Is een mens wel een omnivoor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is een mens wel een omnivoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:13

Kijk en oordeel zelf:

Afbeelding
Van links naar rechts: planteneter, vleeseter, alleseter.

Nu deze:
Afbeelding
Onthou even dat een gorilla volledig vegetarisch eet.

Een gibbon dan (omnivoor):
Afbeelding

Hier nog een omnivoor, een zwijn om precies te zijn:
Afbeelding

En een kat (obligate carnivoor):
Afbeelding

Tijger:
Afbeelding

Een hond:
Afbeelding

En van de zijkant:
Afbeelding

Ik zeg, een mensengebit is niet gemaakt voor vlees........ volgens mij is een mens een herbivoor.

Appelmoes_11

Re: Is een mens wel een omnivoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:15

Maar we hebben hoektanden!!!! ~~}>

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:18

Jee, erg indrukwekkend zijn ze :') denk wel dat je daarmee een konijn verscheurd krijgt.

Maar wie van jullie loopt het water in de mond als ze een babykonijn zien? Just curious :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:19

Yamcha schreef:
Jee, erg indrukwekkend zijn ze :') denk wel dat je daarmee een konijn verscheurd krijgt.

Maar wie van jullie loopt het water in de mond als ze een babykonijn zien? Just curious :)

Lekker met een beetje oregano en garnering. :9

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:21

Yamcha schreef:

Mij niet, maar ik ken wel mensen die een koe of een lammetje zien en meteen denken "hmm, lekker!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:23

Nanne schreef:
Yamcha schreef:

Ik zeg: ga er achteraan, eet m op met huid en.haar, maag darmen, anus, gewoon alles.

Dan neem ik mijn woorden terug.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:24

Ik moest vooral hier aan denken :')

Afbeelding

Maar ja m hoeverre zijn wij nog omnivoren. Je kunt wel zeggen dat de vegetarische medemens heeft laten zien dat we goed zonder vlees kunnen. Maar ik blijf het lekker vinden, gehakt in mn pasta of een lekker spare ribje op zn tijd haha
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 25-03-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Volgens mij malen alle herbivoren... Dat doen wij niet.

musiqolog

Echte herbivoren hebben een langer spijsverteringskanaal dan wij. Leg maar eens een schapendarm naast een mensendarm (niet dat je dat nou voor je plezier zou doen). Daar komt nog bij dat chimpansees en bonobo's, onze naaste levende verwanten, ook wel vlees eten. Niet heel veel, maar toch.

Tot slot heeft een mens vitamine B12 nodig, en dat moet uit dierlijke bronnen komen. Veganisten slikken daarom vitaminepillen. Een echte herbivoor maakt dat zelf aan.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 25-03-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:25

En gelukkig hebben wij mes en vork, waardoor ik mijn vlees niet in hapklare brokken hoef te scheuren :o . Mijn gebit functioneert uitstekend om alles wat er hapklaar in gaat fijn te malen :D .

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:25

Nou.. De haartjes eet ik misschien niet op, maar orgaanvlees vind ik wel lekker. :')

En bij een lammetje denk ik inderdaad ook "Hmmmm! Lamsvlees! :9 "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:26

rindin schreef:
Volgens mij malen alle herbivoren... Dat doen wij niet.

Da's niet helemaal waar. Mensen malen wel degelijk.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:27

Echt? Ikke niet, geloof ik... *probeert even uit*

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:31

musiqolog schreef:
Tot slot heeft een mens vitamine B12 nodig, en dat moet uit dierlijke bronnen komen. Veganisten slikken daarom vitaminepillen. Een echte herbivoor maakt dat zelf aan.

Het klopt inderdaad wat je zegt, maar er is wel enige nuance :) B12 zit in de grond en wordt door bacteriën gemaakt. Onze landbouwgrond is redelijk uitgeput doordat er uitsluitend bepaalde gewassen worden verbouwd, dus de hoeveelheid in ons voedsel is minimaal. Een leuke kanttekening is hierbij dat B12 ook als supplement aan veevoeder wordt toegevoegd, want ook voor hen is het niet meer voldoende. Overigens maken wij ook zelf B12 aan, alleen gebeurt dat zo ver in ons darmstelsel dat we het niet meer kunnen opnemen. Je zou in principe je eigen uitwerpselen kunnen eten, dat wemelt van de B12 - en het is heel natuurlijk, konijnen en apen doen het ook.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:31

Evidence of Humans as Omnivores (J. McArdle, 1991)

Archeological Record

As far back as it can be traced, clearly the archeological record indicates an omnivorous diet for humans that included meat. Our ancestry is among the hunter/gatherers from the beginning. Once domestication of food sources began, it included both animals and plants.

Cell Types

Relative number and distribution of cell types, as well as structural specializations, are more important than overall length of the intestine to determining a typical diet. Dogs are typical carnivores, but their intestinal characteristics have more in common with omnivores. Wolves eat quite a lot of plant material.

Fermenting Vats

Nearly all plant eaters have fermenting vats (enlarged chambers where foods sits and microbes attack it). Ruminants like cattle and deer have forward sacs derived from remodeled esophagus and stomach. Horses, rhinos, and colobine monkeys have posterior, hindgut sacs. Humans have no such specializations.

Jaws

Although evidence on the structure and function of human hands and jaws, behavior, and evolutionary history also either support an omnivorous diet or fail to support strict vegetarianism, the best evidence comes from our teeth.

The short canines in humans are a functional consequence of the enlarged cranium and associated reduction of the size of the jaws. In primates, canines function as both defense weapons and visual threat devices. Interestingly, the primates with the largest canines (gorillas and gelada baboons) both have basically vegetarian diets. In archeological sites, broken human molars are most often confused with broken premolars and molars of pigs, a classic omnivore. On the other hand, some herbivores have well-developed incisors that are often mistaken for those of human teeth when found in archeological excavations.

