lichten uit op snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

lichten uit op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:44

Ik verbaas me over het nieuws dat het gevaarlijk is om de verlichting op de snelweg uit te doen. We wonen"achter zwolle" dus hier branden de lichten alleen bij knooppunten en dat werkt prima.

Hebben ouderen in het oosten geen last dat de verlichting niet brand (volgens het nieuws hebben ouderen er last van) ?

Het is hier zeker rustiger, maar o momenten dat het hier druk is zou het toch net zo gevaarlijk zijn?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: lichten uit op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:46

:D Ach, in het westen zijn ze sneller bang in het donker denk ik...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:50

:D *steekt hand op* Ik ben dan wel geen oudere maar ben wel bang in het donker :') Ben daarnaast ook nog stekeblind in het donker en dus vind ik het inderdaad niet bepaald prettig als de verlichting uit is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:51

ik vind het ook nogal donker dan, zeker als je ergens niet helemaal bekend bent.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:52

Op drukkere snelwegen met veel knooppunten en op/afritten is verlichting wel fijn lijkt me

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:52

Bij continue regen of mist vind ik het prettiger rijden als er verlichting is, je hebt toch meer zicht. En dan juist laat op de avond als het rustig is op de weg, bij drukte heb je "steun" aan de achterlichten van de auto's voor je.
Maar als ze niet aan staan, dan is dat zo en komt het ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:53

Nederland moet even wennen , wij hadden tenminste licht de meeste landen hebben dat niet..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:55

Wat is dat nou voor een argument? Wij hebben meer eten dan in sommige landen, dat dan ook maar verminderen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:57

DeSa schreef:
:D *steekt hand op* Ik ben dan wel geen oudere maar ben wel bang in het donker :') Ben daarnaast ook nog stekeblind in het donker en dus vind ik het inderdaad niet bepaald prettig als de verlichting uit is.

Ik word juist verblind door al die lichten dus voor iedereen goed doen kun je het wat dat betreft toch niet. Ik rij 's nachts standaard met zonnebril. De trend van lichten aan overdag ben ik ook echt niet blij mee :=

Ik zie in ieder geval niet in waarom het gevaarlijk zou zijn als iedereen zijn licht aan heeft. Gewoon tussen de witte lijnen blijven, niks aan de hand :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:59

Ik zat afgelopen week op de snelweg in het donker. Het was giga slecht weer, harde regen en veel wind; en geen verlichting.
Ik ben licht nachtblind en ik vond het echt doodeng op de weg. Je hebt gruwelijk veel last van de koplampen van tegenliggers en je moet het echt hebben van de achterlichten van je medeweggebruikers, maar dat zijn meestal vrachtwagens, die rijden maar 80 :+

Ik vind het geen probleem als wegen donker zijn, mits beide weghelften goed zijn afgeschermd van elkaar. (Tenzij het een hele rustige weg is waar je bijna geen tegenliggers hebt, maar dat is de A67 niet natuurlijk)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 23:00

Degenen die bang zijn in het donker of het niet prettig vinden, gaan jullie dan bewust de weg niet op als je weet dat er geen lichten staan?

Ook bijvoorbeeld op achterafweggetjes, wat ik zelf nog veel vervelender vind, omdat je dan de strepen niet hebt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:01

Hier vrijwel overal licht, maar als op een stuk eens de lichten niet aan zijn, dan voel ik me toch een heel stuk minder fijn hoor := Denk dat ik er wel aan zou kunnen wennen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:02

Heb ook vaak genoeg plensbuien of mist gehad waarbij de witte lijnen bijna foetsie waren en als je dan zo 2 uur op de snelweg zit, dan mag er van mij best een lampje branden :j
Ik red me anders ook wel, maar het rijd relaxter.

Britt

Dan kun je je groot licht vaak prima aanzetten :D

Iselda

Hier in Zweden ook geen verlichting op de wegen. In het begin heel erg wennen en vond het doodeng om in de avond te rijden, en idd, verblind door tegenliggers. Maar het gaat nu steeds beter en kan er steeds meer aan wennen. Dus ik denk dat iedereen er wel aan kan wennen, bij de 1 duurt het alleen misschien wat langer dan bij de ander..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:03

Ben niet anders gewend. Vind het juist vervelend al die verlichting op de snelweg _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:03

Santos_05 schreef:
Degenen die bang zijn in het donker of het niet prettig vinden, gaan jullie dan bewust de weg niet op als je weet dat er geen lichten staan?

