dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tina

dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 11:15

ik open zelden een onderwerp op bokt
maar nu dus wel :+

sinds een ruime week verwondert mij de zeer weinige aandacht van nederland voor de gebeurtenissen in duitsland ,het schijnt dat wat hier allemaal gebeurt minder belangrijk is dan een tsunami in een ander werelddeel of bv sex met een ezel hier verder naar onderen :+ ,terwijl ondertussen het hele gebeuren hier nog lang geen einde gevonden heeft,dijken blijven maar doorknappen en de hoeveelheid water wat we in duitsland hebben daar is voldoende om geheel nederland onder water te krijgen

als dierenliefhebber erger ik me vooral aan feit dat duitsland bij hun evacuatieplannen ,geen rekening houd met de vele huisdieren ,het vee ,paarden ,schapen ,geiten ,
deze dieren worden met opzet achtergelaten in de gebieden,sommige worden in vooruit doodgeschoten door de plaatselijke jagers ,je kan zeggen dat dat beter is dan verdrinken uiteraard maar er bestaan lijsten van opvangadressen waar ze naar toe kunnen ,ik zelf sta ook op zo lijst

ondertussen hebben we dus 1000en met opzet achtergelaten huisdieren /vee die jammerlijk verdronken zijn ,vechtend voor hun leven ,aangebonden in stallen ,kleine huisdieren die in kooien worden gehouden ,nergens word daar aandacht aan besteed ,ik wil er graag meer bekendheid aan geven

we zijn allemaal dierenliefhebbers op bokt :)

tuurlijk begrijp ik dat mensen voorgaan enz enz maar ik vind dat ook de dieren eruit moeten worden gehaald ,dit word vaak geweigerd door de instanties als vrijwilligers zich ervoor melden en het willen doen

als voorbeeld geef ik dit artikel ,helaas wel in duits

http://www.houndsandpeople.com/de/magaz ... -gerettet/

fotoserie van de ramp ,foto 7 ,een voorbeeld van een achtergelaten paard ,de rest van de fotos geeft wel aan hoe erg het daar is in die gebieden
http://www.spiegel.de/fotostrecke/elbe- ... 923-7.html

Eileen_

Re: dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:30

Ik snap dat ze eerst mensen evacueren, maar om de dieren nou helemaal achter te laten en ze langzaam dood te laten gaan/ laten verdrinken? :\
Ik denk dat ik dat niet eens zou kunnen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:33

Flinke vent die mij van mijn boerderij af zou krijgen ZONDER mijn dieren !

Daar moet je als eigenaar toch het eerste zorg voor dragen ?
Kan me niet voorstellen dat dat niet het eerste is wat in je opkomt ... verschrikkelijk :n

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:36

Shirley schreef:
Flinke vent die mij van mijn boerderij af zou krijgen ZONDER mijn dieren !

Daar moet je als eigenaar toch het eerste zorg voor dragen ?
Kan me niet voorstellen dat dat niet het eerste is wat in je opkomt ... verschrikkelijk :n

:j :j
Wat verschrikkelijk zeg!!!
Super dat je hier de aandacht op vestigd!!
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik buiten dat Duitsland veel last van water had, me er ook niet verder in verdiept had... :o
Wat vind ik dit erg om te lezen!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:38

Ik heb een goede kennis in Duitsland die net al sik boerin ben en er zijn wel degelijk boerderijen met vee na hoger gebieden gebracht.
Alleen de boeren hebben het gruwelijk moeilijk om plaats te vinden voor hun vee want zomaar vreemd vee in je stallen mag niet invb regels.
Het is echt erg en die vriendin van mij probeert ook de media daar warm ervoor te krijgen maar die zeggen keihard..''ja en.... kopen die boeren maar nieuwe vee'' :\ :oo
Ik ken zelf geen woord duits maar waarom niet iets van een fb pagina opzetten en desnoods via nederlandse media de boel daar onder druk zetten ofzo.
Ik zit er ook al een paar dagen mee in mijn maag.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:44

