Kinderen op t ijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Kinderen op t ijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:04

Ik denk dat het hier hoort te staan, zat te twijfelen tussen hier en LZP.

Mensen leg t me even uit, want ik snap het niet.. Kinderen op t ijs. Klinkt heel leuk maar wanneer er eentje doorheen zakt is het al snel iets minder leuk. Ouders laten t maar toe lijkt t en wie krijgt de schuld als hun kind door t ijs zakt en met een beetje pech zelfs overlijdt? Als er een vriendje bij was oid krijgt deze ongetwijfeld de schuld ook al was t uit eigen initiatief. Brengen ouders nog wel de gevaren van te dun ijs mee? Ik had t vroeger nooit gedurfd t ijs op te gaan daarom snap ik t niet wanneer ik kinderen op t ijs zie zo gauw er een paar dagen een ijslaagje te zien is. Je ziet al snel niet hoe dik t ijs is dus de risico's zijn naar mijn mening te groot. Gister zag ik weer een op t ijs en werkelijk...waarom? Het was zonnig, ongetwijfeld aan t dooien en zo lang lag t ijs er niet.. En dan sta je te springen op t ijs.. Niet dat ik zeg: "je vraagt er om" maar je zoekt de grens wel te dicht op. Het is gewoon gevaarlijk!

Je hebt er natuurlijk altijd kinderen bij die ondanks waarschuwingen van papa en mama toch lekker doen waar ze zin in hebben maar waar t mij om draait, in hoe verre brengen ouders de gevaren mee van t ijs? Denk aan doorzakken, onderkoeling, gebroken botten, dood... Zo zullen er vast nog meer risico's zijn.

Ik ben gewoon nieuwsgierig eigenlijk naar wat ouders hier aan doen en naar wat kinderen zelf hier van vinden. Ga jij t ijs op? Ken je t gevaar?

Fenrir

Re: Kinderen op t ijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:05

Tsja.... daar zijn het kinderen voor :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:05

Ze lopen hier ook al op het ijs. Ik weet niet hoe dik het is, maar het gaat wel om slootjes van misschien 60 centimeter diepte.
Toch kun je daar ook snel onder schieten. Ik ben wat dat betreft een angsthaas en blijf sowieso op het droge. Vroeger mochten we ook absoluut niet zomaar het ijs op.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:06

ik was vroeger een schijtert met op het ijs gaan maar er waren altijd wel wat waaghalzen die vonden dat het wel kon. Ik betwijfel of de ouders daar vanaf wisten. In mijn geval waren het wel vriendjes die op schepen woonden en dus echt de gevaren wel kenden IMO.
Soms leren ze van een nat, koud bad meer dan van 100.000x waarschuwen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:09

Maar denk je als ouder ook niet logisch na? Er ligt ijs dus laat ik maar even me kind t gevaar uitleggen voordat misschien te laat is?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:09

Ik zag hier gister ook al ouders met 2 hele kleine kindjes die op 't ijs stonden... Wel helemaal langs de rand maar alsnog. Je wilt 't toch niet meemaken dat je kindje zo door 't ijs zakt waar je bij staat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:10

Ik neem aan dat bijna elke ouder het gevaar wel uitlegt. Wat die kinderen daar mee doen is een tweede... ik ging ook het ijs op hoor, maar niet als het nog maar zo kort gevroren had, het ijs moest wel wat dikker zijn. Er is mij ook altijd verteld dat ik goed moest uitkijken, en dat deed ik ook. Maar je zult (is vaak ook meer een jongensding) altijd wel van die waaghalsjes houden die er zo snel mogelijk op willen staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:11

friendly schreef:
Maar denk je als ouder ook niet logisch na? Er ligt ijs dus laat ik maar even me kind t gevaar uitleggen voordat misschien te laat is?

En denk je dan dat dat bij elk kind werkt? Ik ben zelf ook kind geweest en ja ik ben een bangerik en hield me vaak wel aan de gestelde regels maar er zijn er ook genoeg die op avontuur gaan als ze gaan buiten spelen, das kind-eigen denk ik.. Moet je ze dan maar binnen houden?

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:13

Toen wij gister over de snelweg reden zagen wij ook 2 kinderen op een hele grote plas/meer lopen, ik moet er echt niet aan denken, het vriest nog maar een paar dagen en ik zou het echt nog niet aan durven om daar op te gaan.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:13

mijn opa heeft zijn 2 broers voor zijn ogen zien verdrinken omdat ze door het ijs gezakt waren (de ene wilde de andere helpen en ze verdronken beide, opa was nog te klein om te gaan helpen).
dat hebben mijn ouders mij altijd verteld, en dat maakte me bang om het ijs op te gaan dus ik heb het nooit gedaan.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:14

Polly: Dat is ook weer waar. Ik heb zelf geen kinderen nog maar mag hopen dat wanneer ze oud genoeg zijn om alleen buiten te spelen ze toch wel luisteren naar mama en niet t ijs op gaan. Maar denk dan ook wel dat ik zo zou zijn dat wanneer ik er achter kwam dat mijn kind op t ijs is geweest terwijl t ijs nog eigenlijk te dun is er een straf zou volgen... Wat geen idee hoor....daar hou ik me tegen die tijd mee bezig :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:17

Tja daar zijn het inderdaad kinderen voor, ik kan nu ook wel heel hypocriet gaan zeggen och ja levens gevaarlijk, tut tut tut ouders etc etc. Maar vroeger deden wij dat ook, wij hadden wel geleerd om eerst voorzichtig te gaan staan terwijl je nog op de kant leunde. En als het niet kon dan merkte je het snel genoeg, met een kletspoot als gevolg nog nooit iemand onder het ijs geschoten in mijn omgeving.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:17

