Het gaat om een meisje dat in een asielzoekerscentrum zit en daar vage klachten krijgt: koortsig, opgezette lymfeklieren, af en toe een bloedneus. Er wordt onderzoek gedaan in een gezondheidscentrum voor asielzoekers. De huisarts daar vindt een onderzoek in het ziekenhuis niet nodig en geeft aan het even aan te kijken.
Uiteindelijk is er geen duidelijke diagnose als het gezin wordt uitgezet. Nu blijkt dat het meisje leukemie heeft gehad en dus dodelijk ziek naar het land van herkomst is gestuurd.
Citaat:Nederland zet doodziek meisje uit naar Polen
Juriste: Renata (6) had nooit op het vliegtuig gezet mogen worden
31-07-2013
Toen de zesjarige asielzoekster Renata ziek werd, kreeg ze wekenlang niet de medische hulp die ze nodig had. En toen ze eindelijk een bloedonderzoek zou krijgen, werd het gezin opgesloten en na een paar dagen uitgezet naar Polen.
Eenmaal in Polen bleek Renata een dodelijke bloedziekte te hebben. 'Waren jullie vijf dagen later gekomen, dan was Renata waarschijnlijk overleden', krijgen haar ouders te horen.
De Poolse advocaat van de ouders verwondert zich over de harteloosheid van de Nederlanders, die het doodzieke meisje zonder pardon in het vliegtuig zetten. 'Dit meisje had nooit in het vliegtuig mogen worden gezet. Ze had zorg moeten krijgen in het land waar ze op dat moment was.'
Renata's lot hangt af van een tweede ronde behandelingen in het ziekenhuis in Polen. Intussen zinnen haar ouders op een letselschadeprocedure tegen de Nederlandse overheid.
De tekst is wat eenzijdig belicht imo in bovenstaand artikel, maar oke.
Ik ben heel benieuwd of er mensen zitten te kijken en wat voor mening ze hebben.
Imo hebben artsen niks mis gedaan. Er wordt commentaar geleverd op de medische gang van zaken in nederland, terwijl er volgens mij niks geks gebeurt. Wel is het natuurlijk heel waardeloos dat er sprake moet zijn van een bloedonderzoek en dat ze juist op dat moment in een cel gezet worden om teruggestuurd te worden. Wat ik daar van vindt weet ik niet zo goed...
Wat me opvalt is dat moeder direct op ab aandringt als er alleen sprake is van keelpijn en opgezette lymfeklieren. Er is kritiek dat er alleen paracetamol aangeboden wordt.
Verder valt me op dat er imo geen sprake is van een objectieve reportage, maar puur de kans van de familie belicht wordt.