hoe logisch is biologisch nou eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

hoe logisch is biologisch nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:24

Na aanleiding van het volgende artikel ben ik erg benieuwd naar jullie mening.

http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm

Zelf ben ik niet iemand die op biologische producten let.
Ik ontwijk het niet maar zoek het ook niet bewust op.

In mijn ogen was er weinig verschil tussen biologisch en niet biologisch, op de prijs na dan.

Geryon

Re: hoe logisch is biologisch nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:31

Ik eet biologisch helemaal niet om de redenen die in de link staan, maar omdat er biologisch meer eisen zijn voor het dierwelzijn. Al staat het mij totaal niet aan dat het antibiotica gebruik laag is.

Velen die ik ken doen het ook alleen voor het dierwelzijn, die kan al die andere punten ook niet boeien :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:38

"Zo is biologisch vlees veel diervriendelijker dan gewoon vlees en is biologische landbouw duurzamer omdat bijvoorbeeld uitputtende monocultuur wordt vermeden."

Dat zijn voor mij 2 belangrijke redenen.

Geryon, wat staat je niet aan van het antibioticagebruik? Dat er alsnog wel antibiotica worden gebruikt, of dat dat te weinig zou zijn?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:41

Dat het te weinig zou zijn. Ik heb gelezen dat het in de praktijk niet zo goed uit pakt, dat sommige dieren dus gewoon geen antibiotica krijgen terwijl zij het nodig hebben.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:43

Eens. Koeien met etterende wonden gezien (want bij biologisch dynamisch doen we geen koeien onthoornen, maar de stal is nog steeds even groot :roll: ) en dan geen anti-biotica gebruiken |o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:44

Ah, ok. Persoonlijk vind ik de dreiging van resistente bacterien en de nadelen van onnodig hoog antibioticagebruik (ook behoorlijk ongezond) groter.

Al zou je zeggen dat er een gulden middenweg te vinden moet zijn (bv door ze precies daar te gebruiken waar ze nodig zijn.)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:53

Gaucho, biologisch dynamisch vind ik een beetje te zweef := maar gewoon biologisch krijgen dieren gewoon AB indien nodig :j
dieren die benodigde medische zorg onthouden word, dat ligt niet aan wel of niet bio, maar aan wel of niet een goede agrariër zijn ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:56

Maar ze moeten onder een bepaald quotum blijven, dus dan geldt AB indien nodig niet meer.

En denk ook niet dat er daardoor een gulden middenweg kan zijn, omdat een bepaalde hoeveelheid vast moet staan voor in de regels. Vind ik een beetje koekoek maar oke :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:00

Ik ken eerlijk gezegd ook wel een boel mensen die dierlijke producten biologisch kopen maar vrijwel niemand die ook (het overgrote deel van) zijn groente en fruit biologisch koopt?? Het gaat de meeste dan ook vooral om dierwelzijn.

Shadow0 schreef:
Ah, ok. Persoonlijk vind ik de dreiging van resistente bacterien en de nadelen van onnodig hoog antibioticagebruik (ook behoorlijk ongezond) groter.

Al zou je zeggen dat er een gulden middenweg te vinden moet zijn (bv door ze precies daar te gebruiken waar ze nodig zijn.)

Biologisch vlees bevat trouwens net zo goed resistente bacteriën dus wat dat betreft maakt het op het moment niet zo veel uit. Het preventief gebruik van anti-biotica word trouwens zvm teruggedrongen in de reguliere veehouderij en dus vinden we die middenweg een keer en word het daadwerkelijk alleen nog curatief gebruikt en is er meer oog voor preventie op andere manieren :j

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 19:29

Ik vind het wel apart dat er bewust word gekozen voor biologische groente en fruit omdat het gezonder zou zijn.

En uit het onderzoek waar het artikel op gebaseerd is heeft juist de conclusie getrokken dat het net zo gezond is en ook word het bespoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:35

Ook BD koeien krijgen antibiotica als dit nodig is hoor ;-)
Ook een BD boer belt de veearts als dit moet, dat jij (Gaucho) iets anders gezien hebt, zegt waarschijnlijk meer over de boer dan over de BD landbouw en veehouderij :)

En nee, de koeien worden (gelukkig) niet onthoornd, stal is nog even groot ja, maar wel minder koeien per m2.
Wij hebben hele blij koeien-met-hoorns (oh en de stier ertussen) en geen wonden. Ook op andere biologische of BD bedrijven dit nog niet gezien.

