Gouda verplicht vijfjarigen de afwas te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Gouda verplicht vijfjarigen de afwas te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 09:55

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... doen.dhtml

Tja, titel spreekt voor zich... Lang leve de participatiemaatschappij, waar je als ouder die hulpbehoevend is, minder huishoudhulp krijgt omdat er kinderen vanaf 5 jaar in je huishouding leven...

Kijk, ik vind het ergens logisch dat als er volwassenen in je huishouding leven, die zonder meer de huishouding op zich nemen. Wat mij betreft schaffen ze dus de hele hulp in de huishouding voor gezinnen waarin (meerdere) gezonde meerderjarigen leven.

Dat kinderen - naargelang leeftijd- wat klusjes in huis doen vind ik verder geen probleem of zo. Maar dat een gemeente dit misbruikt om te snijden in de zorg.... Dat vind ik ronduit crimineel.

Vooral omdat iedereen met kinderen, weet dat het juist MEER energie kost om ze te laten afwassen en opruimen, kinderen worden immers niet als huishoudautomaat geboren en een vijfjarige die afwast maakt doorgaans juist meer rommel. :')

Daarnaast worden kinderen met een hulpbehoevende ouder meestal al zwaarder emotioneel belast en is er al minder geld en middelen voor deze groep, en oudere kinderen hebben vaak al veel zorgtaken rondom hun ouders en moeten eerder zelfstandig worden, ik denk dat een gemeente die nog wat aan deze last wil toevoegen eigenlijk een vorm van kindermishandeling promoot...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:57

Helemaal met je eens. En als aanvulling zullen er door de verstoorde ouder-kind relaties, met alle gevolgen van dien op den duur meer zorgkosten ontstaan vanwege de begeleiding die nodig is om het gezin weer op de rails te krijgen.
Dus de hele bezuiniging mislukt op de lange termijn ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:07

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:09

Ik vind het op zich niet een raar plan. Het is toch logisch dat je als kind mee helpt in het huishouden? Waarom moet de gemeente huishoudelijke hulp betalen als kinderen/echtgenoot het ook kunnen doen :? Wat is er mis met een ander helpen die het niet kan?
Wij deden dit ook thuis, niet omdat mijn ouder ziek was, maar omdat het m.i. normaal is. Bij mijn opa en oma moesten we ook helpen. Niet meer dan logisch lijkt mij. Ik vind het raar dat een gemeente moet betalen om je huis schoon te houden...

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:11

Ik vind het ook absurd. Een kind moet toch gewoon kind kunnen zijn? Als ze de regel hanteren bij 'vanaf 15', dan kan ik me daar nog wel in vinden tot op zekere hoogte. Mijn kind zal later ook echt wel klusjes krijgen. Maar het welbevinden moet toch altijd voorop staan en dat gebeurd niet als je een 5jarige verplicht af te wassen. Belachelijk :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:12

Is het weer eens zover. Dit redelijk kindonvriendelijke idee is jaren geleden ook al eens in het nieuws gekomen. Ja een kind kan wat doen, maar van een kind eisen dingen te doen zodat er minder zorg van buiten hoeft te komen schandalig.

Net als het idee dat ik vandaag hoorde dat gemeentes ouderen en andere zorgvragers kan "dwingen" om in ruil voor de zorg vrijwilligerswerk te gaan doen. Niet echt dwingen maar wel dwingend opleggen. Geen idee hoe ze dat voor ogen hadden, voor een gezonde oudere die geen zware huishoudtaken kan doen misschien nog een kleine optie, maar anders.

Het idee bv ze gaan voorlezen bij de voorschoolse opvang bij kinderen met een taalachterstand. Die is hier niet eens. _O- dat soort dingen. Bedacht vanachter een buro in de grote westerse stad zonder enige kennis van ouderen of hulpbehoeftigen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:13

Wij hielpen op die leeftijd ook al mee in het huishouden. Gewoon kleine klusjes. Denk dat dat heel goed zou zijn voor de meeste jeugd van tegenwoordig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:15

Op vrijwillige basis klusjes doen ja. Dit plan is bedacht dat het verplicht wordt zodat er minder zorg extern aangeboden kan worden. Betekend dat een klein kind verplicht de taken moet doen ongeacht school, huiswerk, kind zijn, ziek enz. Ze schatten in dat een kind van 5 een uur PER DAG de verplichte klusjes kan doen. Dat is in mijn ogen schandalig en kinderarbeid,

Een kind van 5 en een van 7 in huis kan betekenen dat je geen recht meer hebt op thuiszorg terwijl je dat chronisch nodig hebt,

deflin

Re: Gouda verplicht vijfjarigen de afwas te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:20

Dit is al heel lang zo en is het protocol gebruikelijke zorg.

