Waarom eten we wel een koe en geen katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Waarom eten we wel een koe en geen katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:23

Hello!

Naar aanleiding van topic over een nieuwsbericht over paardenvlees in burger king burgers, zit ik met een vraag. Waarom vinden sommige mensen het zo belachelijk dat er culturen zijn die katten en honden eten, maar vinden die mensen het dan wel normaal om koeien e.d. te eten?

Persoonlijk kan ik wel een argument bedenken om geen kat te eten, aan een kat zit nou eenmaal weinig vlees, dus heel duurzaam is het niet, van een koe kan je veel meer mensen voeden, maar dat zijn niet de argumenten die aangedragen worden. Ze vallen nogal over het feit dat het huisdieren zijn, die hoor je niet te eten. Hoe denken jullie hierover?

Elfenor

Re: Waarom eten we wel een koe en geen katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:26

Het enige wat in mij opkomt is dat wij mensen prooidieren eten en geen roofdieren (dus katten). Stamt waarschijnlijk af van in de oertijd dat mensen op prooidieren jaagden ipv gevaarlijke roofdieren?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:28

Er zijn volgens mij problemen met het eten van roofdieren, zo kun je ziek worden als je de lever van een hond eet (?) Ik weet het niet meer precies, maar zoiets staat me bij.
Ik denk dat het door dat soort zaken niet zo snel werd gegeten en de loop van eeuwen is het misschien zo taboe geworden :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:28

Het zit bij de mensen tussen de oren.

In Belgie eten ze ratten, waterkonijn.
In 40 - 45 aten ze katten, lijkt op konijn als het geslacht is.
In de zuidelijke landen wordt veel paardenvlees gegeten
China eet apen hersenen, vers uit de schedel.
enz, enz, enz.

Ligt echt aan de cultuur waarin je opgevoedt bent

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:29

koe zit veel meer vlees aan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:29

Ik eet helemaal geen vlees....

Maar vanzelfsprekend hebben mensen meer moeite met het eten van iets 'aaibaars' dan een groot beest dat ze niet dagelijks in de woonkamer tegen komen.
Mensen hebben het liefst vlees in een verpakking zodat men het 'dier' er niet meer in ziet, onherkenbaar als zijnde dier.

Ik denk altijd maar: if you can't kill it, you shouldn't eat it.... (als je het niet hunt doden, moet je het ook niet eten).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:31

ach, we eten ook kip toch? Dus die vlieger 'weinig vlees' gaat daar niet helemaal op. In india eten ze geen koeien want het is een 'heilig' dier, islam en joden eten geen varken, 'vervuild vlees'. Wij eten geen katten en honden, want dit zijn voor ons 'heilige dieren' als het ware dan. Maar ik vind daar niks mis mee :) Dat onze redenen zijn dat het gewoon huisdieren zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:33

Ninx schreef:

Maar vanzelfsprekend hebben mensen meer moeite met het eten van iets 'aaibaars' dan een groot beest dat ze niet dagelijks in de woonkamer tegen komen.
Mensen hebben het liefst vlees in een verpakking zodat men het 'dier' er niet meer in ziet, onherkenbaar als zijnde dier.

Ik denk altijd maar: if you can't kill it, you shouldn't eat it.... (als je het niet hunt doden, moet je het ook niet eten).

Ik kan 't niet doden, daarom laat ik het mensen doen die het wel kunnen. Ik ben een mens, en ik ben nu eenmaal een alleseter en daar hoort vlees nu eenmaal ook bij :) Al respecteer ik verder het feit dat er mensen zijn die dat niet doen hoor :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:58

Maartje1990 schreef:
Ninx schreef:

Ik kan 't niet doden, daarom laat ik het mensen doen die het wel kunnen. Ik ben een mens, en ik ben nu eenmaal een alleseter en daar hoort vlees nu eenmaal ook bij :) Al respecteer ik verder het feit dat er mensen zijn die dat niet doen hoor :)

Dat staat niet vast... de vleeseter denkt dat we omnivoren zijn, er zijn mensen die steevast geloven dat vlees onze gezondheid juist ondermijnt. We weten niets zeker... Daarom kun je niks ten stelligste beweren en beter je eigen pad... en eventueel geweten volgen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:01

Maartje1990 schreef:
Ninx schreef:

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:04

Ook ik eet geen vlees maar zou een kat echt niet kunnen eten.. Denk omdat het idd te aaibaar is.
Aan de andere kant stel ik eet vlees en ik lust paardenvlees (toen ik jonger was en wel vlees at vond ik het vies) zou ik het wel eten.. Maar dat is weer een ander verhaal.
Ik denk dat als ik kat zou eten mijn eigen katten op mijn bord zie.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:09

@ Ninx Een mens is een omnivoor, echter door de landbouw maakte de ontwikkeling van steden een hogere vorm van beschaving mogelijk. Hierdoor is de keuze groter geworden en kan de mens kiezen wat hij wilt eten. Of dit nu vlees of plant is. Deze evolutie in beschaving gaf een verandering in het voedsel patroon van de mens.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:34

Dat is wel degelijk bewezen, want dat kun je zien aan ons gebit, dat de mens een alleseter is.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:38

cultuur is dat. Zoiets komt met jaren en dingen gaan met jaren.

Meer vlees lijkt me raar, we eten ook kalfjes (dan kan je toch beter groot laten groeien..)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:38

Dat was voordat we andere opties kregen. Idd eeuwen geleden hadden we het nodig om alleseter te zijn, anders zouden we ondervoed raken. Tegenwoordig is het niet meer nodig om vlees te eten, kun je ook heel gezond zijn zonder. Nu is het dus gewoon een keuze.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:44

labyrinth schreef:
Persoonlijk kan ik wel een argument bedenken om geen kat te eten, aan een kat zit nou eenmaal weinig vlees, dus heel duurzaam is het niet, van een koe kan je veel meer mensen voeden, maar dat zijn niet de argumenten die aangedragen worden.