Het is schrijnend... maar wel de realiteit. Bij grote evacuaties mág je zelfs vaak geen dieren meenemen. Ik weet dat bij de grote rampenoefening Waterproof een paar jaar terug dit ook het geval was. Overheden en hulpinstanties oefenden toen wat er allemaal gebeurt als er iets groots als een vloedgolf op je af komt en je dus delen moet gaan evacueren. Dieren mochten toen ook niet mee. Ik was daar verbaasd over... maar het is ook wel weer te verklaren. Het vertraagt teveel en er ontstaat in zo'n scenario al zo'n verkeerschaos... als je daar dan ook nog veel aanhangers en groot verkeer tussen krijgt. Bovendien zit je met regelgeving over vervoeren, opstal, ziektes etc. Lastig... Persoonlijk word ik er dan opstandig van en denk ik 'knappe kerel die ervoor zorgt dat ik mn meiske achter laat'... maar als je het in bredere zin bekijkt... hoeveel mensen kunnen er dan misschien niet weg doordat ik mijn paard mee wil hebben? En wat als er nog veel meer dieren ziek worden als er ergens een ziek beest is of doordat de concentraties beesten ergens te groot wordt? Moeilijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:50

Dan zou ik te paard gaan... :P
Ik denk niet dat ik er mee zou kunnen leven, met de gedachte dat ik m'n beestjes achter gelaten zou hebben en ze zo'n afschuwelijke dood hebben moeten sterven....
Sommige dingen zijn absoluut moeilijk waar te maken, maar bijvoorbeeld gezeik over 'regels' kan ik me echt heel boos over maken!
Of opmerkingen als 'dan kopen ze maar nieuw vee'.......... :(
Als er dan in het ieder geval geprobeerd wordt om e.e.a. te regelen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:51

Was het niet zo dat in het verleden Nederland heeft geprobeerd om samen met en voor Duitsland betere dijken aan te leggen?Duitsland zag daar toen vanaf met dit als resultaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:53

Maar hoe wil je die dieren gaan evacueren? Hoe zie je dat praktisch voor je? Een konijn en een kleine hond zou je nog kunnen meenemen, maar als je een stal hebt met 5 paarden, laat staan grote veebedrijven, hoe wil je het gaan doen allemaal?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:58

Het lijkt me zo akelig om zoiets mee te moeten maken brrr moet er niet aan denken.
Ik heb een grote vrees voor windhozen,zo'n draaikolk die plots op je af komt.Ik zou vierkant in mn broek schijten hoor.
Tis idd niet gemakkelijk om grootvee te evacueren maar ik zou ze beslist niet aan hun lot overlaten.Maar koeien en paarden die in paniek zijn in water kun je denk ik moeilijk eruit krijgen.Ik heb echt met ze te doen. |(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:00

Er bestaan bijvoorbeeld veewagens... :P
En er wordt ook gesproken over huisdieren. Túúrlijk is het veel ingewikkelder wanneer het gaat om stallen met honderden koeien! Maar daar mag best eens over nagedacht gaan worden! Heb de afgelopen jaren hier ook meerdere keren gehoord over brand in een stal waarbij honderden of zelfs duizenden dieren om kwamen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:01

Maar die regels zijn er niet voor niks... Ik snap je emotie hoor. Die heb ik er ook bij...
Maar wat nou als er een mega epidemie uitbreekt onder de beesten, omdat er een besmet dier mee is gekomen en er daardoor nog veel meer boeren met problemen komen... Ik vind het echt geen makkelijk vraagstuk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:03

Regels ?
Zieke dieren ??

Als je niks doet, gaan ze zeker dood.
En alsof het zo fris, veilig en gezond is als er duizenden kadavers ronddrijven of vastgebonden in het water liggen ;(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:03

Jij hebt ook gelijk hoor!! Maar in mijn ogen breekt nood wetten. Als ze ze achter laten, gaan ze zéker dood en anders is er een hele kleine kans dat er net zieke dieren tussen zitten, waarvan hele kuddes dood gaan.
En als ik TS begrijp, zijn er adressen waar dieren heen kunnen, maar daar wordt geen gebruik van gemaakt?!?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:04

Ik snap idd dat het heel erg moeilijk is en ik kan me ook niet voorstellen dat als je zelf geëvacueerd wordt je huisdier dan achterlaat. Ik kan me ook indenken dat het evacueren van boerderijen gewoon heel erg lastig is. Mijn neef werkt bijvoorbeeld op een boerderij in Duitsland en ze hebben daar 700 koeien staan. Waar laat je die? Die breng je niet zomaar even ergens anders heen.