4.1.7 Bijdrage van kinderen aan het huishouden
In geval de leefeenheid van de zorgvrager mede bestaat uit kinderen, dan gaat
de indicatiesteller ervan uit, dat de kinderen, afhankelijk van hun leeftijd en
psychosociaal functioneren, een bijdrage kunnen leveren aan de huishoudelijke
taken.
• Kinderen tot 5 jaar leveren geen bijdrage aan de huishouding.
• Kinderen tussen 5-12 jaar worden naar hun eigen mogelijkheden
betrokken bij lichte huishoudelijke werkzaamheden als opruimen, tafel
dekken/afruimen, afwassen/afdrogen, boodschap doen, kleding in de
wasmand gooien.
• Kinderen vanaf 13 jaar kunnen, naast bovengenoemde taken hun eigen
kamer op orde houden, d.w.z. rommel opruimen, stofzuigen, bed
verschonen.

Taken van een 18-23 jarige
Van een volwassen gezonde huisgenoot wordt verwacht dat deze de
huishoudelijke taken overneemt wanneer de primaire verzorger uitvalt.
Een 18-23 jarige wordt verondersteld een eenpersoonshuishouden te kunnen
voeren.
De huishoudelijke taken voor een éénpersoonshuishouden zijn:
• schoonhouden van sanitaire ruimte,
• keuken en een kamer,
• de was doen,
• boodschappen doen,

http://www.nationalehulpgids.nl/forms/P ... keZorg.pdf

Bijna elke gemeente gebruikt bovenstaand protocol.

Shadow0

Re: Gouda verplicht vijfjarigen de afwas te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:26

'Naar eigen mogelijkheden betrokken worden bij' is wel heel iets anders dan 'moeten doen en krijgen er geen hulp in de huishouding meer voor.'

Met de klusjes is niks mis, maar de verantwoordelijkheid kun je niet bij de kinderen leggen. Zeker niet bij kinderen van net 5!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:27

karuna schreef:
Op vrijwillige basis klusjes doen ja. Dit plan is bedacht dat het verplicht wordt zodat er minder zorg extern aangeboden kan worden. Betekend dat een klein kind verplicht de taken moet doen ongeacht school, huiswerk, kind zijn, ziek enz. Ze schatten in dat een kind van 5 een uur PER DAG de verplichte klusjes kan doen. Dat is in mijn ogen schandalig en kinderarbeid,

Een kind van 5 en een van 7 in huis kan betekenen dat je geen recht meer hebt op thuiszorg terwijl je dat chronisch nodig hebt,

Denk dat de meeste kinderen helemaal niks in huis doen om het hun ouders wat gemakkelijker. En nee, was bij ons niet op vrijwillige basis. Wij hadden een boerenbedrijf. En dan is het gewoon heel normaal dat je meehelpt. Zou de maatschappij een heel stuk van opknappen, want dan hebben de kinderen ook geen tijd om rotzooi te trappen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:29

Shadow0 schreef:
'Naar eigen mogelijkheden betrokken worden bij' is wel heel iets anders dan 'moeten doen en krijgen er geen hulp in de huishouding meer voor.'

Met de klusjes is niks mis, maar de verantwoordelijkheid kun je niet bij de kinderen leggen. Zeker niet bij kinderen van net 5!

het is met net hoe erg de journalist het wil brengen. Het moet natuurlijk wel nieuws zijn ;)
Denk dat het daadwerkelijk stoppen van de hulp wanneer er een kind van vijf is wel mee zal vallen. Tegenwoordig is het de bedoeling dat de Wmo gaat kantelen en maatwerk levert en niet vastzit aan werkprocessen.

http://www.youtube.com/watch?v=TNLvRG-LjeA

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:30

Wij hielpen ook wel mee met dingen. Volledig normaal. Maar dat staat los van de verplichting. Nadeel is dat kinderen van chronisch zieke ouders toch al veel meer meehelpen uit zichzelf. En geen kind meer kunnen zijn daardoor. Als er dan ook een verplichting op ligt neem je ze hun jeugd af en de mogelijkheid om kind te zijn en geen mantelzorgen.

