Abercrombie & Fitch alleen voor de populaire knappe 'kids'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Abercrombie & Fitch alleen voor de populaire knappe 'kids'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:17

Citaat:
Mike Jeffries, de CEO van modemerk Abercrombie & Fitch, is de gebeten hond op internet nadat zijn bedrijf vorige week besloot om alles boven maatje 40/44 uit de rekken te weren.

CEO Mike Jeffries haalde zich de banbliksems van modebewust internet op de hals. © Wikimedia Commons.

De strategie van het merk om op mooie en slanke mensen te focussen triggerde nogal wat verontwaardigde reacties.

'Zijn we exclusief? Absoluut', zo gaf Jeffries te kennen in een interview. 'Bedrijven in problemen proberen iedereen aan te trekken: jong, oud, dik of mager. Dan word je vanille.'

En vanille, daar hou je maar beter niet te veel van als je je in een Abercrombie & Fitch-kleding wil hijsen, zo blijkt. Wie niet in een large past, krijgt de hint mee om voortaan maar elders te shoppen. Want groter dan large vind je niet meer in de winkels. Het is misschien een strategie die aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat, maar Jeffries maakt er weinig vrienden mee.

Boze reacties spelen op de man
Dat blijkt uit de even verontwaardigde als expliciete manieren waarop de CEO online in zijn hemd wordt gezet. Dat Jeffries, ondanks een duidelijke reeks plastische ingrepen wel degelijk 69 jaar oud, misschien zelf niet helemaal meer beantwoordt aan zijn ideaalbeeld van 'jong en trendy', inspireerde mensen dan ook om met Photoshop aan de slag te gaan en vrolijk op de man te spelen.

Naast een aantal scheldpartijen kwam het Jeffries op enkele fijne opmerkingen te staan.'Wil alleen maar aantrekkelijke mensen in zijn winkels, maar ziet er monsterlijk uit', luidt er eentje. Of - op de foto hier onderaan rechts: 'Als de CEO van Abercrombie & Fitch wil dat alleen aantrekkelijke mensen zijn merk dragen, dan zal hij toch zelf die sweater moeten uittrekken'.

Letterlijke quotes als "In every school there are the cool and not so cool kids. We go after the cool kids" en "A lot of people don't belong and they can't belong." Walgelijk

Deze opmerkingen die onlangs in een artikel werden geplaatst brachten op internet heel wat teweeg en A&F is nu het mikpunt van spot...

Maar ook van een wel heel erg leuk idee om het merk van A&F een nieuwe image te geven!

Geef al je A&f kleding aan de daklozen! Geweldig initiatief. Hij stelt hiermee A&F aan de kaak en doet ondertussen ook nog iets goeds.

Bron:
http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/3440542/2013/05/13/Abercrombie-Fitch-doelwit-na-bannen-grote-maten.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/3441514/2013/05/15/Abercrombie-Fitch-kleren-voor-daklozen-uit-protest.dhtml

Nadir

Re: Abercrombie & Fitch alleen voor de populaire knappe 'kids'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:27

Tsja, er zijn ook kledingwinkels met alleen grote maten. Ik zie het probleem niet? :?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:35

Volgens mij is dit eigenlijk heel oud nieuws (interview was al van 5 jaar geleden ofzo), bovendien is het eigenlijk helemaal geen nieuws bijna ieder modemerkt streeft toch naar een cool en exclusief imago. Sommige zijn daar gewoon wat eerlijker in dan anderen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:38

Dat ze de grotere maten eruit gooien zie ik ook niet als een probleem, misschien ergens juist wel goed. Wel vind ik dat je als CEO van zo'n bedrijf niet zulke uitspraken kan doen. Daarnaast slaat hij de plank ook volledig mis. Iemand met een mooi lichaam is niet direct een mooi persoon. Zit vaak ook nog een hoofd op, uitstraling etc..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:39

Precies. Er zijn genoeg winkels die de grote maten niet hebben.. En werknemers aannemen op hoe ze eruit zien. Maar de uitspraken vind ik gewoon belachelijk. Alsof als je groot bent, je niet 'cool' bent en er niet bij hoort.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:41

ken heel de winkel niet...maar ag zie t probleem ook niet zo enkel dat ze geen kleding verkopen voor dikke mensen..

