Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dancer_

Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 19:51

Hallo bokkers,

Via mijn vaders werk heb ik dit verhaal gehoord ik schrok er eigenlijk best van, en wilden het met jullie delen. Wat vinden jullie hier nou van?

Er was een buitenlandse man/vader en die woont al een tijd in Nederland, normale man met een baan waar die niet heel veel voor betaald kreeg. Zijn dochter kreeg kanker, en de behandeling moest betaald worden, hier had de man helaas geen geld voor, dus begon hij te stelen en nog een hoop andere dingen die verboden waren, hij heeft hierin geen mensen bedreigd, alleen illegale dingen uitgevoerd. Toen dit allemaal aan het licht kwam moest de man naar de gevangenis, en kwam voor de rechter. Hier werd besloten dat hij nu dus weer terug moet naar zijn land van herkomst, wat dus ook betekend dat hij zijn dochter (waarschijnlijk) niet meer kan zien. Zijn dochter heeft verder geen familie in dit land wonen, dus aan geld kan zij verder helaas ook niet komen, wat betekend dat het er voor haar heel somber uitziet.

Wat vinden jullie nou van zoon situatie? De rechter handelt gewoon volgens hoe het hoort, maar toch..

pniekepnakJarig

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:55

Waarom was de man niet verzekerd?
En waarom ging hij niet op zoek naar een betere baan of een extra baan om de kosten te dekken maar koos hij voor de makkelijke weg door te gaan stelen?
Ik vind het heel triest voor de man en zijn dochter, maar het is wel zijn eigen schuld.
Als dochter niet illegaal is kan zij overigens ook gewoon een baan zoeken toch? Daar heb je geen familie voor nodig lijkt mij.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:58

vind dat de rechter groot gelijk heeft. je hoort niet te stelen. hoe de situatie ook is. pech voor deze man.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 19:59

Dochter kan wel een baan zoeken, maar die ligt in het ziekenhuis en heeft kanker.
Man was niet verzekerd, omdat ze daar geen geld voor hadden. Natuurlijk heeft de rechter eerlijk gehandeld, maar toch :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:01

wat een bullshit,, iedereen is in nederland verplicht om zich te verzekeren, en dus word het ook verzekerd als je kanker hebt..
dat de man niet verzekerd was omdat er geen geld voor was, is dus strafbaar en krijgt hier dus een boete voor.. ;)
hoe kan hij nou geen geld hebben, hij werkt toch ??

hij heeft gewoon gelogen ,, dit verhaal klopt niet
en dan nog,, dan zit er maar 1 oplossing op,, hij moet terug na zijn eigen land, gaat hij daar maar stelen

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:02

als de man en dochter legaal in nederland woont is ie verplicht zich eigen wa te verzekeren. dan wordt het gewoon vergoed

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 20:02

Ik weet het verder niet, ik ken de man niet, hij kan inderdaad gelogen hebben maar hij is inmiddels uitgezet en weer terug naar zijn eigen land :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:04

Tjah rechter heeft groot gelijk. Weet niet waar die vandaan kwam, maar misschien waren, als hij in z'n eigen land gestolen had, z'n handen er wel af gehakt oid.

Risico van t stelen heet dat. Gewoon van andermans spullen afblijven er is altijd wel een andere oplossing: harder werken, andere baan, Instanties die hierbij kunnen helpen? meer werken etc

En idd waarom is hij niet gewoon verzekerd? Ziekteverzekeringen enzo? Is toch verplicht?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 20:05

Ik heb geen flauw idee, ken de hele man niet, denk alleen dat hij er wel illegaal was dan, maar zijn dochter mag wel blijven dan..?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:05

dancer_ schreef:
Ik weet het verder niet, ik ken de man niet, hij kan inderdaad gelogen hebben maar hij is inmiddels uitgezet en weer terug naar zijn eigen land :j

gelukkig, nu de rest nog;)

pniekepnakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:05

dancer_ schreef:
Dochter kan wel een baan zoeken, maar die ligt in het ziekenhuis en heeft kanker.
Man was niet verzekerd, omdat ze daar geen geld voor hadden. Natuurlijk heeft de rechter eerlijk gehandeld, maar toch :)

