Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
44Myrthe44 schreef:Dat komt omdat in ons land de grote macht er niet is. De macht is verdeeld, versnippert. Iedereen heeft een klein deel van de macht in handen. Zo kan het ook niet (te veel) misbruikt worden. Er staat dus niks boven het bestuur. Fijn he?
Resistance schreef:44Myrthe44 schreef:Dat komt omdat in ons land de grote macht er niet is. De macht is verdeeld, versnippert. Iedereen heeft een klein deel van de macht in handen. Zo kan het ook niet (te veel) misbruikt worden. Er staat dus niks boven het bestuur. Fijn he?
Maar wie controleert het bestuur nou? Bijvoorbeeld... Wetenschappers hebben waarschijnlijk al heel veel bijzondere ontdekkingen gedaan, maar dit wordt van ons weerhouden. Ik denk niet dat het bestuur zelf beslist wat er wel en niet de wereld in mag, maar dat er iets is wat nog hoger is. Niet alleen over Nederland, maar misschien wel de hele wereld.
Resistance schreef:44Myrthe44 schreef:Dat komt omdat in ons land de grote macht er niet is. De macht is verdeeld, versnippert. Iedereen heeft een klein deel van de macht in handen. Zo kan het ook niet (te veel) misbruikt worden. Er staat dus niks boven het bestuur. Fijn he?
Maar wie controleert het bestuur nou? Bijvoorbeeld... Wetenschappers hebben waarschijnlijk al heel veel bijzondere ontdekkingen gedaan, maar dit wordt van ons weerhouden. Ik denk niet dat het bestuur zelf beslist wat er wel en niet de wereld in mag, maar dat er iets is wat nog hoger is. Niet alleen over Nederland, maar misschien wel de hele wereld.
Resistance schreef:Hoihoi,
Ik zat gisteren lang met mijn vader te praten, over in wat voor maatschappij we tegenwoordig toch leven. Toen kwam de vraag in ons op: "Wat staat er nou boven het bestuur?"
Ik bedoel, het land wordt nou wel bestuurt door mensen met veel macht, maar wie hebben nou echt de gróte macht? Die kennen we allemaal niet.
Electra63 schreef:Resistance schreef:Hoihoi,
Ik zat gisteren lang met mijn vader te praten, over in wat voor maatschappij we tegenwoordig toch leven. Toen kwam de vraag in ons op: "Wat staat er nou boven het bestuur?"
Ik bedoel, het land wordt nou wel bestuurt door mensen met veel macht, maar wie hebben nou echt de gróte macht? Die kennen we allemaal niet.
Boven het nationale bestuur, staat het internationale bestuur, in ons geval de EU, maar in feite de grote wereldmachten zoals USA en China in opkomst. Wij zijn maar een piepklein onderdeeltje van de werkelijke bestuurders/machten op deze aardbol.
Resistance schreef:Maar wie controleert het bestuur nou? Bijvoorbeeld... Wetenschappers hebben waarschijnlijk al heel veel bijzondere ontdekkingen gedaan, maar dit wordt van ons weerhouden. Ik denk niet dat het bestuur zelf beslist wat er wel en niet de wereld in mag, maar dat er iets is wat nog hoger is. Niet alleen over Nederland, maar misschien wel de hele wereld.
44Myrthe44 schreef:De bestuurlijke macht, de rechtgevende macht en de wetgevende macht zijn in NL gescheiden. Zij controleren als het ware elkaar. Hierboven zit niets.
Edit: en zoals consort zegt, zij worden ook alledrie weer gecontroleerd door het volk.
Anoeska schreef:Wat bedoel je eigenlijk met Het Bestuur? Heb je enig idee hoe Nederland staatkundig in elkaar zit? Maatschappijleer op school gehad misschien.
Ik vind dit soort complottheorieën altijd een beetje iets voor mensen die het eigenlijk niet begrepen hebben, en er dan zelf vanalles omheen gaan bedenken.
Suzanne F. schreef:
Toen ik de titel las, dacht ik meteen; De aandeelhouders. Die staan in een onderneming namelijk boven het bestuur.
Maar toen ik de OP las dacht ik ook meteen van: Zou ze staatsinrichting hebben gehad op de middelbare school?