Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 00:48

De Britse krant The Sun brengt een opmerkelijk verhaal van een volkomen gezonde vrouw die niets liever wil dan gehandicapt zijn. Chloe Jennings-White wil de rest van haar leven doorbrengen in een rolstoel, en is bereid daarvoor een operatie te ondergaan die haar benen moet verlammen.

Jennings-White, die geboren werd in Londen maar nu in de Verenigde Staten woont met haar vrouw Danielle, zegt dat ze al gehandicapt wil zijn zolang ze zich kan herinneren. De 58-jarige vrouw gedraagt zich ook alsof haar benen verlamd zijn, en verplaatst zich in een rolstoel.

Diagnose
Vijf jaar geleden kreeg ze de diagnose Body Integrity Identity Disorder, een aandoening waarbij het mentale beeld dat mensen hebben van hun lichaam niet overeenkomt met hun fysieke lijf. Sommige patiënten willen de 'overbodige' lichaamsdelen laten amputeren terwijl anderen, zoals Chloe, ze willen laten verlammen. 'Iets in mijn hersenen zegt dat mijn benen eigenlijk niet zouden mogen werken', vertelt ze aan The Sun.

Ongelukken
Toen ze jonger was, probeerde Jennings-White opzettelijk in ongelukken verzeild te raken om haar benen te verlammen. Zo reed ze op negenjarige leeftijd expres met haar fiets van een podium. Ze landde op haar nek, waarna ze wel bang werd dat ze meer zou beschadigen dan enkel haar benen. Toch nam ze nog deel aan risicovolle sporten en klom ze in bomen. Ze brak vijf botten tussen haar 12de en 16de, en probeerde ook op latere leeftijd tijdens het skiën nog expres gevaarlijk te vallen.

Operatie
De vrouw vond een chirurg die haar wil helpen haar benen voorgoed te verlammen, maar de ongeveer 18.600 euro kosten voor de operatie houden haar tegen. 'Ik zal me dat nooit kunnen permitteren, maar ik weet dat ik het me niet zal beklagen als ik het ooit wel kan,' zegt ze. 'Ik snap niet waarom het mensen choqueert. Het is hetzelfde als een transseksuele man die zijn penis laat wegsnijden. Die komt nooit terug, maar ze weten dat ze dat willen.'

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... aken.dhtml

Informatie van Wikipedia over haar aandoening:
Citaat:
Body Integrity Identity Disorder (BIID) is het zeldzame fenomeen waarbij het mentale lichaamsbeeld van een mens niet overeenkomt met het daadwerkelijke lichaam. Deze mensen voelen zich pas 'compleet' als een bepaald lichaamsdeel mist of is aangetast. Zo zouden sommigen graag een been geamputeerd hebben -ook wel apotemnofilie genoemd-, terwijl anderen een geparalyseerde variant prefereren.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Body_Integ ... y_Disorder

---------------------------------------

Wat vindt bokt hier nou van?

Ik zelf vindt het raar dat de kop begint met 'gezonde vrouw' terwijl er in het stuk duidelijk aan wordt gegeven dat ze wel een 'disorder' (een kwaal) heeft. Ze is wel ziek, alleen niet in haar benen maar letterlijk in haar hoofd.

Aan de ene kant denk ik: als dit haar gelukkig gaat maken, waarom dan niet? Aan de andere kant zou ze de staat meer geld gaan kosten, want ze zal allemaal voorzieningen nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 21-07-13 00:52, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Re: Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:49

Dat ze zich gelukkig prijst dat ze kan lopen... er zijn mensen die geven goud om het te kunnen! Belachelijk..

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:50

Sorry, ik vind het persoonlijk belachelijk...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 00:50

KimD schreef:
Dat ze zich gelukkig prijst dat ze kan lopen... er zijn mensen die geven goud om het te kunnen! Belachelijk..

Aan de andere kant zijn er ook mensen die zich laten steriliseren omdat ze geen kinderen willen, terwijl andere mensen ze heel graag willen en ze niet kunnen krijgen. Mogen die dat dan ook niet doen omdat andere mensen het graag willen?