Ik heb ook geen kinderen maar ik denk dat mijn ouders het toendertijd goed hebben aangepakt en ze geluk hebben gehad met zo'n schijtbak als ik. Maar goed, ik had ook ouders die in de uitvaart werkten en hoorde en zag op die manier nog weleens wat nare verhalen waardoor je wel gaat nadenken. Als ik dan de hedendaagse jeugd hoor (waar ik mee werk) die bijna denken dat ze onsterfelijk zijn dan zou ik heel blij zijn met een kind als ik *oeps klinkt wel een beetje arrogant maar je begrijpt vast wat ik bedoel*

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:18

Mijn kinderen zijn goed voorgelicht wat ijs betreft. Ze zitten beide op de reddingsbrigade en daarom hebben ze nu ook info gekregen hoe te handelen als een kind door het ijs zakt. Regel 1: EIGEN veiligheid eerst, nooit er zo maar achteraan springen. Ze weten dus dat ze dan zelf op de kant moeten blijven, volwassen hulp inroepen en als dat er niet is een lange stok of jas of lang touw ofzo toewerpen (bij gebrek aan de klos wat beter zou zijn maar die hebben we niet zomaar liggen). Ik durf niet te zeggen dat ze 100% het ijs niet opgaan, het blijven kinderen al weten ze wel dat als ze het doen er sancties op hen wachten. Maar ik doe er alles aan om het gevaar te voorkomen in elk geval.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:20

ik ben zo`n schijterd waarbij het kind NIET op het mocht voordat er tig volwassen op waren.
en bij kraken er snel af!

als 5jr ben ik met een buurmeisje van 4jr door het ijs gezakt en we waren er bijna niet meer geweest.
op de ijsbaan ...prima! maar diepe sloten.. :n

gelukkig heb ik een kind die er totaal niet om geeft! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:31

Hier (Friesland) ligt amper tot geen sneeuw, dus het ijs heeft hier goed kunnen groeien.
Kids hebben gisteren als geschaatst op de sloten.

@polly
Vroeger gingen wij ook gewoon schaatsen en was er geen ouder die daar veel drukte om maakte.
Wij gingen rustig 10 km fietsen om op het beste plekje te kunnen schaatsen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:33

wij ook hoor alleen op de diepere sloten gingen we altijd met de buren mee omdat we dan een drukke weg over moesten. Maar de sloot in de straat was altijd dikke pret. Zodra het begon te kraken was ik altijd weg :D

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:34

mirgino schreef:
ik ben zo`n schijterd waarbij het kind NIET op het mocht voordat er tig volwassen op waren.
en bij kraken er snel af!

als 5jr ben ik met een buurmeisje van 4jr door het ijs gezakt en we waren er bijna niet meer geweest.
op de ijsbaan ...prima! maar diepe sloten.. :n

gelukkig heb ik een kind die er totaal niet om geeft! :D

Krakend ijs scheurt niet :P

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:42

Dat heb ik ook gehoord ja.. Al ben ik wel van mening ook krakend ijs scheurt met voldoende gewicht..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:43

Als kind eens door het ijs gezakt, dat gevoel zal ik dan ook nooit meer vergeten.. Hoe snel ik me al niet meer kon bewegen, binnen een paar seconden voor mijn gevoel wellicht duurde het langer maar ik weet nog hoe bang ik was.. Mijn spieren verkrampte zich bijna onmiddellijk en zelfs mijn stem deed niet meer wat ik wou.
Dan had ik het geluk dat mijn vriendje in een boom tak kon hangen en mij een andere tak kon toe reiken. Het was dan wel niet heel diep ik gok net geen meter maar op m'n benen kon ik al niet meer staan door de kou..

Een paar jaar geleden nog geschaatst op de kreek maar wel pas nadat de soep kramen en dergelijke er al twee dagen stonden en ik nog zo een honderd andere mensen zag haha :')

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:44

friendly schreef:
Dat heb ik ook gehoord ja.. Al ben ik wel van mening ook krakend ijs scheurt met voldoende gewicht..

Idd. Vroeger vaak genoeg gehad op de sloten hier van net een meter breed en 40-50 cm diep :+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:45

Oef, vorig jaar zag ik eens rond acht uur 's avonds (flink donker dus al) twee jonge kinderen op het ijs, alleen. Waar hun ouders mee bezig waren, is mij tot op de dag van vandaag een raadsel. Levensgevaarlijk :n

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:49

mayniac_val schreef:
Oef, vorig jaar zag ik eens rond acht uur 's avonds (flink donker dus al) twee jonge kinderen op het ijs, alleen. Waar hun ouders mee bezig waren, is mij tot op de dag van vandaag een raadsel. Levensgevaarlijk :n

Die zaten waarschijnlijk thuis aan de koffie.
Wisten jouw ouders vroeger precies wat je deed als je buiten speelde dan?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:53

Één keer door het ijs gezakt, kopje onder, en met een nat pak rennend naar huis gegaan. Daar kreeg ik een flinke tik van ma en de vraag of ik helemaal besodemieterd was #) De volgende keer heb ik gewacht tot het langer vroor voor ik de brede vaart opging...

Kinderen/tieners denken gewoon écht niet na tenzij ze je inderdaad flinke horrorverhalen geeft. Het is de natuur van jonge dieren en kinderen om soms hele domme dingen te doen.
Als een kind persé het ijs op wilt neem ze dan mee en laat ze er gecontroleerd doorheen zakken, wellicht leren ze ook meteen wat het spreekwoord 'over één nacht ijs gaan' betekend ;)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:58

Polly schreef:
mayniac_val schreef:

Die zaten waarschijnlijk thuis aan de koffie.
Wisten jouw ouders vroeger precies wat je deed als je buiten speelde dan?

Ik moest gewoon voor het donker binnen zijn :=