Leerlingen voortgezet onderwijs stromen af door smartphone

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Leerlingen voortgezet onderwijs stromen af door smartphone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:20

Vorige week was in het nieuws een berichtje waarin werd gesteld dat er sinds 2007 meer leerlingen in het voortgezet onderwijs afstromen of blijven zitten doordat zij zoveel worden afgeleid door hun smartphone. Huiswerk maken is er niet meer bij.
Deze stelling is inmiddels wel ontkracht, maar de vraag is of ouders van leerlingen in het vo dat wel gehoord hebben.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie tegen de stelling aankijken. Is het waar of zit er wel een kern van waarheid in, of zijn er andere oorzaken te noemen waardoor leerlingen afstromen/blijven zitten? Bijvoorbeeld: ouders hebben te hoge verwachtingen van hun kind, het onderwijs gaat niet met zijn tijd mee en zo zijn er vast nog wel wat dingen te noemen.

CoronaLime

Re: Leerlingen voortgezet onderwijs stromen af door smartphone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:38

Ik geloof best dat het lastig kan zijn je hoofd bij de les te houden als je bezug bent voor school, maar als je echt bezig wil is de uitknop zo gevonden :Y) volgens mij is dit gewoon een afleiding, vroeger stonden de vriendjes voor de deur, nu whatsappen ze.

Lesje prioriteiten stellen lijkt me :j

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:48

Ik ben een student van de oude generatie en heb afgelopen jaar weer een studie opgepakt. Ik moet eerlijk bekennen dat als je achter je computer huiswerk zit te maken je heel snel gaat "soggen". (Studie Ontwijkende Gedrag) je gaat "even " bokken, facebook bekijken oid. Het is lastiger om bij de les te blijven achter de computer dan wanneer je alleen je boeken voor je neus hebt.
Dus wat mij betreft zit er wel een kern van waarheid in de stelling.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:53

Ach, nu is het door de smartphone, toen ik op t VO zat was het msn of bokt.. :+

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:56

Dat ligt toch aan de persoon zelf?
sorry hoor, maar als ik huiswerk maakte dan zette ik lekker muziek op, msn ging uit en telefoon op stil.
ieders eigen keuze vind ik, als jij je huiswerk niet maakt ben je daar zelf bij :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:59

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:02

Ik leer ook altijd met muziek, bokt en facebook :) Anders in doodse stilte kan ik mij niet focussen en word ik vervelend xD

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:04

Neeee, oneens. Alsof leerlingen zich pas sinds de komst van de smartphone laten afleiden. Als je geen zin hebt om je huiswerk te maken, is alles interessanter dan dat boek voor je neus... :=

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:07

hmmm ik ben het er echt niet mee eens, jongeren die door hun smartphone minder leren of hw maken omdat ze bijv. afgeleid zijn zullen dan ook wel afgeleid zijn door andere dingen als de smartphone niet bestond, al dan niet een computer oid. Nu ben ik zelf ook zo'n leerling met een smartphone dus echt objectief is het niet maar ik vind dat er door veel mensen de schuld vaak op de smartphone wordt afgeschoven...

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:11

Ja en nee..
Ja, omdat leerlingen nou eenmaal helemaal op gaan in de smartphone.. En zelf niet de wil hebben om hem uit te zetten (iemand had het over een lesje prioriteiten stellen, maar er zijn maar weinig pubers die zich daar druk om maken, dan zit je echt in de verkeerde doelgroep)
Nee, omdat leerlingen voor de smartphone ook manieren hadden om zichzelf af te leiden, zoals met msn en dat soort dingen ;)
Ik denk wel dat de smartphone meer een probleem is omdat deze kleiner is (stiekem op de computer als deze niet op de slaapkamer staat gaat vrij lastig) en omdat je vaak toch een telefoon bij je 'moet' hebben..

