Wedstrijd varkens vetmesten in Taiwan: 1000 kilo.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Wedstrijd varkens vetmesten in Taiwan: 1000 kilo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 02:01

Bron

De wrede Taiwaanse wedstrijd 'wie het dikste varken kan krijgen' is met de massale offering van de gemartelde dieren beëindigd. De zwaarste van de negen varkens woog naar verluid een goede ton, voordat hij aan een god geofferd werd. Ongeveer 100.000 mensen bezochten afgelopen zaterdag het ritueel in een tempel in de stad Xinbei.

Eerst werden de huiden van de varkens beschilderd. Daarna werden ze uitgerekt en uiteindelijk met fruit en decoraties versierd. Voor de wedstrijd werden de dieren zo lang vetgemest dat ze niet meer op hun benen konden staan. Hoe dikker het varken, hoe meer geluk voor de eigenaar, aldus het geloof.

De traditie is waarschijnlijk 200 jaar geleden ontstaan. Dorpbewoners offerden toen varkens en deelden het vlees met hun buren. Tegenwoordig proberen grote boeren om aanzien te krijgen met hun monsterlijk grote varkens. De Taiwaanse dierenbescherming bracht in augustus een video naar buiten waarop te zien is hoe een varken met een slang gedwangvoederd werd.

"We zijn er absoluut op tegen", aldus de directeur van Organisation Environment and Animals Societey of Taiwan, Chen Yu-min. Het zou de laatste tempel in Taiwan zijn waar dit tafereel nog voorkomt. "Het volk wil deze traditie graag in stand houden", werpt een tempelredenaar, Li Kai-jui, tegen. "Het hoge aantal bezoekers laat zien dat tradities niet zomaar losgelaten worden."

En wat vindt bokt hiervan..?
Laatst bijgewerkt door Appelmoes_11 op 25-02-13 02:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 02:02

Wacht, wanneer werden ze geslacht? Voor of na het beschilderen/decoreren/uitrekken :\

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 02:07

Wat een walgelijk iets.
Over dat uitrekken en "versieren" vroeg ik me ook af of ze toen nog leefden.

Appelmoes_11

Re: Wedstrijd varkens vetmesten in Taiwan: 1000 kilo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 02:10

Ja, ik eigenlijk ook wel. Het is in het artikel niet helemaal duidelijk, en ik heb niet heel veel zin om het in de zoekmachine te gooien eigenlijk. -O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 02:11

Wreed, zinloos en respectloos ...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 02:13

Shirley schreef:

In Nederland zit het met dat respect niet veel beter.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 02:15

Dat was de vraag niet, toch ?
Ken overigens ( gelukkig ! ) in Nederland geen enkele traditie die hierop lijkt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:05

_San87_ schreef:
Shirley schreef:

In Nederland zit het met dat respect niet veel beter.

Mijn.gedachte ook eigenlijk.

Ik vind het zelf echt heel ziek, maar zelfs zieke dingen worden als normaal gezien, als het gebruik maar oudgenoeg is, zo blijkt weer. Vind dat fenomeen eigenlijk interessanter nog......
Hoe kan het dat mensen het massaal normaal en zelfs als gezond zien de moedermelk van een andere soort op te drinken, bijvoorbeeld?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:10

Yamcha schreef:
...Vind dat fenomeen eigenlijk interessanter nog......
Hoe kan het dat mensen het massaal normaal en zelfs als gezond zien de moedermelk van een andere soort op te drinken, bijvoorbeeld?

Goed geschreven, Yamcha...

@Shirley: in NL worden dieren toch ook in zo kort mogelijke tijd zo vet mogelijk gemest? Kijk maar naar het kippenvleesje op het gemiddelde NL'se bord. 6 weken oud! Endat is ook niet een normale groei, zullen we maar zeggen. Die dieren worden weliswaar niet zo vetgemest als deze varkens, maar in NL kunnen we nog niet eens de 'term' traditie er tegenaan gooien. Hier is het gewoon 'big business'.

