Nauwelijks plek voor docenten onder de 30

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Nauwelijks plek voor docenten onder de 30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 18:52

3.300 werknemers uit het onderwijs hebben in juli een WW-uitkering aangevraagd. Een explosieve toename, velen van hen zijn jonger dan 30 jaar.

Jonge onderwijzers uit het basisonderwijs raken in groten getale werkloos. Door een combinatie van teruglopende leerlingen, stille bezuinigingen en doorwerkende ouderen is er voor juffen en meesters onder de 30 jaar nauwelijks plek meer. De werkloosheid in het onderwijs loopt daardoor razendsnel op.

Dit blijkt uit cijfers van uitkeringsinstantie UWV. Vorige maand vroegen 3.312 personen uit het onderwijs een WW-uitkering aan, een toename van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Onder hen zijn 1.629 juffen en meesters uit het basisonderwijs. Tweederde is jonger dan 30.

Geen vast dienst
Jonge onderwijzers worden nauwelijks nog in vaste dienst genomen. Ze krijgen tijdelijke contracten die ophouden als de zomervakantie begint. De sector moet oppassen dat jonge onderwijzers niet afhaken als ze na het zoveelste tijdelijke contract weer in de WW belanden, zegt Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie van het UWV. 'Dan gaan ze misschien andere keuzes maken en ben je ze kwijt.' Jaarlijks komen er ongeveer 5.000 onderwijzers van de pabo.

Onbekend is hoeveel van hen nu direct van de schoolbanken in de bijstand verdwijnen. Een deel van de werkloze leerkrachten kan weer - tijdelijk - aan de slag als het schooljaar is begonnen, maar desondanks loopt de werkloosheid in het onderwijs verder op: van in totaal 6.158 WW-uitkeringen in juli 2009 tot in totaal 14.714 vorige maand. Onder hen ook ondersteunend personeel als administratieve krachten, conciërges en medewerkers uit schoolkantines.

Vergrijsd
Die stijging is opmerkelijk, omdat het onderwijs de meest vergrijsde sector is. Een kwart van de onderwijzers en docenten zijn 55 jaar of ouder. Alleen al op de basisscholen zijn er 36 duizend 55-plussers. Toch zet de stijgende werkloosheid in het onderwijs zich de komende jaren voorlopig door, verwacht niet alleen het UWV maar ook onderwijsbond AOb. De tijdelijke krachten hebben volgens de woordvoerder van de AOb ook last van het feit dat onderwijzers langer doorwerken. 'De gemiddelde pensioenleeftijd is in korte tijd hard gestegen, van 60 naar 63 jaar.'

De werkloosheid in het onderwijsneemt pas rond 2017 af, verwacht het UWV. 'Dan zijn de grootste leerlingendalingen achter de rug en bereikt het aantal personen dat met pensioen gaat zijn hoogtepunt', zegt Witjes. 'In het basisonderwijs zouden zelfs tekorten kunnen ontstaan.' Ook de AOb verwacht dan tekorten.

Het UWV voelt zich overvallen door de sterke toename in juli. Normaal is augustus de absolute piekmaand.

Bron: volkskrant.nl

Ik ben zelf al 4 jaar geleden afgestudeerd en inmiddels heb ik de hoop op een fulltime baan opgegeven, helaas worden er nog steeds veel nieuwe studenten aangenomen, die zoals het er nu naar uitziet rechtstreeks de WW in kunnen. Ook als ik aan buitenstaanders vertel dat ik in het onderwijs niet aan de bak kom dan kijken ze me raar aan en beginnen ze over het grote lerarentekort wat dus eigenlijk niet bestaat.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:56

Ik denk dat het grote lerarentekort inderdaad behoorlijk meevalt. Als het er al is gaat dat niet om het basisonderwijs, maar om het middelbaar onderwijs en dan nog om bepaalde vakken.

Ik snap ook eerlijk gezegd niet dat er überhaupt nog zoveel mensen elk jaar naar de PABO gaan. Soms heb ik het idee dat als ik aan 10 meiden van mijn leeftijd vraag wat ze studeren, er 5 het antwoord ''PABO'' geven. Zòveel afgestudeerden kun je natuurlijk nooit een baan bieden.
Ik zou zeggen: Begin daar eens. Loten voor een plekje op een PABO opleiding.
En dan over een jaar of 10 nog eens kijken of dit enorme overschot aan basisschool docenten een beetje ''opgelost'' is.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:58

Pff verschrikkelijk :n ik ben er in het VO ook bang voor.. Ze spreken idd van een leraren tekort, maar ik ben het nog niet tegengekomen..

mayniac_val

Re: Nauwelijks plek voor docenten onder de 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:24

Lerarentekort in het VO is alleen voor bepaalde vakken (wis- en natuurkunde, Nederlands, Engels enzovoort), verder is het een en al drama... Ik kreeg bij mijn tweede gesprek op de school waar ik straks les ga geven ook al te horen dat ik beter een van die vakken kan ga geven als ik lang op die school wil blijven werken :+

Voor de PABO moet er wel echt een numerus fixus komen inderdaad, dit is zo geen doen. Maar goed, over twee jaar zouden er veel baby boomers in het onderwijs met pensioen moeten gaan, dan zou de onderwijs banenmarkt weer wijd open moeten komen te liggen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:30

Hier bij ons op het VO, zijn er echt bijna geen jonge leraren/leraressen en zeker niet in de bovenbouw. Ik heb afgelopen jaar maar 2 wat jongere gehad. En eentje was zelfs al officieel met pensioen :') Dus hier merk ik het zeker wel.

