Win de wereld!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josje4

Win de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 18:14

Hallo bokkers,

Klimaatverandering, stijgend water en diersoorten die uitsterven.
Het is inmiddels dagelijks nieuws geworden. Juist daarom doen veel mensen er licht over.
Veel mensen denken ‘’ Daar kan ik niks aan doen!’’ of ‘’Dat is niet mijn schuld..”. Dat is juist waar het hele probleem ligt. Nederland is in van de vervuildste landen van Europa, ja echt! (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/10/15/ned ... en-europa/)

Mensen denken dat ze het milieu niet erg aantasten terwijl dat vaak wel het geval is. Er wordt niet of nauwelijks na gedacht over aankopen die zij in het dagelijks leven nodig hebben. Maar vraag eens bij jezelf af ‘’Heb ik dit echt nodig en is dit een goede keus?’’. Het is vaak niet alleen voor het milieu beter maar ook voor jezelf! Natuurlijk zijn er ook mensen die al milieu bewust leven!

Door een simpele test (http://www.wnf.nl/voetafdruktest/ ) kun je bereken hoe jou voetafdruk is en hoe je deze kleiner kan maken.

Nu kom ik natuurlijk over als een milieuactivist.. Maar dat komt omdat ik gewoon heel veel van de natuur, de dieren, de mensen en de aarde hou. Ik wil graag dat we stoppen met een van de grootste fouten die de mens kan maken maakt! Met meer bewustwording bij ieder individueel op zich maakt dat een groot verschil. Want denken van ‘’1 persoon die het anders doet. Die maakt het verschil niet.’’ Is fout! Hoe meer mensen die het anders gaan doen, hoe meer verschil er gemaakt wordt.

Nu is dit een discussietopic daarom wil ik graag jullie mening over dit onderwerp. En hoe leven jullie? Zijn jullie bereid om te veranderen? Of leef je al milieubewust? Wil jij de aarde doorgeven zoals het nu is?

In dit topic geen: Welles/ nietes reactie. Laten we elkaar allemaal respecteren.
In dit topic wel: Ervaringen, meningen, argumenten, filmpjes, foto’s (max 2 per post)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:41

Goed topic. :)

Ik heb de test even gedaan, mijn voetafdruk is 4,4 hectare. Best netjes naast een gemiddelde van 6,3, maar toch ook wel veel... Het probleem zit vooral bij wonen (oud appartement en gezamenlijk stroom etc. dus helaas geen keuze voor zonnepanelen en groene stroom), daar kan ik helaas momenteel niks aan veranderen.

Ik ben heel bewust bezig met hoe mijn keuzes de wereld om me heen beïnvloeden. Ik wil zo min mogelijk schade aanrichten. Eigenlijk word ik er best moedeloos van hoe achteloos mensen met elkaar, dieren en de wereld omgaan. Vuilnis zonder blikken of blozen uit de auto mikken, een grote BBQ met kilo's vlees p.p, de auto pakken voor een ritje naar school 500 meter verderop... Dat vind ik echt erg. Wordt er dan echt niet over nagedacht of boeit het ze niet? En heel eerlijk vraag ik me ook wel eens af of het nou echt verschil maakt dat ik het anders doe, het gros doet toch niet mee. Maar ik zou nooit aan mezelf kunnen verantwoorden (en het voelt ook totaal verkeerd) om er ook lak aan te hebben, dus ik probeer mijn stukje maar te blijven bijdragen. :)

Ik zou overigens wel keuzes kunnen maken om het beter te doen, veganist worden bijvoorbeeld. Ik gebruik al heel weinig producten die van dieren afkomstig zijn, maar eieren (wel van de boer waar ik kippen zie lopen) gebruik ik wel af en toe en ik heb ook leren schoenen omdat ik helaas nog geen alternatief heb gevonden voor echt goede, waterdichte wandelschoenen. Het lijkt me dus wel heel lastig om dat 100% te skippen eigenlijk.
Verder zou ik met het OV kunnen gaan ipv met de auto (korte afstanden wel altijd op de fiets), maar dat vind ik veel te ongemakkelijk en vervelend.

josje4 schreef:
Wil jij de aarde doorgeven zoals het nu is?

:n
Dat is ook zoiets dat ik echt niet begrijp, dat mensen maar kinderen blijven zetten op deze wereld. :+ En zich dan dus niet druk maken over wat ze doorgeven aan die kinderen? Misschien hebben 'wij' nog te weinig last van wat we de aarde aandoen, maar ooit moet het zich wreken, daar ben ik van overtuigd. Wie betaalt dan die rekening?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:53

Schrok wel van m'n voetafdruk, 2,85. Dat zou betekenen dat we 1,6 aardbollen nodig hebben als iedereen leefde zoals ik :oo

Ik ben er wel mee bezig, liefst lokaal fruit, geen vlees/vis, (bijna) altijd fiets, eitjes van eigen kippen. We hebben ook zonnepanelen voor het water maar verder niet echt groene stroom ofzo. Ook douche ik best wel heel lang, niet echt goed dus. Ga ik proberen op te letten, goed topic!