En ja, overal waar de consument te misleiden is, wordt dit gedaan. Ook in de EKO sector helaas.
Ik kies wel bewust voor BD en biologisch, omdat ik me er prettiger bij voel.
Nu heb ik wel de luxe om veel producten zeer lokaal te halen en weet ik zeker dat er geen enkel bestrijdings- of conserveringsmiddel aan te pas komt. Gewoon puur het product of de grondstoffen die er nodig zijn en geen extra's.

Nu is het bij deze onderzoeken (en bij vele andere) altijd maar de vraag wie de opdrachtgever en de financierder is, want echt onafhankelijk onderzoek is tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:06

Dat klopt Kanelly, maar ik vind daardoor dat biologisch onvoldoende garantie vormt voor het dierwelzijn.

Ik denk dat als je echt verzekert wil zijn van goed duurwelzijn, je een vleespakket zou moeten kopen bij een boerenbedrijf wat je kent. Dan kun je zelf zien hoe de beesten er bij lopen.

Koeien bij mij op de pensionstal zijn niet biologisch, maar worden ook niet onthoornd en lopen het hele jaar of buiten of in een grote groepstal op stro. Vlees smaakt ook heerlijk :j Je kunt alleen je nog afvragen of kruising Belgisch Blauw uberhaupt diervriendelijk is, er is nogal eens een keizersnee nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:50

Ja dat is zo.
En ik heb ook de mazzel om 'eigen' koe te kunnen eten.

Maar evengoed, mijn keus is sowieso biologisch tegevenover regulier.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:26

Alles wat er in die link staat wist ik eigenlijk al wel, de voornaamste reden dat ik biologisch wil eten, is omdat het heel wat diervriendelijker is en omdat het duurzamer is. De rest is voor mij niet zo belangrijk. Als ik onbespoten wil eten, kweek ik mijn eigen groenten wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:39

Waar ik nog over zat te denken, is dat deze onderzoeken alleen maar gaan over de 'grondstoffen'.
Maar biologisch is natuurlijk meer dan een koe in het stro en een onbespoten appeltje.

Zou het wel interessant vinden als er ook onderzoeken komen naar de (lange termijn) verschillen tussen gebruik van reguliere producten (Knorr, Maggi etc) en de biologische varianten.

Vindt het altijd leuk om etiketjes te vergelijken en vraag me altijd af waarom er in de gewone producten 20 vage ingrediënten zitten en in de biologische versie meestal maar twee of drie :+
En geen toegevoegde smaakversterkers, suikers, kleurstoffen enzo :)

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:42

gaucho schreef:
Eens. Koeien met etterende wonden gezien (want bij biologisch dynamisch doen we geen koeien onthoornen, maar de stal is nog steeds even groot :roll: ) en dan geen anti-biotica gebruiken |o

Maar dan wel prat gaan op dat dierenwelzijn :=

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:45

Kanelly schreef:
Vindt het altijd leuk om etiketjes te vergelijken en vraag me altijd af waarom er in de gewone producten 20 vage ingrediënten zitten en in de biologische versie meestal maar twee of drie :+

:j Dit is ook een van de redenen waarom ik biologische shampoo gebruik :)

Dat stukje over 'iedereen zou biologisch moeten eten' snap ik niet helemaal. Zou het echt zo zijn dat mensen zouden sterven van de honger omdat het te duur is? Als meer mensen biologisch zouden eten, zou het toch sowieso goedkoper worden? Of zeg ik nu iets heel doms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:49

Oh ja Iolanthe, same here.
Smeer ook niets op m'n huid wat ik niet zou kunnen eten :+

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:51

Iolanthe schreef:
Kanelly schreef:

:j Dit is ook een van de redenen waarom ik biologische shampoo gebruik :)

Dat stukje over 'iedereen zou biologisch moeten eten' snap ik niet helemaal. Zou het echt zo zijn dat mensen zouden sterven van de honger omdat het te duur is? Als meer mensen biologisch zouden eten, zou het toch sowieso goedkoper worden? Of zeg ik nu iets heel doms?

