halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:39

na t zien van dit filmpje

vraag ik me eigen af tot hoe ver kunnen ze dat halal voedsel opdringen aan consumenten zonder dat je het weet?
vinden jullie dat t aangegeven moet worden op de verpakking dat t halal bereid is?

zelf ben ik tegen halal slachten enzo dus al zou t aangegeven zijn als halal voeding op de verpakking zou ik t persoonlijk niet meer kopen.

ik ben benieuws hoe jullie daar over denken hou t wel vriendelijk naar elkaar

c_alsemgeest

Re: halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:42

Ik vind dat het vermeld moet worden, ik ben ook geen voorstander van halal slachten en zou het dus niet kopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:44

Ik denk dat een verpakking eerlijk moet zijn over wat erin zit. Ik als vegetariër zou het ook niet leuk vinden als er vlees in mijn eten blijkt te zitten (zoals weleens gebeurd is bij een groentewinkel).

Aan de andere kant denk ik dat mensen er niet al te moeilijk over moeten doen. Bio industrie vlees is hoe dan ook niet diervriendelijk, dus als je al geen problemen hebt met de verschrikkelijke eerste levens maanden/jaren, dan is moeilijk te doen over het laatste uurtje mijns inziens een beetje hypocriet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:45

Ik ben vegetarier dus zou het zowieso niet eten, maar als ik het zou moeten halen zou ik het echt uit de weg gaan. Ik vind ook dat ze het moeten melden. Tot die tijd maar varken kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:47

[MW] > [NM]

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:47

Naast het feit dat 'wij' het niet weten, hoe weten de mensen die bewust halal willen eten het dan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:49

Een oud artikel, geen idee of het nu was.
Ikheb hier persoonlijk ook aardit wat moeite mee. Ik vermijd halalvlees omdat ik hier moeite mee heb en heb het idee dat het me op deze manier opgedrongen wordt. Heel vervelend...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:51

Ik heb er geen moeite mee. Als je dieren zielig vind moet je sowieso geen vlees eten, ben het dus eens met Vjestagirl.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:53

Ik vind het een beetje hypocriet als mensen hierover gaan zeiken :+ Eet dan helemaal geen vlees, als je zo graag de moraalridder uit wilt hangen. Dood is dood, geslacht is geslacht. Alsof dieren bij een "gewone" slachterij het leuk hebben :roll:

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:54

ik ben niet tegen vlees eten, al eet ik zelfs nauwelijks vlees e.d.
maar ik ben wel tegen de slachtmethode.
het is de omgekeerde wereld hier..
het moet erop gezet worden, zodat ik een keuze kan maken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:56

Vjestagirl schreef:
. Bio industrie vlees is hoe dan ook niet diervriendelijk,

maar ook al zou t bio industrie vlees zijn wat vind je minder diervriendelijk halal slachten of gewoon slachten?? want volgens mij is ook het halal vlees bio industrie vlees.(hoe kom je anders aan zoveel schapen en koeien vlees)

ik ben echt geen voorstander van halal slachten wat ook in t filmpje te zien is t dier word levens zijn keel doorgesneden dat vind ik toch een heel stuk walgelijker dan dat het dier eerst een schot in het hoofd krijgt en daarna gestoken word om leeg te bloeden
en t gaat hier niet enkel om vlees maar ook over b.v baby voedsel en kaas en dat soort dingen. t is halal bereid en staat dus niet op de verpakking aangegeven
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 19-07-13 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:57

NathalietjeB schreef:
Vjestagirl schreef:
. Bio industrie vlees is hoe dan ook niet diervriendelijk,

maar ook al zou t bio industrie vlees zijn wat vind je minder diervriendelijk halal slachten of gewoon slachten?? want volgens mij is ook het halal vlees bio industrie vlees.

ik ben echt geen voorstander van halal slachten wat ook in t filmpje te zien is t dier word levens zijn keel doorgesneden dat vind ik toch een heel stuk walgelijker dan dat het dier eerst een schot in het hoofd krijgt en daarna gestoken word om leeg te bloeden
en t gaat hier niet enkel om vlees maar ook over b.v baby voedsel en kaas en dat soort dingen. t is halal bereid en staat dus niet op de verpakking aangegeven

Vlees eten is niet diervriendelijk, klaar.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:04