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:41

Ik vind dit zo raar om te horen, vooral als je de man ziet die het zegt :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:42

Ik zie geen probleem in het eruit gooien van maten 40/44. Wat ik wel een probleem vind is deze uitspraak:

"A lot of people don't belong and they can't belong."

Wie denkt die CEO wel dat hij is om even te bepalen wie er wel en niet toe doen? Hij zet het bedrijf dat hij vertegenwoordigd wel echt episch te kakken :).

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:44

was dit ook niet de winkel die alleen "goed uitziende" medewerkers aanneemt? (met categorie A= zeer goed uitziend" en B= "goed uitziend")

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:45

Alleen mannen met goede lichamen worden aangenomen ja, die winkel.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:47

Pff, heb dan wel maatje 42, maar heb een heule dikke portomonnee!! En dat lopen ze toch maar mis. Losers...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:48

_San87_ schreef:
Ik zie geen probleem in het eruit gooien van maten 40/44. Wat ik wel een probleem vind is deze uitspraak:

Wie denkt die CEO wel dat hij is om even te bepalen wie er wel en niet toe doen? Hij zet het bedrijf dat hij vertegenwoordigd wel echt episch te kakken :).

Hangt er wel een beetje vanaf hoe breed je die opmerking neemt. Als hij zijn merk gewoon graag richt op een bepaalde doelgroep (schijnbaar slanke en coole mensen) dan kan hij best zeggen dat de rest er niet bij hoort en er ook niet bij hoeft te horen. Mode gaat natuurlijk altijd om een bepaald beeld en imago. Als hij het over het leven in het algemeen heeft is het wel een banketstaaf natuurlijk :Y)

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:49

Ik vind het niet zo'n probleem hoor. Mensen met een maatje meer kunnen toch in wel meer winkels niet goed shoppen?
Die opmerkingen zijn dan niet oke, maarja er zijn wel meer mensen die rare dingen roepen in de wereld.
Ik heb er een winterjas van en die ga ik echt niet aan een dakloze geven! Maat M trouwens :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:52

liedje89 schreef:
_San87_ schreef:

Hangt er wel een beetje vanaf hoe breed je die opmerking neemt. Als hij zijn merk gewoon graag richt op een bepaalde doelgroep (schijnbaar slanke en coole mensen) dan kan hij best zeggen dat de rest er niet bij hoort en er ook niet bij hoeft te horen. Mode gaat natuurlijk altijd om een bepaald beeld en imago. Als hij het over het leven in het algemeen heeft is het wel een banketstaaf natuurlijk :Y)

Hij zegt niet dat de rest er niet bij hoeft te horen, hij zegt dat de rest er niet bij kan horen. En dat is natuurlijk onzin.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:52

Nja, wat het punt gewoon is is de manier waarop ze hun merk denk ik op de markt willen zetten. Op de manier hoe de CEO het neer zet is dat veel mensen niet 'goed genoeg' zijn voor zijn merk, zeker gezien het feit dat hij bepaalde maten ook uitsluit in dezelfde context met die opmerking geeft natuurlijk veel mensen wel een tik.

Verder speelt 't feit natuurlijk ook mee qua werknemers. Het zijn alleen de wasbordjes die aan worden genomen en heb best wel wat rare verhalen gehoord van de selectie procedures daarvan. Of die allemaal op waarheid berust zijn valt natuurlijk ook over de discussiëren maar veel dingen binnen dat bedrijf vind ik niet helemaal lekker gaan ofzo :) (Plus dat ik de kleding ook gewoon niet mooi vind en veel te duur, haha.)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:58

_San87_ schreef:
Hij zegt niet dat de rest er niet bij hoeft te horen, hij zegt dat de rest er niet bij kan horen. En dat is natuurlijk onzin.

Als jij niet in zijn kleren past kan je ook niet bij zijn modehuis horen :Y) .