Het paard wat op de foto te zien is vind ik niet schrijnend eerderlijk gezegd :n
Hij heeft gras en water ( :+ sorry :o ) en dus overleefd dat paard het wel.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:08

Inderdaad, een hond, kat, geen probleem. Maar evacueer maar eens 20-30-... koeien, paarden, varkens als het water rondom je staat. En water komt snel, zeer snel, vaak is er de tijd niet om je dieren in veiligheid te brengen. Mensen gaan voor. En we weten ook dat de boeren gewoonlijk stiefmoederlijk behandeld worden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:09

Verschrikelijk om te zien. Ik zou mijn dieren niet achter kunnen laten.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 14-06-13 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:10

Sansje schreef:
Maar die regels zijn er niet voor niks... Ik snap je emotie hoor. Die heb ik er ook bij...
Maar wat nou als er een mega epidemie uitbreekt onder de beesten, omdat er een besmet dier mee is gekomen en er daardoor nog veel meer boeren met problemen komen... Ik vind het echt geen makkelijk vraagstuk.

Wat denk je dat er uit kan breken met duizenden rottende lijken in het water?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:13

Ook waar... ik probeer enkel te zeggen dat het vast een afgewogen beslissing zal zijn waarom het zo expliciet niet is toegestaan bij evacuaties.

Nogmaals ik heb dezelfde emotie... mijn gedachte is ook 'knappe kerel die me tegenhoudt'... maar tegelijkertijd probeer ik ook te beredeneren waarom ze ervoor kiezen het zo te doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:17

Als je een paard koopt, of vee houdt of gewoon een klein huisdier hebt, dan neem je een verantwoordelijkheid op je. Evacuatieplannen en een evacuatie adres horen vooraf al uitgeplozen en georganiseerd zijn, zodat in tijd van nood er snel gehandeld kan worden. Niet lekker makkelijk lui en laf doen en ze laten creperen in hun stal. Toen ik nog in Nederland woonden hadden we in het natuurgebied aan de Maas koniks lopen, die werden bij hoog water in een grote wei van een boer gedreven. En dat meermaals. Men zette ze er neer en nam de verantwoordelijkheid, zoals het hoort. Ik vraag me ook af hoeveel het kost straks 1000den grote en kleine lijken uit het water te moeten vissen voordat er ergens één of andere nare ziekte begint.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 12:18

ja klopt ,op FB is er een groep (een van de velen )
suche und biete plätze für Hochwassertiere ,9000 leden

er zijn daar lijsten gemaakt door vrijwilligers en je kan je daar op indragen met waar je plaats aanbied ,waarvoor ,van klein tot grootdier

van deze lijsten word weinig gebruikt gemaakt ,niet dat er geen gebruik van is gemaakt maar open aanbod is er nog genoeg ;)

het paard op de foto ,als die in een gebied staat wat volloopt dan verdrinkt die uiteindelijk

men praat hier over epedimieen op stal ,logisch maar op dit moment drijven er 1000en stuks dood vee, huisdieren in water naast de eveneens duizenden dode wilde dieren ,ik vind zo besmetting erger eerlijk gezegd ,want dat is het water wat in je huis komt en waar je laters naar terugkeert

op moment geld een cholera waarschuwing al

ik wil er nog op wijsen dat ook honden of katten ,konijnen ,cavia ,vogel etc niet meemag genomen ,het gaat me niet alleen om de boeren maar ook om de huisdieren mijn aandacht hierop
dat zelfde geld voor mensen met bv maar 1 paard of pony of een paar ,of een paar kippen ,schapen ,geitjes ed

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:18

Het blijft een moeilijke keuze, misschien was er geen tijd genoeg?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:19

Waarom mogen huisdieren niet meegenomen worden?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:20

jeetje zeg dit is wel heel erg
wanneer is dit gebeurt?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:20

%)
De gedachte alleen al........ -O-