Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een zorgelijke zaak? of een goed idee. Wat vind jij hiervan?

Ik ben het er mee eens, pas als familie of vrienden niet in staat zijn te helpen moet de overheid inspringen
30 (18%)
Ik twijfel erover, wat word er bedoelt met 'niet in staat zijn te helpen"
48 (29%)
Helemaal niet mee eens! en als we het er toch over hebben. Het persoonlijk budget moet er weer bij
78 (48%)
Ik heb er eigelijk geen mening over. Puur omdat ik niet weet waar we het eigelijk over hebben.
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 161

Benfan

Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:36

Hulpbehoevende ouderen, zieken en gehandicapten moeten zelf hun zorg organiseren. Alleen voor de hulp die echt niet kan worden verleend door familieleden, vrienden en buren, komt de overheid nog over de brug met een budget om professionele zorg te betalen.

Over deze principiële omkering van de grondbeginselen van de langdurige zorg heeft staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid in hoofdlijnen overeenstemming bereikt met de organisaties van zorgconsumenten en werkgevers. Het plan wordt nu uitgewerkt en doorgerekend. Het moet leiden tot de jaarlijkse bezuiniging van 3 miljard euro waarover PvdA en VVD afspraken hebben gemaakt in het regeerakkoord. Het lijkt erop dat wordt aangestuurd op een nieuw motto dat moet helpen de vergrijzing van de komende decennia het hoofd te bieden: helpt elkaar.

Van Rijn heeft de opdracht gekregen de volksverzekering AWBZ voor langdurige, onverzekerbare zorg te hervormen. Dit jaar kost die 27 miljard euro, 11 miljard meer dan in 2001. Daarmee is het de snelst groeiende kostenpost in de zorg. Uit de AWBZ wordt de zorg in gehandicapteninstellingen en verpleeg- en verzorgingshuizen betaald. Dat blijft zo, al wordt de drempel voor een plek in deze instellingen sterk verhoogd. Daarnaast is er de zorg buiten de instellingen, bij de mensen thuis, waarop 3 miljard moet worden bespaard. Het is de bedoeling dat mensen langer zelfstandig blijven wonen. Ook hier wordt de drempel voor het recht op professionele zorg verhoogd.

Hoofdlijnen
Over de hoofdlijnen van de hervorming is Van Rijn het eens geworden met de organisatie van ondernemers in de zorg, Actiz, en de cliëntenorganisaties CG Raad, NPCF, Platform VG, Loc Zeggenschap, Per Saldo en de koepel van ouderenorganisaties CSO. Het idee om het nabuurschap en de hulp van familie in ere te herstellen, is van deze organisaties afkomstig. Nu moet Van Rijn nog overeenstemming bereiken met de zorgverzekeraars en de gemeenten, die verantwoordelijk worden voor de AWBZ-zorg buiten de tehuizen. Als dat lukt, gaat het uitgewerkte plan naar de Tweede Kamer. Mensen die zorg nodig hebben, kunnen die nu zelf aanvragen. Zij krijgen dan een 'indicatie' die recht geeft op zorg in natura zoals een zorginstelling die aanbiedt. In de nieuwe opzet wordt eerst het probleem vastgesteld. Daarna wordt gekeken wat de hulpbehoevende of diens omgeving zelf aan zorg kan regelen. Dat gebeurt in wat Van Rijn noemt 'een keukentafelgesprek'. Daarin worden de persoonlijke omstandigheden van de cliënt, zijn financiële positie, de nabijheid van kinderen en zijn sociale netwerk meegewogen. Daarna wordt vastgesteld of er nog behoefte is aan aanvullende professionele hulp.

De organisaties en Van Rijn denken de zorg zo goedkoper te maken. Zij zijn het echter nog niet eens over de manier waarop die zorg vervolgens wordt betaald. De organisaties willen dat de hulpbehoevende de zeggenschap krijgt over het budget, in de vorm van geld, een 'zorgbewijs' of tegoedbonnen, waarmee hij zelf kan gaan winkelen bij de zorginstellingen. Zo'n budget kan volgens de organisatie 20 procent lager zijn dan de zorg in natura nu kost.

