Wat staat er boven het bestuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat staat er boven het bestuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:25

Hoihoi,

Ik zat gisteren lang met mijn vader te praten, over in wat voor maatschappij we tegenwoordig toch leven. Toen kwam de vraag in ons op: "Wat staat er nou boven het bestuur?"

Ik bedoel, het land wordt nou wel bestuurt door mensen met veel macht, maar wie hebben nou echt de gróte macht? Die kennen we allemaal niet.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:26

Dat komt omdat in ons land de grote macht er niet is. De macht is verdeeld, versnippert. Iedereen heeft een klein deel van de macht in handen. Zo kan het ook niet (te veel) misbruikt worden. Er staat dus niks boven het bestuur. Fijn he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:30

44Myrthe44 schreef:
Dat komt omdat in ons land de grote macht er niet is. De macht is verdeeld, versnippert. Iedereen heeft een klein deel van de macht in handen. Zo kan het ook niet (te veel) misbruikt worden. Er staat dus niks boven het bestuur. Fijn he?

Maar wie controleert het bestuur nou? Bijvoorbeeld... Wetenschappers hebben waarschijnlijk al heel veel bijzondere ontdekkingen gedaan, maar dit wordt van ons weerhouden. Ik denk niet dat het bestuur zelf beslist wat er wel en niet de wereld in mag, maar dat er iets is wat nog hoger is. Niet alleen over Nederland, maar misschien wel de hele wereld.

Consort

Re: Wat staat er boven het bestuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:32

De Tweede Kamer controleert de regering, dus het volk controleert het bestuur en daarom zijn we een democratie.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:34

Resistance schreef:
44Myrthe44 schreef:

Maar wie controleert het bestuur nou? Bijvoorbeeld... Wetenschappers hebben waarschijnlijk al heel veel bijzondere ontdekkingen gedaan, maar dit wordt van ons weerhouden. Ik denk niet dat het bestuur zelf beslist wat er wel en niet de wereld in mag, maar dat er iets is wat nog hoger is. Niet alleen over Nederland, maar misschien wel de hele wereld.

Nee, ik geloof niet in die vage theorieën ;).
Er zijn allerlei controlerende organen. Bijvoorbeeld voor de financiële markt heb je AFM, die houdt daar toezicht om te kijken of de regels wel nageleefd worden.
Zo heb je ook regels om te bepalen wat wetenschappers wel en niet mogen publiceren. Sowieso kan de ''gewone man'' niet bij wetenschappelijke kennis, die is namelijk veel geld waard, dat gaan ze niet zomaar op internet zetten.
De bestuurlijke macht, de rechtgevende macht en de wetgevende macht zijn in NL gescheiden. Zij controleren als het ware elkaar. Hierboven zit niets.

Edit: en zoals consort zegt, zij worden ook alledrie weer gecontroleerd door het volk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:40

Ah, ok.

Ik vind de maatschappij van tegenwoordig wel erg bedenkelijk, iedereen wordt tegenwoordig gecontroleerd. We zitten totaal in de ban van de maatschappij. Als er inderdaad belangrijke info door middel van wetenschap wordt ontdekt, en dit niet gepubliceerd mag worden, leven we dan nog in een vrij land? Als er (ik zeg maar wat) een belangrijke ontdekking wordt gedaan over buitenaards leven of wat dan ook, dan kan dit belangrijk zijn voor de ontwikkeling van verscheidene studenten. We hebben allemaal recht op de informatie over wat er om ons heen gebeurt, maar krijgen deze info gewoonweg niet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:43

geld is de baas!