Verder vind ik het een walgelijk stukje om te lezen. Arme varkens. Jak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:23

Exact!
Dieren worden hier genetisch gemanipuleerd, en vervolgens wordt er hoogwaardig voer gegeven. Hetzelfde effect, alleen omdat het er minder beroerd uitziet, accepteren we dat wel.
We vinden het ook normaal blijkbaar om koeien zo te manipuleren dat ze 60 liter melk per dag geven, die koeien voor dat doel elk jaar drachtig te maken en 75% van de kalveren af te maken....... Maar die arme varkens zijn heel zielig. Net als de stieren in Spanje.
En de varkens hier dan, die nooit daglicht zien, tot ze en masse in de vrachtwagen worden geladen?
Ik vind het persoonlijk een beetje hypocriet om boos te worden over die Taiwanese varkens..... 't Is heus niet o dat we het hier beter doen, en idd: het is niet eens traditie. Het is gewoon een industrie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:54

En ik vind het altijd zo raar dat wanneer ergens anders iets op grotere schaal, op andere wijze en met een ander doel gebeurt, je dus blijkbaar niet je afkeuring mag uitspreken over een traditie als deze :?

De vraag was duidelijk : wat vindt Bokt HIERvan ... niet: hebben jullie nog voorbeelden hoe het erger kan, zodat we dit lachend kunnen aanzien, toch ?

Dan mag je nergens meer op reageren: dan is alles wel goed te praten onder het mom van "het kan erger" ...

En ja, inderdaad, ook van de dierenfabrieken in Nederland ben ik een fel tegenstander.
Maar daar gaat het hier niet om :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:19

Ik praat het niet goed.
Ik vind beide verschrikkelijk.

Ik vind alleen dat je die mensen niet kunt veroordelen zolang je nog je vleesje in een cellofaantje voor 3 euro per kilo haalt.

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:46

Shirley schreef:
Ken overigens ( gelukkig ! ) in Nederland geen enkele traditie die hierop lijkt ...

Oh, stelde je een vraag.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:50

Wat zijn mensen toch walgelijke verrotte wezens. Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:54

Yamcha schreef:
Exact!
Dieren worden hier genetisch gemanipuleerd, en vervolgens wordt er hoogwaardig voer gegeven. Hetzelfde effect, alleen omdat het er minder beroerd uitziet, accepteren we dat wel.
We vinden het ook normaal blijkbaar om koeien zo te manipuleren dat ze 60 liter melk per dag geven, die koeien voor dat doel elk jaar drachtig te maken en 75% van de kalveren af te maken....... Maar die arme varkens zijn heel zielig. Net als de stieren in Spanje.
En de varkens hier dan, die nooit daglicht zien, tot ze en masse in de vrachtwagen worden geladen?
Ik vind het persoonlijk een beetje hypocriet om boos te worden over die Taiwanese varkens..... 't Is heus niet o dat we het hier beter doen, en idd: het is niet eens traditie. Het is gewoon een industrie.

Ik eet geen vlees. Ik geloof dat ik toestemming heb om boos t worden over al die achterlijke gebruiken in die landen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:25

_San87_ schreef:
Shirley schreef:

Oh, stelde je een vraag.

Ik niet ... TS stelde de vraag wat Bokt vond van deze traditie.

Shirley schreef:
En ik vind het altijd zo raar dat wanneer ergens anders iets op grotere schaal, op andere wijze en met een ander doel gebeurt, je dus blijkbaar niet je afkeuring mag uitspreken over een traditie als deze :?

De vraag was duidelijk : wat vindt Bokt HIERvan ... niet: hebben jullie nog voorbeelden hoe het erger kan, zodat we dit lachend kunnen aanzien, toch ?

Dan mag je nergens meer op reageren: dan is alles wel goed te praten onder het mom van "het kan erger" ...

