Fraude met keurmerk Beter Leven Vlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Fraude met keurmerk Beter Leven Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:52

'Fraude met keurmerk Beter Leven Vlees'

Er wordt steeds meer bekend over misstanden in de vleessector. Volgens het tv-programma Zembla, dat eerder wees op de aanwezigheid van 'poepbacteriën' op consumptievlees, zou vleesleverancier VION sjoemelen met duurzaam vlees.

VION zou dagelijks gewoon vlees verpakken als duurder vlees met het keurmerk 'Beter Leven Vlees'. Werknemers van het bedrijf zeggen anoniem dat het bedrijf fraudeert, omdat het in zwaar weer verkeert en meer geld kan verdienen als er gerommeld wordt. "Een paar jaar geleden werd tegen klanten gezegd: we hebben niet alles wat je vraagt. Dan werd er gewoon nee verkocht. Tegenwoordig leveren we gewoon, ook als het er niet is", zegt een werknemer.

In een reactie schrijft het bedrijf dat het 'er hard aan werkt om Good Farming Star-producten op een zorgvuldige manier in de winkel te krijgen. De anonieme beschuldigingen waarover Zembla nu bericht, zijn geen van alle via de klokkenluidersregeling gemeld bij de leiding van VION Food'. Bovendien beweert het bedrijf regelmatig gecontroleerd te worden.

VION is één van de grootste slachters in Europa en levert vlees aan onder meer Albert Heijn en PLUS. Het bedrijf draaide in 2011 een omzet van 9,5 miljard euro.

De uitzending van Zembla over de misstanden in de vleessector is vanavond om 21:10 uur te zien op Nederland 2.

RTL Nieuws / ANP

Het is toch niet te geloven ook... Al dat gefraudeer met vlees. Ik zit er onderhand sterk over na te denken vegetarier te worden. Niet omdat het eten van vlees me erg tegenstaat, maar ik wil zeker weten wat ik koop en niet het risico lopen beduveld te worden.

zodiacje

Re: Fraude met keurmerk Beter Leven Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:00

Gelukkig ben ik sinds een tijdje vegetarisch maar daarvoor kocht ik altijd biologisch
Danwel beter leven vlees. Vreselijk dat je dat denkt te kopen zodat het beest een beter leven heeft gehad maar
Dat je dan dus alsnog dierenleed hebt zitten eten.
Ik snap dat geen enkel stukje vlees leed vrij is hoor maar je koopt dit soort
Vlees toch vanuit een overtuiging.
Schoften zijn het over de rug van de consument en de dieren. -:(-

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:52

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:56

verootjoo schreef:
Het is toch niet te geloven ook... Al dat gefraudeer met vlees. Ik zit er onderhand sterk over na te denken vegetarier te worden. Niet omdat het eten van vlees me erg tegenstaat, maar ik wil zeker weten wat ik koop en niet het risico lopen beduveld te worden.

Kopen bij een boer die zelf zijn vee houdt en slacht kan dan een oplossing zijn. Zo kopen wij ons vlees. We weten exact welke koeien het zijn. Zie ze dagelijk in de weide en hebben een fantastisch leven gehad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:56

Ik word ook steeds verdrietiger van dit soort berichten. Net als de poep op het vlees of welke oplichting in welke sector dan ook. Alleen maar om meer centjes te verdienen. Desnoods ten koste van andermans gezondheid en portomonaie. Hebben die mensen dan geen geweten?

Rundvlees hebben we van een bekende koe. En varken en kip alleen biologisch. En dan maar duimen dat met de laatste twee wel eerlijk wordt omgesprongen.

Het wordt tijd voor een grootschalige controle, meer controleurs die echt onafhankelijk zijn en bij de minste problemen meteen sluiten die handel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:58

Gaaaan we weer.. Maar wel de consument 7 euro laten betalen voor 2 kipfilets.. 8)7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:02

Daar ben ik dus altijd "bang" voor -O-

Ik wil best wat meer geld betalen voor voedingsmiddelen die gezonder voor ons zelf zijn en met meer respect voor de natuur en dierenwelzijn gemaakt zijn, graag zelfs :j

Maar ik heb altijd het gevoel dat ik geen enkele garantie heb en de kans heel aanwezig is dat ik meer aan het betalen ben voor niets behalve iemand die er achter zit, in zijn handen wrijft en mij eens goed uitlacht -O-

