Nieuws volgen... Ja of nee...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Volg jij het nieuws?

Ja
103 (55%)
Nee
82 (44%)

Totaal aantal stemmen: 185

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Nieuws volgen... Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:08

'Ignorance is bliss', een veel gehoorde Engelse term. Maar is het ook echt zo? Na jaren iedere dag netjes het nieuws te hebben gevolgd, kranten te hebben gelezen, de ellende in de wereld te hebben meegemaakt, opiniestukken te hebben gelezen en nieuwsberichten op het internet te hebben gevolgd, ben ik een experimentje aangegaan.

19 augustus ben ik per direct gestopt met al het bovenstaande, geen nieuws meer voor _San87_, op een paar kleine dingen hier op Bokt na. De oorlog in Syrië? Niet op de hoogte. De plannen van Amerika? Ik heb geen idee. De koers van de Euro? Koerst die nog dan?

Nu, na vier weken kan ik oprecht zeggen dat 'Ignorance' zeker weten 'bliss' is! Ik heb nog nooit zo vrolijk en zorgeloos in het leven gestaan. Wereldproblemen? Vast, alleen ik krijg er niks van mee en maak me er dus ook geen zorgen over. Op handen zijnde wereldoorlog? Wait, whut? Ik ben mij door dit experiment bewust geworden van de impact die een stortvloed aan 'slecht' nieuws op mij heeft, ik ga erover nadenken, ik ga tobben, ik ga wat als'en en regelmatig deed ik mee aan een fijne discussie over bepaalde nieuwsitems. Samenvatting, ik trek het mij dus aan.

Nu mijn experiment morgen ten einde komt, zit ik er serieus over na te denken mijn tijdelijke experiment in een permanente onthouding van nieuws om te zetten :). Geen artikelen meer over Syrië, geen artikelen over de Verenigde Staten dat weer een of ander land in wil vallen, geen artikelen meer over de zoveelste blunder van Rutte. Kortom, rust in m'n hoofd.

Aan de andere kant... Kun je in een maatschappij waarin nieuws zo snel de ronde doet meedraaien? Is het wenselijk dat je als radertje in de maatschappij niet op de hoogte bent van het nieuws? Is het moreel verantwoord niet op de hoogte te zijn van de ellende in de wereld?

Kortom, vragen, vragen, vragen. Hoewel ik voor mijzelf (denk ik) de keuze al heb gemaakt, ben ik toch benieuwd hoe Bokkers hierin staan en of er een leuke discussie uit kan voortvloeien, nieuws in relatie tot het functioneren in de maatschappij en morele waarde die eraan hangt, kun je het maken blind te zijn voor de ellende in de wereld? Ik wil wel graag een nette discussie waarin niet persoonlijk wordt aangevallen op meningen :).

Ik ben benieuwd *\o/*!

Celiien

Re: Nieuws volgen... Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:13

Tjah.. om mij heen (Studie, stage etc) wordt gewoon aangeraden om zoveel mogelijk het nieuws te volgen. Naast het feit dat het ook echt informatieve informatie kan zijn, is het vaak ook stof om het met je meerdere of collega's/klasgenoten over te hebben.
Dat je er voor kiest om bepaalde nieuwsitems (syrië bijvoorbeeld) te mijden, dat kan! Maar om je geheel te onthouden van het nieuws lijkt me geen goed plan..

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:15

Ik volg het nieuws totaal niet. Er is in je dichtbije omgeving ellende genoeg, wat ik interessanter vind dan wat er in de rest van de wereld gebeurd. Mocht er echt iets heel boeiends zijn waar ik van op de hoogte 'moet' zijn dan bereikt dat nieuws mij vanzelf wel via via.

Of het moreel onverantwoord is: Geen idee, maar het is mijn leven en niemand gaat voor mij bepalen hoe ik dat moet invullen ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:19

Celiien schreef:
Tjah.. om mij heen (Studie, stage etc) wordt gewoon aangeraden om zoveel mogelijk het nieuws te volgen. Naast het feit dat het ook echt informatieve informatie kan zijn, is het vaak ook stof om het met je meerdere of collega's/klasgenoten over te hebben.
Dat je er voor kiest om bepaalde nieuwsitems (syrië bijvoorbeeld) te mijden, dat kan! Maar om je geheel te onthouden van het nieuws lijkt me geen goed plan..

