Geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Geld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 15:04

Geld: we hebben het allemaal (of juist niet) en we hebben er hoe dan ook allemaal mee te maken. Het gezegde: voor niets gaat de zon op kent iedereen wel, en hoe ouder en zelfstandiger je wordt hoe meer je je realiseert dat dat klopt.

Nu valt het me al langer op dat alles wat met geld te maken heeft een gevoelig punt is. Nederlanders vertellen niet graag aan iemand hoeveel ze verdienen, terwijl dit in het buitenland veel gewoner is. Maar mensen willen vaak ook niet vertellen hoeveel ze uitgeven aan boodschappen of wat ze betalen voor de huur van hun huis. Alles rondom geld is een groot geheim.

Daarnaast heb je nog het probleem van geld en andere mensen. En dan doel ik niet op diefstal, maar op vrienden. Het blijft een heikel punt om je vrienden te vertellen dat je graag wil dat ze meebetalen aan de benzine kosten als ze grotere afstanden met je meerijden. En wie heeft niet ooit in een restaurant gezeten waar je buurman de aller duurste steak en een fles goede wijn had besteld (bij wijze van) en bij het betalen van de rekening voorsteld om hem te verdelen over het aantal mensen? Wie heeft er niet ooit gedacht "oh" als iemand aankomt met een rekening van €20 voor het gezamelijk cadeau? Of juist met rollende ogen het gezeur van een vriendin over die €1,50 die ze teveel betaald heeft in een restaurant aangehoord?

En als je dan probeert te bespreken dat je zit met die gevoelens moet je uitkijken dat je niet bestempeld wordt als goedkoop of gierig, want voordat je het weet krijg je te horen dat je dan maar lekker in je eentje moet gaan als het je allemaal teveel kost, of dat je niet zo moeilijk moet doen "want je rijdt toch".

Waarom is geld zo'n lastig punt om over te praten?

Prrrr

Re: Geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:12

Omdat praten over geld al snel neerkomt op verantwoording afleggen over je financiele huishouding. En zolang ik niet failliet ben mag ik graag mijn eigen ding doen, zonder dat elke Dick, Tom en Harry zich daartegenaan bemoeit.

Geryon

Re: Geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:13

Ik heb géén idee :D Ben er gewoon open in.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:15

Tja, ik hoef niet zo nodig van anderen te weten wat zij verdienen en zij hoeven ook niet van mij te weten wat ik verdien. Hetzelfde geldt voor huur/hypotheek op een woning. Dat vind ik iets persoonlijks. Zo makkelijk als er in Amerika over wordt gepraat, hoeft van mij niet.

Ik ben zelf denk ik vrij makkelijk met geld. De ene keer betaal ik wat meer, de andere keer de ander. Wel voel ik me een enorme zeur als ik namens mijzelf en nog 2 andere vriendinnen een kadootje koop voor een ander en ik het geld niet terug krijg. Zoals nu heb ik het bij beide meiden al 2x aangegeven en ik heb het nog niet terug. Terwijl ik dan in mijn recht sta het terug te krijgen, vind ik mezelf zeurderig als ik het ga vragen, dus dan denk ik: laat maar zo, zo veel geld was het ook weer niet. Ik zit niet heel krap bij kas, maar ben wel student en aan het sparen voor een huis, dus iedere cent is welkom.

Aan de andere kant heb ik ook een vriendin die heel 'krenterig'(daar heb je m al) is. Bij een gezamelijk kado weigert zij meer dan 5 euro uit te geven, terwijl wij 10 euro pp. een mooie prijs vinden. En als je in de kroeg een rondje geeft, verwacht er van haar dan maar geen terug.
Misschien dat dit ook wel een reden is dat ik niet graag bij anderen om geld zeur wat ik nog hoor te krijgen.

Ben wel benieuwd hoe andere bokkers erover denken.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:18

Ik merk dat inderdaad ook. Maar ik persoonlijk heb gemerkt, dat sinds ik gescheiden ben, elke maand geldcrisis heb, hier toch wel wat open en eerlijk over ben, dit voor mij makkelijker is. Ik rijd niet zomaar overal heen en ga ook niet overal heen, ga ik met iemand op stap, blijft het bij mij bij een spa blauw en ik kan gewoonweg geen rondje geven. Ik merk wel dat er bij veel mensen schaamte hierover is.

