Internaat voor kleuters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Internaat voor kleuters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:13

Mijn oren gingen ervan toeteren.

Bij ons in de buurt is een internaat voor kleuters gerealiseerd. Kinderen kunnen er maandag - vrijdag terecht, ook in de vakantie periodes.
Is voor kinderen vanaf 3 jaar. Want.. 'ouders hebben tegenwoordig geen tijd meer voor hun kinderen te zorgen, ze werken en 's avonds zijn ze moe. Ze hebben dan geen tijd om leuke dingen met de kinderen te doen of samen te studeren.'

Mijn mening is dat als je het nog te druk hebt om voor je kleuter te zorgen, dat je gewoonweg niet aan kinderen moet beginnen.

Bron: http://www.l1.nl/nieuws/216361-kleuters ... aclpJxTn_c

Ze houden er ook rekening mee dat er veel huilers bij gaan zitten, maarja die moeten ze dan maar troosten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:15

Ik ging vroeger naar de peuterschool, ben ik ook niet slecht van geworden.

Zie ook niet echt in dat nu zoiets heel nieuws is?

EDIT: oooh wacht, nu zie ik dat het ook slapen is!

Nou, dat vind ik ook wel lichtelijk.... BIZAR.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 30-05-13 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:16

Vreselijk!!! Neem dan geen kinderen.

Lekker makkelijk hoor, zulke ouders moet je dan maar hebben, gatver!

Onbegrijpelijk dit! Lekker ff dumpen tot de lastigste/ moeilijkste periode voorbij zijn.

Maar voor de scheepsouders, kan ik het wel begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-05-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:16

Daar bleef je toch niet slapen Amaris?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:17

Amaris schreef:
Ik ging vroeger naar de peuterschool, ben ik ook niet slecht van geworden.

Zie ook niet echt in dat nu zoiets heel nieuws is?

ik ging ook naar de peuterschool maar kwam erna wel naar huis en deze kinderen dus niet of zitten echt tot soms 19.00 uur daar.. en gaan dan direkt thuis naar bed.

Amaris

Re: Internaat voor kleuters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:19

Zie mijn edit om 12:16 uur

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:19

Goed lezen aub! dit gaat over internaat en geen opvang voor werkende ouders.

Ze blijven daar dus dag en nacht.

Dan moet je er nooit aan beginnen (kinderen willen/krijgen).

Ik vraag me dan af: waarom dan kinderen willen en er niet voor zorgen?

Zeker als oudedagsvoorziening??? Hopelijk zeggen die kinderen: jullie hebben me ooit als kind gedumpt, dus zoek t lekker zelf uit nu jullie hulpbehoevend zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-05-13 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:20

Ik had er al eens van gehoord dat zoiets bestond :\
Ik vind het te gek voor woorden dus alleen als het je uitkomt haal je je kind even op in de weekenden en vakantie 8)7
Het zou verboden moeten worden, zo´n kind weet niet meer waar het thuis hoort!
Neem dan geen kind als het niet in je levensstijl past!
En ja mijn kinderen gaan/gingen ook naar de peuterspeelzaal maar dat is wel wat anders dan je kind een hele week ergens anders onderbrengen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:21

Nee dank je ik voed liever mijn kinderen zelf op!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:22

Zilkesteyn70 schreef:
Ik had er al eens van gehoord dat zoiets bestond :\
Ik vind het te gek voor woorden dus alleen als het je uitkomt haal je je kind even op in de weekenden en vakantie 8)7
Het zou verboden moeten worden, zo´n kind weet niet meer waar het thuis hoort!
Neem dan geen kind als het niet in je levensstijl past!
En ja mijn kinderen gaan/gingen ook naar de peuterspeelzaal maar dat is wel wat anders dan je kind een hele week ergens anders onderbrengen.

