Uitbraak mazelen door niet inenten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Uitbraak mazelen door niet inenten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:51

Op de "biblebelt" zijn inmiddels al zeker 100 kinderen besmet met de mazelen. Dit door het niet vaccineren uit geloofsovertuiging.
Gisteren zag ik zelfs een huisarts die volkomen begreep dat mensen niet laten vaccineren vanwege hun vertrouwen op god.
Bij een eerdere uitbraak stierven 3 kinderen.
Hoe denkt bokt hier over?

MerleSimone

Re: Uitbraak mazelen door niet inenten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:53

Mijn moeder is gastouder en kreeg afgelopen week een mail dat er een uitbraak was, maar ik wist niet dat het al zo erg was.
Ik snap dat die mensen geloven, maar ik zou denken dat niet alle dingen door God geregeld worden, want waarom zou hun kind niet besmet raken en een buurkindje dat niet gelooft, wel? Overigens wil ik niemand aan het hoofd stoten hier mee, maar ik vind het niet inenten wegens geloof misschien licht egoïstisch van mensen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:56

ik vind dat die mensen dan zelf mogen opdraaien voor de medische kosten, mocht hun kind/familielid in het zkh komen te liggen. ze nemen willens en wetens het risico, vertrouwen op God, en de rest van nederland mag voor de kosten te betalen.
en trouwens, waarom naar het zkh ? is het vertrouwen na besmetting niet meer aanwezig ?
dubbel moraal, zoals bij veel geloofszaken ( en dan bedoel ik alle geloven).

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:56

Zelf weten. Beetje zonde dat er andere ( niet gelovige) kinderen die later ingeent gaan worden een groter risico lopen op dit moment. Verder moeten ze het allemaal zelf weten. Het is hun kind dat ze dood laten gaan. Zolang er maar geen besmettingen komen buiten deze gemeenschap vind ik dat ze het zelf maar moeten uitzoeken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:57

Ieder zijn eigen keuze. Alleen weet ik niet of het ieder zijn eigen keuze is of een opgelegde keuze.

ashley1

Ik woon zelf in de biblebelt en mijn gedachte is: ze worden gvd weer vriendelijk bedankt.
De bescherming tegen mazelen is gebaseerd op het enten van grote groepen want wel geënt wil niet zeggen dat mijn kind geen mazelen kan krijgen maar doordat iedereen geënt wordt is de kans juist dáárdoor heel veel kleiner. En dan zit je dus precies tussen die geloofsfanatiekelingen die dus willens en wetens anderen ook aan dat risico blootstellen.
Egoïsten zijn het, ik ken ze bijna niet anders (en ja uitzonderingen daargelaten). Zogenaamd alles voor een ander over hebben, ja zo lang die ander ook lid is van hún kerk ja.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 01-07-13 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

spicegirl

maar dat is het punt, de besmettingen stoppen niet bij de uitgang van de kerk. dus iedereen loopt extra risico..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:58

Ik vind het enorm sneu, want de kinderen kunnen dit zelf dus niet kiezen. Die moeten maar ziek worden omdat hun ouders imo nalatig zijn in de verzorging van hun kinderen.

Daarnaast vind ik inderdaad ook dat de zorgkosten bij een besmetting die had kunnen worden voorkomen geheel uit eigen zak betaald dienen te worden.

Daarnaast omdat dit topic ingezet is als een discussie verplaats ik hem naar NM.