Als iemand met mij een gezamelijk cadeau zou willen doen, zou ik nu nee zeggen en zelf iets halen, zou hier wel eerlijk in zijn. Die 10 euro pp kan ik namelijk NIET missen en zou ik als krenterig beschreven worden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:29

Omdat geld staat voor macht. Geld is voor veel mensen het allerbelangrijkste in hun bestaan. Dus praten over geld is als praten over sex. Voor velen het allerbelangrijkst om te hebben, maar het moeilijkst om over te praten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:30

Als mensen die echt krap zitten daar gemakkelijker over zouden praten dan kan dat veel irritaties schelen. Gezamelijk kado's kopen, hierbij kan rekening gehouden worden met diegene die het moeilijk hebben, dus idd 5 euro ipv 10 euro. Ook met eten enz, ik merk zelf ook dat ik nogal gemakkelijk vrienden vraag voor een restaurantbezoek. Sommigen hebben er geen moeite mee terwijl anderen allerlei dingen verzinnen om er onderuit te komen. Als ze een keer zeggen dat ze zoiets niet kunnen betalen is het goed. Inmiddels organiseer ik regelmatig een etentje bij ons thuis, soort amerikaanse fuif, iedereen neemt wat mee.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:31

maykie schreef:
Als iemand met mij een gezamelijk cadeau zou willen doen, zou ik nu nee zeggen en zelf iets halen, zou hier wel eerlijk in zijn. Die 10 euro pp kan ik namelijk NIET missen en zou ik als krenterig beschreven worden.

Ik bedoel mijn reactie niet als aanval op mensen die het niet kunnen missen. Ik begrijp dat heus wel. Maar inderdaad, zoals jij doet: zeg dat dan gewoon en doe niet zo eigenwijs.
Hoe jij ertegenover staat vind ik juist knap. Dan zou ik er juist begrip voor hebben en dan zou ik als jarige extra blij zijn met het feit dat ik een vriendin had die, ondanks dat ze het moeilijk heeft, wel de moeite doet om toch iets leuks voor mijn verjaardag te verzinnen.

Maar omdat ik weet dat die vriendin van mij absoluut niet krap bij kas zit en wel regelmatig op vakantie naar weet ik wat voor zonnig oord gaat, heb ik daar niet zo veel begrip voor.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:43

Ik vind het een hele goeie wat je stelt!!
Maar aan de andere kant, (even buiten vragen/weten wat iemand verdiend/aan huur betaald) is het niet meer een kwestie dat veel mensen uberhaubt dingen niet durven te bespreken?!?
Oke, ik kijk dan wel naar mezelf, maar ik vind het bijvoorbeeld ook moeilijk om te zeggen dat hetgeen iemand tegen mij zegt me kwetst, als iemand zijn auto steeds bij mij voor de deur parkeerd, durf ik niet te gaan vragen of ze hem elders willen parkeren... :o

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:59

Goede vraag TS. Je 'mag' in Nederland ook niet laten zien dat je geld hebt (doe maar gewoon...) maar we willen het ook niet 'zien' als iemand geen geld heeft |( Daarom is er in Nederland veel verborgen armoede.

Wij hebben zelf gemerkt dat onze vriendenkring evenredig aan ons bankrekening slonk toen wij een moeilijke tijd doormaakten. Ik was er wel open in, moest ook wel. Ik weet nu in elk geval wie mijn vrienden zijn.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:01

@19marjo90: maar echt niet iedereen durft te zeggen dat hij/zij weinig geld heeft, daar is echt veel meer schaamte voor dan men denkt. Juist omdat ik eerlijk wil zijn en geen smoesjes wil verzinnen waarom ik iets niet wil of kan, ben ik eerlijk. Eigenlijk bevalt me dat prima.
@Kentaro: Eerlijkheid duurt meestal het langst, of eigenlijk niet, zeg waar het op staat, jij weet dan wat je aan iemand hebt en die persoon wat hij/zij aan jou heeft. Ook al is het niet altijd makkelijk en kan het idd eens zijn dat je iemand kwetst, maar dat is nog eerder wanneer je niet eerlijk bent omdat je dat niet durft.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:03

Dat dat zo is, ben ik helemaal eens en weet ik ook!! Is ook júist iets wat ik in een ander zou waarderen! Alleen de uitvoering ervan is zo verdomde moeilijk.... :o

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:04

ja ik ben ook zo een type die geheim erover doet
de schuldige is hier :wave:

ik vind dat het mensen geen ruk aan gaat wat er in komt en wat er uit gaat
waarom wil je het van mij weten denk ik dan???
wat schiet jij er mee op (niet jij persoonlijk ts maar diegene die t wil weten dan)

ik bespreek ook niet wat ik allemaal in de slaapkamer doe
ik vind geld net zo iets, het is een prive aangelegenheid

en ik ben niet gierig met samen cadeau's doen enz...maar ik bepaal wel zelf wat ik geef en wat ik kan missen
en hoef daarin niet de bemoeienis van mensen
ik durf het wel te zeggen als ik vind dat mensen moeten mee betalen, zeg ik wel eerlijk, luister we werken allemaal hard voor ons geld, en t stroomt niet als water dus allemaal mee betalen.

en als mensen mij als krent of gierig willen bestempelen dan doen ze dat maar :Y)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:07

Daar kan ik me ook helemaal in vinden, maar stel je gaat met een groep uit eten. Dat de een iets meer besteed, geen probleem, maar ik ben een zeikerd met eten en ben meestal klaar met een schnitzel of sateetje :P . Anderen bestellen voorafje dit, hoofdgerecht, toetje en daarna nog een borrel na bij de koffie. Dan vind ik het wel eens krom dat het totaal bedrag gedeeld gaat worden, maar daar iets over zeggen, zou ik echt niet doen....