Ik denk dat andere modehuizen eenzelfde instelling hebben en er alleen iets minder eerlijk over zijn. Ik bedoel bij chanel, dior, D&G ed zitten ze toch ook niet echt te wachten op het plebs denk ik :Y)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:07

Ik vind de titel ook een beetje vreemd.. Alsof alle knappe populaire kinderen dun zijn?
Wel vind ik de uitspraak van de A&F ook bizar, ook de 'dikkere' kinderen of oudere kinderen horen erbij.. Dat A&F er voor kiest om niet groter dan maat L aan te bieden, is dat echter wel hun keuze. Genoeg andere merken die wel die extra large verkopen!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:12

Courses schreef:
Verder speelt 't feit natuurlijk ook mee qua werknemers. Het zijn alleen de wasbordjes die aan worden genomen en heb best wel wat rare verhalen gehoord van de selectie procedures daarvan.

Wat trekt meer klanten, mannen/vrouwen met een hangende buik of knappe/gespierde jongelui?
Dat is gewoon het concept van de winkel, ik vind niet dat daar iets mis mee is.

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:19

Had hier laatst ook al iets over gelezen. Vind het inderdaad ook onzin. Het filmpje vind ik wel geniaal bedacht :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:19

Nadir schreef:
Courses schreef:
Verder speelt 't feit natuurlijk ook mee qua werknemers. Het zijn alleen de wasbordjes die aan worden genomen en heb best wel wat rare verhalen gehoord van de selectie procedures daarvan.

Wat trekt meer klanten, mannen/vrouwen met een hangende buik of knappe/gespierde jongelui?
Dat is gewoon het concept van de winkel, ik vind niet dat daar iets mis mee is.

Tja, ik vind het in zekere zin wel een soort van discriminatie ..

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:22

Waarom discriminatie :? . Dat een bedrijf mooie/aantrekkelijke mensen gebruikt om een product te verkopen is niet meer dan logisch.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:23

ik vind heel echt heel appart.. als of "coole kids" geen maatje meer kunnen hebben en of de niet "coole kids" atijd alleen maar dik zijn.

Ik kan in die winkel ook geen kleding kopen. Ik ben te lang en te breed (wat ook wel logies is anders heb ik wel een heel raar figuur voor me lengte) heb maat 42.
Het merk gaat wel tot maat xxl maar dat valt ongeveer als eeen maatje 40.

Maakt het me niet uit dat ik er geen kleding kan kopen:P toch te duur. en meestal vind ik het niet eens leuk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:24

dus je bent alleen cool, met een kleine maat ?
weten we dat ook weer..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:26

Courses schreef:
Verder speelt 't feit natuurlijk ook mee qua werknemers. Het zijn alleen de wasbordjes die aan worden genomen en heb best wel wat rare verhalen gehoord van de selectie procedures daarvan. Of die allemaal op waarheid berust zijn valt natuurlijk ook over de discussiëren maar veel dingen binnen dat bedrijf vind ik niet helemaal lekker gaan ofzo :) (Plus dat ik de kleding ook gewoon niet mooi vind en veel te duur, haha.)

Als je hele bedrijf draait om mooi zijn dan neem je natuurlijk geen lelijke mensen in dienst. Vind dat eigenlijk nogal wiedes, bij de douglas nemen ze je ook niet aan als je stinkt :Y) . Ze nemen toch ook geen lelijke modellen aan, dat vind niemand gek.

EDIT: ik denk dat cool ook een beetje een subjectief begrip is, ik vind justin bieber bijvoorbeeld helemaal niet cool, duizende gillende tienermeisjes zijn het daar waarschijnlijk niet mee eens. Schijnbaar asocieert deze meneer cool met mooi en mooi met slank zijn mening, mag toch.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:30

Ja, waar kun je je druk om maken.. Je hebt toch ook speciale winkels voor grote maten? 'Discrimineren' die dan ook? Overigens is het niet bepaald gezond als 'kids' op jonge leeftijd al maar 40/44 hebben, misschien is het dan juist een drijfveer om af te gaan vallen zodat ze A&F kleding aan kunnen.

Ik vind dat er wel ergere dingen in de wereld zijn. :o

Tsja en cool of niet, daar heeft iedereen een eigen mening over.. Wat ik cool vind kan een vriendin van mij weer niet cool vinden. Met cool zullen zij de slankere kinderen bedoelen wat je ook terug vind bij de werknemers natuurlijk.