Sotsji wil zwerfdieren uitroeien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Sotsji wil zwerfdieren uitroeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:09

Citaat:
De autoriteiten van Sotsji zijn van plan meer dan 2000 zwerfhonden en zwerfkatten uit te roeien. De stad vindt dat nodig vanwege de Olympische Winterspelen die daar in 2014 plaatsvinden. Dat meldde het Russische persbureau Ria Novosti.

Zwerfdieren zijn niet goed voor het imago van de stad en voor de veiligheid van de buitenlandse bezoekers, is de gedachte. Er is overwogen om de zwerfdieren op te vangen, maar dat zou te veel kosten.

In totaal zal de stad ruim 41.000 euro kwijt zijn aan het vangen en 'opruimen' van de dieren. Russische dierenactivisten zijn fel tegen het plan. Zaterdag zijn ze de straat opgegaan om een 'humane' manier te eisen om van de dieren af te komen.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... elen.dhtml

Wat vinden jullie hier nou van?

Ik denk zelf, dat het voor de meeste zwerfdieren beter is, dat ze inderdaad op een humane manier afgemaakt worden, omdat veel dieren gewoon niet gezond zijn, moeite moeten doen om aan voedsel te komen, en er gewoon een overschot is doordat er steeds meer zwerfhonden bij komen door geboorte enzo. Maar ik vind het van den zotte dat de dieren ineens afgemaakt moeten worden, omdat ze een dreiging zijn voor de olympische spelen. Ook ben ik bang, dat het niet op de meest diervriendelijke manier gaat. Bijvoorbeeld door middel van gif oid.

LoveBodin

Re: Sotsji wil zwerfdieren uitroeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:29

Op een humane manier lijkt het me goed.
Ik vind 't wel een beetje dom dat ze dat nu pas doen, het was in elk geval veel beter geweest voor hun imago (want daar gaat 't hier ook deels om :Y) ), om al 5/10 jaar terug te beginnen met sterilisatie en castratie.
Al is dat natuurlijk nog steeds een oplossing.

Maar van sommige dieren, zeker zwerfdieren, is het misschien wel beter dat ze humaan uit hun lijden worden verlost.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:33

LoveBodin schreef:
Op een humane manier lijkt het me goed.
Maar van sommige dieren, zeker zwerfdieren, is het misschien wel beter dat ze humaan uit hun lijden worden verlost.

Mijn mening :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:36

Op een normaal fatsoenlijke manier vind ik het een prima idee, denk dat ze dan 9 vd 10x beter af zijn als zwerfdier zijnde... ;) Let maar op, straks komen alle zielige dieren weer naar Nederland, omdat het oh zo zielig is dat de onschuldige dieren worden afgemaakt, alsof onze asielen nog niet vol genoeg zitten...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:50

Liever structureel alles castreren en steriliseren... dan pak je pas het probleem aan.
Dit slaat kant nog wal...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:57

Zolang het dan ook écht op een humane manier gaat kan ik mij voorstellen dat ze het doen. En ben ik het er ook wel mee eens.

Alles castreren heeft pas nut als alle bewoners daar ook in mee gaan, want die mensen hebben hele andere ideeën over hun "huis"dieren. En voordat je daadwerkelijk álles heb gecastreerd ben je wel even wat maandjes, zo niet jaren zoet...

en idd voor je het weet zit NL weer vol met "zielige hondjes en katten" uit het buitenland en zitten onze eigen zwerfdieren in een asiel te wachten op een baasje...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:03

Dit is toch niks nieuws? Volgens mij was er met de vorige OS ook al zo'n 'protest'topic..

Zolang het op een humane manier gebeurt, heb ik er weinig moeite mee, natuurlijk wel heel sneu, maar beter dan een hongersdood sterven of doodvriezen oid.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:11

Ik snap het probleem. Heb alleen ernstig mijn twijfels over dat 'opruimen'.
Misschien kunnen ze beter het probleem aanpakken inplaats de zwerfdieren uitroeien. Die komen er vanzelf toch weer bij.

Omdat ze zo te lezen alleen aan het imago van de stad en hun centen denken, ben ik bang dat de dieren als oud vuil worden behandelt en dat ze zo snel en effectief mogelijk opgeruimd moeten worden. Ongeacht het dierenleed.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 01:13

Hannanas schreef:
Liever structureel alles castreren en steriliseren... dan pak je pas het probleem aan.
Dit slaat kant nog wal...

Als alles dood is kan én niks voortplanten én niks honger lijden...

Humaan afmaken allemaal, waarom niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 06:58

Dat humaan afmaken gaat echt niet gebeuren, dat kost teveel geld. Deze dieren sterven waarschijnlijk een gruwelijke dood. Het stelselmatig steriliseren van zwerfhonden is in mijn ogen de enige oplossing. Maar daar is het nu te laat voor en ook dat kost geld.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:09

Denk je nou echt dat er in die landen humaan dieren worden afgemaakt? En helemaal met deze aantallen zwervers die er daar rondlopen? Denk dat het allemaal maar even snel snel moet gebeuren...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:11

humaan is hier het toverwoord. die landen staan er al niet om bekend dat mensen goed behandeld worden.laat staan zwerfdieren.
zal snel moeten, en goedkoop...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:15

spicegirl schreef:
humaan is hier het toverwoord. die landen staan er al niet om bekend dat mensen goed behandeld worden.laat staan zwerfdieren.
zal snel moeten, en goedkoop...

