Citaat:Mike Jeffries, de CEO van modemerk Abercrombie & Fitch, is de gebeten hond op internet nadat zijn bedrijf vorige week besloot om alles boven maatje 40/44 uit de rekken te weren.
CEO Mike Jeffries haalde zich de banbliksems van modebewust internet op de hals. © Wikimedia Commons.
De strategie van het merk om op mooie en slanke mensen te focussen triggerde nogal wat verontwaardigde reacties.
'Zijn we exclusief? Absoluut', zo gaf Jeffries te kennen in een interview. 'Bedrijven in problemen proberen iedereen aan te trekken: jong, oud, dik of mager. Dan word je vanille.'
En vanille, daar hou je maar beter niet te veel van als je je in een Abercrombie & Fitch-kleding wil hijsen, zo blijkt. Wie niet in een large past, krijgt de hint mee om voortaan maar elders te shoppen. Want groter dan large vind je niet meer in de winkels. Het is misschien een strategie die aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat, maar Jeffries maakt er weinig vrienden mee.
Boze reacties spelen op de man
Dat blijkt uit de even verontwaardigde als expliciete manieren waarop de CEO online in zijn hemd wordt gezet. Dat Jeffries, ondanks een duidelijke reeks plastische ingrepen wel degelijk 69 jaar oud, misschien zelf niet helemaal meer beantwoordt aan zijn ideaalbeeld van 'jong en trendy', inspireerde mensen dan ook om met Photoshop aan de slag te gaan en vrolijk op de man te spelen.
Naast een aantal scheldpartijen kwam het Jeffries op enkele fijne opmerkingen te staan.'Wil alleen maar aantrekkelijke mensen in zijn winkels, maar ziet er monsterlijk uit', luidt er eentje. Of - op de foto hier onderaan rechts: 'Als de CEO van Abercrombie & Fitch wil dat alleen aantrekkelijke mensen zijn merk dragen, dan zal hij toch zelf die sweater moeten uittrekken'.
Letterlijke quotes als "In every school there are the cool and not so cool kids. We go after the cool kids" en "A lot of people don't belong and they can't belong." Walgelijk
Deze opmerkingen die onlangs in een artikel werden geplaatst brachten op internet heel wat teweeg en A&F is nu het mikpunt van spot...
Maar ook van een wel heel erg leuk idee om het merk van A&F een nieuwe image te geven!
Geef al je A&f kleding aan de daklozen! Geweldig initiatief. Hij stelt hiermee A&F aan de kaak en doet ondertussen ook nog iets goeds.
Bron:
http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/3440542/2013/05/13/Abercrombie-Fitch-doelwit-na-bannen-grote-maten.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/3441514/2013/05/15/Abercrombie-Fitch-kleren-voor-daklozen-uit-protest.dhtml