Ik denk dat veel ouders er goed aan zouden doen om de smartphone tijdens het huiswerk maken in te nemen, of iets in die richting.. Muziek opzetten kan ook met een radio of mp3, heb je niet perce je telefoon bij nodig denk ik ;)
Misschien dat ik komende ouderavonden hier eens wat vragen over ga stellen..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:15

Ja, veel mensen zitten met hun telefoon in de klas. Bij mij op het MBO, omdat het kan.... Je kan gewoon aan tafel met je telefoon lopen leuteren, zonder dat ze er wat kan zeggen. Je kan een hele high tea houden op je tafel, ze zeggen er niks van. Al ga je slapen... Per leraar is dat anders, de een zegt er zeker wat van. Maar ik heb een leraar die alles laat gebeuren. Laptop op tafel? pfff boeiend! Erg hoor. Ik heb het geluk dat ik van de Havo kom. Ik ben gezakt en zit nu op het MBO. Ik wil dus graag mijn best doen, hoge punten constant. Maar pffff, ze liggen verstandelijk ook wel wat achter. Nog vrij kinderachtig allemaal. Groepjesvorming... zoiets kinderachtig. Ik kan het met iedereen vinden. Dat ik niet elk weekend uit ga en bijna geen alcohol drink?. Dat is dan raar... Dat heet een beetje volwassen worden volgens mij. Het scheelt maar 2 jaar, maar verschil is te zien..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:52

waarom zou een leraar zich daar druk om moeten maken dan? Is toch je eigen keus als je toekomst wil verprutsen. Leraar verdient zijn geld wel hoor.
En niet alle mbo leerlingen zijn zo hoor.
In mijn klas deed eigenlijk bijna niemand zo, een enkeling maar die werd door de rest van de klas wel weer gecorriceerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:59

Batlow schreef:
Ja, veel mensen zitten met hun telefoon in de klas. Bij mij op het MBO, omdat het kan.... Je kan gewoon aan tafel met je telefoon lopen leuteren, zonder dat ze er wat kan zeggen. Je kan een hele high tea houden op je tafel, ze zeggen er niks van. Al ga je slapen... Per leraar is dat anders, de een zegt er zeker wat van. Maar ik heb een leraar die alles laat gebeuren. Laptop op tafel? pfff boeiend! Erg hoor. Ik heb het geluk dat ik van de Havo kom. Ik ben gezakt en zit nu op het MBO. Ik wil dus graag mijn best doen, hoge punten constant. Maar pffff, ze liggen verstandelijk ook wel wat achter. Nog vrij kinderachtig allemaal. Groepjesvorming... zoiets kinderachtig. Ik kan het met iedereen vinden. Dat ik niet elk weekend uit ga en bijna geen alcohol drink?. Dat is dan raar... Dat heet een beetje volwassen worden volgens mij. Het scheelt maar 2 jaar, maar verschil is te zien..

haha ik ben op het MBO wel eens de klas uitgelopen en anderhalf uur later terug gekomen zonder dat iemand er wat van zei, of het uberhaupt opmerkte :') Tevens werkten we op laptops.... Alle records met winterbells heb ik toen wel gebroken geloof ik :')
Denk wel dat dat iets zegt over de kwaliteit van de lessen _O- Nu kwam ik van het atheneum (3e klas), en had ik na 2 maanden wel al gezien dat dat hem niet ging worden en toen heb ik daarna snel, toch maar mijn havo diploma gehaald :))

Maargoed, ik was niet zo modern met een smartphone toen ed. En ik had echt genoeg om mezelf mee af te leiden.... Dus weet niet of het nou zo zeer aan de smartphone ligt. :) En daarnaast kon je vroeger natuurlijk ook gewoon sms'en ed. tijdens de les... :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:37

44Myrthe44 schreef:
Deze uitspraak is nergens op gebaseerd!
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/11/28/nrc-next-%E2%80%98scholier-blijft-zitten-door-social-media%E2%80%99/

Ik vind dat er geen waarheid inzit, in de klas zijn die dingen sowieso verboden en je kan best je huiswerk maken terwijl je om de 5 minuten even op je smartphone kijkt...
Ik denk dus dat er andere dingen spelen!

Nu heeft nrcnext zijn huiswerk ook niet helemaal goed gedaan: er is in de VS wel onderzoek naar gedaan. Maar daar gaat het nu niet eens om, waar het denk ik om gaat, is dat je zo vooral negatieve beeldvorming krijgt m.b.t. de smartphone en leerlingen op het vo. En die beeldvorming is niet correct volgens mij, en als ik zo jullie reacties lees, heb ik het wel bij het juiste eind. Als je niet wilt leren of geen zin hebt, dan is elke afleiding welkom.

Hoe wordt er op school (voor de schoolgaande bokkers onder ons) omgegaan met het mobieltje: uit en in de kluis, of mag je er ook nog iets mee doen? Of, nog beter, zet de docent het in voor de les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:39

Ik kreeg pas een smartphone begin dit jaar, ben daar eigenlijk wel blij mee :D (havo 4) Als 13 jarig tweedeklassertje had ik het echt niet gered. :')

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:43

Laten we de smartphone de schuld geven van gebrek aan discipline, opvoeding etc. :')
Wie gebruikt die telefoon? Wie staat toe dat 11 jarigen 24/7 met een telefoon lopen (even zwart/wit)?
Niet die telefoon he :)*

Ik word er zo moe van dat er voor alles een reden buiten je eigen invloedsfeer gezocht wordt om als schuldige aan te wijzen.
je bent nog altijd verantwoordelijk voor wat je zelf doet hoor, en als je daar te jong voor bent, dan je ouders/voogd/opvoeder. Laten we for once gewoon de verantwoordelijkheid bij onszelf leggen :)

(net zo goed als dat voetbal als sport niet verantwoordelijk is voor wangedrag van individuen en auto's an sich niet verantwoordelijk zijn als er schade door wordt veroorzaakt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:50

Noukie schreef:
Laten we de smartphone de schuld geven van gebrek aan discipline, opvoeding etc. :')
Wie gebruikt die telefoon? Wie staat toe dat 11 jarigen 24/7 met een telefoon lopen (even zwart/wit)?

Ik word er zo moe van dat er voor alles een reden buiten je eigen invloedsfeer gezocht wordt om als schuldige aan te wijzen.
je bent nog altijd verantwoordelijk voor wat je zelf doet hoor, en als je daar te jong voor bent, dan je ouders/voogd/opvoeder. Laten we for once gewoon de verantwoordelijkheid bij onszelf leggen :)

(net zo goed als dat voetbal als sport niet verantwoordelijk is voor wangedrag van individuen en auto's an sich niet verantwoordelijk zijn als er schade door wordt veroorzaakt)

Dus bijvoorbeeld: Als je een kind van 14 een joint geeft hoef je nog niet te verwachten dat hij het ook meteen gaat roken? (Extreem voorbeeld)
Je hebt wel gelijk, maar het ligt ook echt deels aan wat je zo'n kind geeft. 10 jarigen die al met blackberrys rondlopen (met de bijbehorende attitude) vind ik dan te ver gaan, zie het regelmatig om me heen, maar als ouder heb je daar toch ook minimale invloed op?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:24

Noukie schreef:

als ik kijk bij mijn moeder in de klas, die staat voor groep 5/6 zelfs die kinderen krijgen al smartphones en tablets etc. :n (die overgens verboden zijn in de klas)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:12

Boself, misschien begrijp ik je verkeerd. Maar hoe heeft een ouder geen invloed op het feit of een 10/11 jarige wel of geen smartphone heeft?
Op die leeftijd mag je niet werken, dus van welk geld, anders dan je ouders oid, kopen zij die telefoon en wordt het abonnement betaald?
Eens dat je jonge kinderen niet zelf verantwoordelijk kan houden. Als je mij toen had laten kiezen, was ik vast ook niet naar school gegaan :D Maar daar is dan (meestal toch) de verantwoordelijkheid van ouders/verzorgers wat mij betreft

overigens realiseer ik me dat voortgezet onderwijs van 12-18 loopt, dus dat 10/11 jarigen hier weinig mee te maken hebben. Maar ik kreeg op mijn 15e een simpele nokia, puur voor als ik alleen naar stal of alleen naar de stad ging. Ging ik naar school of huiswerk maken, zorgde mams gewoon dat zij die telefoon in het zicht had, en niet ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:35

Noukie schreef:
Boself, misschien begrijp ik je verkeerd. Maar hoe heeft een ouder geen invloed op het feit of een 10/11 jarige wel of geen smartphone heeft?
Op die leeftijd mag je niet werken, dus van welk geld, anders dan je ouders oid, kopen zij die telefoon en wordt het abonnement betaald?
Eens dat je jonge kinderen niet zelf verantwoordelijk kan houden. Als je mij toen had laten kiezen, was ik vast ook niet naar school gegaan :D Maar daar is dan (meestal toch) de verantwoordelijkheid van ouders/verzorgers wat mij betreft

overigens realiseer ik me dat voortgezet onderwijs van 12-18 loopt, dus dat 10/11 jarigen hier weinig mee te maken hebben. Maar ik kreeg op mijn 15e een simpele nokia, puur voor als ik alleen naar stal of alleen naar de stad ging. Ging ik naar school of huiswerk maken, zorgde mams gewoon dat zij die telefoon in het zicht had, en niet ik.

Het ging me meer om het gebruik ervan. xd Als mijn 10 jarige dochter constant met haar telefoon zou zitten, zou ik haar daar iig op aanspreken. Maar ook 12/13 jarigen zijn even erg. God ik was in de eerste klas echt zo'n add kind, was altijd met iets bezig en 'school was toch maar saai' dus ik deed verder niet veel, als ik een smartphone had gehad had ik het nooit gered xd Ik ben nu ook 15 en heb voor het eerst een smartphone, maar alsnog gebruik ik hem niet overmatig. Met huiswerk zit hij ook gewoon in mijn broekzak, die mensen wachten maar even xd Maar het ligt natuurlijk ook aan de opvoeding die je hebt gehad, en niet alleen aan de smartphone.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:39

Verstandig om er zo mee om te gaan :) Dan begreep ik je eerdere post verkeerd denk ik, als ik je zo lees zitten we aardig op 1 lijn qua mening :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:40

Ik denk dat je inderdaad het gesprek aan moet gaan over hoe je met zoiets om moet gaan en hoe misschien wel niet. En zonder ouders geen telefoon, zo had ik het nog niet eens bekeken. En dan nog, als het niet de telefoon is, vroeger was het wel iets anders of niet?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:54

Zelf denk ik dat het niet alleen door de smartphone komt, maar ook door de laptops die tegenwoordig op de scholen gebruikt worden. Als ik zie hoeveel er onderling "stiekem" gemaild wordt in de klas of spelletjes gedaan. De leerkracht komt langslopen en je hoeft je spelletje alleen maar "naar beneden te drukken". De ouderwetse boeken zouden een hoop leerlingen beter bij de les houden, heb ik sterk het vermoeden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 21:53

Waarom denk je dat boeken beter werken dan laptops? Ik denk dat wanneer de leerkracht de nieuwe mogelijkheden op een uitdagende manier zou gebruiken, de leerlingen de aandacht er vast wel beter bij zullen houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:06

Shenavallie schreef:
Zelf denk ik dat het niet alleen door de smartphone komt, maar ook door de laptops die tegenwoordig op de scholen gebruikt worden. Als ik zie hoeveel er onderling "stiekem" gemaild wordt in de klas of spelletjes gedaan. De leerkracht komt langslopen en je hoeft je spelletje alleen maar "naar beneden te drukken". De ouderwetse boeken zouden een hoop leerlingen beter bij de les houden, heb ik sterk het vermoeden.

Hier hebben we wel gewoon de 'ouderwetse' papieren boeken,maar er is er ook echt geen een bij de les. Sowieso zit ik in een hele slechte klas,van de 30 mogen er (zoals het er nu voor staat) maar 3 over....

Ik vind het een probleem dat leraren en boeken gewoon te saai zijn,als daar wat meer uitdaging in zou zitten en de boeken wat recenter zouden zijn zou dat al veel helpen. Ik heb boeken van 15 jaar oud,met alle ouderwetse voorbeeldjes van dien. Ik denk dat als ze de boeken en lessen interessanter maken het leren leuker is. Nu is het soms een ver van mijn bed show. Betrek leerlingen in het onderwijs,geef herkenbare voorbeelden,ik denk dat je de resultaten dan ook omhoog ziet gaan... :j