Wmo en maatwerk _O- :') . droom zacht. Wij hebben iets tevee meegemaakt met wmo om daar geen vertrouwen meer in de te hebben. De erg kromme regels die ze hanteren, inclusief een wmo miepje dat langskwam voor herindicatie.

De situatie als volgt, ik in rolstoel kan niet eens zelfstandig naar het toilet of aankleden. Vooruitzichten op verbetering twijfelachtig. Manlief heeft een flinke whiplash maar werkt ondanks dat gewoon fulltime omdat hij het kan en iemand het geld moet verdienen. Buren en vrienden rondom werken beiden fulltime ouders wonen 100 km verderop en zus nog verder.

Dame vond dat ik geen recht had op thuiszorg want manlief werkte. Zou hij ziek gaan thuiszitten vanwege zijn whiplash dan konden we 20 uur per week hulp krijgen voor persoonlijke verzorging en 6 voor huishoudelijke hulp. We moesten het maar opvangen met mantelzorg. Hoe werkelijk geen idee maar dat waren de regels. We hadden op dat moment 6 uur per week hh en 10 uur pv. Door de omschakeling naar wmo waren de bovenstaande richtlijnen dus gepakt met dit als resultaat.

Uiteindelijk is dit een kort geding geworden en is de wmo dame genadeloos afgeslacht door de rechter. Alleen heeft de ellende maanden voort geduurt voordat dat geregeld was. En tot die tijd mochten ze de zorg niet stopzetten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-10-13 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:31

Deflin: maatwerk, maar met een flinke korting op het budget. Dus er wordt wel degelijk flink geschrapt.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:32

ik denk dat een ouder niet voor niets aanklopt bij de gemeente.
Je ziet juist hoe ouder het kind wordt (denk aan de puberteit) hoe meer het zich tegen de ouders op gaat zetten en dus die taken niet doen.
en dit gebeurt asl helemaal snel bij ouders die minder gezag hebben over hun kind.
en dit zijn nou juist de ouders die meestal extra hulp nodig hebben.
dus ja ik vind dit een heel slecht idee !

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:32

En ik denk ook dat het niet voor de kinderen die al meehelpen geld. Daar gaat een gemeente of instantie echt wel naar kijken. In een krant staat het regelmatig anders dan dat het in werkelijkheid gebeurt.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:36

Shadow0 schreef:
Deflin: maatwerk, maar met een flinke korting op het budget. Dus er wordt wel degelijk flink geschrapt.

uiteraard wordt er geschrapt. Maar de gemeente gaat echt wel kijken wat wel en niet kan. Er wordt veel meer naar de eigen kracht van de burger gekeken en als er iemand is die iets voor je kan doen dan is het toch geen schande om iets van iemand te vragen.

Die kant zullen we echt weer op gaan en moeten. Elkaar helpen zodat iedereen weer mee kan doen in de maatschappij. Hoeveel moeite is het om even een extra boodschapje voor je beperkte buurvrouw of buurman mee te nemen of om de container voor hem/haar buiten te zetten als ze dat zelf niet meer kunnen.
Laatst bijgewerkt door deflin op 03-10-13 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:37

kinderen van vijf borstelen toch ook paarden?En soms ruimen ze ook poep op...en dat mag wel?
En afwassen niet?
Ik vind het inderdaad niet op zijn plaats dat de gemeente dat gaat bepalen en weer gaat bezuinigen.
Kinderen mogen best helpen en in iedergeval hun eigen rotzooi opruimen en hun eigen vuile was in de wasmand gooien.Zelfs als ze vijf zijn.
Ze zijn op die leeftijd daar prima toe in staat,of ze het willen is een tweede natuurlijk.
Maar goed,ik heb geen kinderen...en dat is misschien maar goed ook. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:38

Shadow0 schreef:

ze schrappen alleen niet de bestuurslagen....daar zouden ze eens mee moeten beginnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:39

