Grootschalige examenfraude voortgezet onderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Grootschalige examenfraude voortgezet onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:42

Er zijn al heel wat nieuwsberichten over de grootschalige examenfraude, maar op Bokt kon ik nog niets vinden. Ik heb met grote verbazing alle dagen de nieuwsberichten zitten lezen, en ik vraag me toch een paar dingen af.

- Is er bij de inspectie geen belletje gaan rinkelen toen de examencijfers van Ibn Ghaldoun ineens een stuk hoger waren twee jaar terug?
- Wat bezielt leerlingen om dit te doen?
- Hoeveel leerlingen zouden zichzelf gaan "verraden" ofwel toegeven dat ze ook gefraudeert hebben?
- Hoe zijn ze er achter gekomen dat het om 24!! examens gaat..

Het laatste nieuwsbericht:

Nu.nl schreef:
Alle diploma-uitreikingen Rotterdam uitgesteld
De diploma-uitreikingen in Rotterdam worden allemaal uitgesteld. Tot eind juni worden er geen eindexamendiploma's in het voortgezet onderwijs uitgereikt.

Ik weet niet of ik Nu.nl mag quoten volgens de auteursrechten, maar hier is het bericht:
http://www.nu.nl/binnenland/3499955/all ... steld.html

En de dossiers op de Nos en op Nu.nl:
http://www.nu.nl/eindexamens/
http://nos.nl/zoeken/?s=Ibn+Ghaldoun&so ... &datumtot=

Wat vinden jullie hier nou van?

xMercury

Re: Grootschalige examenfraude voortgezet onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:44

Ik vind het belachelijk, maar ook onbegrijpelijk. Ik snap niet hoe het is kunnen gebeuren zonder dat er bij iemand een belletje ging rinkelen... Je ziet toch dat de pakketten met examens aangebroken zijn? De leraren zijn toch ook niet stom?

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:46

Verschrikkelijk stom, niet normaal. Ik kan me eerlijk gezegd niet bedenken wat je bezield als je zoiets doet.. Maar, als dat Frans niet op internet was gezet was dit hele gedoe misschien geeneens uitgekomen, dat zou wel heel raar zijn. 200.000 leerlingen (waaronder ikzelf :+) zitten constant extra in de spanning, want wie weet moesten die examens wel over. Ik zou dan zelf zes van de zeven examens over moeten doen! Wat ik er inderdaad raar aan vind is dat de inspectie het niet raar vond dat dat slagingspercentage 100% was bij de Ibn Ghaldoun, dat lukt bijna nergens..

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:49

Wat een rotjoch, kan er ook niets anders van maken, hij zou helemaal niets over mogen doen, lekker alles een beetje zitten verpesten voor andere examenkandidaten... Alsof we al niet genoeg stress gebben (gehad). Maar goed, ik heb gelukkig uitslag gekregen dat ik wel geslaagd ben :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:52

Ik geloof er niks van dat het bestuur van die school niks in de gaten had, dat kán gewoon niet. Tenzij ze zich bewust dom hielden natuurlijk. Je bent ook wel een erge lomperik als je zo'n examen op internet zet, wat dacht diegene wel.. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:58

Nies_ schreef:
Ik geloof er niks van dat het bestuur van die school niks in de gaten had, dat kán gewoon niet. Tenzij ze zich bewust dom hielden natuurlijk. Je bent ook wel een erge lomperik als je zo'n examen op internet zet, wat dacht diegene wel.. :')

Dat snap ik ook niet, het is gewoon onmogelijk om ongemerkt een examen uit de sealing te halen... De sealing moet dan toch stuk??

Ik snap ook niet hoe je zo stom kunt zijn om het voor heel NL te verkloten..

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:07

Ik weet niet precies hoe de examenpakketten geseald zijn, maar het kan zo maar zijn dat een beetje handige jongen het wel zo kan laten lijken alsof er niets mee gebeurd is. De andere kwesties (waarom de inspectie niets in de gaten heeft gehad en waarom het per se op het internet gepleurd moest worden) kan ik ook niet bij..

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:14

Foaly schreef:
Ik weet niet precies hoe de examenpakketten geseald zijn, maar het kan zo maar zijn dat een beetje handige jongen het wel zo kan laten lijken alsof er niets mee gebeurd is. De andere kwesties (waarom de inspectie niets in de gaten heeft gehad en waarom het per se op het internet gepleurd moest worden) kan ik ook niet bij..

