Oplossing pesten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oplossing

Verplichte cursus leraren
31 (24%)
Niet verplichte cursus leraren
5 (3%)
Wet voor pesters (boete?)
8 (6%)
Wet voor pesters (taakstraf?)
20 (15%)
Wet voor pesters (de bak in?)
2 (1%)
Wet voor pesters (allemaal^)
14 (10%)
Wet voor pesters en verplichte leraren cursus!
32 (25%)
Geen wet voor pesters
5 (3%)
Anders, graag melden in topic
11 (8%)

Totaal aantal stemmen: 128

ellehcir

Oplossing pesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:00

Ik ben vroeger ook altijd gepest, geslagen en meer..

Ik denk echt dat de leraren aangepakt moeten worden, er
zijn er zoooveel die het maar negeren, het niet interesseerd..
Ik heb er zelfs eentje mee gemaakt die mee deed met het pesten!!!

Ik denk en vind dat er een verplichte cursus voor leraren moet komen,
wat pesten met iemand doet, wat de gevolgen zijn en wat ze er
aan kunnen en moeten doen..

Ook vind ik dat er een wet moet komen ivm pesten, dat pesters eindelijk
is echt gestraft kunnen worden!!

Wat vinden jullie???
Laatst bijgewerkt door ellehcir op 06-11-12 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Re: Oplossing pesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:02

Pesten moet aangepakt worden dáár ben ik het zeker mee eens, maar een wet lijkt mij heel lastig.
Want wanneer is het pesten? En wie pak je dan aan, de "hoofdpester" of iedereen die pest, of ook de mensen die niks doen en in feite het dus ook niet stoppen...

Vind wel dat er scholen meer aan gedaan moet worden, want heel vaak doen scholen net alsof er niks aan de hand is. En een leraar die meedoet aan het pesten mag van mij op het matje geroepen worden :j

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:05

Anoli schreef:
Pesten moet aangepakt worden dáár ben ik het zeker mee eens, maar een wet lijkt mij heel lastig.
Want wanneer is het pesten? En wie pak je dan aan, de "hoofdpester" of iedereen die pest, of ook de mensen die niks doen en in feite het dus ook niet stoppen...

Vind wel dat er scholen meer aan gedaan moet worden, want heel vaak doen scholen net alsof er niks aan de hand is. En een leraar die meedoet aan het pesten mag van mij op het matje geroepen worden :j

Ik vind het ook moeilijk om te zeggen wie er dan ''opgepakt'' zou moeten worden..
Ik denk dat de pesters dan een aanklacht of dergelijk moeten indienen,
of zoals nu het geval is, de ouders van Tim. Ik vind dat deze pesters aangepakt moeten worden!
Degene van de internet gevallen zijn vast wel te achterhalen!

De leraar moet zowieso aangepakt worden, moet nog maar is langs mijn oude school gaan denk ik!! :)

appelXbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:06

Ik vind pesten ook verschikkelijk, de cursus voor leraren is een heel goed plan. Maar wat noemen ze pesten? Het kan dan moeilijk in de wet komen,de een vat het op als een grapje terwijl het voor de ander als écht pesten wordt opgevat. Ik vind wel dat er echt iets aangedaan moet worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:07

Wat mij betreft mogen pesters aangepakt worden, wettelijk. Daarnaast denk ik dat het voor scholen verplichte kost moet zijn, om pestgedrag aan te pakken. Stuur ze desnoods van school met een flinke boete of whatever, maar tolereer het nooit. En ouders, daar begint het mee naar mijn idee. Leer je kinderen respect voor elkaar te hebben, elkaar te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden en leer ze het op te nemen voor een 'zwakkere'. Leer ze rechtvaardigheid. Maar ja, zal wel te ideaal gedacht zijn, vrees ik.......

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:08

Van mij mogen de mensen die het leven van een ander zuur maken regelrecht vervolgd worden. Ik ben ook echt jarenlang vernederd, mishandeld, bedreigd en getreiterd in de klas. De mensen die mij dat hebben aangedaan hebben mijn ziel voor de rest van mijn leven vertekend.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:09

Pesten moet aangepakt worden, heel hard.
Van mij mogen ze, bij een enkel teken van pesten, een 40urige schoolweek hebben op school.
Dan moet je van half 9u tot 5uur op school zitten, en klusjes doen. Schoolplein vegen, peuken opruimen, oud papier op halen in de klassen, helpen bij de concierge, ect.
Klinkt misschien hard, maar zo kom je wel van ze af.
Een curses voor leraren vind ik ook wel goed idee :)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 06-11-12 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:10

Pesten is een multicausaal probleem en per geval afhankelijk van andere factoren.

Dé oplossing voor pesten bestaat simpelweg niet.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:10

appelXbanaan schreef:
Ik vind pesten ook verschikkelijk, de cursus voor leraren is een heel goed plan. Maar wat noemen ze pesten? Het kan dan moeilijk in de wet komen,de een vat het op als een grapje terwijl het voor de ander als écht pesten wordt opgevat. Ik vind wel dat er echt iets aangedaan moet worden.

