Werken voor je Bijstand uitkering.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Werken voor je Bijstand uitkering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:20

Sinds kort heeft de regering gemeentes de opdracht gegeven de re-integratie van werklozen te gaan verzorgen.
De regering vindt dat mensen die in de bijstand zitten een bijdrage moeten gaan leveren zodat zij wat terug doen voor de maatschappij.
Per 2014 gaat het officieel in maar de gemeentes hebben nu al de ruimte om er mee aan de slag te gaan.

Voor als nog is er veel onduidelijkheid over hoe ze die re-integratie moeten uitvoeren en om die reden werken gemeentes op verschillende manieren.
Er zijn ook gemeentes die voor als nog besloten het op een andere manier aan te pakken en geen mensen te verplichten te gaan werken voor hun uitkering.

Op dit moment ondervind ik de uitwerking er van.
Twee jaar geleden verloor ik en mijn man onze baan.
Ik had vrij snel weer werk wel is waar als schoonmaker maar dat maakte mij niet veel uit.
Mijn man ging een cursus volgen tot taxi chauffeur en had al snel een parttime baan als taxichauffeur.
Samen hadden we 28 uren en om die reden kregen we aanvullende bijstand.

De consulent praatte mijn man aan tot het volgen van een traject.
Echter stond als voorwaarde dat hij 40 uur beschikbaar moest zijn, de beloftes leken zo mooi dat mijn man op aanraden van Gemeente zijn parttime baan opzegde.
Het traject bleek echter niets voor mijn man en de beloftes bleken vooral mooie praatjes.
Van door stroom was geen sprake, na drie jaar stond je gewoon weer op straat.
Mijn man probeerde terug te komen bij het taxi bedrijf maar die voelde zich vooral gepasseerd door de gemeente en wilde mijn man niet terug aan nemen.

Nu is mijn man 32 uur aan het werk bij een sociale werk voorziening verplicht door de gemeente omdat we anders gekort worden op onze AANVULLENDE uitkering.
Ik werk namelijk momenteel 15 uur en heb een inkomen van 550,- euro.
Lichamelijk ben ik niet instaat om meer te werken omdat ik last heb van pijnen in mijn lichaam waarvan het eigenlijk nog steeds niet duidelijk is waar door die ontstaan.
Nu moet ik binnen twee weken een medische keuring van uit Sociale Zaken ondergaan en dan wordt er gekeken of ik wel of niet extra kan werken.
Als mijn lichamelijke klachten niet ernstig genoeg zijn moet ik 17 uren extra gaan werken voor de aanvullende uitkering.
Gevoelsmatig vind ik dit oneerlijk want dan werken we samen 49 uren voor een aanvulling van 600,- euro.
Ik ben benieuwd of er ook bokkers zijn die dit inmiddels ook tegen komen??

Overigens wil ik wel aangeven dat ik het idee op zich niet raar vind, je mag best wat voor je uitkering doen maar dan wel op een manier die eerlijk is.

Kattenbak

Re: Werken voor je Bijstand uitkering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:33

Maar wat is er bij jou niet eerlijk aan dan?

Ik bedoel, als jij ziek bent zal je echt niet meer hoeven werken.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:40

49 uur werken voor een aanvulling van € 600,- (en misschien nog 17 erbij is 66 uur werken zijn bijna 2 fulltime banen) Dat is idd niet helemaal eerlijk, helaas zijn de regels nu eenmaal zo krom!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:41

Ik snap niet waar mensen moeilijk over doen.. Je krijgt al iets, er zijn landen waar geen sociaal vangnet is en waar je niets extra's krijgt...

Snap dat het vervelend is en dat je meer hebt verwacht... Maar het zijn de keuzes die jullie zelf hebben gemaakt...

En hij werkt nu bij de sociale werk voorziening voor een aanvullende uitkering.... Wat had je dan gewild? Dat je die zo maar zou krijgen door op de bank te zitten? Want dan wil ik ook wel stoppen met werken...

Het klinkt misschien heel bot, en lees ook dat JIJ zo NIET bent.... Maar er zijn zo veel mensen die gewoon willen profiteren, dat ik heel goed snap dat ze dit doen. Ben er eigenlijk ook wel een voorstander van, hoe stom het ook klinkt...

Voor jullie is het echt rot, mooie dingen beloofd en uiteindelijk nog niets... Maar probeer iets te regelen of wat dan ook? Extra baantje, ander taxibedrijf of weet ik veel wat... Het is niet makkelijk om aan een baan te komen misschien, maar probeer het...

Voor jou: afwachten wat er in een keuring gezegd word... Ik ken nog steeds verhalen van mensen die niet kunnen werken, mevrouw kan niet "lopen", rijdt in een karretje door de supermarkt en doet zielig, maar ze kan wel op zondag foldertjes rondbrengen?! Dus ben er nog steeds heilig van overtuigd dat je met zielig doen en overdrijven veel kan bereiken daar :') (Niet stom naar jou toe.. maar zou me daar dus niet druk over maken...)