Bij een boer kopen van dieren die gezellig buiten lopen enzo lijkt ook hartstikke leuk, maar ook daar heb je geen 100% zekerheid dat "jouw" vlees inderdaad een fijn leven gehad heeft, en geen hele nare tijd voor de dood heeft gehad... en dan nog, of dat vlees wel schoon en voedzaam in zijn verpakking gekomen is :=

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:05

Kopen bij die boer geeft WEL die zekerheid van schoon werken en in de verpakking. Wij laten zelf ook dieren slachten voor EIGEN consumptie en deze worden gewoon door de slager geslacht en uitgebeend. Daarna pakken wij het vlees zelf in bij de slager, en laten het daar hard en diep invriezen. en vervolgens nemen we zo 80 kilo vlees mee en verdelen we over de vriezers...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:06

Bij een goede slachter kun je er wel vanuit gaan. De meeste boeren laten hun vee slachten bij een plaatselijke zelfslachtende slager. Die hebben geen massadodingen maar doen er bv hooguit 6 op een dag. De kans op rommelen daarmee is wel kleiner omdat bij problemen de klant wel zich meldt lijkt me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:21

Als je er met de neus bovenop staat dan kun je het zelf zien :j

Maar anders... als ze een dier aan het opdelen zijn in stukken en tussendoor even naar de WC gaan of weet ik wat...geen haan die er naar kraait lijkt mij als je pech hebt -O-

Ik heb vorig jaar een keer gezocht naar een boerderij hier in de buurt om "goed" vlees te bestellen.
Mooi verhaal, koeien in natuurgebied hele jaar, vleespakketten, klonk allemaal helemaal top +:)+

Dus ik gevraagd of ik zo'n pakket van 10 kilo kon kopen.
Kreeg reactie dat ze toevallig net een koe geslacht hadden en dat ik een vleespakket op kon komen halen.

Kom ik daar -O-

Krijg ik een bloederige emmer mee vol met bloederige plastic zakken met vlees..... -O-

Juk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:46

Tsja de emmer is misschien niet zo slim maar bloederige zakken vlees. Ja dat is soms wel normaal. Vlees is nu eenmaal bloederig. ;) Vandaar uit kun je zelf portioneren. De een levert het vlees in grote stukken aan zoals ze zelf van de slager krijgen. De ander protioneer en levert rauw aan, een derde zet ook etiketten erop en levert het diepgevroren aan.

Maar smaakte het wel lekker?

Onze eerste vleesleverancier gaf ons ook zakken met vlees aan, sommigen al op maat anderen een groot stuk en zelf te snijden.

De vorige koe hebben we zelf bij de slager/slachter opgehaald en we kregen 6 bakken vol met stukken vlees aangelevert afgedekt door een stuk plastic. en een emmer met ribben/botten voor de hond :+ onder het mom succes ermee.

De laatste werd diepgevroren met etiketjes afgelevert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:52

Het smaakte een stuk minder lekker in ieder geval na het bloed uit de auto en vriezer te hebben moeten schrobben, en het vraagstukje op welke manier het in die zakjes / kapotte emmer terecht is gekomen :P

Ik vind het namelijk niet echt getuigen van een hele hoge hygiënische standaard zeg maar :o

Het komt in ieder geval bovenop de ervaring van onze buurman vroeger die een flinke hoeveelheid gehakt had gekregen van een net geslacht dier en mijn moeder ook een flinke klomp gaf.... tijdens het bakken zaten er allemaal peuken tussen :r

Ik weet niet, ik hoef niet meer zo nodig :o

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:55

Tja vlees bloed. Je hebt het ook als je vlees uit de supermarkt hebt.
Wij krijgen ook altijd de kratten met ingelegd plastic, waar de stukken vlees keurig op rij ligt maar ook daar zit veel bloed bij. wij kiezen er dan ook bewust voor om zelf in te pakken bij de slager, en het daarna daar in te laten vriezen. je kan ook kiezen om thuis in te pakken. maar dan heb je dat bloed dus thuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:05

Dit was dus gewoon een kapotte emmer met een laagje bloederige sappen en plastic zakjes waar met stift slordig wat opgeschreven was (ook niet op alle zakjes) en ook van binnen en van buiten bloederig, alles druipend, die uit een stalruimte kwam die er niet al te modern uit zag zeg maar... alsof je bij een oud boertje op het erf komt :P

Kwam een beetje over alsof daar ter plekke een koe omgelegd en in stukken verdeeld was :=