[MW] > [NM]

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:02

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen hun kinderen niet enten :n
Ook als je gelooft kun je toch wel logisch nadenken? Je kunt ook redeneren dat God het vaccin heeft (laten) uitvinden... EN dan wil een gelovige niet enten, is dat dan geen gods lastering?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:06

Er zijn ook andere redenen waarom mensen niet enten. Zeker bij de enting tegen BMR. Hiervan wordt gezegd dat het autisme in de hand zou kunnen werken. Google maar eens (ook in het buitenland). Ik ken veel mensen die het om deze reden niet aandurven om deze enting te zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:08

Ik kan er inderdaad ook niet bij dat ziekte een straf is van God (OK, da's tot daar aan toe) maar dat de kennis om die ziekte te voorkomen dan kennelijk níet van God afkomt. En dan idd als het kind eenmaal ziek is, wél medische hulp accepteren, want die is van God, en als God het goed vindt, wordt het kind dan ook weer beter.
Ik kan dat niet met elkaar rijmen. Preventieve medische kennis is dus niet goed, ingrijpen na de 'straf' mag dus wel. Snap ik echt niet :n

Andere redenen om niet te enten zijn overigens ook onzin - wat dat betreft heeft de stichting kritisch prikken ook héél wat op z'n geweten. Alle vaccins zijn uit en te na onderzocht, en er is nog nooit íets van die aannames bewezen...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:10

Wie zegt dat als je de mazelen hebt je in het ziekenhuis komt/moet liggen?

Ik heb vroeger ook de mazelen gehad, en niet omdat mijn ouders gelovig zijn, maar mijn vader homeopaat is en tegen alle inentingen en overige reguliere medische middelen. Tsja.. En toen werden mijn klasgenoten geënt tegen de mazelen, en wie werd er ziek? Juist, ikke, en mijn drie broers heb ik toen aangestoken.

Ok, het is geen gewoon griepje, maar je hoeft ook niet direct naar de intensive care.. Ik heb gewoon thuis uitgeziekt, net als mn broers... Heb er niks aan overgehouden, ja, een sterker imuunsysteem misschien, maar dat zullen we nooit zeker weten.

Maar om nu zo af te geven op gelovigen vind ik erg fout. Ieder heeft een eigen denkwijze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:11

Autisme in de hand wekken is natuurlijk klinkklare onzin. Of iemand een autistische aandoening heeft is voor de geboorte al bepaald.

Mijn mening is dat iedereen die zijn kinderen niet inent nalatig is in de verzorging voor zijn kinderen, en het in mijn ogen niet waard om ouder te zijn.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:12

Jennyxx schreef:
Er zijn ook andere redenen waarom mensen niet enten. Zeker bij de enting tegen BMR. Hiervan wordt gezegd dat het autisme in de hand zou kunnen werken. Google maar eens (ook in het buitenland). Ik ken veel mensen die het om deze reden niet aandurven om deze enting te zetten.

Maar dit is ook weer een kwestie van 'geloven' want ik geloof niet dat je autisme kunt 'krijgen' door een inenting, naar mijn beleving ben je geboren met autisme of niet.
Jans was me voor, dit dus:

Hanafubuki schreef:
Autisme in de hand wekken is natuurlijk klinkklare onzin. Of iemand een autistische aandoening heeft is voor de geboorte al bepaald.

Ik vind het ook nalatigheid in de zorg voor hun kinderen, wie wil nou dat zijn eigen kind naar mijn idee onnodig risico loopt om ziek te worden?
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 01-07-13 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Maar zelfs als er een minime kans is op autisme (en die link is nooit wtenschapelijk bewezen volgens mij) dan nog red het zo vreselijk veel levens...... Het is toch niet handig om je kindje niet te enten? En de kans lopen op een ziekte die dodelijk kan zijn terwijl het niet eens nodig was dat het kind het uberhaupt kreeg..... We doen het niet voor de lol?

shiroihebi

Die mensen hebben toch ook verstand? Mensen in hun kerk worden toch ook ziek? Dat is toch zat bewijs dat god er niet voor kan zorgen dat je kind niet ziek wordt? Dat heb ik serieus nu nooit gesnapt. En wat doen ze nu? Was het de bedoeling van god dat die kinderen ziek werden? Sorry als ik hier iemand boos mee maak, maar ik kan daar heel slecht tegen. Als er iets goeds gebeurd; dankjewel god! Als er iets slechts gebeurd; dit is vast goed voor ons, dankjewel god!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:13

chocobroodje schreef:
Ook als je gelooft kun je toch wel logisch nadenken? Je kunt ook redeneren dat God het vaccin heeft (laten) uitvinden... EN dan wil een gelovige niet enten, is dat dan geen gods lastering?