Ik zit op een best grote school maar denk dat meer als de helft boven de 50 is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:32

Dat de piek dit jaar vroeger valt lijkt mij nou niet geheel onlogisch, de vakanties vallen immers ook behoorlijk vroeg. Beetje een 'duh' momentje, voor mij in ieder geval wel.

Hier in het zuiden (NB/L) is volgens mij wel alom bekend dat er geen werk te vinden is in het basisonderwijs. Toch nog steeds heel veel PABO'ers, dat dan weer wel, loting lijkt mij ook een goed plan. In het middelbaar onderwijs enorme verschillen per vakgebied en het mbo zit volgens mij juist te springen om AVO-docenten. Zou wel kunnen dat er steeds minder werk komt in het middelbaar en mbo, ken enorm veel docenten die eigenlijk van de PABO komen maar bijscholen naar middelbaar omdat ze dus geen werk vinden.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:34

mayniac_val schreef:
Lerarentekort in het VO is alleen voor bepaalde vakken (wis- en natuurkunde, Nederlands, Engels enzovoort), verder is het een en al drama... Ik kreeg bij mijn tweede gesprek op de school waar ik straks les ga geven ook al te horen dat ik beter een van die vakken kan ga geven als ik lang op die school wil blijven werken :+

Voor de PABO moet er wel echt een numerus fixus komen inderdaad, dit is zo geen doen. Maar goed, over twee jaar zouden er veel baby boomers in het onderwijs met pensioen moeten gaan, dan zou de onderwijs banenmarkt weer wijd open moeten komen te liggen.

:j ik ga daarom wss ook gelijk door met mn master (begin er zelfs dit jaar al mee), om maar mn kansen op de markt te verbreden.. Hoewel mijn vak wat minder aan de mode is onderhevig 'gelukkig'

T is eerder een chronisch geld probleem dan wat anders..

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:43

Ook ik merk hier veel van.
Ik ben nu iets meer dan 3 jaar afgestudeerd en in november 3 jaar werkzaam als invalkracht en dan moet ik er voor 3 maanden en 1 dag eruit, omdat de vereniging geen vaste contracten mag aanbieden.
Terwijl de school waar ik nu een zwangerschapverlof vervang tot eind september, voor de zomervakantie op zoek was naar iemand die dit schooljaar fulltime kon werken.
Ze hadden mij er willen voordragen, maar dat mocht niet vanwege het vaste contract wat ik dan zou moeten krijgen.
Nu hebben ze weer een ander voor die plek gevonden, die ook werkzaam is op een tijdelijk contract.

Wat je in scholen merkt is de onrust die deze wisselingen geven, ouders zien steeds meer juffen/meesters komen en gaan. En ook personeel onderling worden moe hiervan, steeds andere collega's met wie je weer moet samenwerken en nieuwe mensen die ingewerkt moeten worden.

Als ik denk aan mijn eigen basisschooltijd, werkten leerkrachten bijna hun hele leven op 1 school, nu is er elk schooljaar een nieuw team.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:46

Correct, ik deed geschiedenis, het populairste vak onder de aankomende docenten. Nu ga ik maar beginnen aan wiskunde in de hoop mijn baankansen te beïnvloeden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:01

Urielle schreef:
Correct, ik deed geschiedenis, het populairste vak onder de aankomende docenten. Nu ga ik maar beginnen aan wiskunde in de hoop mijn baankansen te beïnvloeden.

Geschiedenis is ook een ramp inderdaad. Heb serieus overwogen daar een minor (en later eventueel 2e bevoegdheid) in te doen maar het puur voor de baankansen gelaten want ik vind het echt wel een mooi vak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:06

Tja, als je ziet hoeveel mensen erop afstuderen, waar laat je die allemaal? Zelfs stageplaatsen worden enorm lastig om te vinden.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:08

Urielle schreef:

Heeeeel verstandig :') Als ik ook maar iets van wiskunde zou bakken, zou ik ook lekker overstappen. Maar ik ben alleen goed in geschiedenis dus ik heb pech...