Klantgerichter
Ze denken bovendien dat instellingen zoals thuiszorgorganisaties klantgerichter worden. Waar zij nu nog jaarlijks een budget krijgen, moeten zij zich voortaan direct richten op de behoefte van de klanten. De organisaties willen ook dat degenen die in een gehandicapteninstelling, verpleeg- of verzorgingshuis gaan wonen zo'n budget krijgen en zelf hun instelling kunnen kiezen. Nu krijgen zij een plek toegewezen. De korting op het budget moet ten koste gaan van bureaucratie.

Van Rijn is hiervan nog niet overtuigd. De bestaande persoonsgebonden budgetten (pgb's) leidden tot een explosie van de kosten, niet tot de verwachte daling van de vraag naar zorg in natura. Ook waren er nogal wat gevallen van misbruik en fraude. De bewindsman overweegt daarom de gemeenten de controle te geven over het budget.

Achterom

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:42

Dit idee is natuurlijk niet nieuw, en past heel goed binnen de beleidsontwikkelingen die ingezet zijn...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:47

Opzich vind ik het een prima idee dat familie en vrienden elkaar (weer) meer gaan helpen als dat nodig is, zeker in het geval van ouderen zorg.

Maar ik denk wel dat plannen realistisch moeten blijven, je kunt van een koppel met een fulltime baan en 3 kleine kinderen niet verwachten dat ze 6 ochtenden in de week moeder gaan helpen met haar steunkousen aantrekken. Wat je wel kan verwachten is dat ze bijvoorbeeld 1x in de week boodschappen gaan doen, helpen met de administratie en dat soort dingen.
Het is even afwachten wat er reëel geacht wordt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:03

poeh nou ik ben er niet blij mee, mijn schoonvader heeft ook zorg en dat is al van "lik me vessie" En moeten we een hoop alsnog zelf doen!
Ala ik zometeen dan ook nog dat luie mens haar werk over moet nemen :=
Daar heb ik helemaal geen tijd voor :n

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:11

Wij hebben een gezin met 2 kinderen. Ik zou niet weten hoe ik ook nog voor een vriend of ander familielid moet zorgen. Dan kom ik om in het werk :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:25

Ik ben het met Vjestagirl eens. Vroeger, toen het gebruikelijk was dat alleen de man werkte, was het misschien een heel ander verhaal (al had je toen misschien minder luxe waardoor huishouden meer tijd kostte). Als ik om me heen kijk naar de gezinnen met drukke banen, zou ik niet weten hoe zij ook nog eens de zorg van een ziek familielid of buurvrouw op zich zouden moeten nemen. Als ik voor mezelf spreek, is het al net zo lastig. Full-time baan, paard, familie die 45 km verderop woont... Geen idee hoe ik daarvoor zou moeten zorgen. En de buren zijn lieve mensen en een keer de hond uitlaten is geen probleem, maar ik ga daar geen uren per week zitten om ze te helpen met eten en schoonmaken bijvoorbeeld.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:36

Ook met de apparaten van tegenwoordig is het huishouden met twee (jonge) kinderen een hele klus hoor :D De wasmachine draait in ieder geval dagelijks en soms meerdere malen per dag. Als iedereen dan gezond is, is het goed te doen. Maar komt er een buikgriep langs, nou maak dan je borst maar nat :')

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:44

Sinds ik chronisch ziek ben geworden en meer afhankelijk ben geworden zie ik juist dat vrienden afhaken ipv helpen.
Dus nee...ik ben het hier absoluut niet mee eens!
De mensen in de huidige maatschappij hebben het veel te druk om een zieke vriendin eens te helpen.
Of je past als chronische zieke niet meer in hun gezellige lang leve de lol wereldje.

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:50

Ik sluit me aan bij de opmerking van Wendy.