Ik geloof niet, kan heel goed logisch nadenken en juist daarom heeft mijn dochter de BMR niet gekregen. Er zitten namelijk hele hoge risico's aan het vaccin verbonden. Er zijn bij de vorige uitbraak inderdaad 3 kinderen overleden. Kinderen die voor ze de mazelen kregen al heel ernstig ziek waren. Er zijn echter ook ieder jaar kinderen die heel ernstig ziek worden of zelfs overlijden na de toediening van het BMR vaccin en daar hoor je niemand over. Want daar valt geen geld aan te verdienen.

Ik word er een beetje niet goed van dat de schuld nu gegeven wordt aan de gereformeerden. De meeste gereformeerden die ik ken (en ik woon middenin de Biblebelt) laten wel enten. Het zijn juist vaak de mensen die zich laten informeren over de entingen en de bijsluiters lezen (en niet meelopen met de rest en alles wat hun gezegd wordt maar aannemen) die besluiten niet te enten. En dat heeft niets met wel of niet geloven te maken, maar met het beste willen voor je kind. Mijn dochter heeft eerdere entingen wel gekregen omdat hier minder risico's aan vast zitten, maar de BMR krijgt ze dus inderdaad niet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:16

Casca schreef:
Wie zegt dat als je de mazelen hebt je in het ziekenhuis komt/moet liggen?

Ik heb vroeger ook de mazelen gehad, en niet omdat mijn ouders gelovig zijn, maar mijn vader homeopaat is en tegen alle inentingen en overige reguliere medische middelen. Tsja.. En toen werden mijn klasgenoten geënt tegen de mazelen, en wie werd er ziek? Juist, ikke, en mijn drie broers heb ik toen aangestoken.

Ok, het is geen gewoon griepje, maar je hoeft ook niet direct naar de intensive care.. Ik heb gewoon thuis uitgeziekt, net als mn broers... Heb er niks aan overgehouden, ja, een sterker imuunsysteem misschien, maar dat zullen we nooit zeker weten.

Maar om nu zo af te geven op gelovigen vind ik erg fout. Ieder heeft een eigen denkwijze..

Daarom zijn er de vorige keer 3 kinderen dood gegaan. Dus het kan wel degelijk goed fout gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:16

Wat ik over BMR kan vinden:

BMR-vaccinatie is in verband gebracht met autisme, maar onderzoek wijst uit dat er geen connectie is. Het enige wetenschappelijk onderzoek dat beweerde dat er wel een connectie was, bleek frauduleus tot stand gekomen. In februari 2010 trok The Lancet het onderzoek (van Dr. Andrew Wakefield), dat een mogelijke verhoging van het risico voor autisme na de vaccinatie suggereerde, in.[1] Wakefield had het onderzoek ondeugdelijk gedaan, bleek zelf belanghebbend (hij had een alternatieve vaccinatie gepatenteerd) en bleek bovendien betaald te worden door een advocaat die een zaak voorbereidde tegen BMR-vaccinatie.[2][3]. Andrew Wakefield moest uiteindelijk zijn dokterslicentie inleveren.
Een andere belangrijke criticaster van BMR-vaccinatie was Professor John Walker Smith, die meende dat er een verband was tussen het BMR-vaccin, imflammatoire darmziekten en autisme, wat uiteindelijk leidde tot het afnemen van zijn dokterslicentie. Het Britse Hooggerechtshof concludeerde uiteindelijk dat dat laatste onterecht was.[4]

Ofwel ik zou me niet gek laten maken door berichten..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:17

Anoeska27 schreef:
chocobroodje schreef:
Tja dat is dan jouw keuze.... Maar je gaat mij niet wijsmaken dat het alleen om het geld gaat... Wordt er niet meer aan zieke mensen verdient dan aan gezonde mensen????
Nee hoor geloof ik niks van. Dat jouw kind(eren) niet ziek worden heeft 1 met hun eigen weerstand te maken( en dat is alleen maar goed natuurlijk begrijp me niet verkeerd ;)) maar 2 ook met het feit dat andere wel hun kinderen enten...