Ik zal wel niks gewend zijn en het was wellicht allemaal piekfijn in orde hoor, maar ik had er gewoon niet echt een hiephoi gevoel bij zeg maar en vond het wel een prettig idee om het eerst maar een poosje in de vriezer te leggen voordat ik het in een pan gooide :P

Ik had vooraf het idee dat ik gewoon ergens in een nette betegelde gekoelde ruimte een stapel pakjes vlees op zou gaan halen, dan sta je toch raar te kijken als je op een ouderwets koeienboerenterrein aankomt en weggaat met zo'n bloederige drab in een ouwe emmer. Ik voelde me net een soort drugsdealer ofzo, zo schimmig :))

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:57

Hahaha tja dat kan ik me wel wat bij voorstellen .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:13

:P

Maargoed ik zoek dus nog steeds een plekje niet al te ver weg waar ik verantwoorde, lekkere, gezonde, voedzame, eerlijke en zo diervriendelijk mogelijke kipfilet en rundvlees kan halen, en een varkenshaasje is toch eigenlijk ook niet te versmaden...

Ik vind het heel erg om dood dier te eten, maar vlees is zo lekker :o

[edit] damn volgens zit er te veel zooi in mijn toetsenbord, er missen steeds letter die ik toch echt getypt heb >;) )

Edit 2: LetterSSSSSSSSS dus :roll:

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:13

Chel_ schreef:
verootjoo schreef:

Kopen bij een boer die zelf zijn vee houdt en slacht kan dan een oplossing zijn. Zo kopen wij ons vlees. We weten exact welke koeien het zijn. Zie ze dagelijk in de weide en hebben een fantastisch leven gehad.

Precies, zo ook hier :j
Ik haal mijn vlees bij een bioboer in de omgeving met een eigen boerderijwinkel; ik koop er ook vaak groenten en kaas. Niet alleen koe maar ook varken, kip, lam.
Het is verpakt en ingevroren en niet bloederiger dan 'gewoon' supermarktvlees.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:31

Waar haal jij dat dan? :)

Bloederig vlees an sich is niet raar, maar een druipende plakkerige verpakking met vliegrijk weer vind ik een paar puntjes minder zeg maar :\

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:33

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:51

Ah ja daar had ik ook al eens naar zitten kijken, in NBR zit best wel wat van dit soort bedrijven :)

Beetje jammer dat je er dan weer een stuk voor moet rijden, is het milieuvriendelijke aspect weer wat minder ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:55

Chel_ schreef:

Wij zijn nog een stapje verder gegaan, we houden zelf schapen voor de slacht. En die lopen niet in de wei, maar vrij op het hoogland. De slachttijd is aangebroken, en we zijn nu bezig ze naar huis te halen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:58

Ja, als je niet in de buurt woont schiet het zijn doen inderdaad wel een beetje voorbij...

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:02

Ja hoor wij hebben ook altijd vlees van onze eigen koeien, hebben prima leven gehad, en het is nog veel lekkerder dan in de winkel ook! Verkopen het ook in pakketten van 10 of 20 kilo, komt steeds meer vraag naar!!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:47

tjonge Pmarena, volgens mij heb jij wel pech gehad met die bloederige zakken vlees :)
Wij laten dat allemaal doen door een slager hier in de buurt en hij levert het juist keurig af, diepgevroren, in kleine porties en alles is gestickerd. Hij verdeelt het in 10-kilo en 15-kilo pakketten en dat zit dan keurig in een krat. We krijgen van hem dan een koelwagentje mee en zo verdelen wij onze geslachtte koe weer onder onze kopers :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:55

Dat klinkt echt helemaal keurig +:)+
Dat geeft wat meer vertrouwen dat je met zorgvuldige mensen te maken hebt zegt maar als alles zo netjes gedaan wordt :P

Op zich vond ik het sowieso niet zo'n enorm succes trouwens, ik ben meer een mooi-vlees-eter :o

Biefstukje, mager runderlapje, gehakt, tartaartje dat soort dingen.
Al dat enge vlees is niet zo mijn ding :o

Dat bot voor in de soep snap ik dan nog, maar bij de rest denk ik...oef hoe raak ik dat kwijt... waar ga ik dat in verwerken :\

Dat vond ik ook erg zonde eigenlijk dat ik dan het gevoel heb dat ik vlees weg wil gooien bijna :o