Diervriendelijk versus duurzaam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

diervriendelijk of duurzaam.....

Diervriendelijk.
88 (60%)
Duurzaam.
16 (11%)
Pfoei...das moeilijk.
21 (14%)
het goedkoopste
20 (13%)

Totaal aantal stemmen: 145

papagroom

Diervriendelijk versus duurzaam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 01:00

Waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Diervriendelijk,want het belang van het dier staat voor op.
Nee.....we moeten zuinig zijn op het millieu,dus duurzaam.
Of we moeten zuinig zijn op onze portomonaie,en ik kies dus voor de goedkoopste optie......

Citaat:
WAGENINGEN - Niet organisaties als Wakker Dier maar de consument moet bepalen of plofkip wordt gekocht of niet. Dat schrijft bestuursvoorzitter Aalt Dijkhuizen van de Wageningen Universiteit op de website van de vereniging van diervoederfabrikanten.

Dijkhuizen bedadrukt dat biologische dierhouderij minder duurzaam is dan de intensieve omdat voor biologisch gehouden dieren meer ruimte en voedsel nodig is en dus meer grond en grondstoffen.

Met die kennis in het achterhoofd moet de consument keuzes maken, zegt Dijkhuizen.Volgens hem is de Nederlandse veehouderij 'de meest productieve en daarmee de schoonste ter wereld'. Dijkhuizen brak eerder al een lans voor intensievere landbouw die volgens hem noodzakelijk is om een wereldwijd voedseltekort te voorkomen.

bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... urzaam.htm

Daphna

Re: Diervriendelijk versus duurzaam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:48

Wat mij betreft hoeft er niet gekozen te woeden. Als alle dieren op een diervriendelijke manier gehouden zouden worden, is er simpelweg niet genoeg ruimte om het zelfde aantal dieren te 'produceren' zoals er nu wordt gedaan. Dus diervriendelijk, minder dieren, minder vlees op de markt, vlees eten wordt een luxe, minder gezondheidsklachten door te veel junk vlees, gezondere mensen = ook duurzaam.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:52

Eens met Daphna. Leuk dat wij zo een productieve en schone veehouderij hebben, maar het wereld voedsel tekort zal daar niet minder van worden. Ik hoorde van de week dat de helft van ons voedsel wordt weggegooid, om verschillende redenen. Doe eerst daar maar iets aan alvorens nog meer dieren op een vierkante meter te willen proppen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 01:52

Daphna schreef:
Wat mij betreft hoeft er niet gekozen te woeden. Als alle dieren op een diervriendelijke manier gehouden zouden worden, is er simpelweg niet genoeg ruimte om het zelfde aantal dieren te 'produceren' zoals er nu wordt gedaan. Dus diervriendelijk, minder dieren, minder vlees op de markt, vlees eten wordt een luxe, minder gezondheidsklachten door te veel junk vlees, gezondere mensen = ook duurzaam.

Het probleem waar je dan tegen op loopt is wel dat er dan voer voor onze dieren in arme landen verbouwd gaat worden,om ons,en onze dieren te voeden.....zo gemakkelijk is het dus niet.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:53

Diervriendelijk en dan in plaats van elke dag, slechts enkele keren per week vlees eten. Simpel zat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 02:00

vegatarisch zijn is duurzaam en diervriendelijk := Dus ik sta verder niet voor die keuze. Anders zou ik het niet weten geloof ik..

Diervriendelijk en duurzaam zijn ook maar relatieve begrippen, dus ik zou voor het goedkoopste gaan, misschien... :+

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:46

papagroom schreef:
Het probleem waar je dan tegen op loopt is wel dat er dan voer voor onze dieren in arme landen verbouwd gaat worden,om ons,en onze dieren te voeden.....zo gemakkelijk is het dus niet.

