Ouders minderjarige kinderen moeten schade betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patjuh87

Ouders minderjarige kinderen moeten schade betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:26

Hoi,

Op school zijn we op dit moment bezig met allerlei onderwerpen uit het nieuws. Over dit onderwerp is nogal wat onenigheid.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie over deze stelling denken en waarom..

De stelling is:

Ouders van minderjarige kinderen moeten de door hun kinderen veroorzaakte schade vergoeden.

_/-\o_

MarjanB

Re: Ouders minderjarige kinderen moeten schade betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:27

Daar zijn ze als het goed is ook voor verzekerd dus ja :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:28

Ik ben voor. Misschien gaan een hoop ouders weer wat beter opletten op wat hun kroost uitspookt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:28

Vind ik wel, want als de minderjarige kinderen iets met opzet doen, dan moeten ze dat maar gaan voelen ook.

Hoort bij de opvoeding en de ouders moeten het ook gaan voelen, want er mag wel eens wat meer opgevoed gaan worden, de ouders doen tegenwoordig niet aan de opvoeding lijkt het wel.

Het wordt steeds gekker en erger en ze worden ook steeds jonger.

De ouders letten ook nergens meer op tegenwoordig.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:31

Dit is toch geen stelling maar tot op zekere hoogte gewoon in de wet bepaald?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:31

Dit is wettelijk vast gesteld volgens mij hoor.

Edit.

De aansprakelijkheid van ouders voor het gedrag van hun kinderen hangt onder andere af van de leeftijd van het kind. Hieronder leest u wat dat voor elke leeftijdscategorie betekent. Overal waar "ouders" staat, moet u eigenlijk lezen: degenen die het ouderlijk gezag uitoefenen. Behalve ouders kunnen dat ook voogden etc. zijn.

0 tot 14 jaar - Voor schade die veroorzaakt is door een kind dat nog geen 14 is, zijn de ouders altijd aansprakelijk.

14 en 15 jaar - Voor schade die veroorzaakt is door kinderen van 14 of 15 zijn in principe de ouders aansprakelijk, tenzij ze het foute gedrag van hun kinderen écht niet konden verhinderen.

In het laatste geval moeten de ouders aantonen dat hen geen verwijt treft. Dat kan moeilijk zijn, omdat ouders geacht worden hun maatregelen voor het voorkomen van ongelukken te verscherpen, naarmate het kind een groter gevaar oplevert.

16 en 17 jaar - Kinderen van 16 of 17 zijn in de eerste plaats zélf aansprakelijk en de ouders pas in de tweede plaats (als ze nalatig zijn geweest). Een geestelijke of lichamelijke tekortkoming is niet voldoende om onder de aansprakelijkheid uit te komen.

18 jaar en ouder - Een kind van 18 jaar of ouder is meerderjarig. Ouders zijn dan niet meer aansprakelijk voor de schade die deze kinderen veroorzaken of de schulden die ze maken.

Sommige mensen denken dat de aansprakelijkheid van ouders doorloopt tot de kinderen 21 zijn, maar dat is een misverstand. Die leeftijd van 21 jaar heeft betrekking op iets anders, namelijk de verplichting aan ouders om hun kinderen tot die leeftijd financieel te steunen. Het gaat dan om de kosten van levensonderhoud en studiekosten.

Bijzonderheden

Is de minderjarige zelf aansprakelijk, dan is in principe geen verhaal bij de ouders mogelijk. Hierop zijn echter uitzonderingen mogelijk tot dat het kind 18 jaar is geworden.
Als het kind niet thuis woont, kan de ouders minder snel een verwijt worden gemaakt, waarbij natuurlijk wel altijd voor een goede aansprakelijkheidsverzekering moet zijn gezorgd.
Als het kind verslaafd is, is het zaak om zoveel mogelijk beschermende maatregelen te nemen, zoals onder bewind stelling of curatele.

Bron Ouders.nl

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:36

Dat laatste stukje kende ik wel en ik weet ook wel dat het in de wet staat, maar ik was benieuwd naar jullie mening.. Niet naar wat de wet voorschrijft.
Ben het wel met jullie eens hoor.. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:39

Wie zou er anders verantwoordelijk voor moeten zijn?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:43

Het lijkt mij een nutteloze stelling als het wettelijk al bepaald is. Dan kan je het er wel niet mee eens zijn, maar je verandert er niks aan.

Buiten dat vind ik het inderdaad logisch dat de ouders verantwoordelijk zijn. Een kind dat schade veroorzaakt valt onder het gezag van zijn of haar voogd. Sommige dingen hebben mijn inziens ook met de opvoeding te maken en je kan van een kind van bijv. 10 jaar niet verwachten dat die een spaarpot heeft waar bijv. 5000 euro schade van betaald kan worden aangezien ze niet mogen/kunnen werken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:44

Lijkt me nogal wiedes :D

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:45

Marjan, ik denk niet dat de verzekering uitkeert als kids express dingen gaan afbreken..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:46

Maar dan zijn de ouders alsnog verantwoordelijk.