Ik mis in je betoog waarom je geheel onthouden van het nieuws geen goed plan is.

Teelee schreef:
Ik volg het nieuws totaal niet. Er is in je dichtbije omgeving ellende genoeg, wat ik interessanter vind dan wat er in de rest van de wereld gebeurd. Mocht er echt iets heel boeiends zijn waar ik van op de hoogte 'moet' zijn dan bereikt dat nieuws mij vanzelf wel via via.

Of het moreel onverantwoord is: Geen idee, maar het is mijn leven en niemand gaat voor mij bepalen hoe ik dat moet invullen ;)

Dikgedrukte is ook één van mijn argumenten om geen nieuws meer te volgen, naast de argumenten die ik in de OP aanhaalde.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:20

Tsja. Ik lees geen krant, ik kijk nauwelijks tv en als ik dat al doe is het zeker niet het nieuws. Syrië, zou je mij kunnen horen zeggen, is daar wat mee aan de hand, dan?

Waarom? Ja, deels omdat ik er echt gewoon weinig interesse voor op kan brengen, maar deels ook omdat het, net wat je zegt, toch ook wel allemaal heel veel negatief nieuws is en ik er echt geen lol in zie om al die deprimerende verhalen te volgen over hoeveel ellende er overal niet is.

Ik probeer de hoofdlijnen bij te houden over wat er allemaal in de wereld gebeurt. Ik volg graag of er wel of niet een wereldoorlog op handen is, maar of gevangene X nou wel of niet vrijgelaten is of dat hij nou 11 of 12 maanden straf heeft gekregen... ik ben blij dat ik me daar niet druk over hoef te maken zeg.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:20

Nieuws is alleen nieuws als het slecht nieuws is en waarom zou je dan dagelijks een lading negativiteit tot je willen nemen? Zo kijk ik er momenteel een beetje tegenaan.

De echt belangrijke dingen krijg ik wel mee via de mensen om je heen en als je niet op de hoogte bent hebben zij ook wat te vertellen toch?

Ik ervaar het als prettig om niet zoveel nieuws mee te krijgen, het geeft rust in mijn hoofd en het voorkomt dat er weer iets is waar ik een mening over moet of wil hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:24

Er is daar enige tijd geleden een artikel over verschenen in (uit mn hoofd) het NRC oid. Kwam er inderdaad op neer dat de huidige mens te maken heeft met een informatie overload, korte nieuwsberichten, dieper ingaan op materie komt nauwelijks meer voor en veel mensen vinden het moeilijk om zich te concentreren op langere artikelen of boeken.

Stelling was dat je inderdaad redelijk goed zonder zou kunnen omdat nieuws dat voor jou belangrijk is je toch wel bereikt via vrienden/kennissen/familie noem maar op :-) Dan kun je er altijd nog voor kiezen om je te verdiepen in een onderwerp.

Ik zelf volg niet echt 'het nieuws', maar ik ga het ook niet uit de weg. En wat blijkt: ik mis niets :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:26

@Apple: nee, dat is het grappige, ik heb ook niet het idee dat ik ook maar iets mis! :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:27

Ik merk dus sinds ik niet meer thuis woon en er niet standaard het nieuws 's avonds op heb dat ik ook een stuk minder weet.
Nu zit ik natuurlijk op social media dus de grote dingen krijg je wel een beetje samengevat mee, maar al die financiele ellende van de economie heb ik weinig behoefte aan om nog te horen. Ik zie het allemaal wel, ik kan er toch niks aan veranderen... dan kan ik mij wel al eenpaar jaar voor doorvoering van iets druk gaan maken maar daar heb ik mijzelf ook alleen maar mee.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:29

Nieuws? Ik kijk al jaren amper meer nieuws. Lees geen kranten, kijk amper tv. Als er iets is hoor ik 't wel, ik hoor op de radio wel wat nieuws maar dat zijn meer de binnenlandse items. En vaak zet ik dat ook gewoon af ;)

