DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 08:05

Citaat:
Er is een 44-jarige man uit Friesland gearresteerd voor de moord op Marianne Vaatstra.Dat meldt Peter R. de Vries maandagochtend op Twitter.

De Vries laat weten dat er sprake is van een 100 procent DNA-match in het DNA- Verwantschapsonderzoek. Een doorbraak, aldus De Vries.

De misdaadverslaggever, die jarenlang aandacht voor de zaak had, zegt op Twitter: "Mijn blijdschap over doorbraak en 100 procent match in zaak Vaatstra kent geen grenzen! Dit is het nieuws waarop we altijd hebben gewacht.''

In het RTL Ontbijtnieuws spreekt De Vries maandagochtend van een mijlpaal. "Dit is fabelachtig. Ik vind dit echt fantastisch. Het staat zeker gelijk aan de oplossing in de Puttense moordzaak."

De 44-jarige man komt uit Oudwoude, 2,5 kilometer van de plaats delict. Volgens De Vries kennen de familieleden van de in 1999 vermoorde Marianne Vaatstra de gearresteerde verdachte. De familie zou zondagavond door de politie en het Openbaar Ministerie zijn ingelicht.

De politie heeft nog niets bevestigd. Volgens De Vries is er later vandaag een persconferentie.

Begin oktober hadden 6514 van de 7300 opgeroepen mannen hun DNA afgestaan.

Het ging om alle mannen die op 1 mei 1999, de dag waarop de 16-jarige Marianne dood en verkracht werd gevonden, tussen de 16 en 60 jaar waren en op maximaal 5 kilometer afstand woonden.

Het idee achter dit onderzoek is dat er via een familielid een match gemaakt kan worden met de daadwerkelijke dader. Vandaar dat alle mannen die in een straal van 5 kilometer rondom het plaats delict woonden werden aangeschreven.

Het NFI verwachtte destijds ongeveer 5 maanden nodig te hebben voor de analyse, maar zondagavond bleek dat er al een match was.

De DNA-match is het bewijs dat grootschalige DNA-verwantschapsonderzoeken werken. Dat zei De Vries maandagochtend.

''Ik pleit al jaren voor dit soort onderzoek, ik heb er tien jaar terug zelfs een rechtszaak voor aangespannen'', vertelt De Vries aan ANP. ''Dat er nu via dergelijk onderzoek een verdachte is aangehouden, is een geweldige mijlpaal. Dit is waar het om draait, er kunnen onvoorstelbare successen worden geboekt.''

Volgens De Vries bewijst de arrestatie van een 44-jarige man dat dit soort onderzoek veel vaker uitgevoerd zou moeten worden.

Marianne had in de nacht van 30 april op 1 mei een discotheek in Kollum bezocht en ging op de fiets terug naar haar huis in Zwaagwesteinde.

Haar lichaam werd gevonden in een weiland bij Veenklooster.

www.nu.nl

Jemig, na dertien jaar. Wat fijn voor de familie dat er nu hopelijk eindelijk duidelijkheid komt!
Hele heftige zaak. Wel goed dat hij zichzelf heeft gemeld.

tante_trien

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:09

Dit is echt fantastisch inderdaad!
Maar ik vraag me toch af wat er in je omgaat als je de moordenaar(?) bent en mee doet aan zo'n DNA-onderzoek.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:10

Beter nieuws kon ik me niet wensen op de maandagmorgen,werd kwart over 6 door mijn vriend uit bed gebeld!!(hij hoorde het in de auto)Kippenvel zeg ,wat fijn voor alle betrokkenen ik hoop dat er wat meer duidelijkheid wordt verkregen voor hun...

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:11

tante_trien schreef:
Maar ik vraag me toch af wat er in je omgaat als je de moordenaar(?) bent en mee doet aan zo'n DNA-onderzoek.

Het was een verwantschap onderzoek ,dus hij hoeft zelf geen dna af te hebben gegeven he,kan zelfs een neef zijn!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:12

Ja dat vraag ik me ook af tante trien.

slimmerik

Cayenne schreef:
Wel goed dat hij zichzelf heeft gemeld.

Dat lees ik nog nergens uit maar misschien heb je nog andere bronnen. Wel heel fijn dat deze zaak is opgelost :j

Dieuwke_

Ik ben zo ontzettend blij met dit nieuws! Meisje komt hier uit het dorp en het heeft destijds als klein meisje zo'n enorme indruk op me gemaakt. Wat een fantastisch nieuws voor de familie!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:14

brendalevita schreef:
tante_trien schreef:

Het was een verwantschap onderzoek ,dus hij hoeft zelf geen dna af te hebben gegeven he,kan zelfs een neef zijn!

Er is 100% DNA-match, dat betekend toch dat de 'dader' zichzelf heeft gemeld?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 08:14

slimmerik schreef:
Cayenne schreef:
Wel goed dat hij zichzelf heeft gemeld.

Dat lees ik nog nergens uit maar misschien heb je nog andere bronnen. Wel heel fijn dat deze zaak is opgelost :j

De vader van Marianne was net aan de telefoon bij RTL Nieuws en vertelde dat :j
Hij zei trouwens ook dat ze de dader niet kennen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:15

Dat zou heel erg mooi zijn als dit idd waar is. Zou rust geven voor de nabestaande en de dader zou eindelijk zijn straf krijgen!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:22

Ik leef mee met de Ouders/nabestaanden, Eindelijk na zoveel jaren en zoveel ellende (valse beschuldigingen etc)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:22

Een goed bericht om de week mee te beginnen!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:24

Cayenne schreef:

Aha, ben net binnen op het werk en ik had een andere nieuwszender die een gesprek met Peter R. weergaven en daar was een heel ander verhaal. Maar hoe dan ook een super bericht....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 08:27

slimmerik schreef:
Cayenne schreef:

Aha, ben net binnen op het werk en ik had een andere nieuwszender die een gesprek met Peter R. weergaven en daar was een heel ander verhaal. Maar hoe dan ook een super bericht....

Er zal nog wel het een en ander naar buiten komen gok ik.
Peter R de Vries heeft op twitter staan dat de ouders de dader wel degelijk kennen en net vertelde haar vader dat hij de mogelijke dader niet kent.
Onvoorstelbaar dat je zolang over een moord kunt zwijgen.
Kan me dat gedoe rond het asielzoekerscentrum ook nog wel herinneren. Allemaal heel heftig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:29

Wat een goed nieuws zeg.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 08:44

Vreemde logica trouwens. Hij had zich zelf gemeld voor het DNA onderzoek. Had hij dan niet beter meteen kunnen bekennen? :o?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:47

Cayenne schreef:
Vreemde logica trouwens. Hij had zich zelf gemeld voor het DNA onderzoek. Had hij dan niet beter meteen kunnen bekennen? :o?

Idd met een omweg ,maar misschien was het voor hem logica?zulke mensen hebben volgens mij helemaal geen verstand en had hij geen ruggegraad genoeg zichzelf te melden ,en koos hij hiervoor ...
Hoe dan ook * ontzettend fijn dat het is opgelost

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:47

wat mooi :)

Maar dacht dat er ook zo'n heisa om dat dna-onderzoek was, dat er geen namen werden opgenomen bij het afgenomen DNA?? Vraag me dan af hoe ze hebben gematcht.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:50

Cayenne schreef:

Dat vroeg ik me ook al af, de enige logica die ik kan bedenken is dat hij bij zichzelf dacht:"Dat kunnen ze na zo'n lange tijd toch niet meer achterhalen, en als dat wel kan is dat het brommen waard". Of hij was die nacht zo onder invloed van iets(?) dat hij het zich niet meer kon herinneren, alhoewel ik me dat niet kan voorstellen.

Tot zover mijn inlevingsvermogen :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 08:52

Op de radio hebben ze het erover dat er een persconferentie komt?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:53

Of dat familieleden van hem wel gingen en hij het niet aan durfde om niet te gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:00

Wat een opluchting voor de familie (en onterechte eerdere verdachten) dat hij eindelijk gepakt is!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:17

Cookies, dat is ook nog een mooie theorie, groepsdruk. Ben benieuwd naar die persconferentie, en of dat nog antwoorden oplevert.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 09:20

Op de radio werd net verteld dat via DNA van familieleden bij hem uitgekomen is, en toen heeft hij zich vrijwillig gemeld?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:21

Misschien wilde de dader wel gevonden worden en heeft hij daarom meegedaan aan het onderzoek.

Wat ik op nu.nl las is dat de vader van Marianne de man niet kent, maar dat kinderen van de man op dezelfde school zaten.