iPad scholen valt goed voor de kamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

iPad scholen valt goed voor de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:28

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:31

Hier is ook een school die (deels) overgaat. Ik vind het idioot. Met name dat aanwezigheid niet meer zoveel nodig zou zijn. School is niet alleen om lesstof te leren, je leert er ook andere belangrijke dingen (sociale vaardigheden bijvoorbeeld - die leer je niet als je met je iPad thuis zit).

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:32

Ik vind het helemaal niks. Het handschrift van de meeste kinderen is al zo belabberd. Mijn zusje van 11 kan niet eens leesbaar haar naam schrijven en die heeft zelfs 'schrijfles' op school. Lopen we straks allemaal met onze neus tegen een schermpje gedrukt? Doe mij maar een pen en een schrift...

Bovendien is al dat gedoe met die Ipad's niet bepaald goed voor de sociale vaardigheden van een kind.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:33

Mijn moeder geeft momenteel al les op een van de eerste ipad scholen. Kinderen leren nog steeds gewoon schrijven enzo hoor ;) de ipad wordt voornamelijk gebruikt voor reken methodes en taal ansich. Daarnaast krijgen ze nu bv ook muziek les met de ipad, helemaal geweldig vinden ze dat. Mijn moeder is heel enthousiast over het les geven met de ipad :)

Wbt de sociale vaardigheid, mijn moeder ziet juist dat de kids elkaar gaan helpen etc. Meer dan toen het nog gewoon allemaal uit boekjes ging.

Anoniem

Re: iPad scholen valt goed voor de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:36

Ik zit op de middelbare en ik zou het idiaal vinden.
Niet dat gezeul met al die boeken steeds, je hebt gewoon alle vakken bij de hand, ook nog goed voor het milieu want het bespaart bomen :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:37

Maar wat denk je dan dat als je in de les zit. Bij de 1 is straks de accu op, en kan dus niet bezig, de ander is de software niet meer goed, de één heeft sus, de ander heeft zo. Dat is nu eenmaal met technologie, iets wat ze niet als leermiddel zouden moeten gebruiken :n

Ik heb in de krant gelezen dat ze schrijven niet meer willen doen.

[***], dat vind ik best kul hoor. Wat denk je van al het stroom? Kost energie, brandstoffen...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:39

En hoe snel is zo'n Ipad weer verouderd? Hoelang duurt het voordat ouders weer een nieuwe moeten kopen?
Niet iedere ouder heeft geld om zijn/haar kind een Ipad te kunnen geven.

Ipads die vernietigd moeten worden omdat ze verouderd zijn, zijn ook niet goed voor het milieu.
Afgezien van eerder genoemde dingen zoals sociale vaardigheden en kinderen leren niet meer schrijven.

Ik zie alleen maar meer nadelen dan voordelen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 10-06-13 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:40

Iemand in mijn klas loopt met een laptop. Ding is de hele tijd leeg, dit wil niet, dat wil niet. Bovendien moet ze daar naast óók gewoon boeken mee.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:41

Waarom zou het belachelijk zijn? Ook scholen moeten met de tijd mee gaan. Kinderen vinden het leuker om via de iPad te werken dan uit een boek, omdat dat vaak meer in een spelletjes vorm is. En zoals hierboven ook al gezegd is, schrijfles wordt juist heel belangrijk gevonden omdat in deze tijd kinderen steeds minder schrijven en meer typen.
En wat betreft het sociale aspect, of ze nu alleen zitten te werken vanaf een iPad of vanuit een boekje, dat maakt natuurlijk geen verschil. Het is niet dat ze ineens geen dingen meer samen doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:43

Liekess schreef:
Waarom zou het belachelijk zijn? Ook scholen moeten met de tijd mee gaan. Kinderen vinden het leuker om via de iPad te werken dan uit een boek, omdat dat vaak meer in een spelletjes vorm is. En zoals hierboven ook al gezegd is, schrijfles wordt juist heel belangrijk gevonden omdat in deze tijd kinderen steeds minder schrijven en meer typen.
En wat betreft het sociale aspect, of ze nu alleen zitten te werken vanaf een iPad of vanuit een boekje, dat maakt natuurlijk geen verschil. Het is niet dat ze ineens geen dingen meer samen doen.

Het gaat mij erom dat de kinderen niet meer zoveel op school zitten, niet dat ze wel aanwezig zijn maar zelf werken in de klas.
Juist als je ziet hoeveel kinderen er thuis achter de tv/computer zitten lijkt het me alleen maar goed als ze op school wel socialer bezig zijn.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:45

Voor het opladen zullen ze heus wel een oplossing vinden, denk dat ze daar zelf ook al wel over nagedacht hebben.
@Riraito, het gaat niet om laptops maar om iPads, dat is een heel verschil, en het gaat ook niet over een middelbare school maar over de basisschool. Daar hebben ze de boeken (en in dit geval de iPads) al op school dus dat zou geen nadeel kunnen zijn.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:46

Hebben jullie een iPad? De batterij gaat bij goed gebruik dagen mee, ding wordt automatische geüpdatet, etc. Houden ze de iPads toch gewoon op school in beheer. Allemaal dezelfde versie. Ik vind ze fantastisch. Maken een computer thuis bijna overbodig. En dan is het dus kostenbesparend.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:48

Fiffill schreef:
Liekess schreef:

Het gaat mij erom dat de kinderen niet meer zoveel op school zitten, niet dat ze wel aanwezig zijn maar zelf werken in de klas.
Juist als je ziet hoeveel kinderen er thuis achter de tv/computer zitten lijkt het me alleen maar goed als ze op school wel socialer bezig zijn.

