Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 12:10

Citaat:
Huisartsen kunnen de Diane-35-pil voortaan beter links laten liggen. Dat advies geeft het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Er loopt momenteel een onderzoek naar de veiligheid van de pil.

Het CBG raadt huisartsen nu aan de pil alleen voor te schrijven als middel tegen acne, maar niet meer als anticonceptiemiddel. In Frankrijk wordt de pil uit de schappen gehaald en verboden, maar dat is volgens het Nederlandse college niet nodig. Dat wil eerst de resultaten afwachten van het Europese onderzoek. De uitkomsten daarvan worden in mei verwacht.

Tien doden
Dit weekend werd bekend dat in ons land mogelijk tien vrouwen zijn overleden door de Diane-35-pil. Dat meldde het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb. De meesten zijn jonge vrouwen die overleden aan trombose of longembolie.

Minister Schippers van Volksgezondheid bestempelt de berichten als verontrustend. Deze week stuurt ze een brief naar de Tweede Kamer, waarin ze onder andere ingaat op het nieuwe advies van het CBG.

Bron: nos.nl

Ja, ik ben één van de ruim 160.000 vrouwen die deze pil (al jaren) gebruikt.
Ik zit eraan te denken om een andere pil te vragen, ondanks dat er in de media wordt bericht dat vrouwen die net met deze pil beginnen in de risicogroep vallen.
Zijn er hier meer dames die deze pil slikken, wat is jullie reactie?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:12

Dit is toch al langer bekend?

boooo

Re: Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:29

Ik slik hem nu een jaar of 2, en heb vrijdag een afspraak met de dokter voor een ander. :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 12:35

Ik heb een paar maanden geleden nog gevraagd of het beter was op (weer) over te stappen, maar dat vond de huisarts toen niet nodig. Ben benieuwd of hij er nog steeds zo over denkt...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:36

Ik heb hem 10 jaar geslikt. Maar ik voel me beter zonder, dan maar overbeharing. Want daar hielp het dus wel heel goed tegen...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:37

Hmm, dilemma inderdaad. Aangezien de 'net beginners' de risico groep zijn zou je dus safe zitten.

Aan de andere kant, ik zou onder het mom 'better safe than sorry' toch voor een andere pil gaan.
Er zijn al landen waar deze pil zelfs helemaal van de markt is, dat zou me toch niet lekker zitten ondanks dat je buiten de risico groep valt.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:37

Ik zou overstappen, zou ik een fijner gevoel vinden :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:41

moonfish13 schreef:

Dat bedoel ik. Iedereen weet toch ook dat je deze pil niet moet blijven gebruiken als je een tijdje bedlegerig bent juist omdát je dan bloedproppen kunt krijgen?

Ik heb deze pil een paar jaar gehad, tegenwoordig heb ik iets anders (wat wel vergoed wordt ;) ) en waar dezelfde bestanddelen in zouden zitten. Ik vind 't best, nooit last mee gehad. De laatste keer dat ik een tijdje (2 weken) m'n bed niet uit kon trouwens ook niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:45

Koper, maar met een pil met dezelfde bestanddelen heb je toch ook dezelfde risico's lijkt me?

Nooit last mee gehad is mooi maar niet een garantie voor een ander. Dat is voor mij net zo'n stelling als:
mijn opa heeft z'n hele leven gerookt en is zonder kanker 90 jaar geworden. Dus je kunt rustig roken...

Er zijn een giga aantal vrouwen die de Diane 35 gebruiken en ook maar 10 die er aan zijn overleden de laatste 5 jaar. Kleine kans dus maar wel een kans die aanwezig is.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:47

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:49

Oh ja, in de periode dat ik hem gebruik heb, heb ik ook de ziekte van pfeiffer gehad en ben ik heel lang bedlegerig geweest. Ook toen geen klachten gehad :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:50

Geen idee Marlies, ik denk eigenlijk dat de vrouwen in het stukje uit de OP misschien wel helemaal nergens last van hadden gehad als ze hadden geweten dat je (tijdelijk) met deze pil moet stoppen als je bij voorbeeld een operatie krijgt waardoor je een tijd aan bed gebonden bent. Als je steeds maar ligt kun je met deze pil problemen krijgen ja. Ik weet niet of dat met andere merken ook zo is?

Ik ben erg benieuwd onder wat voor omstandigheden deze dames bloedproppen gekregen hebben. Misschien gewoon een kwestie van toch maar even in de bijsluiter vermelden dat dit risico onder bepaalde omstandigheden bestaat?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:57

Las vorige week over 1 van deze vrouwen het verhaal van haar ouders in de krant. Bleek gewoon een jonge gezonde vrouw te zijn die na 3 weken slikken ineens uit het niets 's nachts dus een embolie heeft gekregen en daaraan ook is overleden.
In haar geval had het niets met operatie/bedlegerig enz te maken. Hoe het bij de andere gevallen zit weet ik ook niet.