Salivary Glands

These indicate we could be omnivores. Saliva and urine data vary, depending on diet, not taxonomic group.

Intestines

Intestinal absorption is a surface area, not linear problem. Dogs (which are carnivores) have intestinal specializations more characteristic of omnivores than carnivores such as cats. The relative number of crypts and cell types is a better indication of diet than simple length. We are intermediate between the two groups.

Conclusion

Humans are classic examples of omnivores in all relevant anatomical traits. There is no basis in anatomy or physiology for the assumption that humans are pre-adapted to the vegetarian diet. For that reason, the best arguments in support of a meat-free diet remain ecological, ethical, and health concerns.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:34

Mensen staan vanouds bekend als verzamelaars. Dat we jagers-verzamelaars zouden zijn is natuurlijk verzonnen door de pro-vleesbeweging van rond 1600. We zijn allemaal geïndoctrineerd.

:Y) <- da's een vleesvork, voor de duidelijkheid.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:35

Koper schreef:
Mensen staan vanouds bekend als verzamelaars. Dat we jagers-verzamelaars zouden zijn is natuurlijk verzonnen door de pro-vleesbeweging van rond 1600. We zijn allemaal geïndoctrineerd.

O ja? Dan zou ik de post onmiddellijk boven de jouwe nog maar eens goed overlezen als ik jou was! Trouwens: homo habilis had twee miljoen jaar geleden al speren, die waren zeker kinderspeelgoed?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:36

Als de voorouders van mensen geen vlees waren gaan eten was de mens zoals hij nu is er waarschijnlijk niet geweest. Zonder deze bron van eiwitten hadden onze hersenen nooit zo groot kunnen worden.

Dus ja, de mens is een omnivoor, maar als je goed oplet dat je al het benodigde binnenkrijgt kan je vast zonder ook overleven (nooit geprobeerd sorry :P ). Maar kinderen vegetarisch (veganistisch dan eigenlijk als je niks dierlijks wil) opvoeden lijkt me een erg slecht idee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:37

musiqolog schreef:
Koper schreef:

O ja? Dan zou ik de post onmiddellijk boven de jouwe nog maar eens goed overlezen als ik jou was! Trouwens: homo habilis had twee miljoen jaar geleden al speren, die waren zeker kinderspeelgoed?

Snap je niet wat :Y) betekent? Mijn post was sarcastisch bedoeld slimmerik.

Wij mensen lopen rechtop, hebben zelfs een pees aan de achterkant van onze schedel die apen niet hebben om ons hoofd rechtop te kunnen houden. En waarom? Juist, om achter lekkere beesten aan te kunnen gaan. Mensen zijn lopers. En we lopen om te jagen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-03-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:38

Collega van mij zegt altijd, 4 poten en geen stoel of tafel, dan is het eten.

We hebben die hoektanden niet voor niks.

Er schijnt ergens in China een stam te zijn die al generaties lang geen vlees eten en daar verdwijnen de hoektanden zoals wij die hebben.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:40

Koper schreef:
Snap je niet wat :Y) betekent? Mijn post was sarcastisch bedoeld slimmerik.

Sorry, ik ken iets te veel fanatieke vegetariërs die dat soort onzin in alle ernst roepen. (Ik ken er trouwens meer die wél voor rede vatbaar zijn, even voor alle duidelijkheid.)
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 25-03-13 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:41

We kunnen met en zonder, zegt dat ook niet wat?

Ik ben trouwens wel al sinds mn 8e vegetarisch en heb geen belemmeringen daardoor qua groei oid.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:41

Het heeft niet alleen met gebit te maken (overigens hebben we wel hoektanden). Maar door een ander soort van jagen (geweer/speer) zijn zulke slagtanden evolutionair grzien overbodig lijkt me?

Maar wat ik wilde zeggen je moet ook het verteringsstelsel meenemen....

Kijk eens naar de panda, dit is een vleeseter heeft het gebit en verteringsstelsel van een vleeseter.... Maar vreet zich ondertussen vol met bamboe, omdat dit voor handen is enz en ze zich daarop aanpassen. Maar qua vertering en gebit zijn het echte vleeseters

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:42

Er zijn trouwens ook theorieen dat we onze hersenen uitsluitend zover hebben kunnen ontwikkelen vanwege de aminozuren die we vooral uit vis konden halen. (Dat zou het gebit overigens ook meer verklaren denk ik: voor vis heb je niet precies dezelfde killer-kiezen en slagtanden nodig als voor vlees.)

Verder zou ik zeggen dat de taxonomie wel aantoont dat er relatief makkelijk geschoven kan worden: soorten die eerst voornamelijk vlees eten kunnen best wel een verteringsstelsel ontwikkelen dat beter met planten om kan gaan en omgekeerd.

Appelmoes_11: die theorie ken ik niet, en geloof ik ook niet zo eigenlijk. Ik weet wel dat het geldt voor enkele sporenelementen en mineralen, maar B12 wordt volgens mij door planten helemaal niet opgenomen uit de bodem.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 25-03-13 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:42

Yamcha schreef:
Nanne schreef:

Ik zeg: ga er achteraan, eet m op met huid en.haar, maag darmen, anus, gewoon alles.

Dan neem ik mijn woorden terug.

Geen probleem, doe ik onmiddelijk.
Als jij onder je eigen vage redenering een maandje op uitsluitend hooi wil leven, je ben toch herbivoor?.
Onze naaste verwanten in de natuur (chimpansees en bonobo´s, waarmee we zo´n 98% DNA overeenkomst mee hebben) zijn omnivoren, eten insecten, en jagen zelfs actief op zoogdieren (waaronder andere apen).