@ Santie.. Het is een aanvulling, naast wat ze verdienen krijgen ze 600 euro extra, wil ik ook wel ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:43

Kattenbak schreef:

Wat een ontvangende als ziek beschouwt, correleert niet altijd helemaal met wat de keuringsarts als ziek beschouwt. En keuringsartsen van SoZa hebben nogal eens gauw de neiging om te vinden dat het wel meevalt... (en dat zeg ik als oud-medewerker van SoZa, niet als 'patient').

OsMo, ik hoop dat het allemaal meevalt. Zorg dat je documentatie van je eigen arts bij je hebt!

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:44

Als je behandeld wordt, een diagnose hebt, een arts hebt, etc, etc, dan gaat dat geen problemen opleveren.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:45

Kattenbak schreef:
Maar wat is er bij jou niet eerlijk aan dan?

Zo makkelijk is het allemaal niet. Soms heb je pijn en kunnen ze niet achterhalen wat de oorzaak is, of de pijn wegnemen. Als ik zo lees wat ts en haar man doen, krijg ik het idee dat ze wel willen maar tegen de regels aanlopen en een lijf wat niet helemaal mee werkt.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:47

@ Lianne86
Zo mooi is het anders niet hoor, het inkomen word gewoon aangevuld tot bijstand nieveau. Mensen 49/66 uur werken voor een aanvulling van € 600,- is gewoon diefstal!!!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:49

Maar waar moet je dan gaan werken als er geen banen zijn? Als ze wel werk voor je hebben zouden ze dat toch gewoon uit kunnen betalen. Lijkt nu net of ze er "goedkope" arbeidskrachten aan over houden.. (of zie ik dat verkeerd?)

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:50

Volgens mij gaat het om 2 uur extra werken. Namelijk nu man 32 uur en ts 15 uur (totaal 47 uur) en daarna schrijft ze mogelijk 49 uur samen werken om 600 euro een aanvulling te krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:50

Tsja, wat is hier oneerlijk aan? Het is toch niet meer dan normaal dat je iets moet doen voor die uitkering? Mooie motivatie om als de donder te zoeken naar iets wat wel een fatsoenlijk inkomen oplevert.

WesterntrailJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:51

Tja soms zijn de regels erg krom, wordt je iets moois beloofd, je zegt je baan er voorop en dan krijg je niks.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:52

Wendy schreef:
Tsja, wat is hier oneerlijk aan? Het is toch niet meer dan normaal dat je iets moet doen voor die uitkering? Mooie motivatie om als de donder te zoeken naar iets wat wel een fatsoenlijk inkomen oplevert.

Kom op zeg.... 49/66 uur voor € 600,-???

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:53

santie schreef:
@ Lianne86
Zo mooi is het anders niet hoor, het inkomen word gewoon aangevuld tot bijstand nieveau. Mensen 49/66 uur werken voor een aanvulling van € 600,- is gewoon diefstal!!!

Natuurlijk is dat geen diefstal, ze krijgen een uitkering en moeten er iets voor terug doen, heel simpel.
Zo wordt het werken tenminste ook weer aantrekkelijk gemaakt voor de groep die liever niks doet met een uitkering ipv zijn best doet om aan het werk te komen (daar bedoel ik trouwens niet de TS mee, maar wel de groep die er voor zorgt dat dit soort maatregelen worden genomen).

boedjang

Lianne86 schreef:
Ik snap niet waar mensen moeilijk over doen.. Je krijgt al iets, er zijn landen waar geen sociaal vangnet is en waar je niets extra's krijgt...

Snap dat het vervelend is en dat je meer hebt verwacht... Maar het zijn de keuzes die jullie zelf hebben gemaakt...

;)

is het een keuze die jullie zelf gemaakt hebben "je baan verliezen"? .
Ten eerste is het heel lastig om in jullie situatie te zitten dat kan me voorstellen en ik weet dat er heel veel mensen zijn en altijd zullen zijn die misbruik maken en door de mazen van de wet heen kunnen laveren, dat zijn de rotte appels .
Ik hoop echt dat jullie een fijne baan en dito salaris kunnen krijgen en op zich is het niet vreemd dat je moet werken voor je geld natuurlijk dat zegt TS ook nergens. Mijn man heeft een hele fijne baan, heeft daar al 10 jaar voor gestudeerd maar er moet daar 20% uit, kijk ik verwacht het niet, maar waarom niet? toch? Je weet het nooit, en je kunt alleen maar bedenken hoe het moet zijn om je baan kwijt te raken , een baan te moeten nemen die je eigenlijk niet wil en dan ook nog als iemand behandeld worden die zijn "handje ophoudt". Ik geeft het je te kennen. Sterkte .

Achterom

santie schreef:
Wendy schreef:

Ach, het levert nog altijd meer op dan vrijwilligerswerk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:56

Wendy schreef:
santie schreef:

Ach, het levert nog altijd meer op dan vrijwilligerswerk.