We worden nu eenmaal met z'n allen ouder en de zorg wordt onbetaalbaar.

Het is in de nieuwe situatie vooral kijken naar wat iemand, of zijn omgeving wel zelf kan. Hiermee kan de ondersteuning van de overheid voor 2 personen met dezelfde beperking verschillen, dus meer maatwerk.

Ik heb er zelf nogal moeite mee dat de overheid overal voor op moet draaien. Sommige zaken (bijv. hulpmiddelen) horen nu eenmaal bij het ouder worden. Daar kun je als burger ook zelf op anticiperen.

En hoeveel mensen hebben niet jarenlang een werkster, maar als ze lichamelijk achteruit gaan, dan moet de overheid de huishoudelijke hulp ineens betalen.

Voor je buurvrouw een aantal boodschappen meenemen uit de supermarkt, waar je dan toch zelf bent, is volgens mij een kleine moeite, ook al heb je een gezin en een drukke baan.

Vergeet niet dat er straks een hele grote groep mensen is die gezond oud worden, en waarvan de kinderen al uitgevlogen zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:02

Mijn vader rijdt bijvoorbeeld 1x in de week naar mijn oma toe (ruim een uur rijden). Daar helpt hij met de administratie, met boodschappen doen, met medicijnen halen. Hij maakt wat kleine dingetjes die kapot zijn in huis etc. Dat soort dingen moet je volgens mij ook prima aan vrienden en familie over kunnen laten.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:19

ik ben het er gedeeltelijk mee eens... zoals vjestagirl in haar laatste post ook zegt... een keer per week naar je ouders toe, om medicijnen op te halen, en een boodschapje te doen, en evt. administratieve taken die op ieder uur van de dag kunnen gedaan worden vind ik geen probleem...

maar er zijn zoveeeeeeel mensen die meer zorg nodig hebben, en waar ze nu ook op willen bezuinigen... en dat is denk ik niet haalbaar! ik zou bijv. moeilijk voor mijn opa en oma kunnen gaan zorgen later... bijv. elke dag een ontbijtje maken, steunkousen aan doen, wassen, douchen etc. dat gaat hem echt niet worden! en daar lijkt het wel op uit te draaien.. want ze willen mensen die geen medische indicatie hebben zo lang mogelijk thuis houden... dat betekend dus dat steunkousen zelf maar aangedaan moeten worden, het ontbijtje kan ook wel zelf... verzorgingstehuis word verpleeghuis, en daar kun je alleen maar terecht als je medisch iets mankeert... dat vind ik een kwalijke zaak!

daarbij zie ik wel vaak gebeuren dat mensen met een goede portemonee toch gratis hulpmiddelen krijgen denk aan een rolstoel op maat, een rollator de-luxe, of een scootmobiel.. erg vreemd vind ik het ook dat mijn opa die al sinds mensenheugenis zijn been mist en zwaar diabeet is, en erg slechte handen heeft, maar mensonterend op de kont van de trap moet.. omdat een traplift volgens de gemeente absoluut een luxe is, en in dit geval niet nodig! mijn opa en oma leven van het minimum, en konden dus een lift niet aanschaffen... na heel veel moeite en ongeveer 2 jaar later krijgen ze toch de traplift geinstalleerd! ook heeft hij uiteindelijk een instapmodelletje scootmobiel gekregen.. gratis en voor niks... om vervolgens 2 jaar later een simpel briefje te sturen dat per item 50 euro per maand als huur betaald moet gaan worden... pufffffff daar word ik nu moe van!

dus ik denk, kleine taken inderdaad verdelen... onder vrienden familie en buren... maar je kunt niet verwachten van de sociale kring dat zij de gehele verzorging op zich gaan nemen, waar anderen hun brood mee verdienen...
Ook de gezinnen moeten gewoon tijd voor zichzelf kunnen hebben.. en tegenwoordig is het al amper mogelijk als vrouw zijnde om thuis te blijven om voor het gezin te zorgen... 2 verdieners in gezinnen is meer gangbaar, en om naast 2 fulltime banen, het huishouden, en de zorg voor de kinderen ook nog de zorg voor anderen op je te nemen, vind ik erg veel gevraagd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:21

In theorie ben ik het hier zeker mee eens, we moeten meer voor elkaar zorgen :j

En ik vind het ook belachelijke vormen aangenomen hebben, in hoeverre de overheid iedereen moet pamperen en hoe weinig mensen nog voor zichzelf en voor elkaar zorgen.