Ik denk dat het best redelijk is om een soort van protectionsime op te zetten om te voorkomen dat 'slecht' buitenlands vlees Nederland of beter zelfs de EU binnenkomt. Dit in verband de bescherming van de volksgezondheid en in het belang van het dierenwelzijn. Er zouden dan veel minder dieren zijn, en er is dan ook veel minder dierenvoer nodig.

Overal zijn bezwaren op te vinden, maar je moet ergens beginnen. Ik ben vegetarier en wil alleen echt halal vlees eten (niet te krijgen in NL), daarom heb ik mij voor genomen, alleen vlees te eten en aan mijn kinderen te geven, van dieren die ik zelf heb zien leven (en waarvan ik kan zeggen dat het een volwaardig bestaan heeft gehad) en het dier geslacht heb zien worden (zonder leed, zowel mentaal als fisiek). Voorlopig blijf ik waarschijnlijk vegetarier. ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:27

het vervelende is, we hebben helemaal niet zo veel productiedieren nodig als dat er nu zijn :n
als iedereen eens wat bewuster zou omgaan met hetgeen ze consumeren , zou er minder nodig zijn.
dus ik stem voor dierwelzijn, maar ook milieu.
zolang we hier in het westen (en andere landen trouwens ook, zoals bepaalde delen midden oosten) consumeren zoals we doen is het idd een lastige query, maar dat hoeft het niet te zijn.
ik eet liever minder vlees als dit dan op een correcte wijze geproduceerd word dan dat ik iedere dag anderhalve portie eet wat op een minder correcte wijze geproduceerd word.

er zit nog een nadeel aan schaalvergroting,(want schaalvergroting is volgens wageningen ook positief wat betreft duurzaamheid) op zogenoemde megastallen is minder personeel nodig,dat geeft wel lagere productiekosten, maar ook hogere werkloosheid in de sector waar ik uiteindelijk weer nadelen in zie voor de economie.

over voedselproductie in de biologische veehouderij, veel word ter plekke geproduceerd ivm een zo veel mogelijk gesloten kringloop op het bedrijf. ook zijn veel veebedrijven ook bedrijven die naast vee ook groente produceren voor humaan gebruik , zodat ze hun mest ook direct op het bedrijf kunnen verwerken .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:17

Waar de meeste mensen vanaf moeten, is het idee dat ze iedere dag vlees moeten eten!
Lost veel problemen op!
Maar helaas zal dat niet gebeuren en daarnaast interesseert het welzijn van die dieren de meeste mensen niet. Als zij maar (goedkoop) vlees kunnen eten!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:18

sflj schreef:
Waar de meeste mensen vanaf moeten, is het idee dat ze iedere dag vlees moeten eten!
Lost veel problemen op!
Maar helaas zal dat niet gebeuren en daarnaast interesseert het welzijn van die dieren de meeste mensen niet. Als zij maar (goedkoop) vlees kunnen eten!

In Duitsland is al 10%! van de bevolking vegetariër. Het aantal (parttime) vegetariërs neemt wel degelijk toe. :j

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:54

Sowieso ga ik voor diervriendelijk maar ik vraag me af hoe dat is te controleren. Ik ben ooit eens tijdens een open dag in een kalverenfokkerij hier in de buurt geweest. Aan de oormerken kon je zien uit welk land ze kwamen. Spanje, Ierland, Italië..... :n Er wordt flink gesleept met die arme kalveren en dat allemaal voor de subsidies!

Zelf ben ik parttime vegetariër en als ik vlees koop is het 9 van de 10 keer biologisch vlees. Helaas geeft mij dat niet de garantie dat het vlees (of de eieren of melk) diervriendelijk is geproduceerd.

