nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:34

Vandaag is er door de politiek besloten dat er een fokverbod voor nertsen komt vanaf 2024.

Ondertussen is er geen import- of draag verbod, dus de handel gaat gewoon door, maar dan komt het bont uit landen als China en Polen, waar we zeker geen zicht hebben op het dierenwelzijn en de manier van doden, die daar echt vreselijk is.
Het probleem word dus alleen verplaatst en de zakken van deze buitenlandse handelaren gespekt. En dat alles onder het mom van 'wat niet weet, wat niet deert', een waardeloos 'kop in het zand steek' besluit vind ik dit!

Zolang mensen bont willen en mogen dragen, lijkt het me echt beter dat het een Nederlands produkt is, waarbij toezicht is geweest op het welzijn en de manier van doden. Wanneer het bont niet meer uit het buitenland kan komen, dan zou er een fokverbod in Nederland kunnen komen, maar dit vind ik echt de omgekeerde wereld.
En wat is dan de volgende stap? Gaan we geen leer meer dragen of gebruiken? Dat heeft tenslotte ook geleeft.

Ik vind dit echt een heel erg dom en hypocriet besluit, waarschijnlijk gaan er nu heel veel mensen op Bokt erg boos zijn om dit topic en mijn mening, maar ik denk dat er eerst maar eens goed nagedacht moet worden over de gevolgen van dit besluit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:36

AMEN!

Probleem verplaatst zich... lost zich niet op...

Arme arme dieren..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:37

Neehoor, ik ben het met je eens namelijk. Dit is struisvogelpolitiek, een beetje van dat "we verschuiven het probleem gewoon dan bestaat het niet meer". Onzinnig, inderdaad.

Jolliegirl

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:40

En 2024 gaat het pas in.....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:42

En al die dierenrechten organisaties zijn er nog reuze blij mee ook, ik vind het echt ongelooflijk!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:44

Misschien een petitie gaan maken?
10 jaar de tijd voor :)
Als je maar met feiten komt.. en goede argumenten..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:47

Tja.. mensen die bont willen dragen blijven dat toch wel doen. Dan liever bont uit een Nederlandse nertsenfarm dan bont uit een Chinese farm. Ook niet leuk voor het beestje maar het welzijn is hier zoveel beter als in het buitenland.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:48

@jolliegirl, Als al die organisaties echt zo veel op zouden hebben met dieren, dan zouden ze dat zelf doen.
Maar het lijkt eerder of ze het doen om de Nederlandse boeren te plagen en niet om de beesten het beter te laten hebben.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:56

Misschien wil Nederland wat dit betreft ook wel vooruit lopen op de rest van de wereld. Van mij mogen de andere landen er ook achter aan komen. Nepbont van goede kwaliteit is niks mis mee, onze verre voorouders liepen misschien in een berenvel of ander dood beestje, maar van mij hoeft een dier niet specifiek voor de vacht gedood te worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:56

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. :)

Ik ben er wel voor om eventueel een petitie op te starten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:59

Tsja het probleem wordt misschien niet opgelost hiermee, maar wie weet doet goed voorbeeld volgen? Het is iig een stap een de goede richting in Nederland. Hopen dat de rest volgt dan maar?
Sowieso wordt bont dan dus nog duurder als het alleen nog maar geïmporteerd kan worden, dus laten we hopen op minder afname ook.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:01

Ik ben het volledig met je eens. De Nederlandse edelpelsdierenhouderij is een sector waar we als land toezicht op kunnen hebben en de eisen eventueel zelfs nog aan konden scherpen om het dierenwelzijn te verbeteren. In plaats van die 2 maatregelen kiezen we er als land nu voor om bont van dieren te gebruiken waarvan we niet weten wat ermee is gebeurd en al helemaal niks aan kunnen veranderen. Bovendien was de Nederlandse edelpelsdierenhouderij een gezonde sector waarin veel geld werd omgezet. Vind het een slechte beslissing. :n

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:02

Stond al in de krant dat Turkije er wel handel in ziet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:04

Miracle_ schreef:
Tsja het probleem wordt misschien niet opgelost hiermee, maar wie weet doet goed voorbeeld volgen? Het is iig een stap een de goede richting in Nederland. Hopen dat de rest volgt dan maar?
Sowieso wordt bont dan dus nog duurder als het alleen nog maar geïmporteerd kan worden, dus laten we hopen op minder afname ook.