Ik geloof niet, kan heel goed logisch nadenken en juist daarom heeft mijn dochter de BMR niet gekregen. Er zitten namelijk hele hoge risico's aan het vaccin verbonden. Er zijn bij de vorige uitbraak inderdaad 3 kinderen overleden. Kinderen die voor ze de mazelen kregen al heel ernstig ziek waren. Er zijn echter ook ieder jaar kinderen die heel ernstig ziek worden of zelfs overlijden na de toediening van het BMR vaccin en daar hoor je niemand over. Want daar valt geen geld aan te verdienen.

Ik word er een beetje niet goed van dat de schuld nu gegeven wordt aan de gereformeerden. De meeste gereformeerden die ik ken (en ik woon middenin de Biblebelt) laten wel enten. Het zijn juist vaak de mensen die zich laten informeren over de entingen en de bijsluiters lezen (en niet meelopen met de rest en alles wat hun gezegd wordt maar aannemen) die besluiten niet te enten. En dat heeft niets met wel of niet geloven te maken, maar met het beste willen voor je kind. Mijn dochter heeft eerdere entingen wel gekregen omdat hier minder risico's aan vast zitten, maar de BMR krijgt ze dus inderdaad niet.

LotteEnRypke

Als zo'n zelfde gelovige nu een (heftige) operatie 'moet', zou hij/zij dan ook de narcose(prik) weigeren?
'Deo volente', geldt dan toch evengoed?

Jennyxx

Anoeska27 schreef:
chocobroodje schreef:

:j

Askim

Iedereen die hun kind niet inent moet bekeurd worden!!
Vind het gehoorlijk verschrikkelijk om op het geloof te vertrouwen.
dat is iets waar je in geloofd en niet bevestigd is. Kinderen word geent, omdat daar goed onderzoek naar is gedaan..

EvaC

Toen ik hoorde dat er een uitbraak was, was mijn eerste gedachte ook: oei, dat zal wel zijn ontstaan in de biblebelt. Ik vind het zo naïef om te denken dat je kind beschermt zal worden door een God tegen dit soort ziektes en daarom niet te enten. Waar haal je die waanzin vandaan? Waarom geloof je zoiets terwijl je ergens best weet dat dit niet zo zal zijn. Mij maak je namelijk niet wijs dat deze mensen niet ergens twijfels hebben, maar het onder druk van de kerk toch maar nalaten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:18

Ging even iets fout:

Tja dat is dan jouw keuze.... Maar je gaat mij niet wijsmaken dat het alleen om het geld gaat... Wordt er niet meer aan zieke mensen verdient dan aan gezonde mensen????
Nee hoor geloof ik niks van. Dat jouw kind(eren) niet ziek worden heeft 1 met hun eigen weerstand te maken( en dat is alleen maar goed natuurlijk begrijp me niet verkeerd ;)) maar 2 ook met het feit dat andere wel hun kinderen enten...

chocobroodje schreef:

Ik word er een beetje niet goed van dat de schuld nu gegeven wordt aan de gereformeerden. De meeste gereformeerden die ik ken (en ik woon middenin de Biblebelt) laten wel enten. Het zijn juist vaak de mensen die zich laten informeren over de entingen en de bijsluiters lezen (en niet meelopen met de rest en alles wat hun gezegd wordt maar aannemen) die besluiten niet te enten. En dat heeft niets met wel of niet geloven te maken, maar met het beste willen voor je kind. Mijn dochter heeft eerdere entingen wel gekregen omdat hier minder risico's aan vast zitten, maar de BMR krijgt ze dus inderdaad niet.[/quote]

:j[/quote]