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:44

Volgens mij doelt TS meer op de Bilderbergconferenties. Zoek maar op wiki

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:45

Niet iedereen heeft altijd automatisch maar recht op alle informatie (en dat is maar goed ook).
De minister van OC&W is eindverantwoordelijk voor alles wat er in de Nederlandse wetenschap gebeurt/ontdekt wordt. En die minister wordt weer gecontroleerd door de Tweede Kamer (de volksvertegenwoordiging). Wanneer de TK de minister vraagt om informatie is de regering verplicht die informatie te geven. Als het staatsgevaarlijke informatie betreft, heeft de Kamer daar een aparte commissie voor met Leden die geheimhoudingsplicht hebben, maar dus wel de minister kunnen controleren.
We leven (godzijdank) in een land waar dit soort dingen goed georganiseerd is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:46

Resistance schreef:
44Myrthe44 schreef:

De illuminati, dun dun dun DUN!
_O-

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:47

MissFreubel schreef:
Volgens mij doelt TS meer op de Bilderbergconferenties. Zoek maar op wiki

De Bildergbergconferenties zijn gewoon een voorbeeld van netwerken op hoog niveau. Dat doet niets af aan het informatierecht van de Tweede Kamer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:47

Resistance schreef:
Hoihoi,

Ik zat gisteren lang met mijn vader te praten, over in wat voor maatschappij we tegenwoordig toch leven. Toen kwam de vraag in ons op: "Wat staat er nou boven het bestuur?"

Ik bedoel, het land wordt nou wel bestuurt door mensen met veel macht, maar wie hebben nou echt de gróte macht? Die kennen we allemaal niet.

Boven het nationale bestuur, staat het internationale bestuur, in ons geval de EU, maar in feite de grote wereldmachten zoals USA en China in opkomst. Wij zijn maar een piepklein onderdeeltje van de werkelijke bestuurders/machten op deze aardbol. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:51

Electra63 schreef:
Resistance schreef:
Hoihoi,

Boven het nationale bestuur, staat het internationale bestuur, in ons geval de EU, maar in feite de grote wereldmachten zoals USA en China in opkomst. Wij zijn maar een piepklein onderdeeltje van de werkelijke bestuurders/machten op deze aardbol. :D

Dit bedoel ik. Maar het lijkt mij dat er onbekende machten zijn, die weer daarboven staan. Niet per sé personen, ik weet het niet precies.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:54

Dat is een vraag waar alle wereldgodsdiensten en agnostische theorieen dagelijks mee bezig zijn al eeuwenlang.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:57

Ik geloof niet in onbekende (hogere) machten. De wereldpolitiek wordt geregeerd door geld en macht. Niet voor niets wordt er altijd veel gelobbyed door grote bedrijven bij de politieke partijen, met name in dit geval in de USA. Bijvoorbeeld de wapenindustrie steekt veel geld in de politiek in de USA.
Ik geloof in democratie en volksvertegenwoordiging, maar ik geloof niet dat politici altijd onafhankelijk zijn of op zijn zachts gezegd: beïnvloedbaar :D

Er gingen geruchten dat Wilders bijvoorbeeld geld krijgt van extreem orthodoxe Joden uit Israel.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:59

ik zei het toch? geld!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:01

Duhu, dat is gewoon God of een poppenspeler die aan onze touwtjes trekt :Y)

Ik ben niet zo van de complot theorieën en vage ideeën (hele illuminatie is niet aan mij besteedt) Maar geld is wel iets dat voor macht kan zorgen. Men zegt wel eens 'kennis is macht' maar het is vooral 'zij die geld hebben en de kennis over politieke spelletjes hebben de macht of begint een oorlog'.
Met alleen geld kom je er niet, je moet wel snugger genoeg zijn om het slim in te zetten uiteraard. Want manipulatie is een kunst :) en zelfs met omkopen moet je handig zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:23

Haha, ik moet toegeven dat ik wel van complot theorieën ben enzo... Vind dat erg interessant (filosofie ook). Ik ben verder alles behalve christelijk (dat jullie daar niet mee in de war raken).