Maar ik neem aan dat zij niet meteen op dag 1 dat ze in NL kwam kanker kreeg. Ze had haar zaken dus al veel eerder kunnen regelen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:06

een verzekering is verplicht, maar daarnaast is volgens de wet vast gesteld dat ze je uiteindelijk moeten helpen in het ziekenhuis en desnoods een betalingsregeling hadden moeten treffen
hoe dan ook, de dochter had geholpen geworden, de rekening op lange termijn gewoon betaald indien vader gewoon gewerkt had

illegale rottige en verboden praktijken uithalen doe je maar in eigen land, en daar wordt het ook niet geaccepteerd dus volledig terecht als je het mij vraagt
geen medelijden :n

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:07

bello2005 schreef:
dancer_ schreef:

gelukkig, nu de rest nog;)

Is niet echt een opmerking die je kunt maken... Jaar alle buitenlandse wetsovertreders, maar nu lijkt t alsof je alle buitenlanders bedoeld?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:09

ik heb helemaal niets tegen buitenlanders, maar wel tegen diegene die hier herrie komen schoppe;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:13

Beter verwoorden dan stond er heel verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:42

Ik vind dat door sommigen hier wel heel erg kort door de bocht gereageerd wordt.
Natuurlijk is stelen niet goed maar om te stellen dat een dochter maar aan het werk moet of haar zaakjes op orde moet hebben op het moment dat ze te horen krijgt dat ze kanker heeft vind ik wel wat ver gaan.
Door mijn ervaring in het vluchtelingen werk weet ik dat er veel verschillende situaties kunnen zijn waar door er zulke situaties juist ontstaan.

Aller eerst zijn veel vluchtelingen de Nederlandse taal niet goed machtig, ze weten hun weg vaak wel te vinden maar bij ingewikkelde zaken als verzekeringen weten ze niet eens waar ze recht op hebben.

Een vluchteling in afwachting van een procedure of een vluchteling die al een status heeft mag werken maar besef wel even dat eventuele diploma's uit land van herkomst vaak niet gelden.
Wat betekend dat een vluchteling onderaan moet beginnen en met een minimum loon kun je soms maar amper het eigenrisico op brengen.
Dan kun je zeggen dan kunnen ze zorgtoeslag aanvragen maar 8 van de 10 vluchtelingen weten dat niet eens omdat ze het Nederlandse systeem nog niet goed kennen.

Natuurlijk zijn er instanties die zo'n vluchteling kunnen helpen maar er glipt er vaak genoeg 1 door heen die te trots is om hulp te aanvaren, simpel weg omdat ze dat niet gewend zijn.
Daarop kun je zeggen, dan moeten ze zich maar aanpassen. Maar ik weet uit ervaring dat dit aanpassen nog niet zo gemakkelijk is en je trots op zij zetten is voor veel nog wel het moeilijks.

Verder zijn veel vluchtelingen door veel psychisch klachten niet eens in staat om nog accuraat op een situatie te reageren.
Zoals de constatering kanker. De meesten lopen overigens erg lang met klachten door.

Je hebt ook situaties waarbij de vluchteling nog de status asielzoeker heeft maar niet meer verblijft in het AZC omdat ze niet meer in afwachting zijn van een beslissing op asielaanvraag maar wachten op een beslissing op een beroep.
In dit soort situaties hebben ze net nergens recht op, niet op een verzekering van uit het COA maar ook niet op een basis verzekering,

Moet je dan maar stellen dat stelen mag in dit geval, nee natuurlijk niet!!! Maar ik begrijp wel de onmacht waarin vluchtelingen verkeren, ze proberen van alles maar vaak hebben ze het gebrek aan Nederlands taal tegen zich.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:45