Maar de enorme hoeveelheid aan regeltjes en verzorging is toch tot stand gekomen doordat het nodig was, helaas.

Er zijn natuurlijk mensen die serieus niemand hebben die voor ze kan of wil zorgen, en die mensen moeten natuurlijk gewoon geholpen blijven worden.

Maar ik denk ook dat in veel gevallen een "hulpbehoevend" iemand zeker wel wat mensen om zich heen hebben die prima hun steentje bij zouden kunnen dragen en dat inderdaad heel veel geld kan besparen :j

Ik zou het ook geen probleem vinden om eens een boodschapje voor iemand te doen. En wij zorgen ook voor oma haar natje en droogje, die is nu 90 en woont nog steeds zelfstandig :)

De afgelopen jaren is er gewoon enorm met geld gesmeten, het kon allemaal niet op en er is (zwaar) misbruik gemaakt van persoonlijke budgetten.

Ik vind dat ook een heel lastig iets....zo PGB.

Aan de ene kant heeft iemand natuurlijk recht op zorg. Dat sowieso. En als een prof die verzorging zou geven, dan lopen de kosten behoorlijk op. Denk bvb. aan een man die behoorlijk wat zorg nodig heeft van de thuiszorg, als zo iemand meerdere keren per dag langs moet komen dan lopen de kosten hard op.

Terwijl zo'n man vaak toch ook nog een vrouw, buurvrouw of (schoon-)zus of iets heeft, die hem best wil helpen.

Die mensen konden dan uit het PGB een zakcentje krijgen....terwijl ze het ook voor niks hadden kunnen doen, gewoon om iemand te helpen. Het is op zich toch normaal dat je je man of broer een beetje helpt? :=

Aan de andere kant zijn deze mensen dan wel weer goedkoper dan iemand van de thuiszorg...waardoor toch geld bespaard wordt.

Maar niet zoveel geld als wanneer ze het "gewoon" gratis zouden doen, wat je op zich best mag verwachten :o

Aan de andere kant heb je dan echter weer dat deze mensen vaak best graag zullen willen helpen, maar toch ook iets van inkomsten willen hebben en dan liever betaald gaan werken dan intensief voor zo'n man zorgen.

Lastige materie vind ik het -O-

Net zoals met kinderen met een PGB rugzakje, die dan vanuit het PGB een reisje naar Disneyland financiëren.(met het hele gezin als verzorgers...) Natuurlijk gun ik zo'n kind en gezin zo'n reisje, maar het is natuurlijk belachelijk dat dat uit de staatskas komt, zulke dingen kunnen toch eigenlijk niet met goed fatsoen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:25

Wat ik altijd zo jammer vind in deze discussies is dat het altijd maar weer over de ouderen gaat. Oud worden doen we allemaal, dat is een verzekerbaar risico.
De ouderenzorg waar wij allemaal aan gewend zijn is simpelweg té luxe, en niet meer houdbaar. Bovendien weet je dat je (als het goed is) oud zal worden. Wat is er dan mis mee om daar ook rekening mee te houden? Ik zeg niet dat we terug moeten naar opa en oma bij het gezin in huis, maar wat is er mis met voor elkaar zorgen zoals de vader van Vjestagirl voor zijn ouders zorgt?

In het geval van gehandicapten vind ik het vele malen schrijnender, maar daar hoor je nauwelijks iemand over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:32

Ik zou dat best toejuichen hoor, net zoals vroeger allemaal een boerderij in 2 delen, in het ene deel het gezin met kleine kinderen, andere deel opa en oma. Allemaal voor elkaar zorgen en steeds doorschuiven van generatie op generatie.