Plus dat het aan de omstandigheden ligt.. Je kan een kind niet overal voor aansprakelijk stellen daar het nog niet volwassen is en bij sommige dingen dus niet weet dat je iets stuk maakt als je er op een bepaalde manier mee omgaat.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:50

Ik vind het ook logisch, helemaal bij minderjarige kinderen.

Hetgeen niet wil zeggen dat mijn kind(eren) er ongestraft vanaf zouden komen als zij met opzet schade veroorzaken. Dan zou het erop neer komen dat wij als ouders in 1e instantie de schade vergoeden (al dan niet via de verzekering) maar mijn kind(eren) zullen toch (,afhankelijk van de leeftijd, een deel van) de kosten aan ons terug moeten betalen. Leren ze gelijk dat niet alles gratis is en door papa en mama wel betaald wordt.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:51

Als een kind bewust schade veroorzaakt, vind ik dat het kind ten alle tijden daar verantwoordelijk voor is. Als het via de verzekering te verhalen is... Oke, dan is het voor de ouders. Een puber dat bewust op vernielingen aanbrengt dient daarvoor verantwoordelijk gesteld te worden. Hier bedoel ik mee dat de puber zelf de gevolgen mag ondervinden hiervan. Als je de ouders hiervoor laat opdraaien leert de puber er nog niets van.

Als mijn kids dit zouden doen en ik hier financieel voir op moet draaien, zou ik bij wijze van m'n huis moeten verkopen. Dacht het niet. Het kind kan hier zelf voor bloeden en niet ik. Ze worden opgevoed met normen en waarden. Ook dat ze met hun fikken van de spullen van een ander moeten afblijven.
Zoon van lover woont sinds 1/2 jaar bij ons en is heel anders opgevoed. Hij heeft er moeite mee dat er bij ons regels zijn. Overtredingen van deze regels staan consequentie's tegenover. Zijn uitdaging en zijn 'fouten'.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:03

@patjuh tot een bepaalde leeftijd dekt de verzekering ook opzettelijk veroorzaakte schade.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:04

En dat is ook niet vreemd, want tot een bepaalde leeftijd overzien kinderen de gevolgen van hun daden echt niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:07

Klopt :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:53

Lijkt me logisch... Maar persoonlijk zou ik het bij pubers mooi laten terugbetalen, laat ze maar werken ervoor en voelen wat zulke grapjes kosten.
Als het echt iets is waar ze niks aan kunnen doen of ze zijn nog te klein zou ik flink balen maar wel vergoeden ja...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:01

Ja. Ik vind inderdaad dat de ouders hiervoor dan aansprakelijk gesteld kunnen worden. Al zou ik, als ouder zijnde, alle financien richting kind stop zetten tot het terugbetaald is. Kind zoekt maar een baan ofzo, maar hij gaat het zelf terugbetalen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:12

Een kind van 7 kun je moeilijk een baan laten zoeken ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:14

Blue_Eyes schreef:

True, maar je kan wel het zakgeld e.d. stopzetten. Amper nog iets betalen voor het kind, totdat het allemaal weer quitte staat zeg maar.

[edit] Kind kan overigens wel klusjes gaan doen. Een keer stofzuigen thuis, weet ik het.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:15

ouders zouden het voor moeten schieten (aangezien zo'n bedrag toch vaak in 1 keer moet worden betaald)
maar mijn mening is dat het kind het terug betaald, of het nou door zakgeld of werken is. Dan merken ze het pas. dan doen ze het vaak geen 2e keer meer.
(als het expres was natuurlijk)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:16

Dat duurt heeeeeel lang bij normaal gesproken 0.50 - 1.00 euro zakgeld per week... Dat kan dat kind niet overzien. Bovendien snappen ze vaak het verband echt niet. Natuurlijk moet je consequenties eraan verbinden als een kind doelbewust iets sloopt. Maar zakgeld inhouden tot de schade is terugbetaald is zinloos.

bakkabouterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:16

Blue_Eyes schreef:

Dat is waar, maar een kind van 7 hoort zich ook niet in een situatie te bevinden waarin het bewust schade kan veroorzaken. Lees: het is nog te jong om 'alleen' te zijn, en hoort onder toezicht te staan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:17

Blue_Eyes schreef:
Dat duurt heeeeeel lang bij normaal gesproken 0.50 - 1.00 euro zakgeld per week... Dat kan dat kind niet overzien. Bovendien snappen ze vaak het verband echt niet. Natuurlijk moet je consequenties eraan verbinden als een kind doelbewust iets sloopt. Maar zakgeld inhouden tot de schade is terugbetaald is zinloos.

Nou, dat zijn wel gierige ouders dan := Ik kreeg €5,- per week :=
En daarbij, ze voelen het maar. Doelbewust iets slopen, is gewoon not done.