'Ouderen geen recht op schone luier in zorg'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Ouderen geen recht op schone luier in zorg'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 11:33

Citaat:
Het kabinet wil een wetsvoorstel intrekken dat bewoners van zorginstellingen het recht zou geven op een dagelijkse wasbeurt en een schone luier.

Staatssecretaris Martin van Rijn van VWS zal dit vrijdag voorstellen in de ministerraad. Bronnen in politiek Den Haag hebben een bericht in de Volkskrant van donderdag hierover bevestigd.

Het voorstel voor de Beginselenwet AWBZ-zorg werd vorig jaar ingediend door toenmalig staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten. Vooral toenmalig gedoogpartner PVV maakte zich er sterk voor.

De Raad van State oordeelde destijds negatief over het wetsvoorstel en vond dat het op enkele onderdelen moest worden aangepast. Volgens het adviesorgaan van de regering zijn de rechten van bewoners van zorginstellingen elders al wettelijk geregeld.

De Raad stelde dat "tijdgebrek bij het personeel en gebrek aan privacy en autonomie niet worden opgelost met een wettelijke regeling".

Minder waarde

Het huidige kabinet zou het wetsvoorstel willen intrekken, omdat het door een geplande reorganisatie in de langdurige zorg zijn waarde verliest, zeggen ingewijden tegen de Volkskrant. Ouderen moeten straks langer thuis blijven wonen en daar verzorgd worden en zullen minder snel naar een verpleeg- of verzorgingshuis gaan.

PVV-leider Geert Wilders reageert woedend op het voorstel van Van Rijn. "Een grove schande. Dit kabinet is ziek", laat hij weten.

Ook fractieleider Henk Krol van 50Plus reageert verbijsterd. "Ik ben echt een beetje sprakeloos. Zo ga je toch niet met mensen om?", aldus Krol.

De PVV is van plan zelf met een initatiefvoorstel te komen als het kabinet de wet intrekt, zegt Wilders. ''Fatsoenlijke afdwingbare zorg voor ouderen en gehandicapten is een kwestie van beschaving, het kan niet langer zo zijn dat gevangenen meer rechten hebben dan ouderen en gehandicapten.''

Patiënten

Wilna Wind, voorzitter van de patiëntenkoepel NPCF heeft geen goed woord voor over voor de wet. "Hoe ver ben je als maatschappij gezonken als in een wet moet worden vastgelegd dat bewoners van zorginstellingen een schone luier krijgen na een ongelukje? En iedere dag gewassen worden?", reageert ze. ''Wij moeten ons collectief kapot schamen."

"Je kan je uiteraard afvragen of verschoning in de wet vastgelegd moet worden. Maar je kan je ook afvragen waarom dit niet standaard gebeurt", aldus Wind.

http://www.nu.nl

Nou ja zeg!!! Dus in principe ontnemen ze gewoon het recht op basisbehoeftes van ouderen?? En idd, gevangenen hebben nu in wezen meer rechten dan ouderen in een verzorgingstehuis! Hoe diep kun je als land zinken! Ik ga me zo langzamerhand een beetje schamen dat ik in dit land woon :n
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-08-13 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Re: 'Ouderen geen recht op schone luier in zorg'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:34

Het moet allemaal niet gekker worden... :n

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:35

Echt bezopen dit... je kunt dus als bejaarde maar beter een overval plegen geloof ik, t is toch van de zotte.

Nu ben ik echt anti-pvv, maar voor deze keer ben ik het toch wel erg met meneertje wilders eens!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:36

Het gaat er niet om dat mensen het recht niet hebben op een schone luier of een wasbeurt, maar dat je dat recht niet letter voor letter vast moet hoeven leggen in de wet. Het moet voldoende zijn om aan te geven dat een patiënt recht heeft op zorg - dat daar bij hoort dat je gewassen wordt en een schone luier krijgt, ligt daar al in besloten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:36

:oo Helemaal eens met Geert Wilders!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:37

Ik was het vanochtend ook stom verbaasd aan het lezen. Hoe durven ze!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:37

Mijn vader zei altijd; als je een jaar of 70 bent moet je een moord plegen. Je komt alleen op een kamer, hebt recht om naar buiten te mogen en recht op persoonlijke verzorging. Tegenwoordig is dit in een verzorgingshuis al lang niet meer zo ;)

Hij lijkt nog gelijk te krijgen ook. Hoe belachelijk kan het worden..!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:38

Laat dan wel even vastleggen dat dit enkel voor de heer van Rijn geldt..

Mijn god, dit kun je toch niet serieus nemen?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:39

Ten eerste vind ik het woord luier een beetje onterend overkomen en ten tweede moet het idd allemaal niet gekker gaan worden.
Waar gaan we heen in nederland !