Voor wat betreft andere niet dierlijke producten probeer ik wel op de duurzaamheid te letten. Geen jam uit Italië, of appels uit Nieuw-Zeeland. Ooit zag ik biologische eieren bij de Appie die uit Polen kwamen..... Daar kwam ik thuis pas achter. Sinds die tijd kijk ik altijd even op de eieren zelf om na te kijken uit welk land ze komen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:03

Gaat het hier over diervriendelijk of biologisch?Want(naar mijn idee),teelt een fatsoenlijk biologisch bedrijf zijn eigen voer en heeft niet meer dieren dan dat zijn terrein aan kan,ook wat de hoeveelheid mest betreft.
Een diervriendelijk bedrijf dat al zijn voer uit het buitenland haalt en daarna met een mestoverschot zit,is niet duurzaam,niet mensvriendelijk(en ik heb dan ook nog twijfels over de werkelijke 'diervriendelijkheid' meestal :+ )

Citaat:
Dijkhuizen bedadrukt dat biologische dierhouderij minder duurzaam is dan de intensieve omdat voor biologisch gehouden dieren meer ruimte en voedsel nodig is en dus meer grond en grondstoffen.

Citaat:

En waar komt dan het voer voor de intensieve veehouderij vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:10

Diervriendelijk, en idd minder vlees eten.
Er zijn genoeg andere 'dingen' die niet mileuvriendelijk zijn en waar wat aan gedaan kan worden maar dat word niet gedaan, nee de dieren kunnen het wel met 'slechte' leefomstandigheden doen want dan hebben 'wij' er geen last van dat er andere dingen veranderd moeten worden omdat het mileu er anders aan gaat..

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:43

Isegrim schreef:
Diervriendelijk en dan in plaats van elke dag, slechts enkele keren per week vlees eten. Simpel zat. :)

Hier ben ik het mee eens en ik eet zelf al op deze manier :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:01

Daphna schreef:

Ik denk dat duurder vlees niet automatisch betekend dat minder mensen vlees gaan eten, volgens mij rijden er ook nog steeds enorm veel auto's rond terwijl er goedkopere alternatieven zijn.

Ik ben een van de mensen die nooit part time vegetarier word, maakt mij niet uit hoe duur het word... daar zijn er vast een hoop meer van :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:03

Beide.. Er kan ook een middenweg gezocht worden.. En biologische producten zijn zeker niet altijd even goed voor het dier!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 00:09

Als we diervriendelijker gaan produceren lopen de kosten behoorlijk op,en wordt er dus meer buitenlands vlees geimporteerd,daar mee help je onze boeren nou niet bepaald,en hun dieren ook niet,in het buitenland zijn de omstandigheden vaak beduidend slecter als hier.
Overigens wil ik nog wel even kwijt,dat biologisch,niet automatisc staat voor diervriendelijk.
Voor biologisch vlees ,moet het voer van een bekende controleerbare afkomst zijn.
De koeien die hier in de kwelder opgroeien(idealer kan het niet)mogen dan ook niet als biologisch bestempeld worden,omdat ze zelf hun kostje bijmekaar scharrelen,en dat is dus niet controleerbaar.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:15

Biologisch is echt niet veel beter.
Ken hier een biologische vakensboer, denk maar niet dat die meer daglicht zien hoor. Ipv 10 op een stukje zitten er bij hem 8 op een stukje. Hij heeft toevallig ook op stro maar die beesten liggen altijd in hun eigen mest en het stro ligt buiten weg te rotten.
Zelfde verhaal met legbatterij, nu zit alles in een grote hal op een kluitje en is er een hoek "vrij". Of ze lopen buiten maar vanwegen het grote aantal lopen ze alles kapot en lopen ze altijd in de slijk.

Ik zeg niet dat intensief goed is of diervriendelijk is (absoluut niet) maar biologisch is ook achterhaald mbt dieren, het minder/anders gebruik van bemesting van grond enz is wel goede zaak.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 04:24

Ik ken ook een biologische boer waarbij dierenwelzijn zeker voorop staat :j
Dit vind ik ook niet echt nare foto's, om maar wat te noemen http://www.biovarken.nl/fotoboek

Ik ben er voor mezelf zeker van dat biologisch beter is:

Ten eerste, je denkt wel 3x na voordat je wat koopt :$
Ten tweede, met biologisch geef je imo het signaal: ik ben vóór betere dierenwelzijn.
Ten derde, door biologisch te produceren kunnen ook kleinere bedrijven in Nederland bestaan.
Ten vierde, je zit niet zomaar rotzooi, hormoonvlees of klakkeloos (preventieve) antibiotica te eten.
Ten vijfde, biologisch levert naar mijn idee meer werkgelegenheid op, omdat megastallen er dan niet zullen zijn, alles heeft meer verzorging nodig, is kleinschaliger.
Wie weet komt de échte ambachtelijke slager dan wel weer terug 8-)
Ten zesde, je geeft het signaal af dat je liever kwaliteit wil dan kwantiteit.