Ik word weleens "wereldvreemd" genoemd of er wordt gevraagd of ik onder een steen heb geleefd. Ja, misschien wel, maar eerlijk? Ik functioneer er prima bij! Ik hoef niet al die narigheid in de wereld te weten, dat gebeurt toch ook wel zonder dat ik het weet. Ik kan er niets aan veranderen (en waar ik wel wat kan veranderen doe ik dat ook) dus... Waarom moet ik 't allemaal weten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:30

Ja ik kijk wel nieuws. Wel het nieuws van 18.00 uur op rtl 4. Dat duurt maar 10 a 15 minuten en dat is dan wel genoeg.
Vervolgens kijk ik editieNL maar die hebben zowel leuke als niet leuke dingen. Tot slot slap prutsmuts bij Boulevard om die afgebrande lijken in het 18.00 uur te kunnen vergeten :P .

Verder kijk ik ook elke dag even telegraaf.nl maar ik lees meer de koppen dan de artikelen zelf.

Dus oppervlakkig weet ik een beetje waar het om draait in de wereld.
Persoonlijk vind ik het er wel een beetje bijhoren om een beetje op de hoogte te zijn van wat er in de wereld gebeurd.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:30

Cowgirl schreef:
Persoonlijk vind ik het er wel een beetje bijhoren om een beetje op de hoogte te zijn van wat er in de wereld gebeurd.

Kun jij me uitleggen waarom? Of iemand anders misschien? Ik heb dat nooit begrepen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:31

Apple schreef:
Er is daar enige tijd geleden een artikel over verschenen in (uit mn hoofd) het NRC oid. Kwam er inderdaad op neer dat de huidige mens te maken heeft met een informatie overload, korte nieuwsberichten, dieper ingaan op materie komt nauwelijks meer voor en veel mensen vinden het moeilijk om zich te concentreren op langere artikelen of boeken.

Stelling was dat je inderdaad redelijk goed zonder zou kunnen omdat nieuws dat voor jou belangrijk is je toch wel bereikt via vrienden/kennissen/familie noem maar op :-) Dan kun je er altijd nog voor kiezen om je te verdiepen in een onderwerp.

Ik zelf volg niet echt 'het nieuws', maar ik ga het ook niet uit de weg. En wat blijkt: ik mis niets :+

In de vier weken dat ik me bewust afzijdig heb gehouden van al het nieuws dat mij op welke manier dan ook kon bereiken, kan ik inderdaad zeggen dat ik absoluut niet het idee heb gehad dat ik wat miste. In mijn sociale interacties kwam het nieuws al sporadisch voorbij toen ik het wel volgde en nu ik het dus helemaal niet meer heb gevolgd, kwam het nieuws al helemaal nooit meer ter sprake.

Ik kan me heel goed voorstellen dat wij met een informatie overload te maken hebben momenteel, ieder klein nieuwtje wordt vermeld. Hoewel ik het zelf nooit schuwde om lange artikelen te lezen (dat vond ik zelfs fijner, meer diepgang namelijk), mis ik het eigenlijk ook helemaal niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:33

Cowgirl: dat is dus het punt. Ik ben dus wel op de hoogte van wat er in de wereld gebeurd alleen volg ik het nieuws niet actief. Maw: waar het om gaat in gesprekken met vrienden, familie, werk, dat heb ik echt wel meegekregen.

Wat hier gezegd wordt 'bijhoren' of 'wereldvreemd' zijn, dat ben je dus echt niet als je niet actief het nieuws volgt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:36

Maar ik heb het eigenlijk in de OP niet gehad over 'niet actief' het nieuws volgen. Ik heb het over helemaal het nieuws niet volgen, met uitzondering dat bepaalde dingen tot je komen middels Facebook, bijvoorbeeld.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:37

Dat bedoel ik. Als je het nieuws niet volgt, maar je hebt wel facebook en je kijkt eens per dag op Bokt en in de auto heb je de radio aan en tenslotte praat je nog met wat vrienden. Dan komt vanzelf het nieuws dat belangrijk voor je is op je af :-)

Je zit niet in een hutje op de hei als kluizenaar met als enige gezelschap 5 schapen. Dan kan het voorkomen inderdaad dat je belangrijk nieuws mist.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:40

Ah, oké! Dan zitten we toch op één lijn.

