Jongeren aan steeds meer alcohol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ivda

Jongeren aan steeds meer alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:50

Excusses als dit niet goed staat :o
Hallo,

Ik begin dit topic, omdat ik zeer nieuwsgierig was naar aanleiding van mijn huidige klas.
In mijn klas zitten 15 tot 18 jarige jongeren.
In mijn huidige klas, Havo 4, gaat het elke dag weer, alleen maar weer over hoe dronken ze waren,
wat hun 'record' aan drank was aan drank na een feestje, en dat hun levensdoel is om geen dag nuchter door te brengen...

Ik ben ook 16 jaar, maar ik, en mijn vriendinnen uit mijn vorige klas, hebben absoluut geen drang om nu gelijk aan de drank te gaan.
Ik drink niet, maar dat komt door persoonlijke redenen.
Ik weet dat er vroeger ook gedronken werd door jongeren, maar ook zo veel als nu?
Nu vroeg ik me af of ik gewoon zo naïef ben, of dat jongeren echt heel veel drinken deze jaren.

Dus barst los, ik ben benieuwd wat jullie denken en vinden!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:52

Ik merk het bij mij in de klas ook. Hoor zelfs van 4 meiden dat ze met zn 4en weg willen en dan willen comazuipen voor de lol.
Te gek voor woorden :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:53

wauw, dat is best shocking en zorgwekkend. Hmm, mijn broertje dronk destijds volgens mij ook al aardig wat en ik weet dat ik toen ik net 16 was ik ook wel een aantal pilsjes achterover sloeg, nu drink ik trouwens echt zelden en als ik drink dan is dat 1 of 2 glaasjes passoa met 7up, bier vind ik vies :') wijn ook :Y)

Zijn dit vooral de jongens of ook de meisjes?

Wat ben ik blij als die leeftijd hier naar 18 jaar gaat. Dat scheelt hopelijk al een heleboel.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:53

Bij mijn klas ook al.
En dat zijn mensen van 14/15/16.. (zit in 3 havo)

Anoniem

Re: Jongeren aan steeds meer alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:55

Bij mij in de klas verbazingwekkend niet! Ik doe mbo veehouderij, echte boeren dus :')
Van de week hadden we het er over. Meestal drinken ze alleen vrijdag/zaterdag/zondag avond.
Ze hebben het er niet over hoeveel ze hebben gedronken, wel dat het gewoon gezellie was en hoe zat Piet was en hoe gek Jan deed, maar nee niet van oh ik heb er 14 gehad, jij maar 13?
Meesten zijn 17/18.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:57

mijn klas is gevarieerd in de leeftijd klasse van 17 naar 23 en hoor ook regelmatig over te veel drank gebruik. Bij mij gaat er ook wel is een biertje in maar genoeg is genoeg :)

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:57

Maartje1990 schreef:
wauw, dat is best shocking en zorgwekkend. Hmm, mijn broertje dronk destijds volgens mij ook al aardig wat en ik weet dat ik toen ik net 16 was ik ook wel een aantal pilsjes achterover sloeg, nu drink ik trouwens echt zelden en als ik drink dan is dat 1 of 2 glaasjes passoa met 7up, bier vind ik vies :') wijn ook :Y)

Zijn dit vooral de jongens of ook de meisjes?

Wat ben ik blij als die leeftijd hier naar 18 jaar gaat. Dat scheelt hopelijk al een heleboel.

Beide, jongens aan het bier, en meiden aan de jillz.

Chinas en finnens, nog een extra vraagje, wonen jullie in de randstad of daarbuiten, misschien heeft dat er ook mee te maken denk ik nu..
Ikzelf woon echt in de randstad, naast Amsterdam.

Amoj, Dat word er bij mij dus wel gedaan, en naar aanleiding van foto's en mijn eigen ervaring, weet ik dat dat ook echt geen bluf is..

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:58

Ik meer daarbuiten, meeste wonen in Meppel. ;) (Drenthe)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:58

Ik vind het juist opvallen dat jongeren of niet drinken (of heel weinig) of juist buitensporig.
Ik ben jaren jongerenwerker geweest en ik heb juist veel jongeren gehoord die niet of weinig drinken (als ik dat met mijzelf vergelijk op die leeftijd). Maar daarnaast staat dan weer dat diegenen die drinken wel buitensporig drinken. Niet allemaal natuurlijk.
Verder geloof ik niet zo in die leeftijd naar 18.
Toen ik zelf 14 was dronk ik ook best een biertje en dat werd dan keurig aan mij gegeven en anders gehaald door een 16 jarige voor mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:59

Volgens mij is dat altijd al zo geweest. Als ik de verhalen hoor van mijn ouders en andere volwassenen.

Zelf drink ik absoluut niet veel. En hooguit aangeschoten. Alleen vorig jaar had ik een keer iets meer op. Maar wist andere dag nog alles.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:00

Woon na genoeg in Rotterdam :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:00

Je hoort er in elk geval steeds meer over. Ik vraag me wel eens af of zometeen oma met alzheimer naast kleinkind met korsakov in het verpleeghuis zit.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:01

Wat dacht je van de jaren 60/70 hoeveel drank en of drugs er toen doorheen ging bij de jeugd?

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:01

Ik heb geen idee hoe het er vroeger aan toe ging, mn broer (nu 28) dronk wel een stuk meer dan dat ik deed.
Maar ik drink dan ook pas een paar maanden, en voor mij is drinken hooguit 4 glazen :')
Hiervoor dronk ik eigenlijk ook helemaal niet, maar om persoonlijke redenen, ik wilde het gewoon niet. Inmiddels is dat een beetje laten varen.

