Afrika e.d. worden gewoon betaald om voor de camera verdrietig te kijken

Goed toch, hebben ze weer geld voor een boterham wat ze ervoor niet hadden :Y) ;)

Er gaat inderdaad maar een heel klein deel van iedere euro daadwerkelijk naar het doel, maar dat staat zover ik weet op de sites van de doelen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:19

Ik geef heel beperkt. Dierenasiel en Brooke's. Moet eerlijk zeggen dat bij mij het vertrouwen in de grote organisaties ook een beetje weg is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:20

Ja, ik doneer maandelijks aan WSPA. Ik weet niet of het op de juiste plek terecht komt, ik hoop het alleen maar. Mijn eigen steentje dat ik bijdraag is de zwerfkatten op het industrieterrein voeren.

Ik geef ook altijd wel wat aan de deur of als er benefietavonden op TV zijn. Ik vind alles zielig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:21

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-13 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:22

Ik ook niet.
Als ze langs komen nog wel iets,maar weinig = voor de moeite.
Ik heb er ook geen goed gevoel meer over.
Kennis had voor het goede doel nog verband dat op/net over datum was, maar natuurlijk nog prima te gebruiken.
Was niet de bedoeling,alleen geld......... Hmmm zegt mij genoeg.

Voor het lokale dierenasiel gaf ik wel ruim,tot ik poedersuiker behandeld werd toen ik een "nieuwe" hond zocht.
Ook daar ben ik dus klaar mee.
Jammer hoor!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:22

Pinkribbon :
Citaat:
74 cent gaat naar wetenschappelijk onderzoek, 14 naar psychosociale zorgprojecten en 5 naar voorlichting. De overige 7 cent naar wervingskosten (6 ct) en eigen organisatie (1 ct).

WNF :
Citaat:

Ga zo maar door, dit zal grotendeels ook kloppen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:31

Je scheert nu voor het gemak wel even alle doelen over 1 kam, he? ;)
En hoewel jouw argumenten gelden voor een aantal organisaties, blijf ik 'mijn' doelen toch steunen.
Al komt er van iedere euro maar 10 cent op de plaats waar het wezen moet, da's toch 10 cent!
Als je niks geeft, verbetert er zéker niks. Ik vind dat egoistisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:34

Ik heb na meer dan dertig jaar alles behalve Brooke opgezegt. Dus wnf, kwf, Greenpeace en nog vijf anderen. Heb er even geen zin meer in en na dertig jaar vind ik het voorlopig genoeg, ik gaf daarnaast ook elke keer vijf euro aan de deur, dat is nu ook minder geworden.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:39

Ik geef alleen aan Brooke Hospital. En laatst toen er een oudere dame aan de deur kwam voor de dierenbescherming, maar dat is dus eenmalig.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:45

De enigste organisatie die ik ooit heb gesteund is the sea shepherds.
zoveel effectiever dan greenpeace en met amper 10% van de middelen dat GP heeft.
bij Sea shepherd krijg je waar voor je geld.

goede doelen voor mensen steun ik niet.
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 07-10-13 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:50

Ik steun geen enkel doel door middel van geld. Wat ik wel doe, is mij inzetten voor de dieren door vrijwillig in ons plaatselijke asiel te werken, ook doneer ik bloed, mijn bloed mag ook gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek.

Op deze manier heb ik tenminste het gevoel iets effectiefs bij te dragen aan de maatschappij :).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:54

Wij geven aan alles wat aan de deur komt :)

Verder geven wij 60 euro per maand voor 2 kinderen in El Salvador. Maar wij hebben wel persoonlijk contact met die kinderen, zodat we zeker weten dat het geld ook echt bij hun aan komt. Er is ook de mogelijkheid om ze op te zoeken, dat willen wij later nog wel eens gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 07-10-13 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:59

Ik zie ook dat veelste veel geld word opgehaald voor eige gebruikt. En komt wel op juiste plek dan wordt vaak zo ingezet dat op langer termijn als nog niks verbeterd.
Alleen goede doelen die ik persoonlijk ken en waar ik veel vertrouwen in heb geef ik wel wat. Maar in grote organisatie's heb ik algemeen geen vertrouwen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:01