Ik vind dat iedereen die ook maar vind dat hij of zij gepest word dit moet melden
bij de school en dat er dan serieus aandacht aan moet worden besteed, gaan ze
door, nablijven, taakstraffen of aanklacht bij de politie doen, in dat geval is de
wet dan van toepassing. Als het echt uit de hand loopt en de school doet er niks aan
de ouders een klacht indienen bij de politie, alles goed onderzoeken en dat kijken
wat en of er een straf moet worden gegeven.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:11

Sjors schreef:
Van mij mogen ze, bij een enkel teken van pesten, een 40urige schoolweek hebben op school.
Dan moet je van half 9u tot 5uur op school zitten, en klusjes doen. Schoolplein vegen, peuken opruimen, oud papier op halen in de klassen, helpen bij de concierge, ect.
Een curses voor leraren vind ik ook wel oke.

Wat schaar jij onder een pester?

Hoe weet diegene zelf of en wanneer hij pest, of wanneer hij plaagt?

Bij jonge kinderen zit er vaak maar een dunne scheidingslijn tussen..

Voorlichting is beter dan straffen op deze manier.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:11

Gepestte meld zich.

Ik vind het moeilijk te zeggen wat je kan doen aan pesten. Aangezien mensen het erg onopvallend doen, buiten docenten om. Loop ik nog steeds tegen aan. Vaak is het zo dat als je geen bewijs hebt, dat er niets gebeurd. Dus dan heeft een bepaalde straf geen nut.
Er bestaat sowieso al een wet die soortgelijk is. Grondwet artikel 1; ''Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.''

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:11

Twiggy2008 schreef:
Wat mij betreft mogen pesters aangepakt worden, wettelijk. Daarnaast denk ik dat het voor scholen verplichte kost moet zijn, om pestgedrag aan te pakken. Stuur ze desnoods van school met een flinke boete of whatever, maar tolereer het nooit. En ouders, daar begint het mee naar mijn idee. Leer je kinderen respect voor elkaar te hebben, elkaar te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden en leer ze het op te nemen voor een 'zwakkere'. Leer ze rechtvaardigheid. Maar ja, zal wel te ideaal gedacht zijn, vrees ik.......

Ik ken heel veel kinderen waarvan de ouders denken dat het keurige kinderen
zijn, maar achterbaks dat ze toch zijn! Ik ben altijd gepest, mijn broertje die pest
andere, terwijl die weet wat dit bij mij heeft gedaan. Die kinderen moeten door
school of een wet of dergelijk moeten worden aangepakt vind ik. Maar ook de ouders
moeten zich er natuurlijk mee bemoeien en opvoeden moet altijd.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:12

purny schreef:
Van mij mogen de mensen die het leven van een ander zuur maken regelrecht vervolgd worden. Ik ben ook echt jarenlang vernederd, mishandeld, bedreigd en getreiterd in de klas. De mensen die mij dat hebben aangedaan hebben mijn ziel voor de rest van mijn leven vertekend.

Dat heb ik dus ook. Ik blijf er mee zitten, hoelang het ook geleden is..
Ik zal ze ook een voor een terug pakken hoor, ze zullen boeten..
Maar daar had ik jaren geleden helaas niks aan..

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:13

Sjors schreef:
Een curses voor leraren vind ik ook wel goed idee :)

Inderdaad, op school moeten ze ook meer straffen geven! Leren ze er niet van?
Dat komt de wet van toepassing!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:15

ellehcir schreef:
Twiggy2008 schreef:

zijn, maar achterbaks dat ze toch zijn! Ik ben altijd gepest, mijn broertje die pest
school of een wet of dergelijk moeten worden aangepakt vind ik. Maar ook de ouders

Ja, die ouders en dat soort kinderen ken ik helaas ook. Breek me de bek niet open!

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:17

upendo schreef:
Sjors schreef:
Een curses voor leraren vind ik ook wel oke.

Wat schaar jij onder een pester?

Hoe weet diegene zelf of en wanneer hij pest, of wanneer hij plaagt?

Bij jonge kinderen zit er vaak maar een dunne scheidingslijn tussen..

Voorlichting is beter dan straffen op deze manier.

Bij de jongeren kinderen beginnen met voorlichtingen, verplicht op basisscholen vind ik.
Oudere kinderen, en mensen die weten het dus, door de voorlichting, dus gelijk straffen
of eerst waarschuwingen en 2e keer straf!

Pesters weten donders goed wat ze doen, ze zijn echt niet gek..
(ook al lijken ze dat wel, wat wie doet iemand dat nou aan?!?!)

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:19

Twiggy2008 schreef:
ellehcir schreef:

Ja, die ouders en dat soort kinderen ken ik helaas ook. Breek me de bek niet open!

Ouders kunnen er helaas niet veel aan doen in zo'n geval, maar als het gezegt wordt
dat hun kinderen zo zijn, moeten ze het serieus nemen en er iets aan doen!
Dat soort kinderen zijn gewoon nep, echt erg nep..

Hhilde

Re: Oplossing pesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:20

Je kunt pesten niet voorkomen. In heel wat gevallen heeft een leraar of school niet eens door dat er gepest wordt.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:21

Moeilijk.
Hoe wil je iemand aanpakken voor iets wat niet goed te omschrijven valt.