Als vader en moeder heb je je ouders die je kinderen op kunnen vangen, en tegen de tijd dat opa en oma oud worden draait het om en wordt er voor hen gezorgd. Top geregeld toch +:)+

Alleen niet haalbaar in de rijtjes huizen van tegenwoordig jammer genoeg :P

Ouderen die genoeg geld hebben vind ik overigens ook zo'n lastige kwestie -O-

Natuurlijk denk je dan: die hebben een smak geld op de bank staan dus kunnen best zelf hun scootmobiel (oid) betalen, dat hoeft de staat niet te doen :n

Helemaal mee eens :j

Maar echt eerlijk is het natuurlijk ook weer niet, als iemand altijd zuinig geleefd heeft zodat hij op zijn oude dag een appeltje voor de dorst zou hebben / iets om na te laten aan zijn nabestaanden...die zou dan zelf moeten dokken voor spullen en verzorging.

Terwijl de buurman (die altijd alles verbrast, vergokt en verzopen heeft of gewoon veel minder hard gewerkt heeft) wel alles voor niks krijgt.... dat kan toch ook niet het signaal zijn dat je als regering aan je burgers mee wilt geven: verbras alles maar want anders wordt het van je afgepakt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:22

Ik ben het ermee eens dat familie meer kan doen voor hun vader, moeder enz. Maar de plannen die er nu liggen gaan veeeeel te ver. Ze hebben niet in de gaten dat veel mensen al veel voor hun familie doen. Dat zitten ook grensen aan. Ik werk al 13 jaar in de verzorging in de thuiszorg en veel mensen hebben gewoonweg geen tijd om dagelijks hun ouders te helpen. Ze doen vaan de klusjes, ziekenhuisbezoekjes en boodschappen en was en hebben daarnaast hun eigen werk en gezin. Veel mensen hebben niet eens kinderen of die wonen ver weg. Overheid spreekt zichzelf oom erg tegen. Ze willen het liefste de verzorgingshuizen weg hebben, zolang mogelijk thuis wonen is goedkoper. Zelfs met hulp van thuiszorg. Maar, mensen krijgen minder hulp van zowel de thuiszorg als de huishoudelijke zorg, mogen niet meer naar de dagopvang enz. Dat gaat echt niet werken. Matelzorgers en partners zijn vaak al overbelast. Het gaat nog veeeeeel meer kosten als die ook overspannen gaan raken. Door de zorg en dagopvang worden veel partners ontlast en kunnen mensen langer thuisblijven. Als die wegvallen dan moeten veel mensen naar en verzorgngs of verpleeghuis waar ze vervolgens niet of nauwelijks meer in kunnen.....
Wij hebben veel mensen die nu al te weinig huishoudelijke zorg krijgen doordat het door de gemeente geregeld wordt. Wat moet dat worden als dat ook nog eens allemaal weg bezuinigd gaat worden?
Wij hebben al te horen gekregen dat we veel werk kwijt gaan raken. Mensen die uit het ziekenhuis komen, krijgn bijv het eerste half jaar geen zorg vergoed. Wij hebben nu veel mensen die na een opname pas naar huis mogen als er zorg is omdat ze het anders niet redden. En dan? Mensen naar huis sturen en het zelf maar uit laten zoeken met alle gevolgen van dien? Of ze maar langer in het dure ZH houden?
steunkouzen aan en uit en medicatie kan familie of buren of vrijwilligers wel doen enz.
Die vrijwilligers zijn er niet. Ja, ze willen mensen die in de bijstand zitten dwingen om dit te gaah doen. Leuk voor die oudjes, elke keer een vreemde, mensen die misshien helemaal niet geschikt zijn voor dit werk of er helemaal niet op zitten te wachten.....

