insecten eten dé oplossing voor voedselproblemen in toekomst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wie is bereid om insecten te eten in de toekomst?

Ja
24 (28%)
neen
31 (36%)
ja, maar dan verwerkt in voedsel
30 (35%)

Totaal aantal stemmen: 85

Cambiar

insecten eten dé oplossing voor voedselproblemen in toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:51

Lianne86

Re: insecten eten dé oplossing voor voedselproblemen in toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:54

Het is heel dubbel, ik ben een vegetariër dus vandaar "nee" gestemd.. Maar ik weet hoe gezond insecten zijn... Kijk maar eens in sommige landen waar ze de rijst minder goed wassen, er nog vanalles in zit qua beesten etc. Er zit gewoon heel veel in... Dus in dat opzicht is het denk ik zeker een goed alternatief....

Alleen zullen ze het anders moeten noemen denk ik ;) "Potje sprinkhanen" of "gebakken pieren" doen het toch iets minder goed denk ik :p

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:57

Ieh bah, of ze maken er echt wat creatiefs van met een andere naam zodat ik niet weet dat ik die vieze kronkelbeestjes eet. Of ik heb maar trek :=. Nee ik ben niet bereid om insecten te eten, tijdens het bereiden gok ik dat ik gillend de keuken door ren.

Edit; verkeerde woordkeuze
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 21-05-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:59

Ik vind het idee gruwelijk, maar op zich is het wel gezond.
Ben overigens ook vegetariër(aan het worden) omdat ik vlees een naar idee vind.
Als het verwerkt zit in zeg maar deeg oid zou ik het op zich niet zo erg vinden het te eten.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:59

Jikkeee schreef:
Ieh bah, of ze maken er echt wat creatiefs van met een andere naam zodat ik niet weet dat ik die vieze kronkelbeestjes eet. Of ik lijd maar honger :=. Nee ik ben niet bereid om insecten te eten, tijdens het bereiden gok ik dat ik gillend de keuken door ren.

geloof mij nou, jij (en ik) hebben geen enkel benul van wat Honger is.

Ja, ik zou insecten eten.
Ik eet alles. Als het maar voedzaam is en smaakt. En dood is. Dat dan weer wel :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:00

Het schijnt dus zo te zijn dat gebakken pieren gewoon naar chips smaken ;) Geen idee overigens :p Maar in landen als Afrika is het toch ook enigszins normaal?

En geloof mij maar, als je weet hoe jouw eten gemaakt wordt... o.a. vlees dan hoef je het ook niet meer ;) (haha en ik denk al die E-nummers in de overige voedseldingetjes.. tjah..)

Anoniem

Lekker gefrituurde sprinkhaan :9 Ze zijn gezond, het idee is alleen vreemd en het knarst tussen je tanden. Maar als het in de supermarkt ligt, dan ga ik er zeker kopen.
Beetje experimenteren met wat je eet is niks mis mee. Over het idee heen stappen en misschien is het wel heel erg lekker?

Grapjasjes12

Ik eet meestal veganistisch, maar ik zou erg graag eens insecten eten :j

Loeky01

Nee ik beschrijf het inderdaad verkeerd, sorry. Dan heb ik liever trek of wat dan ook.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:05

Lianne86 schreef:
Geen idee overigens :p Maar in landen als Afrika is het toch ook enigszins normaal?

Ja en ? Daar zijn wel meer dingen 'normaal'.... ezels n**ken bijvoorbeeld :D
Never ever ga ik insecten eten. :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:07

Nee, 1 ik ben vegetarisch en 2 lijkt het me een heel vies idee.. Kan het nog zo lekker smaken, nee als ik het beeld van het beestje er dan bij bedenk, denk ik dat alles er weer uit komt :+

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:08

Wat men hierbij niet beseft, is dat het over het algemeen verwerkte insecten zullen zijn. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om eiwitrijk meel, op basis van insecten, of insecten verwerkt in een mueslireep. Ik, als voedingsmiddelentechnoloog in opleiding, ben er zeker een voorstander van. Als de hedendaagse eiwitconsumptie, of het nou dierlijk of plantaardig is, zich zo voorzet, hebben we niet eens meer een keuze. En ach, als je het niet herkend.. Wie maakt zich er dan nog druk om? We eten toch ook koe zodra het onherkenbaar is?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:09

Al een paar keer gedroogde en/of gebakken insecten op, en echt die waren zeker niet vies. Heb aardig zitten eten zelfs.

En trouwens je kan niet ergens over oordelen als je het niet zelf ervaren hebt.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:12

Ach, waarom niet? Ik ga daar niet over oordelen voordat ik het geprobeerd heb :).

