Waarom niet geld bij maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Waarom niet geld bij maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 09:54

Ik weet dat het niet kan maar ik ben benieuwd waarom ook al weer niet.....
Heel veel landen hebben crisis, op het journaal hoor je niet anders dan bezuinigen, bezuinigen en nog is bezuinigen.
Ik zag ook beelden van gelddrukmachines en als je dat zo ziet dan lijkt het net of je gewoon wat extra geld kan bijdrukken en dan is er weer meer geld :D
Nogmaals ik weet dat het zo helaas niet werkt, dan heeft te maken met de economie maar hoe zat het ook al weer precies?

F_Orumster

Re: Waarom niet geld bij maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:55

De waarde van geld daalt als je lukraak geld laat bijmaken en dat is schadelijk.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:55

Inflatie :)
dan wordt geld steeds minder waard.
Hebben ze vroeger gedaan, bijv. vlak na de tweede wereldoorlog was de Duitse mark (?) niks meer waard. Kostte een broodje 4 miljoen marken :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:56

Dat heb ik mij ook al zo vaak afgevraagd! Maar mijn vriend zegt inderdaad hetzelfde als F_Orumsters, de waarde van geld keldert dan en werkt het uiteindelijk averechts.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:00

Is het ook niet zo dat de waarde van geld aan goud in de kluizen ligt? Ik heb dat ooit eens gehoord, maar of het waar is?

Net zo als alle andere dingen waar een overschot aan is geldt dat zodra er te veel is de waarde daalt. Je wint er uiteindelijk niks mee.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:04

Jij bedoelt de 'gouden standaard'. Voorzover ik weet is die al lang losgelaten.
Vroeger lag de tegenwaarde aan goud in de kluizen, omdat geldbriefjes op zichzelf immers niks waard zijn, terwijl een stukje goud wel waarde heeft.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:08

Ja dit vraag ik mij ook wel is af. Kunnen we niet gewoon geld bijmaken en dat aan Griekenland geven... :P :Y)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:11

Dat zou een mooie boel worden als er lukraak geld bij gedrukt werd :=
omdat geld 'schaars' is heeft het waarde, ga je geld zomaar vermeerderen, dan wordt het waardeloos

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:13

F_Orumster schreef:
De waarde van geld daalt als je lukraak geld laat bijmaken en dat is schadelijk.

Dan mag je met kruiwagens briefjes naar de bakker om een brood te halen :')

(was het ook niet uitgerekend dat je in landen die dat dus zouden doen, je beter geld kon verzamelen, laten verschepen en in een papierfabriek verwerken? Dan kreeg je meer geld terug dan het geld waard was :'))

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:14

Als er in een land met 2 personen in totaal 2 euro aan geld is, en je geeft beide 1 euro, is die 1 euro 1 euro waard. Als je nu geld bij gaat maken, stel er is nu 4 euro aan geld, en je geeft beide 2 euro. Dan is die 2 euro evenveel waard als die 1 euro eerst.
Dus, hoe meer geld je bijmaakt, hoe minder het geld waard wordt. Hoe meer geld er is, hoe hoger de prijzen van de producten in een land zullen worden en hoe hoger de lonen (= inflatie).

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:15

RosiePosie schreef:
Vroeger lag de tegenwaarde aan goud in de kluizen, omdat geldbriefjes op zichzelf immers niks waard zijn, terwijl een stukje goud wel waarde heeft.

Ja precies dat bedoel ik! Is dat helemaal vervallen dan??

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:18

Marcella_e schreef:
RosiePosie schreef:

Ja precies dat bedoel ik! Is dat helemaal vervallen dan??

De centrale bank houdt nog steeds goud aan als reserves als een overblijfsel hiervan, maar met de goudstandaard was een bepaalde hoeveelheid goud een bepaalde hoeveelheid geld waard. Nu mag de prijs van goud gewoon variëren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:59

playboysches schreef:
Ja dit vraag ik mij ook wel is af. Kunnen we niet gewoon geld bijmaken en dat aan Griekenland geven... :P :Y)

Uh nee dat kan dus niet. Denk aan bijvoorbeeld wat er gebeurde met het geld voor WOII. Toen drukte Duitsland massaal geld bij ivm de crisis toen en kon men massaal met een kruiwagen naar de bakker. En dat heet hyperinflatie.

Even wiki erbij gepakt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperinflatie

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:01

Maar wat ik me dan weer afvraag... ik weet van het inflatiegedoe.

Maar als er geen geld wordt bijgemaakt voor jan met de pet, maar als de regering er leningen mee zou aflossen ed. Dan zouden wij als consument daar toch niet direct iets van moeten merken? Behalve dan dat de regering weer beter op koers ligt en dat is alleen maar goed voor ons.

Wij hoeven toch niet te mérken dat er geld wordt bijgemaakt als dat op staatsschuldniveau gedaan wordt?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:04

Dan is er alsnog meer geld dan de waarde van goud die eraan hangt, dus de waarde van het geld daalt. De waarde van geld is vastgesteld (en alsnog niet stabiel). Als de overheid het geld uitgeeft aan leningen is er dus meer geld in omloop dan dat er door de Nederlandse (en Europese) bank is vastgesteld.

Geld is een 'schaars' goed.

In Joegoslavie destijds bijvoorbeeld: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... zHP7A4pQaY Hier kon je - jawel - 1 brood van kopen.

(Heb thuis alle biljetten van de Joegoslavische inflatie liggen, het briefgeld kun je daar nu als souvenier kopen, 10 biljetten voor omgerekend 5 euro ofzo. Het eerste biljet is 500 dinar)
Laatst bijgewerkt door Winged op 29-11-12 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:07

Winged schreef:
Dan is er alsnog meer geld dan de waarde van goud die eraan hangt, dus de waarde van het geld daalt. De waarde van geld is vastgesteld (en alsnog niet stabiel). Als de overheid het geld uitgeeft aan leningen is er dus meer geld in omloop dan dat er door de Nederlandse (en Europese) bank is vastgesteld.

Geld is een 'schaars' goed.

:j
ik ben het levende bewijs :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:07

Dan kan je net zo goed alle schulden van de regering kwijtschelden, schiet je net zo goed niks mee op. Want aan wie heeft die regering schuld? Veel wordt gefinancieerd door staatsobligaties en die worden weer gekocht door het volk. Dus indirect komt het toch weer bij het volk terecht.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:38

Het geld dat gebruikt word (echt x-hoog bedrag) bevind zich toch op een computersysteem, en niet in briefgeld-vorm? Eigenlijk bestaan al die miljarden/triljarden euro's/dollars toch niet eens ?

Of hebben ze me wat wijsgemaakt, want DAT vind ik pas maf ^^

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:48

Hoe meer er van iets is hoe minder waard het word.
Dus hoe meer geld er is hoe minder het waard word.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:48

Ik zei dat laatst ook :') .. Al dat gezeur om geld.. Maken ze toch gewoon wat bij :)* ?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:53

Net zoals een bank hun schulden kan selecteren en dan op verwijderen kan klikken.
Opgelost, niet meer in het rood. :')

Helaas werkt het zo niet.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:06

playboysches schreef:

Je bedoelt gewoon geld bijmaken en zelf gebruiken.
Griekenland is hopeloos :P
Ze hebben al hardstikke veel geld gehad, maar de bevolking maar zuren als ze zelf ergens moeten bezuinigen ;)
Nee hoor...heb het gehad met Griekenland haha
Nederland heeft het al moeilijk genoeg

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:14

Zoals al meerdere mensen aangeven, geld bijmaken heeft geen zin. Dan daalt dus de waarde van het geld, maakt niet uit of de regering dat doet of mensen zelf dat doen. Stel dat iedereen maar geld bijmaakte als er te weinig was. Dan heeft geld dus geen waarde, want stel je koopt nu een brood voor 2 euro, dan kun je er net zo goed een miljoen voor betalen. Het kan toch bijgemaakt worden. Hoe meer ergens van is, des te minder waarde heeft het.
kijk naar schilderijen, een rembrandt bijvoorbeeld. Daar zijn een beperkt aantal van (duh de man leeft niet meer). Stel nu dat ze rembrandt schilderijen erbij gingen maken, want daar zijn er zo weinig van (even buiten beschouwing gelaten dat het dan niet door rembrandt gemaakt is), dan hebben die schilderijen helemaal niet meer zo veel waarde. Er zijn er immers veel meer van.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:16

-Ik bedoelde trouwens niet serieus gewoon geld bijmaken, ik weet jammer genoeg dat het dan alleen maar erger wordt...door de inflatie...ugh...stomme papiertjes :P -