Citaat:Er is een 44-jarige man uit Friesland gearresteerd voor de moord op Marianne Vaatstra.Dat meldt Peter R. de Vries maandagochtend op Twitter.
De Vries laat weten dat er sprake is van een 100 procent DNA-match in het DNA- Verwantschapsonderzoek. Een doorbraak, aldus De Vries.
De misdaadverslaggever, die jarenlang aandacht voor de zaak had, zegt op Twitter: "Mijn blijdschap over doorbraak en 100 procent match in zaak Vaatstra kent geen grenzen! Dit is het nieuws waarop we altijd hebben gewacht.''
In het RTL Ontbijtnieuws spreekt De Vries maandagochtend van een mijlpaal. "Dit is fabelachtig. Ik vind dit echt fantastisch. Het staat zeker gelijk aan de oplossing in de Puttense moordzaak."
De 44-jarige man komt uit Oudwoude, 2,5 kilometer van de plaats delict. Volgens De Vries kennen de familieleden van de in 1999 vermoorde Marianne Vaatstra de gearresteerde verdachte. De familie zou zondagavond door de politie en het Openbaar Ministerie zijn ingelicht.
De politie heeft nog niets bevestigd. Volgens De Vries is er later vandaag een persconferentie.
Begin oktober hadden 6514 van de 7300 opgeroepen mannen hun DNA afgestaan.
Het ging om alle mannen die op 1 mei 1999, de dag waarop de 16-jarige Marianne dood en verkracht werd gevonden, tussen de 16 en 60 jaar waren en op maximaal 5 kilometer afstand woonden.
Het idee achter dit onderzoek is dat er via een familielid een match gemaakt kan worden met de daadwerkelijke dader. Vandaar dat alle mannen die in een straal van 5 kilometer rondom het plaats delict woonden werden aangeschreven.
Het NFI verwachtte destijds ongeveer 5 maanden nodig te hebben voor de analyse, maar zondagavond bleek dat er al een match was.
De DNA-match is het bewijs dat grootschalige DNA-verwantschapsonderzoeken werken. Dat zei De Vries maandagochtend.
''Ik pleit al jaren voor dit soort onderzoek, ik heb er tien jaar terug zelfs een rechtszaak voor aangespannen'', vertelt De Vries aan ANP. ''Dat er nu via dergelijk onderzoek een verdachte is aangehouden, is een geweldige mijlpaal. Dit is waar het om draait, er kunnen onvoorstelbare successen worden geboekt.''
Volgens De Vries bewijst de arrestatie van een 44-jarige man dat dit soort onderzoek veel vaker uitgevoerd zou moeten worden.
Marianne had in de nacht van 30 april op 1 mei een discotheek in Kollum bezocht en ging op de fiets terug naar haar huis in Zwaagwesteinde.
Haar lichaam werd gevonden in een weiland bij Veenklooster.
www.nu.nl
Jemig, na dertien jaar. Wat fijn voor de familie dat er nu hopelijk eindelijk duidelijkheid komt!
Hele heftige zaak. Wel goed dat hij zichzelf heeft gemeld.