@Saintelette: ik heb ook meteen een Master gedaan (regulier, dus geen educatieve) maar daar heb ik mijn baan niet op gekregen :n Ik wilde wel nog de eerstegraads lerarenopleiding gaan doen maar besloot toch maar te gaan solliciteren. Ervaring is denk ik het belangrijkste nu om aangenomen te worden, zelfs met mijn Master werd ik op de ene na de andere school afgewezen. De reden werd natuurlijk niet genoemd, maar ik weet bijna zeker dat het kwam doordat ik op stages na totaal geen ervaring heb in het onderwijs.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:11

Ik ben wel goed in wiskunde A, statistiek en dergelijke, van goniometrie snap ik geen ene reet maar bij geschiedenis zijn we ook weer vanaf 0 begonnen destijds dus ik hoop dat ik ondertussen meer begrijp van wiskunde B dan in mijn puberteit :=
Ik heb wel bij mijn LIO mijn baan als docent M&M ingezet als stage en ik heb levensbeschouwing gegeven, is toch al weer iets.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:13

Ik ga ook met M&M beginnen. Tuurlijk wil ik als über geschiedenis nerd die het liefst nog 10 Masters doet omdat het allemaal zo interessant is het allerliefst geschiedenis geven, maar dat is gewoon bijna onmogelijk, helemaal als beginnend docent. Ik ben heel blij met mijn baan :j

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:27

Pff heftig zeg mayniac_val! Je hebt t niet echt getroffen :n welke regio zit je?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:28

Noord Holland :+ Dat is al helemaal erg geloof ik.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:33

mayniac_val schreef:

Mij is verteld dat je, als je op een middelbare school wilt werken, beter geen Master kunt halen want dan ben je duurder dan een Bachelor docent en zullen ze je minder snel aannemen. Kan daar een kern van waarheid in zitten?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:36

Martine_R schreef:
mayniac_val schreef:

Mij is verteld dat je, als je op een middelbare school wilt werken, beter geen Master kunt halen want dan ben je duurder dan een Bachelor docent en zullen ze je minder snel aannemen. Kan daar een kern van waarheid in zitten?

Alleen als je daadwerkelijk je eerstegraads gehaald hebt. Ik heb dat niet gedaan, dus ondanks het feit dat ik een Master heb, ben ik op papier nog steeds alleen tweedegraagds bevoegd, dus hoeven zij mij alleen zo in te schalen. Maar gezien het geld tekort dat scholen ook hebben, denk ik dat er wel waar kan zijn :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:43

Ik weet het niet. Ik ken diverse eerstegraders die gewoon akkoord gegaan zijn met salariëring als LB-docent, gewoon om aangenomen te worden. Dus dat is ook een optie. Wel een beetje rot als tweedegraadsdocent, kom je er natuurlijk helemaal niet meer tussen :+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:45

Een baan is een baan. Mij zou het ook niet uitmaken verder, je moet sowieso niet het onderwijs in gaan voor het geld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:02

Ja en nee, ik vind het toch wel zeer prettig als ik straks gewoon normaal mee kan betalen aan de gezinskosten en de knollies kan onderhouden, anders kan ik net zo goed ergens achter de kassa :=

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:10

0000 schreef:
Dat de piek dit jaar vroeger valt lijkt mij nou niet geheel onlogisch, de vakanties vallen immers ook behoorlijk vroeg. Beetje een 'duh' momentje, voor mij in ieder geval wel.

Hier in het zuiden (NB/L) is volgens mij wel alom bekend dat er geen werk te vinden is in het basisonderwijs. Toch nog steeds heel veel PABO'ers, dat dan weer wel, loting lijkt mij ook een goed plan. In het middelbaar onderwijs enorme verschillen per vakgebied en het mbo zit volgens mij juist te springen om AVO-docenten. Zou wel kunnen dat er steeds minder werk komt in het middelbaar en mbo, ken enorm veel docenten die eigenlijk van de PABO komen maar bijscholen naar middelbaar omdat ze dus geen werk vinden.

Ik heb even moeten googelen wat een AVO-docent is. (Algemeen vormend onderwijs dus bijvoorbeeld Nederlands o.i.d.) Wat ik weet is het vrij moeilijk om als docent in het MBO te kunnen werken. Er zijn niet heel veel banen te krijgen maar het licht er natuurlijk wel aan welk vak je geeft. In het VO is het bekend dat geschiedenis geen garantie tot een baan geeft maar wiskunde en Duits wel. Verder heeft maatschappijleer ook weinig banen. Als PABO docent zou ik toch proberen om rekenen te gaan geven op het MBO. Gezien iedereen op het MBO nu verplicht basisschool rekenen moet krijgen. (Niveau 4 moet op 3F kunnen rekenen) is hier misschien een kans.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:12

Klopt, ik heb destijds ook veel gesolliciteerd als AVO-docent op MBO maar geschiedenis biedt daar iig geen goede ingang blijkbaar.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:15

Ik heb geluk gehad dat ik na mijn LIO een contract kreeg. Heb er nu 6 jaar opzitten en zit in een team dat aardig vast is. Werk op een wat kleine erg fijne school.
Hoor wel van (Lio) stagiaires dat ze geen uitzicht op werk hebben. Die solliciteren veel, maar helaas. Zo zonde. En de klassen worden maar groter...

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:37

Dat er uberhaupt nog lio's te krijgen zijn.....