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 07:48

Complottheoriën en filosofie is toch iets anders :).
Wat is kennis?
Wat is nou precies macht? Op welk niveau's, op welke schalen?
Wanneer heeft iemand macht?
Waarom zou er boven ons iets moeten staan? Ga je daar dan ook heen als je dood bent? Wat gebeurt er überhaupt als je doodgaat? WAAROM ga je eigenlijk dood? Waarom is er leven, waarom is er dood?
Dat zouden imo meer filosofische dingen zijn..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:03

Resistance schreef:
44Myrthe44 schreef:

Lijkt mij niet, maar waarom denk je dat? Heb je zelf wat ontdekt wat je niet mag publiceren?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:11

Resistance schreef:

Dat is niet waar. Alle onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften en vaak ook online.
Wetenschappelijk onderzoek wordt vaak onder supervisie van een universiteit (hoog-leraren etc) gedaan.
Dat jij dat nog nooit gezien hebt, bekent niet dat het niet te vinden is :)

Er zal ook heus wetenschappelijk onderzoek gedaan worden dat niet openbaar is, maar dat is dan 'in opdracht van' een bepaalde organisatie gedaan, dus bij de betrouwbaarheid van zo'n onderzoek kan je dan ook je vraagtekens zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:12

44Myrthe44 schreef:
De bestuurlijke macht, de rechtgevende macht en de wetgevende macht zijn in NL gescheiden. Zij controleren als het ware elkaar. Hierboven zit niets.

Edit: en zoals consort zegt, zij worden ook alledrie weer gecontroleerd door het volk.

Yep de zogenaamde Trias Politica.

Waar TS op doelt is een vaag, onduidelijk iets. Iets wat ons stuurt en aan de touwtjes trekt als het ware. Dat is in veel ogen God. Die heeft de macht. :)
Ikzelf ben niet gelovig maar heb genoeg dingen meegemaakt die wel heel erg toevallig waren. Dat die dingen gewoon echt zo bedoelt zijn geweest. Dat iets voor je weggelegd is, dat iemand jou een bepaalde richting opstuurt.
Dus ik geloof wel degelijk in 'iets' maar of dat iets een oude man met een baard is dat weet ik niet. :')

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:19

Wat bedoel je eigenlijk met Het Bestuur? Heb je enig idee hoe Nederland staatkundig in elkaar zit? Maatschappijleer op school gehad misschien.

Ik vind dit soort complottheorieën altijd een beetje iets voor mensen die het eigenlijk niet begrepen hebben, en er dan zelf vanalles omheen gaan bedenken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:20

Anoeska schreef:
Wat bedoel je eigenlijk met Het Bestuur? Heb je enig idee hoe Nederland staatkundig in elkaar zit? Maatschappijleer op school gehad misschien.

Ik vind dit soort complottheorieën altijd een beetje iets voor mensen die het eigenlijk niet begrepen hebben, en er dan zelf vanalles omheen gaan bedenken.

:')
Toen ik de titel las, dacht ik meteen; De aandeelhouders. Die staan in een onderneming namelijk boven het bestuur.
Maar toen ik de OP las dacht ik ook meteen van: Zou ze staatsinrichting hebben gehad op de middelbare school?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:33

Suzanne F. schreef:
:')
Toen ik de titel las, dacht ik meteen; De aandeelhouders. Die staan in een onderneming namelijk boven het bestuur.
Maar toen ik de OP las dacht ik ook meteen van: Zou ze staatsinrichting hebben gehad op de middelbare school?

Ik dacht ook op bedrijfsniveau, maar dan: de Algemene Ledenvergadering of de Raad van Toezicht. Voor de niet-beursgenoteerde bedrijven :D Wel beursgenoteerde bedrijven hebben vaak ook nog een Raad van Commissarissen. Ook die houden toezicht en controleren of het goed gaat.

Maar TS gelooft als ik het goed lees dat de wetenschap allang heeft aangetoond dat er buitenaardse wezens zijn, en maar het gewone volk dat niet mag weten :+
Dan zullen die buitenaardse wezens wel de supermacht zijn die ons controleert :Y)