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:39

Typische gedachtengang van gezonde 40-ers en 50-ers... Als ze straks in de categorie hulpbehoevende ouderen zitten piepen ze wel anders. O nee, dat kan niet, want dan zijn ze monddood gemaakt en ze gaan ook nergens heen, want ze zitten vastgekoekt aan hun stoel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:40

Prrrr schreef:
Het gaat er niet om dat mensen het recht niet hebben op een schone luier of een wasbeurt, maar dat je dat recht niet letter voor letter vast moet hoeven leggen in de wet. Het moet voldoende zijn om aan te geven dat een patiënt recht heeft op zorg - dat daar bij hoort dat je gewassen wordt en een schone luier krijgt, ligt daar al in besloten.

Dat begrijp ik, echter waarom moet het wetsvoorstel dat nu ingetrokken worden? Kan dan toch gewoon blijven bestaan?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:40

pluisje88 schreef:
Mijn vader zei altijd; als je een jaar of 70 bent moet je een moord plegen. Je komt alleen op een kamer, hebt recht om naar buiten te mogen en recht op persoonlijke verzorging. Tegenwoordig is dit in een verzorgingshuis al lang niet meer zo ;)

Ik werk in de zorg en geloof me wij zouden dolgraag met de mensen naar buiten willen en meer willen doen maar steeds maar weer word er bezuinigd en wie zijn er de dupe van .....
Juist de bewoners maar ook wij als personeel die steeds te horen krijgen dat er nergens geen tijd voor is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:45

viphorse schreef:
pluisje88 schreef:

Ik werk in de zorg en geloof me wij zouden dolgraag met de mensen naar buiten willen en meer willen doen maar steeds maar weer word er bezuinigd en wie zijn er de dupe van .....
Juist de bewoners maar ook wij als personeel die steeds te horen krijgen dat er nergens geen tijd voor is.

Dat weet ik. geloof ook niet dat het aan de intenties ligt van het zorgpersoneel. :n
Maar daarvan heb ik ook genoeg voorbeelden meegemaakt toen ik zelf in het ziekenhuis lag op 23 jarige leeftijd na een operatie. dat er gewoon geen aandacht meer voor je is omdat de tijd er niet voor is.

Open bakart repair gehad, volgende ochtend de vraag; wat wil je eten; doe maar een beschuitje met kaas. Plof beschuitje voor je neer, kaas mooi verpakt in plastic. Ik kon zelf niet eens omhoog komen, en helemaal niet het plastic van de kaas halen of jam op mijn beschuitje doen 8)7 ahum.. erg vervelend.

En dan te bedenken dat je altijd zo afhankelijk zult zijn van anderen... >;) vond het vreselijk

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:52

Ik werk ook in een verpleeghuis met demente bewoners.
'Vroeger' was er nog niet heel goed incontinentiemateriaal en had je veel toiletrondes.
Het lekte snel door en veel natte kleding dus en stank.
Ook 's nachts had je wel 2 of 3 verschoonrondes waarbij dus elke keer de bewoners wakker werden.

Tegenwoordig heb je heel goed incontinentiemateriaal.
Nu worden de bewoners 's nachts niet meer gewekt om te verschonen.
Als ze slapen, slapen ze en kom je er niet aan.
Soms dus wel 's ochtends natte bedden, maar dat is een keuze.
Of dat bewoners hele nacht kunnen slapen of dat je ze wakker maakt voor een schone tena.
Als 's nachts de bewoners wakker zijn en ze zijn nat of vies verschoon je ze wel natuurlijk.

Overdag kunnen ze met goed inco materiaal er de hele dag mee doen.
Dat betekent dus 2x per dag een schone inco in plaats van 4 keer.

Maar dat hoeft toch ook niet in de wet, dat bewoners verschoond moeten worden?
Geen enkel mens zal iemand in de viezigheid laten zitten.
Daar hoef je geen wet voor te hebben.

Het klopt dat er in de ouderenzorg er vreselijk veel bezuinigd is.
Er is alleen tijd voor de minimale basiszorg en dat is schrijnend.
Als de bewoners om 11.00 allemaal gewassen en verzorgd zijn, ben je al blij.
Als je geluk hebt zijn er vrijwilligers die leuke dingen met de bewoners kunnen doen.
Maar anders zitten ze dag in, dag uit op hun plekje aan tafel te suffen.