En ja, inderdaad, ook van de dierenfabrieken in Nederland ben ik een fel tegenstander.
Maar daar gaat het hier niet om :n
Laatst bijgewerkt door Shirley op 25-02-13 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:26

Ziek, heel ziek.
Wat zijn sommige mensen toch ontzettend walgelijk _-:(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:28

Kijk, die taiwanezen zijn dus net zoals wij! Ongeveer hetzelfde namelijk als onze plofkippen en ganzen voor de 'lekkere' levers...
Behalve dat we hier niet 1 zo'n instituut hebben maar heul veul, ja we liggen qua ontwikkeling nog wel wat voor op de volkeren daar blijkbaar *trots* !!

Laten we dat eerst oplossen voor we pissig worden op de taiwanezen..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:29

Als je de foto's kijkt zie je dat ze volgens mij al dood zijn als ze zijn uitgerekt. Wat ik me dan afvraag, eet je dan niet alleen vet? Lijkt me niet dat dat allemaal vlees is... Arme beesten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:31

Hier in Nederland worden ze ook vetgemest ja, maar niet zo erg als daar! Heb je de foto's gezien die bij de bron zitten?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:37

Yamcha schreef:
...Vind dat fenomeen eigenlijk interessanter nog......

_/-\o_ melk drinken is ook een groot iets hier. is ook zinloos EN respectloos en ook nog eens niet goed voor mensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:42

Melk is lekker! :9k

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:54

Hoe slecht is dat om deze traditie te vergelijken met wat er in Nederland gebeurt bij de veehouders! Denken dat koeien gedwongen worden om 60 liter melk te geven schei toch uit! Een koe wil alleen zoveel melk geven als ze zich op hun gemak voelen, een comfortabele stal hebben zoals matrassen waar ze op kunnen liggen massage borstels. Er is en reden waarom bijvoorbeeld ben & jerry hier hun melk halen, omdat hier de meeste vrijste en best behandelde koeien zijn te vinden.. Er zijn ontzettend veel regels waar elke veehouder zich aan moet voldoen. Ja alle stallen worden groter omdat elk beest meer m3 ruimte krijgt. De landbouwhuisdieren in Nederland hebben een beter leven dan mensen in derdewereldlanden... Maar daar staat niemand bij stil.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:59

Yamcha schreef:
Exact!

Helemaal mee eens!

Is dat op de foto een echt varken?? Ik kan het haast niet geloven, hoe groot is dat beest wel niet. :\
Ik vind het vreemd waarom er bij tradities zo vaak dieren(leed) om de hoek komen kijken, zo iets wil je toch niet in stand houden in deze moderne tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:07

@ mebianca: vertel mij eens of het natuurlijk is om 60 liter melk te geven per dag? En als je dan zou moeten concluderen dat in andere landen andere soorten koeien gemiddeld 15 tot 20 liter per dag geven, wat stomtoevallig (maar dat zal ongetwijfeld slechts toeval zijn) precies is wat een kalf nodig heeft, hoe zit het dan met de overige 45 liter? Is het mogelijk dat daar genetische manipulatie in het spel is (en dus geen dwang)?
En wat gebeurt er met al die kalveren die elk jaar geboren worden? Is het wel goed voor een koe om ieder jaar te kalven? Hoe zit dat met extra calcium melk, als je na het melken niets meer aan de melk toe mag voegen? Hoe komt die extra calcium dan in de melk?

En wáárom in hemelsnaam zou je melk drinken als je de zuigelingen leeftijd voorbij bent? Wat is daar de toegevoegde waarde van? En waarom van een diersoort die niet in de verste verte vergelijkbaar is met de jouwe?

Overigens heeft zelfs een hond die alle dagen in een kleine bench doorbrengt het beter dan mensen in de derde wereld landen...... vind je dat een echt een valide vergelijking? En zo ja, waarom?