Edit: kleine aanvulling gedaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:14

Ik weet het niet zolang ik niet weet wat er in zit denk ik dat ik er geen probleem mee heb. Ik eet sowieso geen dier dat als herkenbaar dier op m'n bord ligt een vis waar nog een kop aanzit eet ik niet het moet een beetje onherkenbaar zijn. Zo zal dat met insecten ook zijn. Zolang ze mij geen potje sprinkhanen voor de neus zetten vind ik het niet zo'n probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:16

Hier ook een vegetariër, ik heb dus ook nee gestemd.. maar ik zou het veel liever zien dat de vleeseters aan de insecten gingen, ipv elke dag een stukje koe, kip of varken op hun bord..
Zelf vind ik het (naast dat ik uit principe geen vlees eet) ook nog eens behoorlijk eng, insecten.. Durf ze niet aan te raken.. ik heb ooit een oorwurm in een pakje krielaardappels gevonden, hele pakje is de vuilnisbak in gegaan :') Maar garnalen vind ik ook eng, en als ze vermalen zijn tot kroepoek zijn ze ineens veel minder eng :Y) Dus ik denk dat de voedselindustrie dan inderdaad insecten moet gaan vermalen tot etenswaren die er minder eng uit zien.
Eigenlijk eten we nu ook al insecten.. er is een rode kleurstof die wordt gemaakt van luizen :Y)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:18

Ik zou best wel insecten willen eten hoor! (heb ik ook wel eens gedaan.. En die waren levend :') ).
Alleen ga ik het vlees wel heel erg missen.. Ik ben dol op vlees namelijk, maar insecten als afwisseling een keertje tussendoor heb ik geen moeite mee.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:19

Ik vind het idee verschrikkelijk maar ik wil het best eens proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:21

Ik heb er vanmiddag op de markt nog zakken vol van verhandeld zien worden (zit in Azië momenteel) en heb gegruweld van de aanblik en het idee... Brrrrrr.... Ook de dikke maden zagen er overigens niet heel smakelijk uit.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:21

Ik zou het wel doen als het verwerkt is in voedsel. Of als het knapperig gebakken/gefrituurd is. Wil het best eens proberen :j

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:22

Ben het wel met je eens Werecat, ik hoef niet nog te kunnen zien wat het is :=

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:25

Ik heb eens een aflevering gezien van Doomsday Preppers, dat gezin at ook insecten. Ik ben best wel benieuwd hoe het smaakt.
Laatst bijgewerkt door Nynke1 op 21-05-13 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:28

Grappig dat meer vegamutsen insecten toch minder "erg" vinden :) Is iets wat mij opvalt iig en wat ik zelf ook wel een beetje heb... Ze zijn minder aaibaar, wel nuttig en nodig, maar vaak voor ons maar irritant :p

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:36

Ik ben zo aangenaam verrast, wat een hoop positieve reactie's!
Ik zit met een probleem, dat ik op vanalles allergisch begin te reageren, krijg uitslag en dat doet pijn. Ik eet geen vlees, dus moet ik vegetarische producten eten, maar probleem is dat die zaken ook niet allemaal zo voedzaam zijn.
Ook soyaproducten zijn als ik het goed begrijp ongezond http://energiekevrouwenacademie.nl/hoe-zit-het-nou-precies-met-soja/, dus ik zou héél graag eens iets proeven waar gezonde insecteneiwitten in verwerkt zijn. Weet alleen niet waar dit te koop aangeboden wordt.

Tja, ik ben niet tegen vlees eten op zich, maar wel op de manier waarop vee in de bio-industrie gehouden en behandeld wordt. Ik denk dat dat probleem bij insecten niet bestaat, ik denk dat ze ook minder besef hebben dan bvb een koe.
Neem nu bvb varkens, die zijn heel intelligent, toch gruwelijk hoe ze die dieren dan behandelen? Ik denk dat daarom insecten eten eens heel goed overwogen moet worden.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:10

Cambiar schreef:
Ik ben zo aangenaam verrast, wat een hoop positieve reactie's!
Ik zit met een probleem, dat ik op vanalles allergisch begin te reageren, krijg uitslag en dat doet pijn. Ik eet geen vlees, dus moet ik vegetarische producten eten, maar probleem is dat die zaken ook niet allemaal zo voedzaam zijn.
Ook soyaproducten zijn als ik het goed begrijp ongezond http://energiekevrouwenacademie.nl/hoe-zit-het-nou-precies-met-soja/, dus ik zou héél graag eens iets proeven waar gezonde insecteneiwitten in verwerkt zijn. Weet alleen niet waar dit te koop aangeboden wordt.

Tja, ik ben niet tegen vlees eten op zich, maar wel op de manier waarop vee in de bio-industrie gehouden en behandeld wordt. Ik denk dat dat probleem bij insecten niet bestaat, ik denk dat ze ook minder besef hebben dan bvb een koe.
Neem nu bvb varkens, die zijn heel intelligent, toch gruwelijk hoe ze die dieren dan behandelen? Ik denk dat daarom insecten eten eens heel goed overwogen moet worden.

Ik ben zelf totaal geen vegetarier, ik eet alles, maar 2 eisen: het moet dood zijn, en het moet een goed leven hebben gehad. dus m'n vlees komt van de scharrelslager, bio eitjes en melk.

Ik zie een gat in de markt voor mega-sprinkhaan-stallen. zoals je schrijft, ze hebben (waarschijnlijk) toch een lager besef, en wakker dier zal de broodfokkers van insecten denk ik wel met rust laten 8-)