Dit was ook het 1ste wat ik dacht toen ik de topic-titel zag :7

Maar het is gewoon een stukje opvoeding/cultuur volgens mij.
Alhoewel ik de redenatie van het eten van roofdieren ook wel logisch vind klinken...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:52

Ik heb toch even bij mezelf moeten graven waarom ik het niet zou eten. En de reden weet ik nog niet, als ik er aan denk om kat of hond te eten draait mijn maag om. Dit misschien omdat ik ze als huisdier zie? Maar ja krekels, en andere vies (on)gedierte zou ik niet eens willen proberen het idee alleen al brrr.

Varkensvlees eet ik wel, rundvlees eigenlijk alleen gehakt of biefstuk de rest vindt ik niet lekker.
Kip is aan mij ook niet echt besteed. Natuurlijk ander vlees (kalkoen, wild, konijn enz.) ooit wel geproefd maar het smaakt mij niet. En vaak eerst eten en later horen wat het was.

En nu krijg ik commentaar :P Een paardenbiefstukje of paardenworst lust ik ook. Ik koop het zelf zelden en dan nog moet ik zeker weten dat het in NL geslacht is. Maar zou niet compleet over stuur raken als ik erachter komt dat ik paardenvlees heb gegeten.

Het is denk ik dus net waar je mee bent opgevoed als konijn op je bord in je jeugd net zo normaal was als een speklapje dan zit je dus niet met die brrr grens.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:01

Wat de boer niet kent is het spreekwoord.
Ik zou er geen problemen mee hebben om kat of hond te eten. Ik heb al van alles gegeten, vroeger namenlijk veel gereisd. Ik ben alleen tegen het produceren om te consumeren, maar eten als het toch "over" is is niet erg. Dat is beter dan nodeloos weggooien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:04

pipo schreef:
Wat de boer niet kent is het spreekwoord.
Ik zou er geen problemen mee hebben om kat of hond te eten. Ik heb al van alles gegeten, vroeger namenlijk veel gereisd. Ik ben alleen tegen het produceren om te consumeren, maar eten als het toch "over" is is niet erg. Dat is beter dan nodeloos weggooien.

Maar dan eet je dus eigenlijk niets. Alles wat je in Nederland in de supermarkt haalt is geproduceerd om geconsumeerd te worden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:17

Tja, ik heb katten en honden om ongedierte te vangen. Ga ik hond en kat opeten moet ik zelf achter het ongedierte aan.
Cavia's werden ook gegeten. Zo zijn die beestjes ooit naar europa gekomen. Makkelijk te houden op een schip en vers vlees.
Als het dood is eet ik het, behalve weekdieren :r . Heb al eens kat gehad, bleek achteraf. Jager had "konijn" voor mijn opa, dat "konijn" bleek later de kat van een boer in de buurt te zijn. Gevild en ont-poot/kopt/staart is een kat niet van konijn te onderscheiden. Jagers moeten konijnen nu heel aan bieden, heb ik gehoord.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:46

Vjestagirl schreef:
pipo schreef:
Ik ben alleen tegen het produceren om te consumeren, maar eten als het toch "over" is is niet erg. Dat is beter dan nodeloos weggooien.

Maar dan eet je dus eigenlijk niets. Alles wat je in Nederland in de supermarkt haalt is geproduceerd om geconsumeerd te worden.

Ik bedoel over kat en hond, die worden (nog) niet geproduceerd voor consumptie. We komen nooit meer van de grote stallen af met al die dieren. Doe ik ook aan mee, ik lust graag vlees namelijk. Al zou ik liever zien dat een boertje met 15 koeien en 10 varkens bestaansrecht had in plaats van die mega stallen.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:50

Ik denk dat hond/kat etc. Wat te *huisdier* is.
Althans, dit is wel zo in mijn geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:52

Elfenor schreef:
Het enige wat in mij opkomt is dat wij mensen prooidieren eten en geen roofdieren (dus katten). Stamt waarschijnlijk af van in de oertijd dat mensen op prooidieren jaagden ipv gevaarlijke roofdieren?

In onze Westerse cultuur misschien niet zo veel.
Maar in bijna alle andere culturen worden roofdieren ook gewoon gegeten (denk bijv. aan slangenvlees, allerlei insecten of krokodil).

En natuurlijk bijna alle vissen die we eten zijn gewoon roofdieren (om een voorbeeld te noemen: zalm).

We hebben hier in 't Westen de "luxe" om te "kiezen" welk vlees we wel of niet eten.
En dan is het psychologisch gezien heel logisch dat we geen dieren eten die we ook als huisdier houden (wat een emotionele band schept). Daardoor ga je een dier heel anders zien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:39

Ariebren schreef:
Het zit bij de mensen tussen de oren.

Klopt.
Met mijn kat knuffel ik iedere dag op de bank. Met een koe heb ik geen band, dus ik eet koe en geen kat.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:03

Inderdaad, het zit tussen de oren wat je wel en niet eet.
Zo zal ik geen beest op mn bord willen waar ík een band mee heb. Zal dus ook nooit bewust kat, hond of paard eten. Voor al het andere sta ik open, mocht ik ooit eens in china zijn en ze bieden me hersenen van apen aan: kom maar op :D :'). Vind het altijd wel leuk om mee te proeven van andere culturen :).