Eigen kracht van de burger brrrr wat een term. Wel eens zelf hulpbehoevend geweest? Je vraagt niet voor niets hulp. Niets zo erg als moeten toegeven dat je het niet red zelf. Het kost je daarnaast ook nog eens een hele flinke kwak geld als je jonger dan 65 bent. Dus vrijwillig joepie omdat het zo leuk is aanvragen nee. %)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:42

karuna schreef:
Eigen kracht van de burger brrrr wat een term. Wel eens zelf hulpbehoevend geweest? Je vraagt niet voor niets hulp. Niets zo erg als moeten toegeven dat je het niet red zelf. Het kost je daarnaast ook nog eens een hele flinke kwak geld als je jonger dan 65 bent. Dus vrijwillig joepie omdat het zo leuk is aanvragen nee. %)

ja helaas wel en bekend met een moeder met een chronische aandoening.
Zo werkt het nou eenmaal en die kant gaan we op. Heb het ook niet zelf verzonnen.
Het kost sowiesow enorm geld ook al ben je ouder dan 65, als je genoeg vermogen in box 3 hebt dan betaal je gewoon alles zelf.

En idd als de AWBZ niet zo vrij was geweest met het verstrekken van de PGB's dan had dit nooit hoeven gebeuren. Hou er rekening mee dat min. 12 % van je loon al richting de AWBZ gaat.
Daarom wordt nu alles richting de gemeentes geschoven en die mogen het oplossen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 10:43

Deflin:

het probleem is niet dat kinderen die dingen niet zouden kunnen of mogen doen, het probleem is dat er een zorgindicatie wordt gemaakt waarbij er aftrek is van uren recht op zorg, op grond van wat kinderen aan huishoudelijke taken zouden kunnen verrichten.

Waarbij 'boodschap' doen heel aardig is als het gaat om een pak suiker bij de buurtsuper, maar je weet ook dat dat er voor veel mensen niet inzit. Supermarkt te ver, andere winkels ook niet bij de deur.

En dat kleren in wasmanden gooien al nooit de taak van een huishoudelijke hulp was, integendeel, je zorgt als je hulp komt, dat ze haar werk kan doen en niet eerst moet opruimen, of je nou ziek, kind of weet ik wat bent...

Er komt dus in de praktijk, op grond van die leuke lichte klusjes, juist echt huishoudelijk werk op de schouders van jonge kinderen terecht. En vaak gaat het om kinderen die extreem zelfstandig moeten zijn op jonge leeftijd omdat ouders zaken niet kunnen, en die ook al vaak een stukje zorg aan de ouder verlenen.... En dat kan beginnen op een leeftijd zo jong als 5, ja.

Daarbij is het aanleren en zorgen dat het gebeurt, bij kinderen een stuk opvoeding. Ze doen dat niet vanzelf namelijk. :+ Overigens is het volgens mij nooit de bedoeling geweest dat huishoudelijke hulpen daadwerkelijk troep opruimen, die zijn er voor het huishouden.

@Aprils Joke: er zullen echt kinderen zijn die in de puberteit zich afzetten en misbruik van de zwakten van zieke ouders maken. Maar ik heb het juist vaak andersom gezien en ook zelf ervaren: de meeste kinderen worden als het ware gegijzeld door de hulpbehoevendheid van hun ouders, en nemen uit zichzelf echt een enorm stuk van de verantwoordelijkheid voor een huishouden over, inclusief de zorg voor zieke ouders.

Het zijn vaak kinderen die echt veel zorgen hebben om ouders, geld, en die ook in bepaalde gevallen nog een deel van de opvoeding van jongere broertjes en zusjes dragen. En ik kan je uit ervaring vertellen dat dat zwaar is.

En FriesWytse, er is echt een wezensgroot verschil tussen verplicht klussen doen, of weten dat zonder jou het huishouden instort, je moeder niet gewassen wordt, de ramen NOOIT gelapt worden en je broertje gewoon geen eten heeft savonds. Dat was in mijn jeugd de realiteit van sommige tieners.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:51

Pgb staat los van de zorg in natura waar vooral in geschrapt wordt. Dat is het zure van alles nog eigenlijk. Ik had een moord gedaan voor pgb maar kreeg dat niet voor elkaar omdat ik de juiste mensen niet kon vinden. Veel zijn gestopt met werken en betalen zich uit met pgb en dat mag nu juist weer niet van dat geld.

