Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:12

Vandaag hoorde ik op de radio dat onze Willem een jaarsalaris van € 825.000 gaat verdienen.
Dat is meer dan € 68.000 per maand.

Dit is meer dan bijvoorbeeld de president van Amerika.

Nu gaat het Nieuw Republikeins Genootschap (NRG) hier aktie op ondernemen, en een website lanceren waarop je protest kunt aantekenen.
Bij 40.000 handtekeningen moet de tweede kamer vergaderen over dit salaris.

Zij willen dat ook King Willem aan de Balkenendenorm gaat: maximaal € 150.000 per jaar.
Wat vinden jullie?

Ik denk dat ik wel ga tekenen. Vind het exorbitant.

fjordjes

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:13

Ja ik zou ook tekenen, vind het echt belanchelijk dat hij zoveel gaat verdienen en er niet eens belasting over hoeft te betalen.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:14

Het moet toch niet gekker worden!
Ik ga absoluut tekenen.. Geef mij de link naar de website maar!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:15

Volgens mij is de website pas morgen online.

Oh, ik lees nog dit:

Citaat:
Ter vergelijking: De Amerikaanse president Barack Obama verdient 400.000 dollar per jaar, de Duitse bondskanselier 199.000 euro en de Koning van Spanje 150.000 euro.

Hierbij komt dat zij wel belasting betalen over hun inkomen en de Oranjes niet.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 15-04-13 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:15

Hoorde inderdaad op het nieuws dat Beatrix zoveel verdiende de afgelopen jaren.. schrok ik ook van. Zoveel?! En dan idd Willem ook? Te belachelijk voor woorden.

Ik wil ook tekenen _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:16

Ik ga ook tekenen... Wij zitten hier in crisis, kan hij ook aan meebetalen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:16

Is dat voor hem en Maxima samen? Wat betaald hij er van? Bv het onderhoud van het paleis,auto's enz.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:18

Misschien ben ik wel een uitzondering hoor ;-) maar ik vind 150.000 per jaar best weinig voor iemand met zo'n voorbeeld functie, hij moet veel doen en laten om koning te zijn, dus daar mag dan ook wel een redelijk salaris tegenover staan. Ik vind trouwens die 825.000 ook belachelijk veel hoor ;)
Laatst bijgewerkt door koenlover op 15-04-13 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:18

Nee maxima zal vast ook een eigen 'salaris' gaan krijgen, mocht je het nog salaris kunnen noemen.....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:19

Het is veel idd maar is er ook uit gezocht wat ze allemaal zelf moeten betalen ?
Beveiliging, onderhoud paleizen, etc etc

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:19

Ja ik denk dat ik ook ga tekenen, ik vind het van de zotte..
Ja ze mogen van mij best balkende norm verdienen maar 8 ton per jaar en nog eens belastingvrij.

Er zijn genoeg mensen die in Nederland noodgedwongen hun voedsel moeten halen bij de voedsel bank, de geheel samenleving heeft het zwaarder omdat er overal op moet worden bezuinigd waarom dan het koningshuis niet... En dan erbij wat moeten ze met zoveel geld, staat waarschijnlijk ergens op een spaarrekening niets te doen?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:21

Ik ga zeker tekenen, ik vind het ronduit belachelijk, zeker in een crisistijd als deze.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:24

dit verdient ie niet, dit krijgt hij.verdienen doe je door hard werken.
alle kosten voor onderhoud/huizen ,personeel en beveiliging valt er buiten. die worden ook door ons betaald. want daar "verdient "ie niet genoeg voor.
overigens krijgt Maxima ook nog een aardig bedrag..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:28

Ik vind het wel asociaal veel...
Er zal vast en zeker wel wat van betaald moeten worden, o.a. staatsbezoeken en vakanties met de daarbij behorende dingen zoals voor elk bezoek bijpassende kleding.
Huizen en personeel valt daar volgens mij inderdaad nog buiten.
Maar het is van de zotte dat er mensen zijn die niet eens kunnen betalen dat hun kinderen nog sporten, geen eten meer kunnen betalen of uberhaupt nog een dak boven hun hoofd weten te houden door bezuinigingen overal en nergens terwijl zij vrolijk op vakantie gaan van hun geld waar geen belasting over word betaald.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:30

rommulus schreef:
Beveiliging, onderhoud paleizen, etc etc

Nou, dat ehm betalen wij :\
Ik vind het ook belachelijk veel geld.... 68.000 euro's per maand, zonder belasting te betalen... Pas was er in het nieuws dat de zorgverzekering voor veel mensen niet eens meer op te brengen is. Van de zotten dat W-A dan zo'n belachelijke bak geld toegestopt gaat krijgen, dat gaat er bij mij dan echt niet in. Het is crisistijd, waarom moet alleen het klootjesvolk daar de gevolgen van voelen?

Ik zou ook zeker tekenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:34

Het is een lekker bedrag ja :=

Maar om te kunnen beoordelen of dit te veel (of te weinig :P ) is, moet je eerst weten wat hij er allemaal van moet betalen en moet je het ook proberen te vergelijken inderdaad, met andere functies (lastig denk ik want dit is toch vrij uniek) waarbij er vergelijkbaar veel druk op iemands schouders ligt.

Ik zou zelfs voor dat "salaris" niet met hem willen ruilen hoor eerlijk gezegd :n
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-04-13 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:34

staatsbezoeken, onderhoud van hun auto's, boot,bus, trein en vliegtuig word door ons betaald.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:42

Betaald hij nog wel onderhoud voor zijn eigen paard dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:43

pmarena schreef:

Maar om te kunnen beoordelen of dit te veel (of te weinig :P ) is, moet je eerst weten wat hij er allemaal van moet betalen en moet je het ook proberen te vergelijken inderdaad, met andere functies (lastig denk ik want dit is toch vrij uniek) waarbij er vergelijkbaar veel druk op iemands schouders ligt.