Nee dit gaat echt de verkeerde kant op. In de thuiszorg (zowel zorg als huishoudelijk)zullen duizenden ontslagen gaan vallen die vervolgens grotendeels een uitkering aan moeten gaan vragen. Met deze diploma s kom je immers niet zo snel aan de bak. Wat gaan al die uitkeringen kosten???
1 voordeel, die werkloze mensen uit de zorg kunnen ze dan mooi dwingen om vrijwilligerswerk in de zorg te gaan doen :+

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:33

pmarena schreef:
Ouderen die genoeg geld hebben vind ik overigens ook zo'n lastige kwestie -O-

Natuurlijk denk je dan: die hebben een smak geld op de bank staan dus kunnen best zelf hun scootmobiel (oid) betalen, dat hoeft de staat niet te doen :n

Helemaal mee eens :j

Maar echt eerlijk is het natuurlijk ook weer niet, als iemand altijd zuinig geleefd heeft zodat hij op zijn oude dag een appeltje voor de dorst zou hebben / iets om na te laten aan zijn nabestaanden...die zou dan zelf moeten dokken voor spullen en verzorging.

Terwijl de buurman (die altijd alles verbrast, vergokt en verzopen heeft of gewoon veel minder hard gewerkt heeft) wel alles voor niks krijgt.... dat kan toch ook niet het signaal zijn dat je als regering aan je burgers mee wilt geven: verbras alles maar want anders wordt het van je afgepakt.

Als ze zelf geld hebben dan vindt ik ook dat ze zelf traplift, aanpassingen of een scootmobiel moeten kopen. Heb hier mensen gezien die genoeg geld hadden maar toch een compleet wagenpark in de schuur hadden staan. Omdat E daar "recht" op hadden. Werd overigings nooit gebruikt.

Van de week was er een heel stuk op tv over het eigen vermogen. Er waren mensen die ineens het 3 dubbele moesten betalen voor het wonen in het verzorgingshuis omdat ze bijv nog een huis hadden. Mensen moesten 2000 euro per maand gaan betalen ivm het eigen vermogen wat ze hadden. Huis stond te koop maar dat lukte niet. Van de opbrengst van het huis zou ze de zorg moeten betalen. Appeltje voor de dorst of erfenis voor later de kinderen, allemaal naar de zorg.
Mensen hadden er had voor gewerkt. Buurman die minder had hoefde maar 700 euro te betalen...

Er was zelfs een jongen op tv die rond zn 9 ende invalide was geraakt door een auto ongeluk. Die jongen kon niks meer en had toendertijd smartengeld gekregen. Hier deed hij af en toe leuke dingen van om het leven nog iets dragelijk te maken. Af en toe begeleid zwemmen en paardrijden. Taxivergoedingen en nog een paar dingen waren al weg bezuinigd. Hij moest ook ineens het 3 dubbele gaan betalen voor he tehuis waar hij zat. Want hij had immers geld op zn rekening staan. Geld om zijn leven dragelijker te maken. Moest nu naar de zorg en zou binnen een paar jaar weg zijn. Dit soort gevallen vind ik echt ziek!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:38

Vraagje voor de mensen die zich nu zo opwinden: waar hebben jullie op gestemd tijdens de verkiezingen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:39

Mja, ik blijf dat lastige gevallen vinden, want wat is nu eerlijk....

Iemand die genoeg geld heeft kan het dus zelf betalen, dan hoeven wij daar niet met zijn allen voor krom te liggen.

Maarja, dan krijg je dus van die rare gevallen voor wie het heel erg zuur is... zoals deze 2 voorbeelden hierboven.

Maar is het eerlijker dat zo'n jongen zijn geld mag houden, terwijl anderen er voor opdraaien om zijn kosten te betalen, waaronder dus ook mensen zitten die geen verzetje kunnen betalen en altijd op hun tandvlees zichzelf voortslepen om alle rekeningen te kunnen betalen? :=

Hier vorige keer VVD en nu D66 overigens :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:42

Tieme schreef:
Die vrijwilligers zijn er niet. Ja, ze willen mensen die in de bijstand zitten dwingen om dit te gaah doen. Leuk voor die oudjes, elke keer een vreemde, mensen die misshien helemaal niet geschikt zijn voor dit werk of er helemaal niet op zitten te wachten.....