Wel moet ik zeggen dat ik naast wat gelovige de enige van mijn vriendengroep ben die nog nooit dronken is geweest, en dat wil ik zo houden ook.
In mijn klast wordt nog best wel gedronken, maar er wordt absoluut niet gestreeft naar comazuipen e.d. (1e jaar HBO)
In 4 havo had ik wel een paar echte drinkers in de klas zitten, maar in havo 4 over het algemeen waren er wel wat comazuipers. Wel zie ik om me heen met uitgaan nog veel gekotst en gekokhals, mensen die niet meer kunnen lopen etc.
Maar dat was vroeger denk ik ook wel zo...
Wat ik wel vind is dat het wel lijkt of er steeds meer agressief dronkenschap is, dat is echt gewoon niet leuk :n

Ivda, ik woon zelf ook naast Amsterdam, mijn klasgenoten zijn nu afwisselend van 18 tot 22 (2 van 17, maar dat zijn braverikjes :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:02

Ik woon in the middel of nowhere, opt platteland }:0
Ik hou ook wel van een biertje op zijn tijd, aangeschoten zijn is nog wel geinig maar genoeg is genoeg, dronken zijn is niet leuk. Ben eingelijk ook nog nooit echt heel erg dronken geweest.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:03

Dat is ook zo, hoe hoog die grens ook gaat, iedereen komt er toch wel aan.
Dat valt mij inderdaad ook op, óf heel veel, of zoals ik, (bijna) niks.

Deze jongeren gaan ook echt een avondje drinken, en weten de volgende dag niets meer, dus is de avond geslaagd voor hun.

Tamary, zo stel ik me dat ook voor, wat word dat in de toekomst?

Dankjulliewel voor alle antwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:04

Als ik van de vorige avond niks meer weet, is mijn avond dus echt niet geslaagd. Daarvoor ga ik niet uit!!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:05

Bij mij in de klas worden door sommigen ook wel gedronken die zijn wel minimaal 16. En de meeste doen redelijk rustig aan met alcohol. Ik drink alleen 0.0. ik heb er ook nog geen behoefte aan.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:06

Daar ben ik het mee eens, er word weet ik niet hoeveel geld uitgegeven aan bier en alles, en vervolgens weten ze niet eens meer hoe het was.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:07

Zo'n 2 jaar geleden was dat hier ook nog zo. Klonk allemaal erg indrukwekkend, maar als puntje bij paaltje kwam, was het meestal pure opschepperij zonder veel echt de daad bij het woord te voegen, maar best ook trouwens.

Nu iedereen in het eerste jaar hoger zit, is dat wat omgekeerd. Nu scheppen ze niet meer op, maar wordt er wel effectief veel meer gedronken. Maar meer dan vroeger? Ik denk dat dat erg goed meevalt.
Ik hoor ook wel de verhalen van mijn ouders, het is iets van alle tijden.

Niet iedereen natuurlijk, maar vele jongeren hebben op een bepaald moment die 'nood' om eens gek te doen en over the limit te gaan.

Het voordeel is, de meesten gaan er maar 1 keer echt over ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:08

love_western schreef:
Volgens mij is dat altijd al zo geweest. Als ik de verhalen hoor van mijn ouders en andere volwassenen.

Zelf drink ik absoluut niet veel. En hooguit aangeschoten. Alleen vorig jaar had ik een keer iets meer op. Maar wist andere dag nog alles.

:j

Mijn opa was vandaag jarig, zij hebben vroeger een café gehad en als je die verhalen hoort van toen, daar verbleekt een beetje opscheppen bij. Overigens waren er toen ik in havo 4 zat regelmatig leerlingen die onder de les aangeschoten of stoned waren, dat was toen de leraren ook niet heel vreemd. Dat bleef dus niet bij praten :Y)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:08

Mijn ouders zeggen altijd: jullie generatie is hartstikke braaf ...
Neemt niet weg dat dat comazuipen enz. gewoon erg dom is. Wat mij meer zorgen baart is hoe zo'n comazuipende jongere vervolgens door zijn ouders wordt opgevoed en voorgelicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:11

Toen ik in havo 4 zat waren er wel eens jongens die alcohol meenamen naar school. Stiekem, want het mocht natuurlijk niet. Er is ooit 1 jongen geschorst omdat ie duidelijk drank had gehad, je rook het gewoon uit zn mond, bah.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:12

Def schreef:
Ik vind het juist opvallen dat jongeren of niet drinken (of heel weinig) of juist buitensporig.
Ik ben jaren jongerenwerker geweest en ik heb juist veel jongeren gehoord die niet of weinig drinken (als ik dat met mijzelf vergelijk op die leeftijd). Maar daarnaast staat dan weer dat diegenen die drinken wel buitensporig drinken. Niet allemaal natuurlijk.
...

Herkenbaar :) in een onderzoek onder een paar dorpen in achterliggende gebieden in mijm regio kwam ook naar voren dat gebruik van alchohol afnam onder de jeugd, maar daarentegen steeg wel het de groep met buitensporige drinkers. Dus er is vind wel een verschuiving plaats.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:13

De ouders doen er naar mijn idee dan ook weinig aan, want hoe komen deze jongeren aan genoeg geld, aangezien ze niet werken.