Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoli schreef:Pesten moet aangepakt worden dáár ben ik het zeker mee eens, maar een wet lijkt mij heel lastig.
Want wanneer is het pesten? En wie pak je dan aan, de "hoofdpester" of iedereen die pest, of ook de mensen die niks doen en in feite het dus ook niet stoppen...
Vind wel dat er scholen meer aan gedaan moet worden, want heel vaak doen scholen net alsof er niks aan de hand is. En een leraar die meedoet aan het pesten mag van mij op het matje geroepen worden
appelXbanaan schreef:Ik vind pesten ook verschikkelijk, de cursus voor leraren is een heel goed plan. Maar wat noemen ze pesten? Het kan dan moeilijk in de wet komen,de een vat het op als een grapje terwijl het voor de ander als écht pesten wordt opgevat. Ik vind wel dat er echt iets aangedaan moet worden.
Sjors schreef:Pesten moet aangepakt worden, heel hard.
Van mij mogen ze, bij een enkel teken van pesten, een 40urige schoolweek hebben op school.
Dan moet je van half 9u tot 5uur op school zitten, en klusjes doen. Schoolplein vegen, peuken opruimen, oud papier op halen in de klassen, helpen bij de concierge, ect.
Klinkt misschien hard, maar zo kom je wel van ze af.
Een curses voor leraren vind ik ook wel oke.
Twiggy2008 schreef:Wat mij betreft mogen pesters aangepakt worden, wettelijk. Daarnaast denk ik dat het voor scholen verplichte kost moet zijn, om pestgedrag aan te pakken. Stuur ze desnoods van school met een flinke boete of whatever, maar tolereer het nooit. En ouders, daar begint het mee naar mijn idee. Leer je kinderen respect voor elkaar te hebben, elkaar te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden en leer ze het op te nemen voor een 'zwakkere'. Leer ze rechtvaardigheid. Maar ja, zal wel te ideaal gedacht zijn, vrees ik.......
purny schreef:Van mij mogen de mensen die het leven van een ander zuur maken regelrecht vervolgd worden. Ik ben ook echt jarenlang vernederd, mishandeld, bedreigd en getreiterd in de klas. De mensen die mij dat hebben aangedaan hebben mijn ziel voor de rest van mijn leven vertekend.
Sjors schreef:Pesten moet aangepakt worden, heel hard.
Van mij mogen ze, bij een enkel teken van pesten, een 40urige schoolweek hebben op school.
Dan moet je van half 9u tot 5uur op school zitten, en klusjes doen. Schoolplein vegen, peuken opruimen, oud papier op halen in de klassen, helpen bij de concierge, ect.
Een curses voor leraren vind ik ook wel goed idee
ellehcir schreef:Twiggy2008 schreef:Wat mij betreft mogen pesters aangepakt worden, wettelijk. Daarnaast denk ik dat het voor scholen verplichte kost moet zijn, om pestgedrag aan te pakken. Stuur ze desnoods van school met een flinke boete of whatever, maar tolereer het nooit. En ouders, daar begint het mee naar mijn idee. Leer je kinderen respect voor elkaar te hebben, elkaar te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden en leer ze het op te nemen voor een 'zwakkere'. Leer ze rechtvaardigheid. Maar ja, zal wel te ideaal gedacht zijn, vrees ik.......
Ik ken heel veel kinderen waarvan de ouders denken dat het keurige kinderen
zijn, maar achterbaks dat ze toch zijn! Ik ben altijd gepest, mijn broertje die pest
andere, terwijl die weet wat dit bij mij heeft gedaan. Die kinderen moeten door
school of een wet of dergelijk moeten worden aangepakt vind ik. Maar ook de ouders
moeten zich er natuurlijk mee bemoeien en opvoeden moet altijd.
upendo schreef:Sjors schreef:Pesten moet aangepakt worden, heel hard.
Een curses voor leraren vind ik ook wel oke.
Wat schaar jij onder een pester?
Hoe weet diegene zelf of en wanneer hij pest, of wanneer hij plaagt?
Bij jonge kinderen zit er vaak maar een dunne scheidingslijn tussen..
Voorlichting is beter dan straffen op deze manier.
Twiggy2008 schreef:ellehcir schreef:
Ik ken heel veel kinderen waarvan de ouders denken dat het keurige kinderen
zijn, maar achterbaks dat ze toch zijn! Ik ben altijd gepest, mijn broertje die pest
andere, terwijl die weet wat dit bij mij heeft gedaan. Die kinderen moeten door
school of een wet of dergelijk moeten worden aangepakt vind ik. Maar ook de ouders
moeten zich er natuurlijk mee bemoeien en opvoeden moet altijd.
Ja, die ouders en dat soort kinderen ken ik helaas ook. Breek me de bek niet open!
ellehcir schreef:Ouders kunnen er helaas niet veel aan doen in zo'n geval, maar als het gezegt wordt
dat hun kinderen zo zijn, moeten ze het serieus nemen en er iets aan doen!
Dat soort kinderen zijn gewoon nep, echt erg nep..
Zahlina schreef:Moeilijk.
Hoe wil je iemand aanpakken voor iets wat niet goed te omschrijven valt.
Wanneer is pesten pesten?
Welk criteria hang je hier aan en hoe ga je het goed omschrijven zodat het duidelijk is wat pesten is en wat niet.
Sommige voorbeelden die in dit topic naar voren komen zijn erg duidelijke, iemand gedreigen, mishandelen is overduidelijk.
Maar wat voor de ene als pesten overkomt, kan voor een andere hele anders overkomen.
Voorbeeld. Ik was broodmager toen ik naar de middelbare school ging en kreeg vaak de opmerking dat ik moest oppassen dat ik niet wegwaaide en als er een windvlaag aankwam kreeg ik ook allemaal opmerkingen, ik heb nooit kwaad gezien in deze opmerkingen en ze hebben me ook nooit iets gedaan terwijl een andere dit zich heel erg kan aantrekken.
Wel denk ik dat er veel meer overgesproken moet worden en als je als leraar merkt dat er iemand in de klas wordt buitengesloten dat hier wat aan gedaan moet worden.
Geweld en andere dingen in een klaslokaal mag van mij heel hard gestraft worden.
leoenpat schreef:Bewustwording bij de jeugd proberen te bewerkstelligen t.o.v de gevolgen.
Het onderwerp pesten laten inegreren in de lessen, educatie is denk ik een goede basis, zorg dat kinderen doordrongen raken van het feit wat de desastreuze gevolgen kunnen zijn en waar het toe kan leiden.
Ook strenger optreden tegen kinderen die pesten, zowel door ouders als scholen,en een meldpunt waar kinderen hulp kunnen krijgen die gepest worden.