Stilstaan tijdens de dodenherdenking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Stilstaan tijdens de dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:46

Ik heb iets waar ik even niet uitkom. Ik moet vandaag werken tot 19.30. Aangezien ik dan een uur terug moet rijden naar huis, zit ik om 20.00 dus in de auto, in mijn geval op de snelweg.

Nou weet ik dat je vroeger altijd stil mocht gaan staan om rustig de 2 minuten stilte in te kunnen gaan. Mag dat nu nog steeds?

Maeve

Re: Stilstaan tijdens de dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:48

Ik denk het niet op de snelweg toch??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:49

Je komt vast wel langs een tankstation, dus ik zou zeggen; maak het jezelf gemakkelijk en zoek tijdig er 1 op :)

Stilstaan op de snelweg mag niet en op de vluchtstrook staan is levensgevaarlijk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:32

Wil je er nog wat doden aan toevoegen soms? Dat je zelfs maar op het idee komt om te stoppen op de snelweg..... :(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:33

Nee, ik ga uiteraard niet midden op de snelweg stilstaan, ik ben ook niet achterlijk.

Maar ik weet dat het bijvoorbeeld 10 jaar geleden nog doodnormaal was om op de vluchtstrook te gaan staan om daar 2 minuten stil te zijn. Ik vroeg me af of dat nu nog zo was.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:33

Als je zomaar zonder goede reden stopt op de vluchtstrook krijg je een boete dus rij naar de eerste beste parkeerplaats/tankstation als je 2 minuten stil wilt staan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:34

Je mag nooit stil staan op de vluchtstrook langs de snelweg tijdens dodenherdenking. Heeft ook nooit gemogen. Is ook elk jaar op tv dat mensen op tijd even een tankstation op moeten zoeken als ze twee minuten stil willen staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:34

fjordjes schreef:
Als je zomaar zonder goede reden stopt op de vluchtstrook krijg je een boete dus rij naar de eerste beste parkeerplaats/tankstation als je 2 minuten stil wilt staan.

Maar, ik ga niet stilstaan zonder goede reden. Dat was nou net het hele punt, de dodenherdenking is altijd een goede reden geweest om stil te staan op de vluchtstrook en ik vroeg me af of dat nog steeds zo is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:36

Wat een aparte vraag, als je het belangrijk vind om niet te rijden tijdens de 2 minuten stilte s het toch een kleine moeite om ergens een plekje te zoeken waar je veilig stil kunt staan?

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:36

Volgens mij is het inderdaad de bedoeling dat er een parkeerplaats oid wordt opgezocht.
Gisteren op de snelweg zijn we ook een aantal borden tegen gekomen waarop dat stond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:41

Vjestagirl schreef:
fjordjes schreef:

Maar, ik ga niet stilstaan zonder goede reden. Dat was nou net het hele punt, de dodenherdenking is altijd een goede reden geweest om stil te staan op de vluchtstrook en ik vroeg me af of dat nog steeds zo is.

Nee, de "goede reden" voor een pech strook heeft te maken met de auto die stuk is en dus anderen in gevaar brengt.
Niet met het nutteloze stilstaan waar noch de doden, noch hun nabestaanden, ook maar iets aan hebben en wat mensen enkel doen om zichzelf moreel superieur te voelen. "kijk eens hoe meevoelend ik ben".
Ofwel: wil je stilstaan, zoek dan een parking of tankstation op en doe dat aub niet op de vluchtstrook.
Er zou maar iemand pech krijgen en door jou niet aan de kant kunnen. Dan heb je volgend jaar wel echt een reden om je schuldig te voelen op die dag.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:48

Zo, ik vind dat ts wel heel erg aangevallen wordt op een normale vraag. Ik zou het mij ook afvragen en dat ze juist nu al de vraag stelt is alleen maar mooi toch?