Ine23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:03

Mijn voetafdruk is 4,33ha. Wij hebben groene stroom, alles biologisch of Belgisch geteeld, gaan niet met het vliegtuig op vakantie, hebben zonnepanelen, ... Alleen rijd ik elke dag 30km met de auto die toch wat verbruikt (4x4 met eco technologie) naar de paarden. Zonder die paarden zou het een stuk beter zijn :j

Ik snap niet dat WNF als tip zegt om zuivel te laten staan en soya in de plaats te eten zonder daarbij een kanttekening te maken: de meeste soya die je kan kopen wordt in Brazilië geteeld en daarvoor wordt regenwoud gekapt. Ook niet per se zo goed voor je voetafdruk lijkt me. Ook het transport naar Europa is niet zo goed. Als de zuivelproducten die je eet ook afkomstig zijn van koeien die Braziliaanse soya krijgen kan je beter rechtstreeks soya eten uiteraard, maar niet al het melkvee krijg hoofdzakelijk soya gevoerd gelukkig.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een max. aantal kinderen van 2 per koppel ook enorm goed kan zijn voor de aarde, maar dat is iets dat hier nooit overwogen gaat worden vrees ik. Daarvoor zou ons hele sociale systeem hervormd moeten worden en dat kost moeite en geld.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 10-08-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:06

Citaat:
Eigenlijk word ik er best moedeloos van hoe achteloos mensen met elkaar, dieren en de wereld omgaan. Vuilnis zonder blikken of blozen uit de auto mikken, een grote BBQ met kilo's vlees p.p, de auto pakken voor een ritje naar school 500 meter verderop... Dat vind ik echt erg. Wordt er dan echt niet over nagedacht of boeit het ze niet?

Dat vind ik ook! Er wordt vaak totaal niet na gedacht over de gevolgen van zulke dingen.

Veganisme vind ik zelf erg extreem.
Ik ben zelf vegetariër.

Het zijn vaak de kleine dingen die je makkelijk kan veranderen.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:12

3,85 :o ik leef eigenlijk vrij bewust, ik eet geen vlees of vis en bijna geen zuivel, verplaats mij bijna altijd met de fiets, gebruik groene stroom en we sorteren ook(hoewel dat verplicht is in belgië volgens mij) maar toch is het niet genoeg... het vraagstuk over kinderen krijgen houdt me ook wel bezig. waarom is het eigenlijk een vanzelfsprekendheid, terwijl we al massaal met teveel zijn! en toch, het is zo leuk, doorgeven van nieuw leven!

goed topic TS! je kan de mensen hier niet genoeg over wakker schudden. en interessante filmpjes, vooral dat tweede.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:14

Ine23 schreef:
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een max. aantal kinderen van 2 per koppel ook enorm goed kan zijn voor de aarde, maar dat is iets dat hier nooit overwogen gaat worden vrees ik. Daarvoor zou ons hele sociale systeem hervormd moeten worden en dat kost moeite en geld.

inderdaad, dàt zou een geweldige beslissing zijn, maar helaas... in onze samenleving is het recht op reproduceren blijkbaar heiliger dan alle ellende die het veroorzaakt :\

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:15

Citaat:
goed topic TS! je kan de mensen hier niet genoeg over wakker schudden. en interessante filmpjes, vooral dat tweede.

Ja zeker! Tot nu toe zijn de bokkers die reageren allemaal (behoorlijk) milieubewust!
Jullie scooren qua voetafdruk ook allemaal lager dan de gemiddelde nederlander (6,3) +:)+
Ik zou ook graag nog bokkers zien die er juist niet zo mee bezig zijn!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:22

Ik vraag me af hoeveel iets meeweegt... Zo is mijn voetafdruk Jouw voetafdruk is: 2.47 hectare en hebben we als iedereen zo zou leven als ik 1.4 aardbollen nodig. En ik leef al zo bewust mogelijk...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:23

Jouw voetafdruk is:

4.33 hectare
Als iedereen zo zou leven als jij, dan hebben we
2.4 aardbollen nodig.