Juist, dan is het toch anders he, men moet toch werken om van te kunnen wonen/ leven en eten. En dat is ook niet meer dan logisch, maar dit?......... dat gaat veel te ver!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:25

Ik hoorde het vorig jaar. In België is er een internaat waar je je kleuter ev mee op internaat kan sturen met oudere broer/zus.
Was een vader waarvan de moeder de kinderen bij hem had achtergelaten en hij zat voor z'n job in het buitenland door de weeks, waardoor hij had gekozen voor deze optie. Op die manier snap ik het wel, net als bij scheepskinderen. Als je beiden gewoon thuis bent savonds vind ik het not done.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:26

Ine23 schreef:
Ik hoorde het vorig jaar. In België is er een internaat waar je je kleuter ev mee op internaat kan sturen met oudere broer/zus.
Was een vader waarvan de moeder de kinderen bij hem had achtergelaten en hij zat voor z'n job in het buitenland door de weeks, waardoor hij had gekozen voor deze optie. Op die manier snap ik het wel, net als bij scheepskinderen. Als je beiden gewoon thuis bent savonds vind ik het not done.

Inderdaad, er zijn altijd uitzonderingen te bedenken waarvoor dit wel een oplossing kan zijn.

Maar voor de standaardgezinnen kan ik er geen greintje begrip voor opbrengen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:27

Te gek voor woorden :( , maar 11,50 per dag?? dat is dan wel heel goedkoop.

LukieBradley

Mijn god wat vreselijk, ik zou liever geen kinderen nemen als wel als het op die manier zou moeten ivm geld ofzow.
Dat doe je toch niet.

@Ine23 Die reden snap ik dan weer wel en is dan zeer begrijpelijk.
Uitzonderingen dus daar gelaten

Ragdollcat

Ine23 schreef:

Dat is wat anders he, hij moet toch wat in het belang van het kind.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:28

@Ragdollcat, ik lees juist dat er meer vraag naar is omdat het voor werkende ouders moeilijk oppas te regelen is
Citaat:
Kleuters in internaat in Lanaken
Ook ouders uit Nederlands Limburg hebben zich aangemeld om hun kleuter op internaat te sturen in een school in Lanaken, vlak over de grens bij Maastricht.

Zo zou er een kleuter uit Heerlen zijn die vermoedelijk op internaat gaat. Dat zegt de internaatbeheerder van het gemeenschapsonderwijs Alicebourg waar per 1 september een afdeling voor kinderen vanaf 3 jaar opent.

Kinderen gaan naar school en blijven door de week ook slapen in het internaat.

De opvang kost de ouders 11,5 euro per dag, eten, slapen en begeleiding inbegrepen. Er zijn tot nu toe vijf inschrijvingen. Maar er worden er nog meer verwacht.

Er is vraag naar omdat steeds meer ouders gaan werken en zij niet altijd zelf voor goede opvang kunnen zorgen, zegt het internaat.

Het is een beetje dubbel. Maar stel! Je werkt in de zorg met nachtdiensten, normaal geen probleem want je partner is thuis. Maar dan ben je opeens een alleenstaande ouder....En dan kan het best handig wezen....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:29

Ik vind het zelf te ver gaan, MAAR ik denk dat dit altijd nog beter is (1 vast opvangadres) Dan wat ik soms als gastouder meemaakte, baby en kleuter werden om 07.00 door mama gebracht, om 18.00 door opa en oma gehaald kreeg daar eten en sliep daar. Om 08.00 uur werden ze weer bij mij gebracht om rond 15.00 opgehaald te wordend door vader. Om tot 10.00 uur thuis te zijn, en weer bij mij gebracht werden. om om 18.00 uur weer naar andere opa en oma te gaan.

Dan heb ik liever dat internaat voor dat soort kinderen, dan 2 opa`s en oma`s en gastouder waar tussen in de kinderen af en toe eens thuis zijn.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:29

Maar wat dachten jullie dan van alle schipperskinderen? Bedoel, het internaat is echt niets nieuws hoor....
Die gaan ook gewoon naar het internaat :) Ouders varen heel wat landen door en de kinderen moeten toch naar school?

Mijn ouders zijn naar de wal verhuisd toen ik eenmaal zo oud was, aangezien ze dit niet wilden. Maar mijn neven en nichten hebben gewoon op het internaat gezeten. Heel normaal in dat wereldje....