Ik zou een parkeerplaats, tankstation oid opzoeken. En lukt dat niet op tijd, dan kan je natuurlijk rustig doorrijden. Die twee minuten stilte is er zodat men nog eens extra nadenkt, zoiets kan desnoods in een rijdende auto, zolang je er maar bij stil staat (al dan niet letterlijk).

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:50

Ik zag gisteren op zo'n mededelingsbord van Rijkswaterstaat iets staan in de trant van "2 minuten stilte? Zoek een parkeerplaats." Ik denk dat dat dus het idee Rijkswaterstaat is. :j

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:51

Ik ga altijd de snelweg even af en zoek een veilig plekje om stil te staan tijdens dodenherdenking. Op de vluchtstrook zou niet niet zo heel snel doen, bang dat iemand over het hoofd ziet dat ik daar stil sta en bovenop me knalt, je weet maar nooit...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:52

Ik zou even een parkeerplaats opzoeken of een tankstation.
Als je de tijd in de gaten houdt dan vind je er vast wel 1 op tijd.
Ga daar dan gewoon stil staan en houdt je aan die 2 minuten stilte.

Op de vluchtstrook stilstaan vind ik meer overkomen als "oh ja even snel die 2 minuten stilstaan dan kan ik weer verder rijden"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:54

Ik heb al een paar keer voorbij horen komen dat het niet mag (radio of nieuws) dat je er een boete voor kan krijgen en dat het gevaarlijk is.. Weet zo even niet meer waar ik het gehoord heb maar het is toch al een paar keer voorbij gekomen, ik zou idd of naar een parkeerplaats of naar een tankstation rijden..

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:56

En als je niet uit kijkt zijn om 20.00 de de spitsstroken nog open en kun je simpelweg niet stilstaan op de vluchtstrook.
Nee, ik zou een tankstation/ parking opzoeken en anders even de snelweg af en een parkeerplekje zoeken in een woonwijk.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:00

Mooi gebaar Vjesta! Je hoeft je hiervoor echt niet te verantwoorden en het is helemaal geen rare vraag! +:)+
Ik weet niet hoe het precies werkt qua regelgeving, maar je kan vast met je vraag terecht bij dat 0900 nummer van de politie!
Anders toch maar even een parkeerplaats zoeken? :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:49

Anoli schreef:
Op de vluchtstrook stilstaan vind ik meer overkomen als "oh ja even snel die 2 minuten stilstaan dan kan ik weer verder rijden"

Dat is ook een beetje hoe ik het bedoelde.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:53

Er is een verzoek geweest op het nieuws of mensen niet op de weg/vluchtstrook stil wilden gaan staan, maar dan even een parkeerplaats op te zoeken.

Dus ik denk dat wanneer je tegen 8en even een tankstation/parkeerplaats op zoekt er niks aan de hand is..

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:55

Nee, mag niet meer :n op de vluchtstrook mag je niet staan tijdens dodenherdenking , dan heb je alsnog een boete..

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:55

Ik heb vanmiddag borden gezien over de snelweg waarop stond dat je niet op de vluchtstrook stil mag staan tijdens de dodenherdenking, maar een parkeerplaats op moet zoeken.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:57

Midden op de snelweg lijkt me niet zo'n goed idee. Als je in de buurt van Nijmegen werkt misschien een idee om daar even lang 't Traianusplein te gaan? Als je dat te groot vindt/andere reden gewoon even (op tijd) een tankstation zoeken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:00

Stilstaan langs de snelweg mag nu niet meer.

Voor de jongeren onder ons:
tot zo'n 20 jaar geleden was het heel normaal dat iedereen op de snelweg stilstond om 20.00 u. Het hele leven stond even stil. Zo langzamerhand is dat wel veel minder geworden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:01

Overigens denk ik niet dat het ooit echt mocht, maar dat mensen het gewoon deden en het (misschien wel) door de vingers werd gezien. Erg veilig was het in elk geval niet en het zou toch vreselijk zijn als het eens tot ongelukken leidt.