Ik moet eerlijk zeggen, ik voel me een stuk beter sinds ik het nieuws niet meer actief volg. Daarom heb ik ook besloten daar ook niet meer mee te beginnen :).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:44

Het nieuws volgen draagt bij aan je algemene ontwikkeling. Ik hoor weleens dat mensen niet weten wie bijv. Min.President is van Nederland. Dat begrijp ik niet. Je kan of hoeft niet alles te volgen, te zien of te weten, maar de grote lijnen/gebeurtenissen weten, die spelen in Nederland en de wereld, vind ik heel normaal.
Voor studenten/scholieren lijkt het mij sowieso noodzakelijk. Er zijn vaak raakvlakken met bepaalde vakken en bij proefwerken/tekstverklaringen kan een bepaald nieuwsitem gebruikt worden.
Verder is het bij het stemmen bij de verschillende verkiezingen wel handig om te weten hoe partijen denken over voor jou belangrijke zaken. En de eventuele gevolgen voor jou.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:46

Ik volg het nieuws nagenoeg niet. Ik blader zo nu en dan (2x per dag ofzo) door nu.nl, als ik bij mijn ouders ben blader ik eens door een krant en als ik in de auto zit en er komt journaal zal ik hem niet afzetten. Maar nee, ik hoef niet zo nodig iedere dag t journaal te zien, een krant te lezen en ieder nieuwtje op de voet te volgen.

En ik ben er erg gelukkig mee.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:46

Ik kijk ook nooit nieuws..

Het is niet dat ik nooit nieuws hoor of lees, want af en toe valt mijn blik op een artikel in de krant en lees ik dat.
In grote lijnen weet ik wel wat nieuws is..

Maar ik ga niet iedere dag RTL nieuws kijken of HartVanNederland.. :n
Interesseert me niet zoveel en ik denk dat ik me daardoor meer rusteloos zou gaan voelen.. Van al die ontvoeringen, moorden, oorlogen, aanvallen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:47

Electra: dat is juist de lijn van het betoog: die zaken, wie de minister president van Nld is of hoe het gaat met de verkiezingen: als dat belangrijk is dan weet je dat toch wel. Daar hoef je niet actief het nieuws voor te volgen. Nieuws dat belangrijk voor jou is weet je toch wel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:47

Ik kijk geen nieuws, ik lees de krant niet, niet omdat ik niet op de hoogte wil zijn, maar omdat ik het geduld en discipline er niet voor heb, ik denk dat ik het niet interessant genoeg vindt. Soms schaam ik me er wel wat voor als mensen ergens veel over praten en ik heb geeen idee.... De enige manier dat ik iets van nieuws mee maak is door de radio, daar luister ik af en toe het nieuws, maar dat is ook zeker niet elke dag..

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:48

Ik kijk op de nu.nl app naar de headlines.. Lees dan de koppen en wat m'n aandacht trekt open ik. Maar dat ik echt het nieuws volg neuh.. Kan ook wel zonder... Via via hoor je zo veel.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:54

Ik hoor het nieuws wel op de radio
Voor de rest volg ik het al jaren niet meer actief. Ook puur omdat ik er gewoon bijna depressief van werdt. Al dat slechte nieuws, dood hier,bom aanslag daar. Laat maar ik hoef het niet te weten. Als iets echts belangrijk is dan hoor ik het vanzelf wel.
als ik naar mijn vader kijk en hoeveel die nieuws bezig is, die bezorgt zichzelf nog een keer een hartaanval met hoe druk hij zich maakt over alles. Dan denk ik ook van waar ben je mee bezig. Iets veranderen kan je er toch niet aan of je moet in de politiek gaan zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:56

Apple schreef:
Electra: dat is juist de lijn van het betoog: die zaken, wie de minister president van Nld is of hoe het gaat met de verkiezingen: als dat belangrijk is dan weet je dat toch wel. Daar hoef je niet actief het nieuws voor te volgen. Nieuws dat belangrijk voor jou is weet je toch wel.

Nou ik hoor en zie nogvaak mensen waarvan ik denk: leven die onder een steen :o