Nee dit gaat echt de verkeerde kant op. In de thuiszorg (zowel zorg als huishoudelijk)zullen duizenden ontslagen gaan vallen die vervolgens grotendeels een uitkering aan moeten gaan vragen. Met deze diploma s kom je immers niet zo snel aan de bak. Wat gaan al die uitkeringen kosten???
1 voordeel, die werkloze mensen uit de zorg kunnen ze dan mooi dwingen om vrijwilligerswerk in de zorg te gaan doen :+

Om even op deze punten in te gaan...
Ten eerste: de vrijwilligers zijn er zeker wel. Ik ken verschillende instellingen die "nee" moeten verkopen aan veel vrijwilligers omdat er onvoldoende werk is voor vrijwilligers, hoe kan dat dan?
Ten tweede: even heel hard hoor, maar ik weet dat er vanuit gemeenten veel zo gedacht wordt: veel mensen in de thuiszorg zijn parttimers, die vaak ook nog een partner hebben die goed verdient. Dat betekent dat zij een tijdje WW zullen krijgen, maar géén bijstandsuitkering. Met andere woorden: dit kost de gemeente in ieder geval al niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:55

Ivm de discussie verplaats ik het topic naar NM

[MW] > [NM]

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:19

Het idee is mooi maar naar mijn mening niet uitvoerbaar. In deze tijd hebben sommige mensen niet eens tijd voor hun eigen kinderen, laat staan dat de verzorging van hun ouders er nog bij komt. In de samenleving van nu draait alles om bezuinigen, ik ben bang dat daarmee de economie ook niet vooruit wordt geholpen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:34

Is inderdaad niet uitvoerbaar.

Leuk dat men vindt dat je boodschappen moet gaan doen voor ouders...maar dat is natuurlijk niet hetgeen waar de overheid het over heeft.
De echte bezuinigingen zitten in de echte zorgtaken. Uit bed helpen, in bad doen en het huishouden.
Nou ga er maar aanstaan...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:46

Onassa schreef:
Sinds ik chronisch ziek ben geworden en meer afhankelijk ben geworden zie ik juist dat vrienden afhaken ipv helpen.
Dus nee...ik ben het hier absoluut niet mee eens!
De mensen in de huidige maatschappij hebben het veel te druk om een zieke vriendin eens te helpen.
Of je past als chronische zieke niet meer in hun gezellige lang leve de lol wereldje.

ja, inderdaad als je lang ziek bent wordt je vriendenkring juist kleiner.
Dus hoe kom je dan aan de nodige hulp ?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:48

De overheid gaat er maar vanuit dat elke ouder kinderen heeft die voor ze kunnen zorgen.
Nou dat is niet zo.
Een groep ouderen heeft helemaal geen kinderen, of hun enige kind is zelf ziek of gehandicapt, of is zelf al mantelzorger voor zijn of haar partner. En kan er dus geen zorgtaken meer bij hebben.

Het is een van boven bedachte bezuiningsoperatie die helemaal niet zo goed zal werken.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:50

best ingewikkeld, heb zelf een gezin met drie kinderen, kleine, dus die hebben ook al veel zorg nodig.
mijn ouders zijn op leeftijd, en die staan inmiddels wel ingeschreven voor een bejaardenwoning, zelf woon ik niet dicht bij hen in de buurt. Mijn oudste zus is lichamelijk gehandicapt en die wordt ook al flink gekort. En mijn andere zus is vorig jaar geopereerd aan een tumor. Dus qua mantelzorg zou er dan best veel op de schouders van de familieleden komen die wel kunnen... Da's dan best wel veel......
er zou eens goed moeten worden gekeken hoe/wat het gaat met de pgb's....