Ook bijvoorbeeld op achterafweggetjes, wat ik zelf nog veel vervelender vind, omdat je dan de strepen niet hebt?
Die achteraf weggetjes vind ik (mede daarom) juist heerlijk rijden, groot licht heb ik trouwens nog nooit gebruikt :D Tot dat je er achter een komt die niet harder durft dan 40 en je ook niet in laat halen, maar dat maak je overdag ook mee :')

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:04

Nou, waar ik eigenlijk het meeste bang voor ben is dat ik iets of iemand tegen de auto aan krijg. We hebben hier een 80 km weg die ook niet verlicht is. Nu komt het wel eens voor dat er iemand via die weg gaat lopen, of zelfs fietsen omdat dat de kortste route is. Wanneer dat savonds zou gebeuren zou ik op het moment dat ik dat zie al te laat zijn met remmen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:06

Britt schreef:

Alsjeblieft niet, niks irritanter dan mensen die 's avonds laat hun groot licht aanzetten omdat er toch niemand rijdt en die pas weer uitgooien als ze 100 meter van je af zijn. Je hebt die lichten op rechte stukken snelweg al honderden meters lang in je spiegels zitten, dan zie je dus pas echt niks. Hier ook geen verlichting 's nachts, ik vind het wel prima. Als het overdag stortregent zie je af en toe ook niks :D

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 23:09

Kirsha schreef:
Britt schreef:

Alsjeblieft niet, niks irritanter dan mensen die 's avonds laat hun groot licht aanzetten omdat er toch niemand rijdt en die pas weer uitgooien als ze 100 meter van je af zijn. Je hebt die lichten op rechte stukken snelweg al honderden meters lang in je spiegels zitten, dan zie je dus pas echt niks. Hier ook geen verlichting 's nachts, ik vind het wel prima. Als het overdag stortregent zie je af en toe ook niks :D

Dat is een kwestie van aanpassen. Groot licht kan je prima gebruiken, maar zodra je ht licht an een tegenligger ziet (bijv om een bocht komen) hoor je hem alweer uit te zetten ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:14

En dat is dus vaak wat niet gebeurt :( Ik wil alleen maar even aangeven dat groot licht sneller te zien is dan veel mensen lijken te denken, en ik kan me ook zo voorstellen dat als je een hele tijd met groot licht rijdt, je er na verloop van tijd ook niet meer bij stilstaat als je wel een tegenligger tegenkomt.

Maar ik dwaal af :D Geen verlichting op de snelweg vind ik eigenlijk minder erg dan geen verlichting op van die 'boerenweggetjes'. Op een snelweg kom je doorgaans alleen auto's tegen (als alles goed gaat tenminste), op die kleine weggetjes kom je van alles tegen. Fietsers, mensen met honden, een groot deel van hen zonder licht. Dan knijp ik hem meer dan op de snelweg.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:14

Anne_GTI schreef:
:D Ach, in het westen zijn ze sneller bang in het donker denk ik...

Wordt het daar ooit echt donker? :D :o

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:34

Heerlijk kun je onopgemerkt met een gestolen auto over de snelweg vluchten }>

geintje natuurlijk ik vind het wel lekker rustig zo zonder licht op de snelweg. Ik woon bij delft dus in het westen maar heb er geen problemen mee. In de meeste landen hebben ze idd geen lichten savonds dus we hebben echt wel luxe gehad.
En ik vind niet dat je moet klagen als de lichten uit gaan, dat je niet goed ziet in het donker is niet de weg zn schuld :+
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 13-09-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:36

Hier is in ieder geval geen lamp te bekennen ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:40

Ik reed vorig weekend in een zware regenbui toen opeens de lichten uitgingen (A12). Moet zeggen dat dat echt niet relaxed was. Wegdek niet al te best (aquaplaning, spoorvorming) en dan opeens stikdonker.
Ik zie slecht in het donker (en ja, heb lenzen/bril op goede sterkte) en dus ben er niet heel blij mee.