dat vond ik ook nogal vreemd inderdaad, de boeren in afrika gebruiken toch ook natuurlijke mest, dus biologisch? en vroeger bestond er toch geen kunstmest en pesticiden? oké, dat gaat waarschijnlijk niet helemaal op omdat er nu meer mensen zijn op de wereld, maar als alle mensen minder vlees en alleen bio zouden eten, dan zou er toch meer dan genoeg plaats zijn, aangezien de meeste landbouwgrond voor veevoeder gebruikt wordt?

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:53

Iolanthe schreef:

Bij biologisch is de opbrengst per hectare lager. Als je dus alleen nog maar biologisch voedsel zou verbouwen op hetzelfde oppervlakte daalt de voedselopbrengst en is er een tekort.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:00

Dan moet iedereen ook veggie gaan eten, weides voor vee kunnen dan ook voor landbouw gebruikt worden. :+
Nou ja, dat kan een oplossing zijn, maar dit is natuurlijk niet iets wat zomaar op te lossen valt... En daar gaat het topic niet over ;)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 11:13

Nou....
Als iedereen veggie gaat eten zodat er meer landbouwgrond vrij komt voor biologisch eten.
Dan zullen er voor de dingen die van dieren gemaakt worden alternatieven gezocht worden, nog meer kunststof ipv leer bijvoorbeeld.
Dus dan is het biologische effect alsnog weg

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:33

Best een grappig topic :)

Zelf koop ik bijna nooit biologische producten en ons melkveebedrijf valt ook onder "gangbaar". De stap om naar biologisch te gaan is voor ons (en vele andere boeren) eigenlijk maar een kleine stap. Maar de reden die ons tegen houd is bijv. het niet spuiten van de gewassen. In onze omgeving zit ook een bio-boer en ondanks dat die ontzettend veel doet aan onkruidbestrijding staat er in zijn weilanden en akkers met mais veel onkruid. Op 1 perceel zelfs zo erg dat het onkruid momenteel hoger is dan de mais, maar goed het onkruid groeit nu nog en de mais niet meer... Wij hebben in onze mais die we aan de koeien voeren amper onkruid staan dankzij 1 keer spuiten toen de mais nog laag was. Antibiotica gebruiken we alleen als het nodig is en dan spuiten we nu ook vaak een "natuurlijke antibiotica". Ze zijn in de veehouderij ook echt bezig om het antibioticaverbruik terug te dringen.

Echter waar ik een beetje boos om kan worden of eerder teleurgestelt in ben) is dat niet alle eisen in bijv. de EU-landen gelijk zijn. Bij antibiotica mogen wij diverse middelen niet meer gebruiken en de reden daarvoor snap ik ook heel goed :j Maar bijv. 30 km verderop net over de grens heen spuiten ze die middelen gewoon nog! Vlees komt vervolgens gewoon probleemloos naar nederland en dat vind ik gewoon apart :o Hetzelfde geld ook voor groenten en fruit. In het buitenland zijn er nog veel meer spuitmiddelen toegestaan en het word vervolgens gewoon naar NL gebracht.

Ook bij de groenten en fruit zie je ook steeds meer dat de nederlandse tuinders meer doen aan natuurlijke bestrijding van bijv. insecten. Verder ben ik ook voor eten van het seizoen en het liefste van nederlandse bodem :j De producten smaken gewoon veel beter en mijn inziens is het ook al stukken beter voor het milieu :o

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:16

Jilletje schreef:
Nou....
Als iedereen veggie gaat eten zodat er meer landbouwgrond vrij komt voor biologisch eten.
Dan zullen er voor de dingen die van dieren gemaakt worden alternatieven gezocht worden, nog meer kunststof ipv leer bijvoorbeeld.
Dus dan is het biologische effect alsnog weg

Hm, daar heb je een punt!
Best interessant :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 13:55

Ja ik vind het leuk om er over na te denken! :j

Want biologisch lijkt wel een logisch iets maar ik denk dat het niet het ideale is.

Ben er niet op tegen ofzo maar ik denk dat het nogal overschat word.