Tja, en voor iedereen is het een afweging natuurlijk. Aan alles wat je slikt qua medicatie zit een risico.
Ik zou de lusten en de lasten tegen elkaar afwegen. Wat Wendy aangeeft, het helpt bv wel erg goed tegen overbeharing. Als je het dan al jaren slikt en je hebt het idee dat je geen risico loopt, tja dan is het je eigen keuze.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:57

Koper schreef:
moonfish13 schreef:

Dat bedoel ik. Iedereen weet toch ook dat je deze pil niet moet blijven gebruiken als je een tijdje bedlegerig bent juist omdát je dan bloedproppen kunt krijgen?

Ik heb deze pil een paar jaar gehad, tegenwoordig heb ik iets anders (wat wel vergoed wordt ;) ) en waar dezelfde bestanddelen in zouden zitten. Ik vind 't best, nooit last mee gehad. De laatste keer dat ik een tijdje (2 weken) m'n bed niet uit kon trouwens ook niet.

Deze pil wordt voor mij trouwens nog steeds vergoed. :)

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:58

http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten ... jwerkingen

Yasmin was een paar jaar geleden ook in de belangstelling door die reden.
Ik gebruik diana (eigenlijk de goedkopere versie Claudia) en ik zie geen reden om daar nu direct mee te stoppen. Ik heb voor deze pil al 3 andere geprobeerd en daar kreeg ik allemaal acne van.
Ik behoor ook niet tot een risicogroep. Ik gebruik ze al een jaar of 2 en ik rook niet.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:01

Ik heb hem 3 jaar geslikt. Kreeg steeds meer lichamelijke klachten, maar de link met de pil was toen niet gelegd. Nu, 2 maand nadat ik een andere pil ben gaan gebruiken zijn al mijn klachten bijna weg. Heb weer het gevoel dat ik leef! Kan het mensen alleen maar aanraden om over te stappen. Maarja, elk lichaam reageert anders natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:03

Punt met deze pil is, is dat hij wordt voorgeschreven als anticonceptie, terwijl hij daar eigenlijk niet voor bedoeld is. De bijsluiter zegt ook dat je eigenlijk elke drie maanden ermee naar de dokter zou moeten om te kijken of het gewenste effect (minder beharing, minder acne) weg trekt, en dan gaan afbouwen.

Voor anticonceptie zou hij niet voorgeschreven mogen worden, en dat gebeurt. En dat is nu hetgene waar ze vanaf willen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:10

Jans schreef:
Punt met deze pil is, is dat hij wordt voorgeschreven als anticonceptie, terwijl hij daar eigenlijk niet voor bedoeld is. De bijsluiter zegt ook dat je eigenlijk elke drie maanden ermee naar de dokter zou moeten om te kijken of het gewenste effect (minder beharing, minder acne) weg trekt, en dan gaan afbouwen.

Voor anticonceptie zou hij niet voorgeschreven mogen worden, en dat gebeurt. En dat is nu hetgene waar ze vanaf willen.

Even voor de duidelijkheid: zodra ik stopte met deze pil was de overbeharing weer helemaal terug. Sterker nog: het is meer dan voorheen (heeft ongetwijfeld iets met leeftijd te maken, je ziet immers bij mannen ook dat de beharing toeneemt naarmate ze ouder worden).
Dus afbouwen in het geval van overbeharing lijkt mij eerlijk gezegd een fabeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:15

ik neem deze pil sinds een jaar opnieuw. Vroeger eerst paar jaar en toen aantal keer overgestapt op een andere. Niks dan nadelen gehad dus nu weer diane gehad en sinds een maand de generische variant. Voel me weer top, minder uitslag en dergelijke. Arts schrijft ze niet voor bij rokers. Over de bijsluiter, dat staa
t er al jaren in bij elke pil...

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:22

Ik slik deze pil ook, maar al een geruime tijd. Hoewel ik niet rook en niet direct in de risicogroep val heeft mijn huisarts me toch verzocht over te stappen op een andere pil. Het acne verhaal schijnt volgens mij HA namelijk ook door andere 'merken' van de pil goed onder controle te blijven.

En aangezien ik hem nog wel echt voor de anti-conceptie had ben ik dus wel overgestapt, ook mijn moeder die hem nam stapt over. Maar dat is ook een 'grootverbruik-roker' :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:49

Ik kopieer even uit de diane bijsluiter:

Citaat:
Diane-35 wordt gebruikt voor de behandeling van acne (puistjes), vette huid (seborroe) of lichte
overbeharing (licht hirsutisme) bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd, voor zover een arts vindt dat
behandeling met hormonen noodzakelijk is.