Whoops... Ik recycleer nochtans, eet de groenten van de lokale boer, rij maar 1x per week met de auto (voor naar de winkel te gaan, max. 10km), ik koop graag 2dehands en verkoop ook, we gooien niks weg, alles goed geïsoleerd, maar ik miste ook wel wat antwoorden dus heb niet voor de 100% kunnen antwoorden.

Ik verwarm op steenkool en hout, ik heb moeten kiezen voor stroom omdat hout er niet bijstond :\

Ik heb geen geld voor zonnepanelen, maar vraag me wel af hoe ik nog meer mijn best kan doen voor het milieu :j

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:25

_San87_ schreef:
Ik vraag me af hoeveel iets meeweegt... Zo is mijn voetafdruk Jouw voetafdruk is: 2.47 hectare en hebben we als iedereen zo zou leven als ik 1.4 aardbollen nodig. En ik leef al zo bewust mogelijk...

Maar dan gaat het ook echt over ALLE mensen.
Amerikanen, afrikanen etc
Heel veel mensen leven nu onder de armoedegrens.
Die zijn echt niet bezig of ze bewust leven maar met hoe ze overleven.
Daarom zeggen ze als iedereen zo zal leven als jou er 1.4 aarbollen nodig zijn.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:26

Die test van WNF is helaas erg onbetrouwbaar en uitermate onrealistisch in mijn ogen. Wij hebben onlangs 12 forse zonnepanelen op het dak gelegd (in 4 maanden tijd al 900Kwh stroom opgewekt waarvan wij er zelf slechts 400 gebruikt hebben!) Wij hebben onze eigen groentetuin aangelegd waar wij boontjes, aardappelen, mais, courgettes, pompoenen, tomaten, aardbeien en worteltjes van eten. Wij stoken sinds een jaar of twee nog maar de helft aan gas omdat wij meer hout zijn gaan stoken (van bomen die omgewaaid zijn, of die toch weg moesten, dus niet speciaal voor ons gekapt) maar dat je je huis verwarmt met hout kun je al niet aangeven in de test. We hebben onze eigen kippetjes lopen voor onze eieren. Daarnaast zijn we ontzettend bewust van alles wat wij doen en proberen we onze voetafdruk zo laag mogelijk te houden. En ondanks dat, kom ik op 3,3 wereldbollen. Mensen die geen reet geven om het milieu en hun voetafdruk scoren nog beter heb ik om mij heen gehoord. Dus sorry, die test is waardeloos in mijn ogen. :o
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 10-08-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:28

josje4 schreef:
_San87_ schreef:

Maar dan gaat het ook echt over ALLE mensen.
Amerikanen, afrikanen etc
Heel veel mensen leven nu onder de armoedegrens.
Die zijn echt niet bezig of ze bewust leven maar met hoe ze overleven.
Daarom zeggen ze als iedereen zo zal leven als jou er 1.4 aarbollen nodig zijn.

Maar al die mensen zullen de test niet zo invullen als ik doe. 2,47 hectare is dus ook mijn persoonlijke ruimte en niet die van iemand in Afrika.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:30

FlyAway schreef:
Die test van WNF is helaas erg onbetrouwbaar en uitermate onrealistisch in mijn ogen. Wij hebben onlangs 12 forse zonnepanelen op het dak gelegd (in 4 maanden tijd al 900Kwh stroom opgewekt waarvan wij er zelf slechts 400 gebruikt hebben!) Wij hebben onze eigen groentetuin aangelegd waar wij boontjes, aardappelen, mais, courgettes, pompoenen, tomaten, aardbeien en worteltjes van eten. Wij stoken sinds een jaar of twee nog maar de helft aan gas omdat wij meer hout zijn gaan stoken (van bomen die omgewaaid zijn, of die toch weg moesten, dus niet speciaal voor ons gekapt) maar dat je je huis verwarmt met hout kun je al niet aangeven in de test. We hebben onze eigen kippetjes lopen voor onze eieren. Daarnaast zijn we ontzettend bewust van alles wat wij doen en proberen we onze voetafdruk zo laag mogelijk te houden. En ondanks dat, kom ik op 3,3 wereldbollen. Mensen die geen reet geven om het milieu en hun voetafdruk scoren nog beter heb ik om mij heen gehoord. Dus sorry, die test is waardeloos in mijn ogen. :o

Hier ben ik het wel mee eens, ondanks dat we maar 1,4 wereldbollen nodig zou hebben als iedereen zou leven zoals ik doe. En dat is niet zoals jij leeft, maar toch wel heel bewust.

Ik vind de vragen en de opties die gegeven zijn te miniem en weinig genuanceerd. In ieder geval niet genuanceerd genoeg om er daadwerkelijk iets over te kunnen zeggen. Een richtlijn? Wellicht. Meer niet.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:31

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Win de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:36

Ik vind al die tests wel prima, hoor... Volgens duurzaamheidinactie is mijn voetafdruk 7,8 hectare of zo. Nou, het zal wel :').