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:09

Ik leen alleen geld uit aan mensen waarvan ik weet dat ik het terugkrijg, of van wie ik weet dat ik het gewoon kan vragen of ze het nog terug willen betalen. No problem. Was wel een keer iemand in een groepje, we gingen gezamelijk een cadeau kopen, van wie ik naderhand ineens hoor: ja, ik wilde dat helemaal niet kopen. Dan baal ik toch, betalen wij allemaal extra. Geen probleem, maar zeg het dan gewoon even, dan kunnen we dat incalculeren.

Verder ben ik er niet heel geheim over. Had laatst wel dat ik met mijn vriendje uit eten was geweest bij een duur restaurant voor ons 1 jarig samenzijn, en dan betaalt hij. Hij krijgt het van zijn ouders terug en vind dat niet erg, maar ik vind het dan wel erg naar om te moeten zeggen dat we voor valentijnsdag iets minder duurs gaan doen omdat ik alles wel zelf moet betalen. Het boeit hem niet, maar het blijft naar om te zeggen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:13

Kentaro schreef:
Daar kan ik me ook helemaal in vinden, maar stel je gaat met een groep uit eten. Dat de een iets meer besteed, geen probleem, maar ik ben een zeikerd met eten en ben meestal klaar met een schnitzel of sateetje :P . Anderen bestellen voorafje dit, hoofdgerecht, toetje en daarna nog een borrel na bij de koffie. Dan vind ik het wel eens krom dat het totaal bedrag gedeeld gaat worden, maar daar iets over zeggen, zou ik echt niet doen....

nee??

o ik wel :Y)

als ik zie dat (geef ff een voorbeeld) mijn eten 16,- was en ik maar 1 cola dronk (zeg 18,50 bij elkaar) en ze zeggen: de man 30,- euro (ivm de flinke eters en drank drinkers)
dan leg ik 22,50 of 25,- neer en zeg ik, " ik denk dat dit mijn portie ruim dekt"

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 16:19

Ojajoh schreef:
Kentaro schreef:

nee??

o ik wel :Y)

als ik zie dat (geef ff een voorbeeld) mijn eten 16,- was en ik maar 1 cola dronk (zeg 18,50 bij elkaar) en ze zeggen: de man 30,- euro (ivm de flinke eters en drank drinkers)
dan leg ik 22,50 of 25,- neer en zeg ik, " ik denk dat dit mijn portie ruim dekt"

Zo probeer ik het ook te doen. Of ik zeg idd dat ik liever alleen voor mijn eigen eten betaal.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:20

+:)+ Je hebt groot gelijk, maar ik zou dat dus niet 'durven'.... :o
en als je dan vraagt waarom? zou ik dat niet eens weten, want ik heb helemaal niet zo'n instelling van iedereen moet me aardig vinden!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 16:22

Kentaro schreef:
en als je dan vraagt waarom? zou ik dat niet eens weten, want ik heb helemaal niet zo'n instelling van iedereen moet me aardig vinden!!

Ik snap het wel. Ik ben ergens ook altijd een beetje bang dat mensen me dan een krent vinden oid. Of dat ik de sfeer verpest. Maar ik moet wel zeggen dat ik ook wel zoiets heb van 'ik hoef niet te betalen voor andermans eten'.

Zelfde met rondjes geven, ik drink zelf alleen cola, terwijl een vriend van me altijd aan de speciaalbiertjes gaat. Het verschil is al snel een paar euro per drankje. Dus ik vind het ook niet altijd leuk om rondjes te betalen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:23

Kentaro schreef:

ik wou net gaan vragen waarom :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:24

Ik ben echt geen zeikerd inderdaad! Maar wat jij zegt, als ik 1 drankje neem en de ander 3, ga ik echt niet zitten zeven. Maar als de ander allerlei mixjes gaat zitten drinken en ik zit aan m'n colaatje light...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:24

Ojajoh schreef:
Kentaro schreef:

ik wou net gaan vragen waarom :')

Als ik dat eens wist, zou ik er misschien aan kunnen gaan werken.... :')

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:27

Kentaro schreef:

Ik heb dat ook!!! Wat iedereen van me vindt moet iedereen zelf weten. Als dat negatief is, zit ik daar niet mee.
Maar dit durven zeggen doe ik ook niet hoor! en waarom? Geen idee. Ben dus niet de enige!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:28

Ik ben juist te aardig met mn geld.
Koop graag cadeautjes voor mensen, als iemand wat leent zeg ik vaak laat maar zitten, en gaan we ergens heen wil ik ook altijd mn portemonee trekken. Heb echt geen geld in overvloed, dus moet afentoe wel ff oppassen dat ik er niet in doorschiet

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:30

19marjo90, ik ben ook erg blij te horen dat ik niet de enige hierin ben!! :D Ik weet écht niet waarom ik niet zeg wat me dwars zit/stoort....