Of het duurder wordt betwijfel ik. Het komt natuurlijk uit landen waar het al niet 'duur' is. Waar de beesten levend gevild worden *brrr, het idee alleen al* en snel verhandeld worden. Ik denk juist dat je gaat krijgen dat het alleen maar goedkoper wordt omdat het uit landen komt waar het sowieso niet 'duur' kost en importeren is tegenwoordig appeltje eitje en kost niet meer bakken met geld.

De kwaliteit is dan wel een vraagteken. In landen als Nederland en Denemarken weet je dat het ook gebeurd maar dat het welzijn voor de dieren tenminste een heel stuk hoger ligt. Beesten krijgen fatsoenlijk te eten, hebben beschikking over een waterbak om in te zwemmen, worden niet levend gevild.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:04

Oa. Bont voor dieren en pvdd hebben voor dit verbod gezorgd. Zij hadden toch verder moeten kunnen denken.
Ik denk niet dat wij als voorbeeld gaan dienen voor grote landen waar ze dieren echt niet belangrijk vinden. Het word alleen maar gestimuleerd, doordat de vraag uit ons land blijft bestaan. Als we echt een voorbeeld willen zijn had er imo echt eerst een import- en draagverbod in ons land moeten zijn.

Zo'n petitie starten, hoe werkt dat dan?

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:06

Ja ik vind het belachelijk van de partij van de dieren dat ze niet verder denken. Volgens mij hebben was het de partij van de dieren of een ander instituut die weleens een partij nertsen vrijgelaten, en toen waren ze verbaasd dat ze de volgende dag allemaal dood verderop lagen. :roll:

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:08

Ik wil wedden dat dit in 2024 of alweer afgeschaft is of weer 10 jaar opgeschoven wordt of nog iets anders :')

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:08

Als er dan ook een verbod op import zou volgen zou dat helemaal geweldig zijn..

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:09

Ja precies Miracle, dan heb je pas bont waar je als land toezicht op hebt + zekerheid van kwaliteit en dierenwelzijn. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:10

Inderdaad een domme kortzichtige beslissing. Ik begrijp nog wel dat die caviakammers van de pvvd dit bedacht hebben die hebben namelijk wel vaker iets te weinig realiteitszin maar ik vind het ronduit bizar dat er een kamer meerderheid voor is??

EDIT: ik vind een de aversie tegen bont trouwens ook enorm hypocriet, vlees en leer zijn net zo goed luxe producten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:06

Ik vind bont niet meer van deze tijd.. En zou het liefst zien dat het helemaal niet meer gedragen werd. Door bont in Nederland te produceren maak je het makkelijker voor (nederlandse) kledingontwerpers om echt bont te gebruiken. Ik denk dat de bedenkers van de wet hopen dat deze kledingontwerpers vervolgens op nepbont overgaan ipv bont uit het buitenland te importeren.
Het duurt iig nog een lange tijd voordat het verbod ingaat, dus ik hoop dat ze tegen die tijd het plan wat verder hebben uitgewerkt, en inderdaad bijvoorbeeld ook de import verbieden of het nepbont promoten..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 14:35

Het meeste bont wat hier gedragen word komt volgens mij niet van Nederlandse ontwerpers. Het is verder echt een eitje om dat spul te importeren, dus door hier een fokverbod in te stellen zal er niet minder bont gebruikt gaan worden.
Ik blijf er bij dat ze eerst een import verbod in hadden moeten stellen, want nu staan de nertsenfokkers landen waar ze het woord dierenwelzijn nog nooit gehoord hebben al te feesten door het uitzicht op extra inkomsten die ze krijgen, door ons fokverbod!