Hier worden alle bewoners 1x in de week gedouched.
De rest van de dagen worden ze gewassen met vochtige wasdoekjes, niet meer met water en zeep.
En als het heel druk is op de afdeling worden er ook wel douchebeurten overgeslagen.
Dan wassen we alleen de haren in bed, met zo'n kommetje.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-08-13 12:00, in het totaal 4 keer bewerkt

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:55

Te TRIEST voor woorden! Ik zou bewoners echt niet zo kunnen laten zitten! Dat krijg ik niet over m'n hart..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:55

Ik weet eigenlijk niet echt wat ik hier van moet denken.
Wat maakt het nou uit dat het in de Wet beschreven staat dat een ouder recht heeft op een schone luier?
Men vond het toen klaarblijkelijk nodig om er mee in te stemmen, waarom? omdat het toch schijnbaar nodig bleek te zijn.
En nu weer intrekken onder het mom dat de situatie gaat veranderen en ouderen in de toekomst blijkbaar thuis blijven wonen????
Euhm ook wanneer ze thuis wonen hebben ze die zorg nodig en dan nog zullen er altijd ouderen blijven die gewoon echt niet meer thuis kunnen blijven wonen.
Verzorgtehuizen zullen misschien verdwijnen maar verpleeghuizen lijkt mij niet.

Overigens doen al die veranderingen in de zorg sector mij denken aan dit filmpje.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:56

ik heb een paar jaar vakantiewerk gedaan als schoonmaakster in een verzorgingstehuis, verschrikkelijk ik hoop er nooit te komen. Mensen die niet zelf naar de wc konden en een zuster riepen omdat ze nodig moesten werd verteld dat het nog geen 'tijd' was en ze het dus op moesten houden. Sommige ouderen die echt bijna huilde dat ze echt zo nodig moesten en het vervolgens maar in hun broek deden. Wat moet je dat een minderwaardigheidscomplex geven echt sneu.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:57

Ik vind het niet meer dan logisch dat dit niet wettelijk vastgelegd wordt. Kom op jongens, moeten we ook vast gaan leggen dat ieder mens recht heeft om adem te halen en om te eten te krijgen? Het is toch niet meer dan normaal?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:00

Prrrr schreef:

Precies, ben het ook volledig eens met de voorzitter van de patiëntenkoepel ("Hoe ver ben je als maatschappij gezonken als in een wet moet worden vastgelegd dat bewoners van zorginstellingen een schone luier krijgen na een ongelukje? En iedere dag gewassen worden?").

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 12:02

Misschien een stomme vraag, maar ik ga misschien over een tijdje samenwonen en zit eraan te denken hier in de buurt vrijwilligerswerk te doen met ouderen, bijvoorbeeld 2 keer per week bij ouderen, die weinig tot geen bezoek krijgen of zelden buiten komen, langs te gaan voor een praatje en een wandeling. Zou daar behoefte aan zijn?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:04

Persoonlijk vind ik het wetsvoorstel ook van de zotte! Waarom moet het wettelijk vastgelegd worden?Ouderen en gehandicapten moeten er ook zonder zo'n wet recht op hebben toch? Het verschonen van een luier en een dagelijkse wasbeurt hoort gewoon bij basisverzorging. Dit wetsvoorstel bevestigd alleen maar dat dit momenteel allemaal toch niet gebeurd, en dat vind ik ronduit schandalig!

Eens met Vjestagirl

Cayenne, ik denk dat daar zeker vraag naar is! :j
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 29-08-13 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Cayenne, dan zou je bij een verpleeghuis of verzorgingshuis je moeten aanmelden als vrijwilligster.
Dan wordt er gekeken wat je wilt etc, en dan krijg je vanzelf te horen hoe of wat.
Hier is er altijd veel behoefte aan.

Vjestagirl

Cayenne schreef:
Misschien een stomme vraag, maar ik ga misschien over een tijdje samenwonen en zit eraan te denken hier in de buurt vrijwilligerswerk te doen met ouderen, bijvoorbeeld 2 keer per week bij ouderen, die weinig tot geen bezoek krijgen of zelden buiten komen, langs te gaan voor een praatje en een wandeling. Zou daar behoefte aan zijn?

Je zou kunnen informeren bij een zorginstelling bij jou in de buurt, vaak zitten die te springen om vrijwilligers.

Hou er wel rekening mee dat bejaarden soms net mensen zijn, en dat je ondanks alle goede bedoelingen weleens helemaal geen klik kan hebben met bepaalde mensen :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:07

Maar is het niet zo dat als het in de wet is vastgesteld dat je dan verzorgingshuizen die slecht zijn kan aanklagen? Nu gaat alles de doofpot in.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:10

Totdat ze zelf in een verzorgingstehuis terecht komen, dan willen ze ook graag een verzorging die menselijk/wenselijk is.