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:48

josje4 schreef:
@FlyAway

Er zijn natuurlijk veel meer tests (met andere uitkomsten)
- http://www.voetafdruk.nl/
- http://www.duurzaamheidinactie.nl/webscan/53
- http://www.klimaatvoetafdruk.nl/

Edit: Je kan het best meerdere tests doen en daar het gemiddelde van nemen

Ok, ook gedaan;

voetafdruk.nl is nog slechter qua opzet dan die van WNF, uitslag is dus ook veel slechter. Niet betrouwbaar in mijn geval dus
duurzaamheidinactie.nl is nog erger dan de voorgaande; 30,8 hectare de adviezen; koop vakere groente en fruit uit de regio (mijn antwoord was dat wij dat al doen!) en eet vaker vegetarisch (wij eten nog geen 250gr vlees pp per week, de rest is vegetarisch), absoluut niet serieus te nemen dus :+
klimaaatvoetafdruk.nl zowaar lager dan de gemiddelde nederlander, al is dat ook weer verbazingwekkend, omdat ik daar niet aan kan geven dat wij meer dan de helft van ons energieverbruik zelf opwekken....

Ik ben het eens met San_87;
Citaat:
Ik vind de vragen en de opties die gegeven zijn te miniem en weinig genuanceerd. In ieder geval niet genuanceerd genoeg om er daadwerkelijk iets over te kunnen zeggen. Een richtlijn? Wellicht. Meer niet.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:17

De voetafdruk is één, maar er bestaan ook nog een waterafdruk en een grondwaterafdruk: als ik de termen tenminste correct vertaal, want ik heb hier in het Engels alleen informatie over gewonnen. Dat is ook ontzettend interessant om te bekijken en geeft vaak een iets grimmiger beeld dan het meten van alleen je ecologische voetafdruk.

Ik kan er even niet op googelen omdat ik mobiel zit te bokken met een belabberde Franse internetverbinding, maar misshien bestaat daar ook wel een online testje voor. De termen zijn misschien anders, maar ik heb mijn studieboeken niet bij mij nu.

Edit: ik las iets over het krijgen van max 2 kinderen. Hebben jullie toevallig Inferno van Dan Brown gelezen? Het is misschien nogal onethisch wat daarin gebeurt, maar om eerlijk te zijn kan ik me in het principe goed vinden. Overbevolking is naar mijn idee toch wel een van de oorzaken van alle problemen uit de OP.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:24

Ik heb Inferno nog niet gelezen, dus liever geen spoilers :).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:30

@ San: daarom probeerde ik het zo abstract mogelijk te houden :) Als mijn bericht toch teveel 'spoilt' mag je gerust temmen. Ik kan het namelijk niet meer zelf wijzigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:43

4,77 ha... Ik had het eerlijk gezegd nóg erger verwacht, daar ik bv veel reis, voornamelijk gas gebruik, zelden in een trein zit en met de auto naar m'n werk ga.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:52

_San87_ schreef:

Ik denk dat het in Nederland behoorlijk onmogelijk is om onder de 2.2 te blijven. Ik heb een gezin met twee kinderen en ik rijd al in een Prius :P, alles bij elkaar leef ik behoorlijk bewust, maar toch kom ik uit op 3,85 en hadden we 2,2 wereldbollen nodig voor mij. Tja, ik kan nou eenmaal niet 's avonds om 11 uur met de fiets naar huis komen van mijn werk. Dan vermoed ik dat mijn voetafdruk binnenkort misschien wel heel drastisch verkleind zou worden, als vrouw alleen achter de verlaten Philipsgebouwen door over een aardedonkere weg :o

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:53

de wereld is verrot, meer heb ik daar niet over te zeggen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:43

Szan schreef:
@ San: daarom probeerde ik het zo abstract mogelijk te houden :) Als mijn bericht toch teveel 'spoilt' mag je gerust temmen. Ik kan het namelijk niet meer zelf wijzigen.

Oh, het was meer dat mocht je over Inferno willen vertellen, liever niet omdat ik 'm niet gelezen heb :D.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:04

Hmmz.... De mijne is 5,5ha :o

Hoewel ik het idee heb dat wij al erg bewust leven... Maar ik weigeer te verhuizen naar dichter naar mijn werk. En kan er ook niks aan doen dat ik in een gat zonder winkels woon en daardoor met de auto boodschappen doe.
Bovendien wordt hier erg veel ingebroken en raad de politie aan als je weg bent de lampen aan te hebben... Tja.