Bovendien vind ik het niet handig om in een tijd van economische crisis de enige financieel gezonde agrarische bedrijfstak om zeep te helpen.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:26

wij zitten midden in de nertsenhouderijen te wonen,geen punt,gruwelijke stank ja zeker.
Maar oke,als je ziet wat ze op het moment verdienen :j :j :$ :$ ,en heel veel mensen er een boterham mee verdienen,mooi heen laten doen.
De beestjes hebben het niet slecht,en idd hypocriet om dan wel leer te dragen etc/vlees te eten ,komt ook niet uit een kas vandaan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:06

schoentje schreef:
Oa. Bont voor dieren en pvdd hebben voor dit verbod gezorgd. Zij hadden toch verder moeten kunnen denken.
Ik denk niet dat wij als voorbeeld gaan dienen voor grote landen waar ze dieren echt niet belangrijk vinden. Het word alleen maar gestimuleerd, doordat de vraag uit ons land blijft bestaan. Als we echt een voorbeeld willen zijn had er imo echt eerst een import- en draagverbod in ons land moeten zijn.

Zo'n petitie starten, hoe werkt dat dan?

Bont voor dieren verder denken? Dat is echt een enorme illusie, die mensen denken niet na maar schreeuwen alleen maar. Ik heb jaren geleden tijdens mijn studie (diergeneeskunde) een discussiemiddag gehad met de hele jaargang studenten, een wetenschapper, voorzitter van nertsenvereniging en een schaap van bont voor dieren. Ik weet dat ik erg respectloos over deze persoon (en de organisatie erachter) praat, maar dat heeft ze aan zichzelf te danken. Wij waren ingesteld op een lekkere discussiemiddag over dit probleem (verbod op nertsenfokkerij) maar dit kwam totaal niet van de grond. Waarom niet? Omdat mevrouw geen enkel argument had en alleen maar kon blaten dat ze principieel tegen fokken voor bont waren. Totaal geen argumenten, ze ging nergens op in, er was gewoon geen discussie mogelijk. Dit gaf de voorzitter van de nertsenvereniging ook aan. Ze hadden eerder organisaties zoals bont voor dieren gevraagd om mee te denken over het welzijn van de nertsen, hoe dit geoptimaliseerd kan worden. Het antwoord van bont voor dieren? "daar werken we niet aan mee want we willen dat het verboden wordt". Kans om het welzijn te verbeteren laten schieten vanwege principes....

Het blijft een lastige discussie. Ik ga met de meesten mee dat een import en draagverbod meer zou helpen dan alleen dit. Zo drijf je het de onderwereld in waar de nertsen het vele malen slechter hebben dan in onze "mooie" fokkerijen. Ik snap wel dat mensen principieel tegen zijn, maar het blijft een feit dat er vraag is naar bont en zolang er vraag is, blijft er fokkerij. Ik zie toch liever dat deze gereguleerd wordt. Denken dat je bont dragen binnen korte tijd de wereld uit hebt is wel erg naief gedacht en daarnaar gaan handelen komt de nertsen op korte termijn absoluut niet ten goede!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:50

Met dat deze groepen verder moeten kunnen denken bedoel ik, dat zij willen komen voor de dieren, nu doen ze eigenlijk het tegenovergestelde. Er zal wereldwijd geen nerts minder gedood worden voor een bontje. In landen waar ze nog nooit gehoord hebben van het woord 'dierenwelzijn', zijn de nertsenfokkers al aan het feesten door het uitzicht op de extra inkomsten door ons fokverbod.
Eigenlijk zijn deze organisaties hierin de grote sadisten in mijn ogen en het maakt mij dan ook echt pissig om te lezen op de social media dat deze 'dierenvrienden' blij zijn met dit besluit.
Ik was zoiezo al geen dan van deze partijen, misschien uitte ik dat wat verkeerd in mijn eerdere post.