Een 65 + betaald met een normale hoeveelheid spaargeld uit mijn hoofd 75 euro per 4 weken eigen risico voor de zorg. Wij zaten op een eigen risico van 375 euro per 4 weken. Met een netto inkomen van 2800 euro per maand. Geen vrijwillige aderlating kan ik je vertellen. Met de huidige regeling zouden we op ruim 500 euro per maand uitkomen met een salaris 1,5 keer modaal ongeveer. Niet te betalen dus, omdat ik me zelf fysiek kan redden hebben we de hulp om die reden moeten schrappen. Kan eigenlijk niet maar niet meer te betalen gewoon en de hulp die we kregen was dramatisch slecht en leverde alleen maar meer werk en ellende op door alle afspraken, fouten, wisselingen enz waar we maar achteraan moesten gaan.

Randalin dat is erg goed gezegd. Als je niets doet ligt mama in haar eigen vuil bij wijze van spreken en eet je zelf niets. De regel is ook leuk in de grote stad met de winkel en apotheek om de hoek. In kleinere dorpen kun je moeilijk je jonge kind een dorp verder sturen voor een pak wc papier.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:54

karuna schreef:

Nee, het betekent dat je geen recht hebt op HUISHOUDELIJKE Hulp, thuiszorg is iets anders, dat kan een kind niet vervangen.
Maar het is toch belachelijk dat de gemeente moet betalen om je huis schoon te houden? Wie er woont in een huis, zorgt voor zijn huis. Wij deden het altijd met z'n allen, ook al werkte mijn moeder niet. En in de vakantie moesten we extra klussen doen, zoals alle keukenkastjes poetsen of het zilver oppoetsen of de ramen lappen, of helpen in de tuin. Ook toen we vijf jaar waren ja. Eikels rapen oid. Bovendien hielpen we bij onze opa en oma, of bij de buren op de boerderij met eieren rapen of koeienmelken.

Huishoudelijke hulp valt wat mij betreft onder eigen rekening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:54

deflin schreef:
Die kant zullen we echt weer op gaan en moeten. Elkaar helpen zodat iedereen weer mee kan doen in de maatschappij. Hoeveel moeite is het om even een extra boodschapje voor je beperkte buurvrouw of buurman mee te nemen of om de container voor hem/haar buiten te zetten als ze dat zelf niet meer kunnen.

Nou eigenlijk... best veel. 'Meedoen in de maatschappij' betekent veel vaker dat er meer dan 100% inzet gevraagd wordt. Je moet als werknemer niet alleen gewoon je werk goed doen, maar bovengemiddeld presteren. Met flexcontracten, zodat je eigenlijk niet weet waar je aan toe bent.

De kinderopvang is echter nauwelijks te betalen of te regelen. Je wordt op school geacht een participerende ouder te zijn, die en passant ook nog voldoende verantwoorde oefeningen met de kinderen doet. Daar komt de verplichte mantelzorg nog bij voor ouders of partner. Tussendoor moet je als consument voortdurend je keuzes in de gaten houden (verzekeringen, zorg, energie etc, overal word je geacht als consument te kunnen beslissen) en goed controleren dat er geen fouten gemaakt worden in administratie en dergelijke, (fraude met de zorgdeclaraties, 'per ongeluk' veel te hoge energierekeningen, verkeerde berekening van belastingen zoals de WOZ) want dat is immers je eigen verantwoordelijkheid.

En als je pech hebt dat je niet 100% gezond bent, maar ook niet dood (of op z'n minst bijna) en dus niet in aanmerking komt voor ondersteuning (iedereen moet immers werken naar vermogen, maar bij de berekening van dat vermogen wordt meestal niet echt gekeken naar de reserves die je nodig hebt voor je huishouden, de mantelzorg en eventuele kinderen) wordt het helemaal lastig.

En dan moet je ook nog de buren op je nemen? Voor veel mensen echt onmogelijk. En ook helemaal niet nodig, want het is slechts een politieke keuze om onze maatschappij zo in te richten dat er steeds meer geld aan de maatschappij onttrokken wordt richting bedrijfsleven (en richting grootaandeelhouders, speculanten, buitenlandse investeerders), terwijl ze daar weinig voor teruggeven.

Dat is natuurlijk helemaal niet nodig. We kunnen ook andere keuzes maken, waarbij we meer kijken naar hoe we de samenleving wel kunnen laten werken zonder mensen tot het uiterste te dwingen. Is best mogelijk, het gebeurt alleen niet.