Ik zou zelfs voor dat "salaris" niet met hem willen ruilen hoor eerlijk gezegd :n

Nou, als je ziet dat Obama het met de helft doet, en dát is me pas een functie waar je U tegen zegt. Over druk op schouders nog niet gesproken.
En dan zo'n lintjesdoorknippend Hollandertje dat 2x zoveel verdient (okee, ik weet wel dat het hard werken is, maar dat hij nou te maken heeft met 1e klas wereldproblemen... naahhh)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:56

Amaris schreef:
pmarena schreef:

Nou, als je ziet dat Obama het met de helft doet, en dát is me pas een functie waar je U tegen zegt. Over druk op schouders nog niet gesproken.
En dan zo'n lintjesdoorknippend Hollandertje dat 2x zoveel verdient (okee, ik weet wel dat het hard werken is, maar dat hij nou te maken heeft met 1e klas wereldproblemen... naahhh)

De functie van Obama is maar tijdelijk en na zijn tijd als president zal hij nog behoorlijk doorbetaald krijgen.

Ik vind dat ze best wat kunnen inleveren, naar 150.000,- hoeft van mij niet perse maar het mag van mij zeker wel halveren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:57

Ik weet niet wat Obama er van moet betalen, en ook niet van W-A dus kan het niet tegen elkaar afwegen :)

Wat wel een groot verschil is, is dat Obama maar een aantal jaren deze druk op zijn schouders heeft liggen, en er heel bewust voor gekozen heeft.

W-A zit zijn hele leven aan die ellende vast en is het opgedrongen van kleins af aan.
Hij heeft natuurlijk wel mogelijkheden om het hele circus vaarwel te zeggen maarja dit is toch wel een beetje zijn verantwoordelijkheid om dit op zich te nemen en daar loopt hij niet voor weg. Ik vind dat het best wel stevig beloond mag worden als je je hele leven in dienst stelt van je land...want daar komt het natuurlijk wel op neer. W-A zit er zijn hele leven aan vast en dat is toch wat anders dan een situatie van een Obama.

Ik weet ook niet goed wat een W-A zoal doet. Je ziet dat ze even een rondje komen doen ergens, een lintje doorknippen, wat handen schudden en vriendelijk zwaaien en knikken. Op staatsbezoeken gaan enzo. Het is allemaal geen lichamelijk zwaar werk dag-in-dag-uit. Maar ik denk dat ze toch wel flink zitten te studeren op feitenkennis enzo zodat ze goed op de hoogte zijn van wat er speelt. En je hele leven staat in het teken van dat koningsschap... het is niet je werk, maar je leven en dat is best pittig en daar is hij ook niet altijd blij mee geweest volgens mij, als kind liet hij dat nog wel merken :P

Die mensen worden toch een beetje geleefd, worden constant in de gaten gehouden en staan voortdurend bloot aan allerlei kritiek en verwachtingen van mensen.
Het is een gouden kooi wat mij betreft.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:01

Als ze trouwens naar W-A zijn inkomen gaan kijken mogen ze het hele koningshuis wel eens even nakijken.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:05

Nou ik weet wel waar die staatsschuld vandaan komt!! Wat een actie zeg, ik ga ook zéker tekenen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:07

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:09

pmarena schreef:
Ik weet niet wat Obama er van moet betalen, en ook niet van W-A dus kan het niet tegen elkaar afwegen :)

Wat wel een groot verschil is, is dat Obama maar een aantal jaren deze druk op zijn schouders heeft liggen, en er heel bewust voor gekozen heeft.

W-A zit zijn hele leven aan die ellende vast en is het opgedrongen van kleins af aan.
Hij heeft natuurlijk wel mogelijkheden om het hele circus vaarwel te zeggen maarja dit is toch wel een beetje zijn verantwoordelijkheid om dit op zich te nemen en daar loopt hij niet voor weg. Ik vind dat het best wel stevig beloond mag worden als je je hele leven in dienst stelt van je land...want daar komt het natuurlijk wel op neer. W-A zit er zijn hele leven aan vast en dat is toch wat anders dan een situatie van een Obama.

Ik weet ook niet goed wat een W-A zoal doet. Je ziet dat ze even een rondje komen doen ergens, een lintje doorknippen, wat handen schudden en vriendelijk zwaaien en knikken. Op staatsbezoeken gaan enzo. Het is allemaal geen lichamelijk zwaar werk dag-in-dag-uit. Maar ik denk dat ze toch wel flink zitten te studeren op feitenkennis enzo zodat ze goed op de hoogte zijn van wat er speelt. En je hele leven staat in het teken van dat koningsschap... het is niet je werk, maar je leven en dat is best pittig en daar is hij ook niet altijd blij mee geweest volgens mij, als kind liet hij dat nog wel merken :P

Die mensen worden toch een beetje geleefd, worden constant in de gaten gehouden en staan voortdurend bloot aan allerlei kritiek en verwachtingen van mensen.
Het is een gouden kooi wat mij betreft.

Mee eens. Een baan die je 24/7/365 hebt, daar mag je wat mij betreft ook voor betaald worden. Ik zou niet graag in hun schoenen staan :n
825.000 is erg veel, maar ik vind 150.000 voor een levenslange functie waarbij je 24/7 werkt vrij weinig.