Wat betreft die kaas en zo, is er iets in het productieproces veranderd waardoor het voldoet aan de eisen van halal voedsel of komt het sowieso in aanmerking om "halal gecertificeerd" te zijn? Dat vertellen ze er dan weer niet bij en in het laatste geval zie ik de toegevoegde waarde niet van melden dat het halal is. Ik vind het een beetje een suggestief filmpje en ik word er dan ook niet warm of koud van dat er niet op kaas staat dat het halal is, aangezien ik niet weet wat er wel of niet veranderd is aan het productieproces om het halal te maken. Op groente staat het immers ook niet, en ik denk niet dat daar veel aan veranderd is om het als halal te kunnen classificeren.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:05

Ik snap alleen niet goed wat er halal kan zijn aan kaas? Ik dacht altijd dat dat de manier van slachten was.

Edit Summerly is mij voor, maar dan wat beter verwoord :')

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:10

Vond het filmpje ook slecht :n Maar ik heb het opgezocht, het zit hem dus in het stremsel dat in kaas zit.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:11

Pudding, slagroom, taart enz.. mag ook geen varkensgelatine inzitten dat is niet halal maar met de kaas zou ik het niet weten. Halal wil zeggen toegestaan voor moslims, het is niet specifiek een bereidingswijze.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:16

poetser schreef:
Ik snap alleen niet goed wat er halal kan zijn aan kaas? Ik dacht altijd dat dat de manier van slachten was.

Om kaas te maken is stremsel nodig en dat komt (meestal) uit de maag van een kalf. Halal kaas betekent denk ik dat het kalf halal geslacht is.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:44

ah op die manier. Bedankt voor de uitleg

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:48

Ik denk niet dat het een plofkip kan schelen of hij verdooft is voor het slachten of niet. Hij heeft toch al weken moeten lijden.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:49

goeroe schreef:
poetser schreef:

Om kaas te maken is stremsel nodig en dat komt (meestal) uit de maag van een kalf. Halal kaas betekent denk ik dat het kalf halal geslacht is.
Hier staat echter dat kaas over het algemeen als halal beschouwd wordt, ook al komt het stremsel van niet-halal geslachte dieren: http://www.moslima.nl/nl/Levensstijl/artikelen/kaas.php. Dat kleine percentage moslims dat het wellicht niet als halal beschouwt, zal de kaas van Nedrlandse bodem denk ik eerder mijden en kaas halen bij een halal supermarkt dan dat ze van Campina eisen dat hun kaas met halal geslachte dieren gemaakt wordt. Hier schieten we dus eigenlijk ook weinig mee op. :))

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:52

Bijna alle groenten zijn ook halal en daar is het ook niet bij aangegeven. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:56

Gaan we straks dan ook zeuren dat alles van de groentenboer koosjer is?

Stemmingmakerij :-(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:59

Het gaat inderdaad om het stremsel dat in de kaas zit, dit is van halal geslaxhte lammeren.
Het kromme bij kaas is dat de imam aangeeft dat gewone niet-halal geslacht stremsel in principe wel mag. Een quote hierover:

Citaat:
De niet onomstreden imam wijst naar een uitspraak van de profeet: „Allah heeft jullie zekere verplichtingen opgelegd. Verwaarloos ze daarom niet, Hij heeft gezwegen over andere dingen uit genade voor jullie en niet uit vergeetachtigheid, stel er daarom geen vragen over.”

Haselhoef verwijst verder naar de uitleg van imam Aboe Haniefaa, overgeleverd van imam Ahmed, die stelt dat stremsel afkomstig van kadavers die niet volgens de sharia zijn geslacht, toch rein is. „Het is correct dat hun kaas (van de ongelovigen) halal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein is.”

Nederlandse producenten lijken echter ook nadrukkelijk rekening te willen houden met de zwakke moslimbroeder en bieden kaas, melkpoeder, smeerkaas en suiker voor de zekerheid toch maar volledig halalproof aan. Halal is big business.

Het is echt idioot dat dit kan.
Dat groente halal zijn slaat natuurlijk nergens op, die zijn altijd halal...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:00

IMO zit er toch een behoorlijk groot verschil tussen regulier slachten en halal slachten. Dus ja, ik zal het wel willen weten. Mijn zwager heeft een goede reden om te zorgen dat de schapen die bij hem opgehaald worden niet halal van kant worden gemaakt.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:05

Ik kan me er totaal niet over druk maken, dood is dood en zolang dat binnen 5 seconden voorbij is vind ik het prima.