Vrijwilligerswerk kan je nog zo uitzoeken dat het iets toevoegd aan je CV en is bovendien vrijwillig :roll: . Zo kan ik ook wel een gemeente runnen, geen geld voor plansoendiensten of schoonmaaktsters in het gemeentehuis dan knijp je toch gewoon wat uitkeringstrekkers uit :Y)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:56

Zij zal dan ook 32u moeten werken voor het behoud van de uitkering ipv 15u.

Dus beide 32u is 64u.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:57

Bokt gaat er altijd vanuit, dat mensen gewoon niet willen werken. Het aantal uren en de beloning is gewoon totaal uit verhouding. Maar dat is blijkbaar heel normaal, omdat het toch maar uitkeringstrekkers zijn.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:58

santie schreef:
Wendy schreef:

Dat is aanvullend op het inkomen wat ze krijgen. Er zijn ook mensen die 40 uur werken en geen aanvulling krijgen...............

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:00

Maar ik vind de uren werk buiten proportioneel voor wat ze krijgen.
In nederland heb je wetten die minimum lonen voorschrijven, en bij deze uren en dit bedrag, zitten ze daar ver onder lijkt mij?
Ik ben trouwens absoluut pro verplicht werken voor mensen in de bijstand, maar het moet wel kloppen en niet bijna slaven arbeid zijn.

Dat ze proberen te ontmoedigen dat mensen in de bijstand blijven zitten, prima, maar de uren moeten wel realistisch zijn bij wat de wet voorschrijft
Laatst bijgewerkt door Lowara op 27-08-13 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:00

Die werken niet voor € 550,- maar minstens voor het minimumloon.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:02

santie schreef:
Bokt gaat er altijd vanuit, dat mensen gewoon niet willen werken. Het aantal uren en de beloning is gewoon totaal uit verhouding. Maar dat is blijkbaar heel normaal, omdat het toch maar uitkeringstrekkers zijn.

En waar denk je dat dat idee vandaan komt? Lees de verhalen maar eens over dat mensen er voor kiezen om een uitkering te hebben, omdat werken toch niet loont. Kunnen ze beter thuis blijven zitten, en zwart bij werken.
De bijstand is een vangnet, daar mag je best iets voor terug doen. Op deze manier is er ook een extra motivatie om dan toch maar dat k*tbaantje aan te nemen voor die 100 euro extra per maand, een motivatie die nu vaak ontbreekt. Want er zijn genoeg mensen die fulltime werken en netto minder overhouden dan iemand met een uitkering.
Nee dat is rechtvaardig.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:04

boedjang schreef:
Lianne86 schreef:

;)

is het een keuze die jullie zelf gemaakt hebben "je baan verliezen"? .
Ten eerste is het heel lastig om in jullie situatie te zitten dat kan me voorstellen en ik weet dat er heel veel mensen zijn en altijd zullen zijn die misbruik maken en door de mazen van de wet heen kunnen laveren, dat zijn de rotte appels .
Ik hoop echt dat jullie een fijne baan en dito salaris kunnen krijgen en op zich is het niet vreemd dat je moet werken voor je geld natuurlijk dat zegt TS ook nergens. Mijn man heeft een hele fijne baan, heeft daar al 10 jaar voor gestudeerd maar er moet daar 20% uit, kijk ik verwacht het niet, maar waarom niet? toch? Je weet het nooit, en je kunt alleen maar bedenken hoe het moet zijn om je baan kwijt te raken , een baan te moeten nemen die je eigenlijk niet wil en dan ook nog als iemand behandeld worden die zijn "handje ophoudt". Ik geeft het je te kennen. Sterkte .

Nee, het klinkt heel stom als je het uit zijn verband rukt ;) In NL is een vangnet, dus ik denk dat als je zonder baan zit, dat je al blij mag zijn dat het vangnet er is... En als je er op achteruit gaat, is het altijd rot.. dat snap ik ook...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:05

Wendy schreef:
santie schreef:

En waar denk je dat dat idee vandaan komt? Lees de verhalen maar eens over dat mensen er voor kiezen om een uitkering te hebben, omdat werken toch niet loont. Kunnen ze beter thuis blijven zitten, en zwart bij werken.
De bijstand is een vangnet, daar mag je best iets voor terug doen. Op deze manier is er ook een extra motivatie om dan toch maar dat k*tbaantje aan te nemen voor die 100 euro extra per maand, een motivatie die nu vaak ontbreekt. Want er zijn genoeg mensen die fulltime werken en netto minder overhouden dan iemand met een uitkering.
Nee dat is rechtvaardig.

_/-\o_

Dat bedoel ik dus... Het is banketstaaf dat je er mee te maken hebt als je wel wil, maar voor veel mensen is het gewoon wel motiverender.... Een groep verpest het gewoon voor bepaalde mensen... Dat is gewoon zonde :)