Met de reden dat ouders te druk zijn is raar ja, maar niets nieuws

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:30

Daarom, fijn dat het door de school als optie gecreëerd werd voor hem. Zo sliepen de 2 broertjes samen op de kamer en kon hij de weekends helemaal vrijmaken voor hun.

Maar voor gewone gezinssituaties is het inderdaad echt fout. Dan begin je maar niet aan kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:31

Hahaha bestaat al een tijdje, dan moet je paps en mams in het weekend horen. "De kinderen zijn zoooo lastig, heb geen seconde tijd voor mezelf". 8)7

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:35

Natuurlijk zullen er situaties zijn dat het echt niet anders kan, maar gewoon voor een standaard gezin nee daar kan ik me niets bij voorstellen als ouder zijnde.
Wat bv schipperskinderen betreft, blijven die niet tot basisschool leeftijd meestal op het schip bij hun ouders?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:38

Ook voor alleenstaand ouder die nachtdiensten draaien is het anders, dan is het niet anders en in het belang van het kind.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:58

Dit bestaat ook al een tijdje hoor. Ook voor nog kleinere kinderen.
Dit is 1 voorbeeld maar zo zijn er nog wel meer.
http://247kids.nl/site/node/49

Zelf zou ik het niet willen. Ik heb er al moeite mee als ik 1 avonddienst moet draaien en mijn kids thuis zitten bij mijn man en door hem naar bed gebracht worden zonder dat ik er bij ben. Laat staan dat ik ze daar zou laten. Maar goed dan is mijn man ook thuis.

Toch kan ik me voor stellen dat in het geval van onregelmatige diensten icm alleenstaande ouder dit wel een goede oplossing is. Ik zou er ook niet om staan springen dat mijn kinderen de ene dag bij vaders ouders zijn en dan weer bij mijn ouders en dan weer even thuis en dus van hot naar her gesleept worden. Met deze mogelijkheid hebben de kinderen toch een soort regelmaat.

Ik denk dat als je het de naam flexibele opvang geeft, het veel minder aanstoot geeft dan met het woord internaat.
Wat mij uit dit artikel niet duidelijk word, is of ze dan altijd verplicht van maandag tot vrijdag zitten of dat ze net zoals bij gewone opvang op bepaalde dagen ingeschreven kunnen worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:06

Denk dat je toch voor je aan kinderen begint moet kijken of het wel mogelijk is als je de kinderen door de week niet kunt hebben thuis is er misschien een betere overweging om in het weekend op kinderen te passen dan zelf kinderen te nemen.
Ach het is de tijd van tegenwoordig mensen hebben het druk, druk en zelfs te druk voor hun eigen kinderen. Zonde want als je dan zo weinig tijd wilt maken voor je kinderen waarom begin je er dan aan. Voor de kinderen zelf weet ik niet hoe dat zou zijn maar een echte band tussen ouders en kinderen word natuurlijk wel een stuk minder als je ze alleen in het weekend hebt en een bewuste keuze maakt ze door de week niet thuis te willen hebben. Scheelt natuurlijk dat ze daar waarschijnlijk wel een vast aanspreekpunt zullen hebben maar dan nog het blijft toch voor het personeel werk en er zal altijd wat afstand zijn. Daarnaast kunnen die mensen ook stoppen daar als je er dan 5 dagen per week mee optrekt doet het toch ook wat me zo'n kind als diegene weg zou gaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:10

lalunamyo schreef:
Maar wat dachten jullie dan van alle schipperskinderen? Bedoel, het internaat is echt niets nieuws hoor....
Die gaan ook gewoon naar het internaat :) Ouders varen heel wat landen door en de kinderen moeten toch naar school?

Mijn ouders zijn naar de wal verhuisd toen ik eenmaal zo oud was, aangezien ze dit niet wilden. Maar mijn neven en nichten hebben gewoon op het internaat gezeten. Heel normaal in dat wereldje....

Met de reden dat ouders te druk zijn is raar ja, maar niets nieuws

Die kinderen zijn toch wel wat ouder. Ik had bijna op een schippersinternaat gezeten en de meeste gaan hier pas met 6 jaar heen. Niet wanneer ze peuter/kleuter zijn. Dat vind ik namelijk wel heel sneu.