Kan eigenlijk niet. Het zit met een soort tape dicht, om het (snel) te openen, moet je de verpakking beschadigen

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:26

Hm, dan is het inderdaad de vraag waarom niemand op school daar iets gemerkt heeft óf niet aan de bel getrokken heeft.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:37

Dat er zulke mensen bestaan verschrikkelijk.
Helaas moeten altijd de goede onder de kwade lijden.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:45

Nou voor mij hadden ze best landelijk opnieuw gemogen :')

Maarja, ik vind t wel echt raar dat zoiets op een school zomaar kan gebeuren. :n Misschien is dit afgaande jaren ook wel gebeurd daar, wie weet :\

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:50

Ik heb vorig jaar examen gedaan (en 3 jaar daarvoor ook) en bij alle examens moesten de leraren en twee leerlingen bekijken of het pakket echt gesloten was. Volgens mij is het onmogelijk om de verpakking te openen en dan weer in de oude staat terug te leggen. Dus ik kan me niet voorstellen dat het de leraren niet opgevallen is.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:52

Misschien deed de school zelf wel mee? Om te mogen blijven bestaan?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:56

verootjoo schreef:
Nies_ schreef:

Dat snap ik ook niet, het is gewoon onmogelijk om ongemerkt een examen uit de sealing te halen... De sealing moet dan toch stuk??

Klopt, om opgemerkt kan het niet. Of je mist pakketten of de sealing is open.

Ik vind echt dat het een stelletje idioten zijn. Hoe haal je het in je hoofd?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:25

Nordsvensk schreef:
verootjoo schreef:

Klopt, om opgemerkt kan het niet. Of je mist pakketten of de sealing is open.

Ik vind echt dat het een stelletje idioten zijn. Hoe haal je het in je hoofd?

De zegel moet gecontroleerd worden door een bevoegd persoon, en door de leerlingen die zich op dat moment vooraan bevinden in de examenzaal. Dus eigenlijk is het bijna onmogelijk dat ze het niet door hebben gehad. Daarbij ook nog te bedenken dat de sleutel van de kluis al enkele jaren vermist is. Voor mij geen andere optie dan dat de school even een oogje heeft dichtgeknepen.

Hoe je het als leerling ook in je hoofd haalt om examens te stelen en door te verkopen. Dat jij je examen wilt frauderen, prima, maar doe het dan wel op een manier dat een ander er geen last van heeft.

Op het nieuws werd gesproken van een kwajongensstreek. Nou sorry hoor, wel een kwajongensstreek waar bijna alle examenkandidaten de dupe van waren geworden. Daarbij moeten ze echt wel slim genoeg zijn om te bedenken dat dit zo uit de hand had kunnen lopen, ze deden immers havo en vwo.

Van mijn kant heel erg veel onbegrip, en ook best wel een beetje frustratie en stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:57

Kwajongensstreek met 24 examens die vermoedelijk gericht zijn gekozen. Nee dat gaat er bij mij niet in.

Net als dat ze door het dakraam / plafond in die kamer zouden zijn gekomen. En waarom maakt die school zich niet druk om die vermiste sleutel?

Allemaal net te toevallig :=

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:34

xMercury schreef:
Ik vind het belachelijk, maar ook onbegrijpelijk. Ik snap niet hoe het is kunnen gebeuren zonder dat er bij iemand een belletje ging rinkelen... Je ziet toch dat de pakketten met examens aangebroken zijn? De leraren zijn toch ook niet stom?

blijkbaar wel

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:50

Lauren_ schreef:
Misschien deed de school zelf wel mee? Om te mogen blijven bestaan?

Dat idee had ik ook. Mede doordat de kluissleutel al sinds 2011 kwijt is. Dan zet je er toch een ander slot op! (zeker omdat ook heel toevallig juist tóen de punten omhoog gingen...)

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:54

jujujujulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:57

belgje hierzo zou graag update krijgen van wat er gebeurd is :) voor zover ik zie gaat het om gestolen examens

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:46

Nynke1 schreef:
Yannicke schreef:
Ben je als havist blij dat het examen Duits er niet bij zat, krijg je het volgende nieuws: http://www.omroepwest.nl/nieuws/14-06-2 ... snipperaar

-O- M'n bek valt open. Kan me echt ontzettend kwaad maken om zulke dingen, maar dat helpt weinig :+

:oo man o man -O-

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:50

Mijn wiskunde examen lag destijds (10 jaar terug) ook bij de kladjes die je aan t eind van de dag mocht ophalen.
is dat een klasgenoot t opmerkte, anders was ie ws weggegooit.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:53

Ik dacht dat ze uit een kluis gejat waren, en dat er via t plafond ingebroken was!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:55

ik kan me niet voorstellen dat dit door alleen leerlingen is gedaan, die school is hier absoluut bij betrokken, maar ze dekken mekaar allemaal, ik vind het bizar, wat is je diploma nog waard als scholen dit doen