De leugens (= mijn mening) dat er zogenaamd te weinig eten komt als alles biologisch enz. is, is (naar mijn mening) niet waar!
Wij in het westen hebben genoeg te eten, draaien de helft door op de veiling, gooien weg wat we niet gebruiken, er niet zo leuk uitziet of niet 'kennen' en zijn gewend om op elke hoek van de straat kroketten en frikandellen te kunnen kopen en elke dag alles in de supermarkt aangevuld te hebben en in de schappen alleen de beste stukjes vlees te zien (filets enzo).

Maar als we dit alles massaal gaan veranderen, gaat ook een groot deel van de welvaart/ economie anders worden en dat willen we niet.

Ik zit zelf in de vleeshandel en maak me zorgen om het feit dat we veel en goedkoop willen, ik zie de vraag naar topkwaliteit afnemen en of het andere 'troep' is lijkt niemand wat uit te maken.
Idem voor uit eten gaan, wat interesseert het mensen nou of hun bestelde vis in een restaurant duurzaam gevangen is of hun kip een plofkip is, het is toch al gauw te duur.
Het moet goedkoop! :list:

en 'halal' tegenwoordig bij de restauranthouders/ inkopers van Islamitische afkomst

Mensen zitten vaak bla bla over de boeren en dierenwelzijn in Nederland, en pakken vervolgens het goedkoopste (niet-Nederlandse) stukje plofkip of ander vlees uit het schap.
Als we hier in de wei wat siervarkens zetten maar het echte vlees uit India of weetikveelwaar halen voor de goedkoopste prijs en de minste dierenwelzijn, lijkt ook niemand dat uit te maken (zolang we het maar niet echt zién).

Op de wereldmarkt zitten we inderdaad met een probleem dat steeds meer 'nieuwe' meestal niet-westerse vleeslanden (China bijvoorbeeld) zonder al te veel gezeik gewoon vlees willen hebben, of er nou bossen voor gekapt worden of er kippen in legbatterij zitten: méér moet er komen! Véél meer!
En o.a. Nederland exporteert (én importeert) die handel.

papagroom schreef:
Voor biologisch vlees ,moet het voer van een bekende controleerbare afkomst zijn.

Dit is inderdaad jammer, zeker opdat bijv. kippenvoer dan uit Rusland ergens moet komen.

Kippen die lekker vrij op het erf scharrelen zijn niet biologisch en hun eieren ook niet. Ook een biologische boer/ winkel riskeert zijn EKO keurmerk als die teveel hiervan verkoopt.
Toch heb ik die eieren liever dan een legbatterij-ei.
Jammer dat er in zoveel dingen (koekjes, pasta) nog steeds legbatterij-ei (uit India bijvoorbeeld... := ) zit, zonder dat we het beseffen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:30

Ik eet sowieso geen kip. Blijf liever gezond. ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:43

Er zit nog een addertje onder het gras. De meeste mensen denken dat "biologisch" synoniem is voor "diervriendelijk" maar dat is in de praktijk niet per definitie zo. Net zoals niet biologisch geproduceerd vlees niet per definitie dierONvriendelijk geproduceerd is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:20

Nee maar toch, megastallen en legbatterijen zijn helemaal niet oke in het rijtje vind ik.
Het uitgangspunt van biologisch is toch wel dat dieren zo veel mogelijk hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Hier een uitgebreid artikel/ onderzoek (pdf) over de toekomst van veehouderij in Nederland
http://edepot.wur.nl/162436

Wat eigenlijk naar mijn idee het meest naar voren komt is dat intensief/innovatief en deels biologisch toch wel de voorkeur heeft, dat de rek zo'n beetje uit groot, groter, grootste veebedrijven is, én dat Nederland niet de héle wereld hóeft te gaan voeden, maar dat we ons misschien beter kunnen gaan richten op ons eigen land en regio en liever de boeren in Afrika zelfvoorzienend helpen maken bijvoorbeeld.