Ben van mening dat 'omdat een ander het graag zou willen/kunnen/hebben' geen reden is om dingen wel of niet te doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:52

Er zijn ook mensen die moeten ze steriliseren in mijn ogen, dat gebeurt ook niet. Dus ja het is zo breed als dat het lang is.

Dit is ronduit belachelijk, deze mensen moeten ze gedwongen opnemen dat zijn gevaren voor de samenleven. Ik durf er bijna geld op te zetten dat deze vrouw ook al vaker heeft geprobeerd zichzelf te verlammen. :n

Edit: Overigens vind ik dat sterilisatie en verlamming niet met elkaar te vergelijken zijn, een sterilisatie kan ongedaan worden gemaakt dit niet.
Laatst bijgewerkt door KimD op 21-07-13 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:52

Het is haar lichaam en haar keuze. Wij kunnen niet voelen wat zij voelt. Ook mensen die in het 'foute lichaam' geboren worden, een meisje die zich jongen voelt of andersom. Wij kunnen daar simpelweg niet over oordelen omdat we er geen idee hebben hoe een dergelijk mentaal probleem zich aanvoelt. Ik heb het persoonlijk niet, maar geloof er 100% in en vind het zelfs heel erg voor die mensen. Ik vind het dan ook ronduit respectloos en uiterst kortzichtig dit soort problemen belachelijk te noemen. Ook mensen die spottend praten of depressiviteit, als je er niets van weet, en zelf nog nooit aan de ziekte geleden hebt, moet je er ook geen domme uitspraken over doen.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 21-07-13 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:53

KimD schreef:
Er zijn ook mensen die moeten ze steriliseren in mijn ogen, dat gebeurt ook niet. Dus ja het is zo breed als dat het lang is.

Dit is ronduit belachelijk, deze mensen moeten ze gedwongen opnemen dat zijn gevaren voor de samenleven. Ik durf er bijna geld op te zetten dat deze vrouw ook al vaker heeft geprobeerd zichzelf te verlammen. :n

Staat inderdaad ook in de tekst, door zich te laten vallen e.d. Dan ben je in mijn ogen écht ziek...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 00:54

Tessaaaah schreef:
KimD schreef:

Staat inderdaad ook in de tekst, door zich te laten vallen e.d. Dan ben je in mijn ogen écht ziek...

Maar ze is ook 'ziek'. Ze heeft een mentale afwijking.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:54

t' heeft niet voor niets een naam, Body Integrity Identity Disorder is een echt ding, en als dat al van jongs af aan in je hoofd zit... tja. Wel lekker typisch artikel van the Sun weer

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:54

kan er niks aan haar huidige kwaal gedaan worden dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:55

KimD schreef:

Edit: Overigens vind ik dat sterilisatie en verlamming niet met elkaar te vergelijken zijn, een sterilisatie kan ongedaan worden gemaakt dit niet.

Maar ja, je hebt ook mensen die aan automutilatie doen, moeten we die ook allemaal laten opnemen?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:56

Dat "zieke" bedoelde ik in zoverre dat ze misschien opgenomen moet worden of met een psycholoog te gaan kletsen... Want ze is inderdaad echt ziek!

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:56

Wat een vreselijk mens, sorry hoor, kan er niets anders over zeggen!

Er zijn heel veel mensen die verlamd zijn door een ongeluk en hierdoor nooit meer zouden kunnen lopen en dan vertellen dat je oh zo graag verlamd wil zijn, dan ben je echt diep triest! Ik zou als arts zo'n operatie dan ook niet uitvoeren, echt respectloos tegenover mensen die verlamd zijn en dit nooit gewild hebben!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:57

Tessaaaah schreef:
KimD schreef:

Oh inderdaad, door mijn ergernissen en verbaasdheid helemaal daar overheen gelezen. :=