Wij geven (liever) niet aan mensen die aan de deur komen, ontzettende hekel aan en die mensen komen altijd op de vreselijkste tijdstippen. Rustig eten? Hoo maar :(
Niets geven is hier in het dorp altijd moeilijk, ons kent ons en anders wordt er naar over je gesproken, dus dan doen we er 'omdat het moet' maar een paar koperen muntjes in.
We geven wél via internet aan vaste stichtingen of via die zakjes die je van te voren binnenkrijgt; stukken prettiger omdat je ook gewoon dat zakje op de deur kan plakken wat ze dan meenemen. We geven bijvoorbeeld aan de nierstichting en het Beatrixfonds. Ook doneer ik persoonlijk elk jaar aan Brooke's en steunen we een manegepaardenopvang waar ik stage heb gelopen.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:03

Nee, ik doneer niet. Als je er een wat geeft moet je de ander ook wat geven vind ik, en ik heb ook geen geldboom in mijn tuin :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:06

Ik doneer maandelijks een klein bedragje aan een buitenlands asiel en mag mij daardoor brokkensponsor noemen. :)
Daarnaast gaat er 2-3x per jaar een doos met speelgoed (afgekeurd door mijn kat of extra besteld/gekocht), voer en andere spullen naar een kittenopvang.

Hier staat er vaak een standje van dierenlot of menodi of een andere dierenbeschermingsorganisatie waarbij er handtekeningen worden verzameld voor wetsvoorstellen etc, maar dan moet je wel maandelijks doneren. >;)
Bij mij vangen ze alleen daardoor dus al bot, want ik wil best een handtekening zetten en eenmalig een bedrag overmaken, maar ik ga niet elke stichting maandelijks geld geven, dan kom ik zelf niet meer rond.

Wel leuk trouwens om met die lui in discussie te raken door te beginnen met 'ik vind dat ik al genoeg doe voor de dieren'. :')

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:07

Hier vaak de wat kleinere goede doelen.
Een meisje dat ziek is en naar het buitenland moet voor behandeling, maar wat niet vergoed wordt.
Een pakketje schoolspullen voor een jongetje in afrika.
Dat soort dingen.
Dan heb ik toch meer het idee dat mn geld ook goed terecht komt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:20

antje_vip schreef:
-De innovaties voor borstkanker, waar zijn die? Nog nooit iets gehoord over een verbetering in de behandeling van borstkanker, en als dat al is, hoor ik nooit dat dit mede dankzij pink ribbon is mogelijkgemaakt. (dit is even een voorbeeld, uit andere fondsen heb ik ook nooit een positieve verandering gezien)

Nog geen twintig jaar geleden ging iedereen hartstikke dood aan borstkanker, nu overleeft bijna iedereen het.
De kankerstichting doet enorm veel onderzoek, en zijn al superver met onderzoeken. En nee, dat gaat niet snel. De onderzoeken gaan maar een heel klein stukje bij beetje.

De hartstichting doet enorm veel onderzoek, de hersenstichting ook en de alzheimerstichting ook.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:54

Wij doneren niks. Grotendeels gaat al het geld naar de mensen die hogerop zitten en worden er bedrijfsuitjes mee betaald.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:59

Tjonge, wat een cynisme. Er blijft zeker wat aan de strijkstok hangen, en er is een hoop aan te merken op de salarissen, maar 'grotendeels' en 'bedrijfsuitjes'? Nee... Er gaat wel degelijk ook geld naar het goede doel zelf. En zoals eerder al aangegeven: door de verschillende goede doelen wordt ook veel geïnvesteerd in onderzoek dat anders niet mogelijk zou zijn geweest.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:13

Wij hebben toen voor school de hele dag klusjes bij mensen thuis gedaan, om zo geld in te zamelen voor de arme kinderen in Afrika...Later kregen wij te horen dat het geld daar nooit is aangekomen, maar bij de directeur terrecht is gekomen, dus nee, voor mij geen goede doelen meer steunen....

Hetzelfde als in Haïti.....met alle overstromingen, tonnen is er ingezameld, en er is nog geen 1 nieuw gebouw neergezet, terwijl dit al jaren terug is.