Door de combinatie van cyproteronacetaat met het oestrogene, ‘vrouwelijke’ hormoon
ethinylestradiol geeft Diane-35 -als u de tabletten op de juiste, in deze bijsluiter beschreven manier
inneemt- een regelmatig menstruatiepatroon en beschermt ook tegen zwangerschap, net als een
anticonceptiepil. Anticonceptiepillen die een oestrogeen en een progestageen hormoon bevatten,
worden ook wel combinatiepillen genoemd.

Anticonceptiepillen zijn zeer betrouwbaar. Als zij correct worden ingenomen (zonder dat tabletten
worden vergeten) is de kans op zwangerschap zeer klein.

Diane-35 is vooral bedoeld voor meisjes en vrouwen met acne, seborroe of hirsutisme en is dus niet in
eerste instantie bestemd voor het gebruik als "de pil" (anticonceptiepil).

Vooral die laatste twee regels, het is dus in principe geen anticonceptiepil. Het is echter een bijwerking.

Daarbij ook dit;
Citaat:
als u rookt
 als u diabetes (suikerziekte) heeft
 als u veel te zwaar bent
 als uw bloeddruk verhoogd is
 als u een aandoening van de hartkleppen of een bepaalde hartritmestoornis heeftBijsluiter Diane®-35 3 van 13
Informatie voor de gebruikster
DiaBij082012 #4614
 als u een aderontsteking (oppervlakkige flebitis) heeft
 als u spataderen heeft
 als iemand in uw directe familie ooit trombose, een hartaanval of een beroerte heeft gehad
 als u last heeft van migraine. Als u tijdens pilgebruik meer migraineaanvallen krijgt dan
daarvoor, of als de aanvallen heviger worden, kan dit een voorteken voor een beroerte zijn.
Meer of hevigere migraineaanvallen kunnen daarom een reden zijn om onmiddellijk met Diane-
35 te stoppen.
 als u epilepsie heeft
 als bij uzelf, of in uw directe familie, een verhoogd vetgehalte in het bloed voor komt
(cholesterol of triglyceriden)
 als iemand in uw directe familie ooit borstkanker heeft gehad
 als u een aandoening van de lever of van de galblaas heeft
 als u de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa (chronische darmontsteking) heeft
 als u SLE (systemische lupus erythematodes; een bepaalde aandoening van het afweersysteem)
heeft
 als u HUS (hemolytisch-uremisch syndroom; een bepaalde bloedaandoening die
nierbeschadiging veroorzaakt) heeft
 als u een erfelijke vorm van doofheid (otosclerose) heeft
 als u chloasma heeft of ooit chloasma heeft gehad (geelbruine pigmentvlekken, zogenaamde
'zwangerschapsvlekken', vooral in het gezicht). Als dit het geval is, is het verstandig om directe
blootstelling aan zonlicht of ultraviolet licht te vermijden.
 als u erfelijk angio-oedeem heeft (aanvallen van tijdelijke vochtophoping met jeuk in huid en/of
slijmvliezen, vaak als allergische reactie). Toegediende oestrogenen (vrouwelijke
geslachtshormonen) kunnen symptomen van angio-oedeem veroorzaken of verergeren. U moet
direct contact met uw arts opnemen als u verschijnselen van angio-oedeem krijgt, zoals een
opgezwollen gezicht, tong en/of keel, en/of problemen met slikken, of galbulten samen met
moeilijk ademhalen.

Deze lijst is ook langer dan bij de overige pillen.

En dit staat ook niet in de bijsluiter van de "normale" anticonceptiepillen:

Citaat:
Uw arts zal u vertellen hoe lang u Diane-35 moet gebruiken. De duur van de behandeling met Diane-
35 hangt af van de ernst van de verschijnselen (de vette huid, acne of overbeharing). In het algemeen
moet u de behandeling gedurende meerdere maanden volhouden.

Nadat de vette huid, acne en/of overbeharing zijn afgenomen, wordt aangeraden om Diane-35 nog
tenminste 3 tot 4 cycli (‘maanden’) te gebruiken. Als de verschijnselen terugkomen, weken of
maanden na het stoppen, kunt u opnieuw beginnen met een behandeling met Diane-35.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:53

Nou ik heb hem ook een jaar of 10 gebruikt net als 100.000-en anderen en ik leef nog steeds hoor ;)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:03

maar toch zou ik me niet veilig voelen met dit middel.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:22

Relaxed schreef:
Nou ik heb hem ook een jaar of 10 gebruikt net als 100.000-en anderen en ik leef nog steeds hoor ;)

Ik ook. Heb hem 10 jaar geslikt en toen zwanger geworden. Na de zwangerschap ben ik overgegaan op de Yasmin.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:40

Ik kan nergens vinden in welke tijdsspanne die 10 vrouwen zijn overleden? In Frankrijk was er ook zo'n ophef, voor 4 vrouwen op 25 jaar. Is dit ook op 25 jaar? Ik neem zelf namelijk liever zo'n 'risico' als die 10 doden op 25 jaar zijn gevallen ipv 10 doden de laatste twee maanden...