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:58

Ik heb daar een aantal jaren geleden een programma over gezien. Een vrouw wilde dat haar been (of benen dat weet ik niet meer) geamputeerd zouden worden. Toen ze geen arts kon vinden die dat wilde doen, heeft ze haar been op de rails gelegd voor een aankomende trein. Om voor zo'n operatie in aanmerking te komen moest ze door 3 onafhankelijke psychiaters geestelijk gezond bevonden worden en ze kwam niet door die test heen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 00:59

_Summertime schreef:

Er zijn heel veel mensen die verlamd zijn door een ongeluk en hierdoor nooit meer zouden kunnen lopen en dan vertellen dat je oh zo graag verlamd wil zijn, dan ben je echt diep triest! Ik zou als arts zo'n operatie dan ook niet uitvoeren, echt respectloos tegenover mensen die verlamd zijn en dit nooit gewild hebben!

Dus als je je laat steriliseren ben je respectloos tegenover mensen die graag kinderen willen en het niet kunnen krijgen? Of als je wel kinderen krijgt ben je respectloos tegenover de mensen die ze niet kunnen krijgen?
Je kunt toch niet je eigen leven inrichten op het (on)geluk van een ander?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:01

Citaat:
Oh inderdaad, door mijn ergernissen en verbaasdheid helemaal daar overheen gelezen.

Ach :D Je bent dan gewoon niet goed als je jezelf opzettelijk gaat verwonden in WAT voor manier dan ook, als ik zo vrij mag zijn om dit te zeggen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:01

_Summertime schreef:

Het is toch haar lichaam?? Voor die anderen, oliebol happens! Echt, het is heel erg als je verlamd raakt, maar dat geeft niemand, nooit, het recht te oordelen over het doen en laten van gezonde mensen met hun lichaam. Dat recht heb je simpelweg niet!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:02

Ze is toch ook ziek, ze heeft een geestelijke aandoening, haar benen voelen bij haar aan alsof ze het niet mogen doen, lijkt me best een kwelling voor die vrouw. Dus omdat anderen niet kunnen lopen en zij wel moet ze maar met die kwelling blijven leven, ze leeft er blijbaar al bijna 50 jaar mee. Als het behandelbaar zou zijn door therapie o.i.d. zou natuurlijk beter zijn. Het heeft 2 kanten. Het is bizar, dat wel.

Ik vind het ook een extreem verhaal, geloof mij. Blijven altijd moeilijke kwesties.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:03

en waarom genezen ze haar niet van haar disorder dan? dit is toch wel een gevalletje gesticht waaridg

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:03

unihorses schreef:
en waarom genezen ze haar niet van haar disorder dan? dit is toch wel een gevalletje gesticht waaridg

Het zet je wel flink aan het denken...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 01:04

unihorses schreef:

Misschien kan dat niet? We kunnen nog lang niet alles genezen helaas. Dat geldt voor lichamelijke ziektes, maar nog veel meer voor mentale ziektes.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:05

Ik vind het een belediging voor mensen die niet meer kunnen lopen door ziekte of ongeluk...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:06

unihorses schreef:

Ja wat het mentale ziekten zijn eventjes te genezen met een pilletje en een maand in het gesticht. :j

Niets is zo moeilijk (of helemaal niet) te genezen als mentale ziekten, en dat lijken een hoop mensen hier niet te beseffen, dat zie je ook aan het niveau van de posts. :=

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:08

Misschien dat het in mijn ogen zo is omdat ik gehandicapten in mijn familie heb. Deze mensen zouden bijv. zo graag weer kunnen lopen en dan is er een mens, die gewoon kan lopen, die dat niet wilt? Dat vind ik respectloos, maar dat zal wel aan mij liggen ...

Neem een voorbeeld, ik zou het zelf nooit van m'n leven willen / doen, maar even ter voorbeeld.
Jou moeder heeft kanker, is niet meer te genezen, er komt een gezonde vrouw het ziekenhuis in lopen 'ja ik wil graag kanker'.
Ik neem aan dat je dat dan ook niet zo leuk vind. >;)