Wanneer is pesten pesten?
Welk criteria hang je hier aan en hoe ga je het goed omschrijven zodat het duidelijk is wat pesten is en wat niet.

Sommige voorbeelden die in dit topic naar voren komen zijn erg duidelijke, iemand gedreigen, mishandelen is overduidelijk.
Maar wat voor de ene als pesten overkomt, kan voor een andere hele anders overkomen.
Voorbeeld. Ik was broodmager toen ik naar de middelbare school ging en kreeg vaak de opmerking dat ik moest oppassen dat ik niet wegwaaide en als er een windvlaag aankwam kreeg ik ook allemaal opmerkingen, ik heb nooit kwaad gezien in deze opmerkingen en ze hebben me ook nooit iets gedaan terwijl een andere dit zich heel erg kan aantrekken.

Wel denk ik dat er veel meer overgesproken moet worden en als je als leraar merkt dat er iemand in de klas wordt buitengesloten dat hier wat aan gedaan moet worden.
Geweld en andere dingen in een klaslokaal mag van mij heel hard gestraft worden.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:21

Bewustwording bij de jeugd proberen te bewerkstelligen t.o.v de gevolgen.

Het onderwerp pesten laten inegreren in de lessen, educatie is denk ik een goede basis, zorg dat kinderen doordrongen raken van het feit wat de desastreuze gevolgen kunnen zijn en waar het toe kan leiden.

Ook strenger optreden tegen kinderen die pesten, zowel door ouders als scholen,en een meldpunt waar kinderen hulp kunnen krijgen die gepest worden.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:22

Hhilde schreef:
Je kunt pesten niet voorkomen. In heel wat gevallen heeft een leraar of school niet eens door dat er gepest wordt.

Niet voorkomen, maar je kunt er wel wat (meer) aan doen!
En klopt, vandaar ook de cursus, weten ze waar ze op moeten
letten en wat ze eraan moeten doen dan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:23

ellehcir schreef:
Ouders kunnen er helaas niet veel aan doen in zo'n geval, maar als het gezegt wordt
dat hun kinderen zo zijn, moeten ze het serieus nemen en er iets aan doen!
Dat soort kinderen zijn gewoon nep, echt erg nep..

'Daar herken ik mijn kind niet in' en ondertussen doet zo'n kind superschijnheilig haar toneelstukje, zodat moederlief er nog intrapt ook. Ik heb zo'n hekel aan zulke kinderen en idem dito ouders.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:24

Zahlina schreef:
Moeilijk.
Hoe wil je iemand aanpakken voor iets wat niet goed te omschrijven valt.

Wanneer is pesten pesten?
Welk criteria hang je hier aan en hoe ga je het goed omschrijven zodat het duidelijk is wat pesten is en wat niet.

Sommige voorbeelden die in dit topic naar voren komen zijn erg duidelijke, iemand gedreigen, mishandelen is overduidelijk.
Maar wat voor de ene als pesten overkomt, kan voor een andere hele anders overkomen.
Voorbeeld. Ik was broodmager toen ik naar de middelbare school ging en kreeg vaak de opmerking dat ik moest oppassen dat ik niet wegwaaide en als er een windvlaag aankwam kreeg ik ook allemaal opmerkingen, ik heb nooit kwaad gezien in deze opmerkingen en ze hebben me ook nooit iets gedaan terwijl een andere dit zich heel erg kan aantrekken.

Wel denk ik dat er veel meer overgesproken moet worden en als je als leraar merkt dat er iemand in de klas wordt buitengesloten dat hier wat aan gedaan moet worden.
Geweld en andere dingen in een klaslokaal mag van mij heel hard gestraft worden.

Ik vind dat er als je vind dat je gepest worden, naar de leraar of dergelijk moet stappen.
Zij moeten de pesters aanspreken of wat ze aanrichten. Gaan ze door, dan is het dus
gericht pesten en dat moet bestraft worden!

Geweld en dergelijke, gelijk aanklacht indienen en gestraft worden!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:25

Er is geen één oplossing tegen pesten. En zelfs als er wat aan gedaan kan worden zal het nooit helemaal stoppen. Het zit in de mens gebakken.

Daarnaast is het denk ik ook goed om juist óók de gepeste kinderen mee te nemen in een traject. Weerbaarheid en zelfvertrouwen kun je namelijk ook leren, net als respect en bewustwording.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:25

leoenpat schreef:
Bewustwording bij de jeugd proberen te bewerkstelligen t.o.v de gevolgen.

Het onderwerp pesten laten inegreren in de lessen, educatie is denk ik een goede basis, zorg dat kinderen doordrongen raken van het feit wat de desastreuze gevolgen kunnen zijn en waar het toe kan leiden.

Ook strenger optreden tegen kinderen die pesten, zowel door ouders als scholen,en een meldpunt waar kinderen hulp kunnen krijgen die gepest worden.

Helemaal mee eens! En niet alleen bewustwording bij de jeugd, ook volwassenen en leraren!