Herten schieten wegens 'teveel'bij ecoduct...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Herten schieten wegens 'teveel'bij ecoduct...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:53

http://www.destentor.nl/regio/veluwewes ... hieten.ece

juist...eerst een mooi ecoduct bouwen, daarna herten schieten.
Ik vind het erg apart, deze actie...
Waarom niet éérst denken en dán doen??

Dat herten grond beschadigen snap ik wel, en dat boeren dit vervelend vinden snap ik ook...
Maar dat ze het ecoduct oversteken, dat weet je toch als je dat ding bouwt?

Wat vinden jullie?

Sabini

Re: Herten schieten wegens 'teveel'bij ecoduct...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:59

Achterlijk!

Dus omdat er een afspraak is met de bewoners van twee plaatsen vlak bij het ecoduct, over hoeveel herten er over dat ecoduct mogen gaan, worden herten afgeschoten? HOE kunnen die mensen bepalen hoeveel herten erover mogen? Wie heeft dat uiteindelijk bepaald?

Dit is erg tegenstrijdig.. Zo'n ecoduct is er om het leefgebied te vergroten. Nu kunnen ze hem beter dicht doen, zodat de herten niet neergeschoten hoeven te worden!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:02

Apart inderdaad. Je kan een hert niet zeggen dat er al te veel aan de andere kant zijn. Maar er stond ook dat er sowieso teveel herten zijn. Dan is het logisch dat er afgeschoten moet worden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:03

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:05

Wat belachelijk zeg.. Dan kunnen ze hem beter afsluiten zodat er helemaal geen herten doodgeschoten hoeven te worden.
Dat is toch stom, wordt het speciaal voor de dieren gemaakt dat ze er kunnen oversteken, en dan mogen het er maar ''een paar'' zijn.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:07

Sukkels zijn het... Zo zie je zo vaak wat verkeerd gaan in onze 'natuur'

Misschien voorstellen dat herten zich moeten inschrijven om over te mogen steken. Dan kunnen ze kijken wanneer ze mogen. Of afspraken maken dat als een hert van de overkant naar hun komt dat er dan een hert die kant op mag. MOet te overleggen zijn met die diertjes snappen ze best.
Stoplicht plaatsen?!? Ik zou zeggen: er moet wat te verzinnen zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:08

Ja ons geld wordt goed besteed.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:09

Stelletje idioten. had dat bedacht voordat er miljoenen in zon ecoduct gestoken worden. Afschieten vind ik ook een beetje desastreus. misschien moeten we dat ook maar met de mensen doen die dit beslissen...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:10

Ongelooflijk, 6 miljoen uitgeven zodat de herten over kunnen steken en dan afschieten, ómdat ze oversteken :n

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:12

Mandy schreef:
Stelletje idioten. had dat bedacht voordat er miljoenen in zon ecoduct gestoken worden. Afschieten vind ik ook een beetje desastreus. misschien moeten we dat ook maar met de mensen doen die dit beslissen...

+100 _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:12

Dat zei ik ook al tegen vriendlief...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:13

Grof schandaal dit ;(

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:15

Ik vind het een verstandig besluit! Door het aantal herten in balans creeer je een winwin situatie. Een hoop dieren ( niet alleen de herten!) kunnen genieten van een groter leefgebied. De herten kunnen hun leefgebied vergroten zonder overlast te veroorzaken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:17

Het is en blijft de wereld op z`n kop :n

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:20

Er zijn te veel herten begrijp ik uit het verhaal. Afschieten is toch niet zo gek, ze hebben immers een prima leven gehad.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:26

"Te veel" is natuurlijk een rekbaar begrip. Vooral als dat betekend dat jagers hun geliefde hobby kunnen blijven uitoefenen. Automobilisten die te hard rijden in een gebied waar herten en reeën zitten en daardoor dieren doodrijden zijn ook al een reden om vast te stellen dat er "te veel" zijn, ook al kan de omgeving een populatie gemakkelijk aan. Dus "te veel" daar geloof ik niet zo in als het over de jacht gaat. :n

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:28

En eerst voor miljoenen aan gemeenschapsgeld zo'n ecoduct steken en ze dan af knallen..? Beetje vreemd vind ik het...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:32

Ik ga er vanuit dat de boswachter wel zicht heeft op het aantal herten dat er leeft binnen een bepaald gebied, zo'n rekbaar begrip zal dat niet zijn.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:43

De boswachter is 9 van de 10 keer een van de jagers die zelf mag gaan schieten. Slager keurt zijn eigen vlees, nietwaar? Dan is "te veel" al gauw een lekker hertenbiefstukje met kerst hé :j

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:19

FlyAway schreef:
De boswachter is 9 van de 10 keer een van de jagers die zelf mag gaan schieten. Slager keurt zijn eigen vlees, nietwaar? Dan is "te veel" al gauw een lekker hertenbiefstukje met kerst hé :j

al zou dat zo zijn, dan heb je aan 1 hert meer dan genoeg... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:20

Ik snap op zich wel dat men 'wilde'dieren afschiet als er een overschot komt. Dat gebeurt natuurlijk al jaren om de wildstand in evenwicht te houden.
Maar ik begrijp níet dat je bewust herten ergens laat oversteken,en daarna gaat zaniken dát ze oversteken..

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:29

Omdat de beslissing genomen is, wil niet zeggen dat alle parijen staan te juichen. Je hebt altijd voor- en tegenstanders bij een beslissing.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:29

Nanda schreef:
FlyAway schreef:

al zou dat zo zijn, dan heb je aan 1 hert meer dan genoeg... :+

"Te veel", daar kun je tegenwoordig echt geen waarde meer aan hechten. De partijen die bepalen wat "te veel" is, belang bij de jacht, of zitten in de broekzak van de organisaties als knjv etc!
Er wordt zoveel gelobbied om maar te mogen blijven schieten! Twee weken geleden stond er een week lang alleen maar wild op de menukaart in de (gratis!!) kantines van de tweede kamer (klik), en de kopstukken van de natuurbeschermingsorganisaties worden ook van harte uitgenodigd om een heerlijke wildlolly te komen snoepen(klik) En anders proberen natuurorganisaties wel gewoon een centje te verdienen door wild aan de poort te verkopen; http://www.hogeveluwe.nl/nl/tickets-res ... braad/1277
En dat allemaal om draagvlak voor het afschieten te creeëren! :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:51

Een erg vage afschiet regeling. Een mooie handige jachtfuik voor jagers, de dieren kunnen geen kant op en zullen zich wel gaan bedenken over te steken als hun collega wordt neergeknalt.

Op zich ben ik niet tegen afschot, mits er een heel goede reden is om te schieten en het door alleen de boswachter gebeurt. En niet met matenjagers als leuk dagje uit met borrel en hapjes.

En dat de hoge veluwe zijn vlees verkoopt kan ik begrijpen. Als de dieren echt dood moeten dan maar er geld aan verdienen.

Wat wel het geval is over bv de zwijnenoverlast. Natuurmonumenten hanteert op de veluwezoom in principe een afschotverbod en een bijvoerbeleid dat alleen bij extreme omstandigheden voeren toe laat. Alleen zieke dieren mogen geschoten worden. De hekken naar de bewoonde wereld zijn goed en er is nagenoeg geen overlast en de hoeveelheid dieren is beperkt. Een stuk verderop richting noorden richting hierden ed hier wordt er vollop bijgevoerd, de hekken zijn slecht er is veel overlast en een hoge dierendruk. Rara wat is een beter beleid.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:10

karuna schreef:
Wat wel het geval is over bv de zwijnenoverlast. Natuurmonumenten hanteert op de veluwezoom in principe een afschotverbod en een bijvoerbeleid dat alleen bij extreme omstandigheden voeren toe laat. Alleen zieke dieren mogen geschoten worden. De hekken naar de bewoonde wereld zijn goed en er is nagenoeg geen overlast en de hoeveelheid dieren is beperkt. Een stuk verderop richting noorden richting hierden ed hier wordt er vollop bijgevoerd, de hekken zijn slecht er is veel overlast en een hoge dierendruk. Rara wat is een beter beleid.
Fijn om te lezen dat er bij de Veluwezoom een oplossing is in de vorm van hekken.
Afschotbeleid met betrekking tot zwijnen in de gemeente Epe/Oene de afgelopen jaren gevolgd? Daar werd tot voor kort een "iets" ander beleid gevoerd (en het ligt maar 15/20 kilometer noordelijker). De zwijnen werden en masse gevoerd door de jagers in de bossen rond Epe, vlak bij de woonkern. Leuk voor het publiek en lekker makkelijk voor de jagers met hun maatjes. Dat mocht ineens niet meer. Dan kun je die zwijnen moeilijk uitleggen waarom ze ineens niet meer gevoerd worden natuurlijk. Dus die gaan op zoek naar eten. Logisch dat die dan ook langzaamaan de woonkern in komen. Geen hekken om ze tegen te houden hoor :n
En de oplossing is dan natuurlijk simpel; gewoon afschieten, IN de woonkern! Want afschieten is de oplossing voor alle problemen die de mens zélf veroorzaakt.

Na enkele jaren is dan eindelijk het besluit genomen; er komen hekken. De jagerslobby probeert het via de VVD in de gemeente nog tegen te houden door te roepen dat het zonde van het geld is en dat dat geld beter aan andere dingen besteed kan worden, maar sinds de VVD besloten heeft haar eigen achterban arm te maken hoeven ze op niet veel steun te rekenen, dus dat hek dat komt er nu wel.