Humaan heeft ook verschillende optie's.
Een kogel door de kop (of een goed gemikte (!!!!) harde klap op de kop) zodat ze in eenmaal weg zijn is imo ook humaan én goedkoop.
euthanaseren dmv een spuitje zal idd wss teveel kosten, waardoor dat niet zal gebeuren.
Gif is vrij effectief en gemakkelijk, maar kost ook geld en is niet humaan.
Ik ben er op zich niet zo tegen dat zwerfdieren afgemaakt worden, beter zo dan liggen creperen door hongersnood, ziektes, verwondingen, etc... Mits het wel humaan gebeurd (door spuitje of de kogel dus (en laatste geval enkel door ervaren schutters, en niet door mensen die het leuk vinden om eerst een hoop hagel in het lijfje te jagen en ze te laten liggen creperen ... ))

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:19

harde klap op de kop is niet humaan. en aangezien het zwervers zijn, kan je de dieren niet individueel beetpakken, en een klap geven. m.a.w. ze blijven niet stilzitten. word dus een slachtpartij.
kogels zijn te duur, en daarvoor geld hetzelfde.
wat men daar doet, om van zwerfdieren af te komen, is gif neerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:29

Ik vind het wel beter als de dieren daar "opgeruimd" worden, dan wanneer er vanuit Nederland weer allerlei acties en stichtingen opgezet worden om ze hierheen te halen. Die zijn er imo al veel en veel te veel. Er zitten in Nederland al genoeg leuke nationale dieren in het asiel.

Ook ik ben van mening dat met een goed gemikte kogel of klap op de kop een dier zonder leiden snel dood kan zijn. Een welgemikte kogel door de kop is imo niet erger dan de pin van het slachters-masker ;) en daar ben ik ook niet tegen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:43

Een huiskat vangt tientallen tot honderden prooien per jaar, óók als 'ie thuis een volle voerbak heeft. Een zwerfkat heeft geen thuis met volle voerbak, dus vangt vermoedelijk nog meer dan een huiskat. Zwerfhonden hebben ook geen volle voerbak en maken vermoedelijk meer gebruik van de vuilnisbakken van mensen, maar ook honden kunnen prima jagen. Stel dat elk dier 100 prooien per jaar vangt, dan zijn die 2000 dieren samen goed voor 200.000 stuks muizen, ratten en vogels. Vogels planten zich niet zo gek snel voort, maar een vrouwtje bruine rat krijgt per jaar gemiddeld 24 nakomelingen.
Kortom: ik ben heel benieuwd of de mensen die de plannen maken voor humane uitroeiing van de zwerfdieren ook hebben nagedacht over de muizen en de ratten die profiteren van de verdwijning van hun natuurlijke vijanden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:03

Ik vind het wel prima dat ze de dieren weg willen. Want 2000 is ook véél en véél te veel en er zullen ook heel wat dieren omkomen van de honger iedere dag (ook geen fijne dood).

Wel vind ik dat ze dit humaan moeten doen. En niet op de manier waarop ze dit nu doen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:07

maura schreef:
Een huiskat vangt tientallen tot honderden prooien per jaar, óók als 'ie thuis een volle voerbak heeft. Een zwerfkat heeft geen thuis met volle voerbak, dus vangt vermoedelijk nog meer dan een huiskat. Zwerfhonden hebben ook geen volle voerbak en maken vermoedelijk meer gebruik van de vuilnisbakken van mensen, maar ook honden kunnen prima jagen. Stel dat elk dier 100 prooien per jaar vangt, dan zijn die 2000 dieren samen goed voor 200.000 stuks muizen, ratten en vogels. Vogels planten zich niet zo gek snel voort, maar een vrouwtje bruine rat krijgt per jaar gemiddeld 24 nakomelingen.
Kortom: ik ben heel benieuwd of de mensen die de plannen maken voor humane uitroeiing van de zwerfdieren ook hebben nagedacht over de muizen en de ratten die profiteren van de verdwijning van hun natuurlijke vijanden.

Maar er is alsnog een zwerfkat overschot..
En heel veel zwerfkatten gaan dood door ziekte, of verhongering. Het evenwicht is dus niet erg goed.

Ik vind kogel door de kop of een flinke klap, waardoor die meteen dood is, prima humaan hoor. Alleen gif niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:10

Ik ben er ook wel voor, maar idd, wat verstaan ze onder humaan.
Ik heb weleens een filmpje gezien waarop een zwerfezel de hersens werd ingetimmerd met behulp van een shovel. Daar ben ik een paar dagen flink van de rel van geweest (en ik kan als 'journalist' echt wel wat hebben, heb al heel wat leed voorbij zien komen).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:16

maura schreef:

Afbeelding

Afbeelding

En zo zijn er nog honderden meer. Leuke berekening, Maura, maar het werkt twee kanten op.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-04-13 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:18

Dan vraag ik me trouwens wel af hoe ze het verschil opmaken tussen een zwerfkat en de kat van iemand die buiten loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:19

Ze zullen ze eerst vangen neem ik aan, en dan kan er alsnog een chiplezer / kenmerk langs?

Al vraag ik me uberhaupt af of het daar ook zo werkt als hier, of dat je daar mocht je kat buiten komen, een halsband om doen.

Of komen de katten daar uberhaupt wel buiten?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:23

Ik denk niet dat veel katten in Rusland een chip dragen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:24

Nee dat bedacht ik me ook.. dan vind ik het ook risico van de eigenaar eigenlijk. Sowieso wordt het nu aangekondigd, dus ik neem aan dat er nog genoeg tijd is je dier binnen te houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:24

Cayenne schreef:
Ik denk niet dat veel katten in Rusland een chip dragen :n

In Nederland is dat al naatje, dus in Rusland zal het idd niet heel veel anders zijn :).