Daar ben ik het wel mee eens. Dat scholen de hele dag open zijn maar dat kinderen er geen vaste tijden zitten vind ik ook een minder goed plan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:17

En wat is het verschil met de vele computer lessen die ze nu hebben dan? Dacht je dat ze nu niks op de pc deden daar??

Het is ruimte en kostenbesparend!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:20

PC's zijn anders niet veel in gebruik :n

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:22

Onze school gaat komend jaar over op de ipad (onderbouw vmbo b/k/t) en ik vind het een goede ontwikkeling. Er zijn laders op school, de leerlingen kunnen nooit hun boeken vergeten (of ze moeten de ipad vergeten ;) ) En ze kunnen een ander vak gaan doen als ze klaar zijn met hun werk. De hele arbeidsmarkt zal tegen de tijd dat ze afstuderen ook gericht zijn op digitaal werken.

Toetsen zullen ze nog analoog ( :') ) maken, en vaak ook werkstukken.
Laatst bijgewerkt door Annemeik op 10-06-13 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:25

Ik zit in een Ipad klas, op de middelbare dan wel :). Ik denk dat ik voor heel wat opheldering kan zorgen voor jullie, dus vragen mogen gesteld worden.

Wat betreft het leeg gaan van batterijen, dat gebeurt zelden tot nooit. En als het gebeurt, wij hebben gewoon stopcontacten in de klas en in de kantine, dan schuif je je tafeltje daar naar toe. Bovendien vergeet niemand zijn iPad, dat is nog maar een enkele keer voorgekomen.

In de pauzes werd er heel veel geIpad, maar dit is al heel erg ingenomen. Maar ja, wat denk je van al die andere kinderen die pauzes lang met hun mobiel zitten?

Ik kan nog steeds schrijven, wij moeten dit ook nog regelmatig doen tijdens lessen om het niet te verleren. Ook niet al onze boeken staan op de iPad. Wat op dit moment nog wel een heel groot nadeel is, is dat veel stof op de iPad niet goed/fijn te gebruiken is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:29

Hoezo is het belachelijk? Het is juist voorbereidend op de toekomst. De toekomst is geen handgeschreven brieven, de toekomst is volledige digitale communicatie. Kun je niet vroeg genoeg mee beginnen m.i.
Ik heb overigens mijn hele hbo op de laptop gedaan, werkt veel makkelijker dann alles opschrijven.

Waarom moet je uberhaupt nog schrijven? De basis van schrijven, prima. Maar schrijven doe je echt nauwelijks. Dat is de toekomst niet, de toekomst is volledig digitaal. Over 20 jaar zijn er geen pennen meer en schrijft niemand meer...

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:39

Haha! Wat grappig om van een redelijk jonge generatie zulke conservatieve meningen te lezen :D Ik denk ook dat het de toekomst is, of je het nu leuk of goed vindt of niet. Een paar generaties voor ons riepen ze vast ook dat de vulpen en het schriftje kul waren, die goede oude schrijflei, die was pas top! :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:46

Maar op deze manier gaat de schrijfwijze toch weg? Als iedereen maar blijft tikken op zo'n ding?

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:48

Wat ik altijd raar vind: we vinden het volkomen normaal ( verwachten het ook ) dat allerlei beroepsgroepen zich continu vernieuwen en gebruik maken van de meest moderne middelen en technieken. Maar in het onderwijs moet alles vooral zo blijven als we het zelf gewend zijn. :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:48

Bij ons gaan ze het vanaf volgend jaar ook invoeren, ben blij dat ik van school verander. Ik vind het heerlijk om tijdens een History Repetitie m'n blaadje vol te kladderen met alles dat ik weet, dat geeft zo'n lekker voldaan gevoel. :o Met een iPad maak je steeds fouten, en als je nooit hebt leren typen wordt alles wel heel moeilijk. Ik vind het onzin.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:49

Er zijn bedrijven die hier goud geld aan verdienen, maar of dit de kwaliteit van het onderwijs gaat verbeteren, betwijfel ik zeer.
Het gaat in de zorg en het onderwijs helaas steeds minder om mensen, maar om economie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:49

Nayomie schreef:
Maar op deze manier gaat de schrijfwijze toch weg? Als iedereen maar blijft tikken op zo'n ding?

Nou en? Denk je echt dat we over tien/twintig jaar nog met een pen schrijven? Ik niet :n

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:50

verootjoo schreef:
Nayomie schreef:

Nou en? Denk je echt dat we over tien/twintig jaar nog met een pen schrijven? Ik niet :n

Dus als je even iets achter wilt laten voor je voorganger, moet je je iPad even op tafel laten liggen? :+ Opa's en oma's zie je niet met een smartphone oid lopen, dus als de kleinkinderen dus al niet kunnen schrijven terwijl ze zorg verlenen aan hen, lijkt me erg onhandig om een berichtje achter te laten.

En met een verjaardag even een appje sturen. Vind ik best minderwaardig :o
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 10-06-13 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt