Wat vinden jullie van de Bokt-dokters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Wat vinden jullie van de Bokt-dokters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 16:29

* Dit staat bewust bij NM omdat het een discussie-topic is en geen specifiek gezondheidstopic*

Het valt me de laatste tijd op dat er op Bokt erg veel gedokterd wordt. Niet alleen bij "eigen" kwaaltjes, maar ook bij wat een ander voelt.
Nu snap ik sowieso niet dat mensen, als ze zelf het idee hebben iets écht ernstigs te mankeren, raad vragen op een forum. De dokter lijkt dan toch de meest aangewezen persoon. Máár vaak zegt die dokter niet wat iemand wil horen (want aan de hand van internet, de Libelle, Viva, Margriet of belangstellende buurvrouw)is er al bedacht wat het moet zijn) en moet er verder worden gekeken. De meeste afschuwelijke diagnoses komen voorbij; "heb je al aan MS gedacht", "komt er kanker in de familie voor" of "ik wil je niet bang maken, maar het buurmeisje van mijn nichtje had ook groene vlekken en paarse bulten en die is op een afgrijselijke manier dood gegaan." Er zijn inderdaad medische missers te noemen en natuurlijk kan een arts het helemaal verkeerd hebben, maar de kans dat iemand op een internetforum zonder je gezien te hebben en veelal niet gehinderd door enige medische kennis wél een juiste diagnose weet t geven, lijkt mij in ieder geval erg klein.

Zelfde bij mensen die op een bepaalde manier reageren, die zeggen niet te kunnen leren, die vertellen de weg een beetje kwijt te zijn, geen vrienden kunnen maken of emotionele problemen hebben: het is nog niet getypt of de diagnoses borderline, autisme, PPD NOS en weet ik wat allemaal vliegen je rond de oren.

Ben ik de enige die dit toch een rare ontwikkeling vind of zijn jullie ook van het thuis-dokteren en adviseren?
Brand maar los!
Laatst bijgewerkt door chevax op 03-06-13 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:32

Zitten voor mij 2 kanten aan; op basis van een paar zinnen constateren dat iemand narcistisch is, gaat mij veel te ver :') maar ik heb er zelf wel veel aan gehad aan medicatie ervaringen en ben daarmee ook doelgericht aan de slag gegaan. Ik verken eerst mijn opties voordat ik naar de dokter stap (iets met proactieve houding).

Maar sommigen zijn psychiater, huisarts, gz-psycholoog, orthopedagoog, diëtist, en medewerker jeugdzorg in 1. Zónder opleiding uiteraard.

Ik vind het op zich geen slechte ontwikkeling dat men zelf ook proactief is, maar ongevraagd advies en labels plakken vind ik minder geslaagd. Net als al die internettesten voor alle kwalen :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-06-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:34

Amen _/-\o_. Meer heb ik niet te zeggen. Die mensen hebben er niet voor niks jaren voor gestudeerd.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 16:39

@vuurneon: tussen een pro actieve-houding of zelf al hebben bedacht wat het is en ook niet bij neerleggen dat dat niet zo is, ligt een wereld van verschil imo. Dus dat je zelf dingen uitzoekt, lijkt me logisch. Maar niet met een afvinklijstje naar de huisarts, want "op internet had ik 20 symptomen die bij deze ziekte horen en 12 bij die"
Laatst bijgewerkt door chevax op 03-06-13 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:40

Ik denk altijd maar als iemand echt ergens last van heeft en veel pijn heeft gaat deze vanzelf naar de dokter als je dat niet doet zie je er geen noodzaak in of is de pijn niet dermate hoog.
Verder heb ik zelf geen hoge pet op van de dokters van tegenwoordig. Maar soms kun je er niet buiten. Je weet dat als je iets plaats over je gezondheid dat je allerlei reactie kan krijgen, ja ik dit of mijn tante zus en een vriendin haar tantes nicht die heeft hetzelfde en blablabla.
Buiten een dokter vind ik dat het wel goed is om wel wat zelf research te doen. Wat ik al zei van de dokter van tegenwoordig ben ik ook niet erg te spreken helaas en dan is het goed om zelf ook wat informatie te zoeken al kun je daar maar het een en ander uithalen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:41

TS ben ik met je eens. Dokters zijn eng :j Bokt niet :D Bokt weet alles O:)

Wat mij ook opvalt is dat er modjes zijn die een medische opleiding schijnen te hebben ( :n ) en je kunnen vertellen wat wel of niet bij je ziekte beeld hoort. Ook al is het een kenmerk van je aandoening dan is het nog van "nee hoor, dat hoort hier niet thuis. Is niet medisch."

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:41

chevax schreef:
@vuurneon: tussen een pro actieve-houding of zelf al hebben bedacht wat het is en ook niet bij neerleggen dat dat niet zo is, ligt een wereld van verschil imo. Dus dat je zelf dingen uitzoekt, lijkt me logisch. Maar niet met een afvinklijstje naar de huisarts, want "op internet had ik 20 symptomen die bij deze ziekte horen en 12 bij die"

Dat zeg ik ook; die internet lijstjes en testen vind ik ook geen goede ontwikkeling.

Advies vragen op bokt, prima. Maar blind varen op bokt en jezelf gek laten maken? Niet prima.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-06-13 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:42

Nou ik vind dat het je wel op ideetjes kan brengen ja. Soms is de medische wereld zo groot dat de dokter het ook even niet meer weet en dingen over het hoofd kan zien. Als je nuchter blijft kun je wel inschatten wat het reeel kan zijn en wat niet. En ach, je kan het altijd opbrengen bij je dokter van daar heb ik van gehoord kan dat? Lijkt mij toch alleen maar prettig om dat in ieder geval voorbij te laten gaan. Dus nee ik vind het geen probleem. Als iemand komt met: ik heb hoofdpijn. En iemand anders zegt dat die dan een of andere dodelijke ziekte heeft, dan geloof je dat sowieso al niet toch? Ik denk dat je het zelf ook wel wat aan kan voelen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 16:42

Maar Tigra_: vaak ga je dan toch zelf helemaal de verkeerde kant op denken? Ik had vorig jaar na een operatie zoveel last van mijn schouder (terwijl het een buikoperatie was), ik kon niet meer eten van de pijn. Als ik dit op internet had opgezocht of een topic had geopend, was er toch heel iets anders uitgekomen dan daadwerkelijk het geval was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:43

Ik denk dat er niks mis mee is om mogelijkheden aan de dokter voor te kunnen leggen. Kan hij ook gelijk uitleggen waarom je dat NIET hebt ;)
Vaak weten Bokkers ook wel ondersteunende dingen te noemen zoals het aanpassen van je voeding of bepaalde lichaamsoefeningen, lijkt me niks mis mee.
Het is wat anders om het gelijk voor waarheid aan te nemen als iemand denkt dat je wel eens kanker zou kunnen hebben :+ maar dan heb je ook een ziekte: hypochondrie :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:45

Ik heb snel last van blauwe plekken en was wel benieuwd naar ervaringen; dus wat kreeg ik te horen? 'Ik wil je niet bang maken hoor, maar dit klinkt als leukemie en ik zou het maar snel laten uitzoeken'.

Nee, ik word daar niet bang van. Maar ik weet zeker dat er mensen zijn die daar wél erg bang van worden en wel de volgende dag op de stoep staan bij de huisarts staan. (en het gek vinden dat de ziektekosten zo stijgen :P )

Maar die mensen die er wel bang van worden, doen dat ook wel zonder de Libelle, bokt, de buurvrouw.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-06-13 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 16:46

StillAngel schreef:
Nou ik vind dat het je wel op ideetjes kan brengen ja. Soms is de medische wereld zo groot dat de dokter het ook even niet meer weet en dingen over het hoofd kan zien. Als je nuchter blijft kun je wel inschatten wat het reeel kan zijn en wat niet. En ach, je kan het altijd opbrengen bij je dokter van daar heb ik van gehoord kan dat? Lijkt mij toch alleen maar prettig om dat in ieder geval voorbij te laten gaan. Dus nee ik vind het geen probleem. Als iemand komt met: ik heb hoofdpijn. En iemand anders zegt dat die dan een of andere dodelijke ziekte heeft, dan geloof je dat sowieso al niet toch? Ik denk dat je het zelf ook wel wat aan kan voelen.

Maar mijn punt is dat, uitzonderingen daargelaten, als een arts die er jaren voor heeft gestudeerd en veel van het menselijk lichaam heeft geleerd het even niet meer weet, waarom dan wel blindvaren op een totaal onbekende op internet? In mijn ogen doen sommigen dat echt: blindvaren op wat iemand op internet zegt. Dat vind ik echt heel raar. Je eigen lichaam kennen, oké. Maar een ander die je niet kent medische "adviezen" geven of een autistische stoornis toedichten...

NoName126

Re: Wat vinden jullie van de Bokt-dokters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:48

Nouja zoals Bokt dan bij iedereen de ergste nachtmerrieziektes naar boven haalt, waarom zetten mensen in godsnaam al hun klachten op internet?! Ga in godsnaam naar een arts of therapeut en zit er niet zo mee te leuren.. :S

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:49

Maar mijn arts heeft ook telefonische spreekuren; dan ziet hij mij ook niet. Of op fora om vragen te beantwoorden. Er zitten op bokt natuurlijk ook mensen met wel de goede studie; die kennis is zeker aanwezig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:49

Ik zie juist in de medische topics vaak als eerste reactie "ga naar de dokter"..
Ik vraag ook altijd graag naar ervaringen op bokt. Ik heb veel last gehad van blaasontsteking, en de dokter schrijft elke keer weer antibiotica voor samen met een flinke rekening en dan kun je weer naar huis, en zit je een tijdje later weer in de wachtkamer. Via bokt (en advies van een kennis) ben ik op andere middeltjes uitgekomen die prima werken! Dokters zijn ook maar mensen, die kunnen best wel eens iets over het hoofd zien. Maar op internet heb je zo veel mensen met zo veel ervaringen dat er vaak ook wel goede tips te vinden zijn :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:50

chevax schreef:
Maar Tigra_: vaak ga je dan toch zelf helemaal de verkeerde kant op denken? Ik had vorig jaar na een operatie zoveel last van mijn schouder (terwijl het een buikoperatie was), ik kon niet meer eten van de pijn. Als ik dit op internet had opgezocht of een topic had geopend, was er toch heel iets anders uitgekomen dan daadwerkelijk het geval was.

Dat is wat ik zei in het eerste zinnetje als je pijn genoeg hebt of je hebt echt last van hetgeen waar je last van hebt ga je vanzelf naar de dokter. Als het maar een dingetje is ga je niet en tuurlijk kan je er helemaal naast zitten maar dat is de keus die jezelf maakt of het erg genoeg is of niet. Sommige mensen gaan bij elk pijntje naar de dokter dat lijkt me overbodig maar ook deze mensen zich de meest rare dingen in het hoofd kunnen halen maar daar heb je internet niet voor nodig.
Dus heel eerlijk mensen die denken iets heel serieus te hebben maar hierover advies vragen op internet kan ik al niet serieus nemen om het bovenstaande dus als het dermate erg is ga je vanzelf.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:51

Als mensen ervaringen willen uitwisselen omdat ze al gediagnosticeerd zijn met het een of ander, of benieuwd zijn hoe anderen een bepaalde behandeling hebben ervaren, vind ik het prima. Maar om met diagnoses rond te gooien op basis van een paar regels, vind ik erg apart.

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het leuk vinden om te bedenken wat er aan de hand kan zijn (vind ik ook), maar om deze hypothesen dan ook direct aan TS mee te delen, dat gaat mij te ver.

Zo heb ik dus meerdere irritaties.
1) mensen die eerst een topic openen voordat ze naar de huisarts gaan ("m'n been ligt in 2en en het doet zeer, wat kan dit zijn en wat moet ik nou doen?")
2) mensen die op basis van enkele regels van TS al een diagnose stellen/mededelen ("Ik ...."". "Ja, ik zie het al, narcisme!").
3) mensen die de lijn van hulpverlening niet goed begrepen hebben ("M'n vinger doet zeer". "Ga niet naar de huisarts, maar direct naar de EHBO van het ziekenhuis!")
4) mensen die denken het beter te weten dan de (huis)arts maar de plank volledig misslaan ("Ik heb al meer dan een week de griep en de huisarts wil me niet eens antibiotica voorschrijven!" met alle onnozele reacties van dien "wat belachelijk!" of "Ik zou naar een andere huisarts gaan!").

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:54

Het is niet alleen misleidend en zorgwekkend al die vragen hier op bokt, en tal van andere forums. Het brengt ook een gevaar met zich mee.
Persoon A opent bijvoorbeeld een topic met klachten, en meerdere bokkers zeggen het is ziekte X. Persoon A heeft ondertussen ook al wat rondgesnuffeld op internet en idd er komen veel syptomen over een met ziekte X. Dus afspraak bij de huisarts is gemaakt. Maar dan... zegt de huisarts "nee ziekte X kan het niet zijn daarvoor zou je ..... moeten hebben/voelen/zien/etc"
Als persoon A dan vervolgens door blijft zeuren over ziekte X (want die heb je er genoeg tussen zitten die doorzeuren) dan heb je vervolgens een huisarts die bij een volgende keer persoon A niet meer serieus neemt...

Er is niks mis met vragen naar ervaringen bij bepaalde ziekten, of medicijngebruik :n
Soms kan dat zorgen voor opluchting, of herkenning, of geruststelling...
Maar dat zoeken naar symptomen, en willekeurige "vreemden" op internet maar laten speculeren wat je zou kunnen hebben vind ik een vreemde en niet helemaal ongevaarlijke ontwikkeling...

edit: ik heb nu bijvoorbeeld al een paar dagen een jeukend oog met smorgens wat troep erin, nadat ik er een vliegje in kreeg en die er pas na een paar uur weer uitkwam. Ik zelf kom dan tot de logische conclusie irritatie/lichte ontsteking. Gewoon in de gaten houden en dat gaat wel weer over. Als ik hier een topic over zou openen, gok ik zo dat ik zou eindigen met een tumor achter mn oogbol, die drukt op zenuwen en daarom die jeuk zou veroorzaken ;)
Laatst bijgewerkt door Anoli op 03-06-13 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:55

Ik kan best begrijpen dat je wat simpele klachten eerst op bokt bespreekt voor je er mee naar een arts rent. Of dat als je al van dokter naar dokter bent gestuurd en niemand weet wat je hebt, je eens op bokt om ideeën gaat vragen. Daarbij is 't wel altijd belangrijk om, wat jij ook al zegt, in je achterhoofd te houden dat bokt inderdaad geen dokter is. Dat als iemand je de tip geeft om dit of dat te gaan slikken bv, het wel handig is als je daar zelf ook even wat 'onderzoek' naar doet voor je zomaar iets in gaat nemen.

Topics als: m'n vinger ligt al 3 dagen uit de kom, wat moet ik nu doen? daarvan denk ik wel altijd van: ga toch gewoon naar de huisarts!

En van de andere kant, de kant van de mensen die dus reageren in dat soort topics. Die mogen de dingen inderdaad wel eens wat genuanceerder brengen :P Het is natuurlijk ook lastig aangezien je af moet gaan op een paar regels tekst, soms wel met foto, maar in ieder geval altijd zonder emotie. Om dan meteen ernstige ziektes erbij te halen, gaat mij vaak ook wat ver.

Zelf zou ik ook best een topic openen als ik ergens last van had waarvan ik denk dat een arts daar niet zoveel mee kan of waarmee ik al bij een arts ben geweest zonder resultaat. Vooral omdat ik zelf nogal van de 'alternatieve' geneeswijzen ben. Hier in Utrecht zou ik daar zelf geen adressen voor weten. Dus via zo'n topic zou ik dan misschien wel tips krijgen over bij wie ik terecht kan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:00

Ik ben zelf juist heel erg teleurgesteld in met name huisartsen. Zij moeten van zoveel dingen wat weten dat ze maar van weinig dingen écht iets afweten. Toch zijn zij jouw toegang tot de zorg. Ditzelfde geldt voor dierenartsen.

Ik heb al heel wat (matig) ernstige en minder ernstige kwaaltjes op kunnen lossen met behulp van internet, nadat ik bij de huisarts of dierenarts nul op het rekest had gekregen.

Dus voortaan zoek ik eerst op internet. Dat is niet altijd gelijk succesvol, maar uiteindelijk meestal wel. En niet zozeer door doktoren op internet, maar vooral door ervaringsdeskundigen die je in het dagelijks leven nooit tegen zou komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:02

verschrikkelijk...
Het valt mij altijd op dat in elk topic er wel iemand is die zegt dat de TS lyme heeft, of B12 tekort, die zijn erg populair...

Verder in elk topic wat over bijzonder gedrag gaat komen er wel een hele rits psychiatrische aandoeningen die ermee te maken zouden kunnen hebben.

:+ Laat het dokteren lekker over aan de dokters..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:02

LindyH schreef:
Ik ben zelf juist heel erg teleurgesteld in met name huisartsen. Zij moeten van zoveel dingen wat weten dat ze maar van weinig dingen écht iets afweten. Toch zijn zij jouw toegang tot de zorg. Ditzelfde geldt voor dierenartsen.

Ik heb al heel wat (matig) ernstige en minder ernstige kwaaltjes op kunnen lossen met behulp van internet, nadat ik bij de huisarts of dierenarts nul op het rekest had gekregen.

Dus voortaan zoek ik eerst op internet. Dat is niet altijd gelijk succesvol, maar uiteindelijk meestal wel. En niet zozeer door doktoren op internet, maar vooral door ervaringsdeskundigen die je in het dagelijks leven nooit zou tegen komen.

Hier kan ik mij heel erg in vinden! Wist je dat de reguliere huisarts amper wat weet op gebied van voeding? Eigenlijk zou iedereen met klachten gewoon een week bij moeten houden wat en hoeveel ze eten en wanneer. Er kan zo een hoop duidelijk worden, qua allergieen maar ook of er wel voedzaam genoeg wordt gegeten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:06

StillAngel schreef:
LindyH schreef:

Dus voortaan zoek ik eerst op internet. Dat is niet altijd gelijk succesvol, maar uiteindelijk meestal wel. En niet zozeer door doktoren op internet, maar vooral door ervaringsdeskundigen die je in het dagelijks leven nooit zou tegen komen.

Hier kan ik mij heel erg in vinden! Wist je dat de reguliere huisarts amper wat weet op gebied van voeding? Eigenlijk zou iedereen met klachten gewoon een week bij moeten houden wat en hoeveel ze eten en wanneer. Er kan zo een hoop duidelijk worden, qua allergieen maar ook of er wel voedzaam genoeg wordt gegeten.

Denk dat dat de grootste misser is inderdaad bij huisartsen. Bij de gehele gezondheidszorg eigenlijk. Ik heb eens een periode last van m'n darmen gehad. Het enigste wat de huisarts vroeg was of ik 'gezond' at. Denk dat we, ook door topics op bokt, wel kunnen concluderen dat iedereen 'gezond eten' anders in vult :P

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:10

Ik heb hier eens een heel serieuze PB over naar een Mod gestuurd, omdat men in een topic ging thuisdokteren met best heel heftige pijnstillers en ik dat een absoluut onwenselijke situatie vond.
Er zijn fora in de lucht waar topics met gezochte diagnoses en medicijnvragen standaard worden verwijderd, op Bokt is dit gewoon toegestaan. Ik kan hier niet over uit en toen ik net zag dat iemand een 13-jarige diazepam adviseerde te nemen, dacht ik alleen maar terug aan die PB.
Waar ik overigens nooit een reactie op heb gehad. Het is dus duidelijk dat het team hier geen enkele verantwoordelijkheid in wil nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:12

Terwijl je als minderjarige hier niet zomaar een topic mag openen over; hoe verlies ik gewicht? Dat vind ik wel apart, maar je mag een kind wel helpen met thuis dokteren.

Als de grens op 18 wordt gezet voor 'medisch' advies, dan vind ik het ook al verstandiger.