Helemaal eens met OsMo. :j

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:51

OsMo schreef:
Maar ik begrijp wel de onmacht waarin vluchtelingen verkeren, ze proberen van alles maar vaak hebben ze het gebrek aan Nederlands taal tegen zich.

dan moeten ze blijven waar ze vanaf komen,, de mensen die hier komen en dus in vluchtelingenkampen ( of in ieder geval waar ze terecht komen) maar bij gebracht worden dat ze nederlands moeten leren,, zo niet moeten ze maar weer terug,,,
of na een ander land.

wij moeten ons ook aanpassen en zelf uitzoeken hoe alles werkt,, dan moet zo een dat ook maar

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:58

Deze situatie is de vraag die gesteld wordt in de theorie van Kolhberg over morele ontwikkeling.

In dit filmpje wordt die vraag gesteld:

De theorie komt er op neer dat er van uit wordt gegaan van verschillende stadia van morele ontwikkeling.
In het filmpje wordt duidelijk dat kinderen in een compleet andere fase zitten dan volwassenen.

Aangezien er op bokt mensen zitten die in verschillende stadia zitten en dus iets anders als 'waarheid' zien, is dit een oneindige discussie.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:06

Gelukkig dat er nog mensen als osmo zijn (en enkele andere die zinnige reacties plaatsen). Ik begon na een aantal reacties hier erg te twijfelen aan het niveau hier op bokt.......
Ik zou voor die mensen willen zeggen, loop een weekje mee in een azc, het LDH, een verslavingsinstelling en bij de voedselbank. Oh ja, en vergeet vooral niet dan eens echt te luisteren naar de mensen die daar komen. Ik hoop voor jullie allen dat je nooit in zon situatie terecht komt,

Helaas is niet iedereen in de gelukkige situatie dat je je kind kunt geven wat nodig is, om wat voor reden dan ook. Geloof me, als ik ooit in een situatie kom waarbij ik via een legale weg mijn kind niet het beste kan geven qua medische hulp, dan is voor mijn (bijna) alles geoorloofd om het wel te kunnen geven.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:08

bello2005 schreef:
OsMo schreef:
Maar ik begrijp wel de onmacht waarin vluchtelingen verkeren, ze proberen van alles maar vaak hebben ze het gebrek aan Nederlands taal tegen zich.

dan moeten ze blijven waar ze vanaf komen,, de mensen die hier komen en dus in vluchtelingenkampen ( of in ieder geval waar ze terecht komen) maar bij gebracht worden dat ze nederlands moeten leren,, zo niet moeten ze maar weer terug,,,
of na een ander land.

wij moeten ons ook aanpassen en zelf uitzoeken hoe alles werkt,, dan moet zo een dat ook maar

Zo een????? Wat voor een ben jij?!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:14

bello2005 schreef:
OsMo schreef:

of na een ander land.

Pardon? Zomaar weer terug sturen? Wie weet in wat voor situaties ze verkeren in eigen land.
Nee, vluchtelingen/asielzoekers of überhaupt mensen die hulp zoeken terug sturen vind ik beschamend!

En wie zegt dat deze man niet zijn best doet om nederlands te leren?
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 16-03-13 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:16

hij steelt :S,,,

wij hier in nederland hebben het ook niet goed;)

Daatje

Dank Tineke, gelukkig nog meer mensen die nadenken op bokt en wat meer van de wereld begrijpen

sallandval

Die dochter wordt nu alsnog behandeld; dat betekent dat het gestolen geld niet van levensbelang was. Het is voor mij wel begrijpelijk dat de man in zijn wanhoop probeerde aan meer geld te komen. Maar door zich in illegale praktijken te mengen liep hij zelf, bewust het risico daarvoor opgepakt te worden. Hij wist dat hij daarmee de kans liet om uitgezet te worden en zijn dochter daarmee achter te moeten laten.

Hoewel begrijpelijk heeft hij zelf het risico genomen en de pech gehad er niet mee weg te komen. De rechter is niet verantwoordelijk, de man zelf wel. De dochter is de dupe, want zij had wellicht meer gehad aan haar vader in de buurt dan aan geld.