Volgens dit artikel is er misschien ook wel plaats voor het tussensegment: niet meer de kiloknallers, maar helemaal biologisch hoeft ook niet persé maar wel gewoon openheid van zaken.
Dat is wat mij betreft prima en wat ik zelf al een tijdje roep.

Volgens dit rapport kan biologish best samen met 'gesloten systeem' dus niet meer overschot aan mest, voer uit weetikveelwaar halen.

De trend ook in de horeca is (ondanks dat de massa nog steeds de kiloknaller koopt) ook volgens de Horecava steeds meer biologisch, kleinschalig, lokaal, 'head to tail' verwerken in plaats van afval weggooien, EKO (met zo min mogelijk milieubelasting) enzovoorts.

Volgens mij is dan de discussie 'plofkip is beter voor het milieu' ook niet meer van toepassing.

Hier is wat mij betreft dan plaats voor marketing omdat EU andere regels hanteert en we niet zomaar import uit andere landen mogen verbieden: We mogen bijv. in de EU geen legbatterijen meer gebruiken, maar wél legbatterij-eieren uit India importeren voor de productie van bijvoorbeeld andere spullen. (sauzen, koekjes, salades) dat heeft te maken met zogenaamde eerlijke (?) concurrentie op de wereldmarkt.

Aangezien bijvoorbeeld legbatterij-eieren als 'tafel-ei' not done zijn tegenwoordig en niet meer in de winkel verkocht worden, kan je zulke marketing ook loslaten op de rest, lijkt me.
Dus dat plofkip not done is en varkens vlees uit een megastal zoooo 2012 :z

Volgens mij (maar ik kan het mis hebben?) is dit in Scandinavie al een tijdje aan de gang.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:31

sflj schreef:
Lost veel problemen op!

Inderdaad, er wordt veel meer vlees geconsumeerd dan nodig is. Ik denk dat er dan wel degelijk een middenweg is, diervriendelijk en duurzaam.

Er zijn ook steeds meer plekken waar vlees te koop is van eigen dieren die het hele jaar door in natuurgebieden lopen bijv. Waar je dus ook met eigen ogen het dierenwelzijn kan aanschouwen.

Biologisch rundervlees vind ik al behoorlijk diervriendelijk, koeien zijn redelijk makkelijke dieren en veel minder stress gevoelig dan kippen en varkens. Runderen kunnen ook prima in hele grote groepen gehouden worden terwijl dat voor kippen en varkens eigenlijk te stressvol is.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:23

Nou,waarom denk je dat koeien onthoornd worden?Toch echt omdat ze over het algemeen met teveel bij elkaar lopen op te klein oppervlak waardoor knokken teveel schade zou aanrichten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:27

jodi schreef:
Nou,waarom denk je dat koeien onthoornd worden?Toch echt omdat ze over het algemeen met teveel bij elkaar lopen op te klein oppervlak waardoor knokken teveel schade zou aanrichten.

Ja want een iets groter oppervlak is nooit een mogelijkheid. Hier hebben ze in de ligboxenstal (de krapste stal) toch echt hun hoorns nog hoor, geen enkel probleem.

Ook de stieren hebben gewoon hun hoorns nog. Er worden wel een aantal stieren gecastreerd idd zodat die ook in groepen veilig ergens in een natuurgebied kunnen laten lopen, want er zijn niet genoeg koeien om elke stier zijn eigen kudde te laten hebben.