Wat zouden jullie doen? (nav de zelfmoord van Tim Ribberink)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Wat zouden jullie doen? (nav de zelfmoord van Tim Ribberink)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 00:20

Wat zouden jullie doen als jullie merken dat je kind gepest wordt,of zelf pest....of misschien ben je zelf wel gepest of was je een pester.
Dit natuurlijk na aanlijding van de zelfmoord van Tim Ribberink.
Ik zelf werd wel gepest,maar daar kwam al snel een einde aan toen ik de grootste pest kop een klomp op zn kop sloeg...ja wel,in die tijd liepen we nog op klompen,,,,,
Moet wel eerlijk bekennen,dat ik later ook wel aan pesterijtjes heb gedaan,maar nooit in groepsverband,altijd in mn uppie.

Cassidy

Re: Wat zouden jullie doen? (nav de zelfmoord van Tim Ribbeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:24

Ik ben ook gepest, en ik vind het heel erg dat Tim geen andere uitweg zag dat zichzelf van het leven te beroven. Ik vind het een heel kwalijke zaak dat de leerkrachten op school dit niet hebben gezien.

Of Tim het leven van alle andere kinderen die op school worden gepest gaat veranderen door zijn dood, dat ga ik betwijfelen.

Het is mensen eigen om zichzelf beter te gaan voelen door anderen de grond in te trappen....ongeacht de leeftijd.....

Mendel

Re: Wat zouden jullie doen? (nav de zelfmoord van Tim Ribberink)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:29

Ik was vroeger gelukkig al degene die opkwam voor gepeste kinderen, uiteindelijk wel ten kostte van mijn eigen "reputatie". De omslag kwam rond groep 5/6. Daarvoor was ik redelijk populair (onbewust). Ik heb er nooit mee gezeten, ik vond het veel belangrijker dat de gepeste kinderen zich niet alleen voelden. Toen al.. Ik ben best trots op mijn kleine ik.

Ik heb dat nu nog. Ik kan absoluut niet tegen onrecht. Dat vreet aan me, voel me spontaan ziek. Sommige programma's kan ik ook beter niet kijken. Een kleine wereldverbeteraar misschien? Ik reageer nu wel iets genuanceerder dan vroeger.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:31

Ik ben jaren en jaren gepest. En waarom? Dat is de vraag die ik nog steeds heb. Was ik een makkelijk doelwit en waardoor dan? Was de iets afwijkend aan mij?
Die vraag speelt niet meer dagelijks door mijn hoofd, maar toch zeker wel meerdere keren per week. Het pesten heeft me namelijk gemaakt tot wie ik nu ben en dat is niet altijd even handig.

Ik werk in het onderwijs en ben ontzettend fel op pesten. Zal signalen altijd serieus nemen en vertel aan al mijn leerlingen mijn verhaal in de hoop dat ze idd durven aangeven wat er speelt...
Helaas heb ik na alle jaren ook gemerkt dat er zoveel stiekem gebeurt. Dat de échte pesters vooral het slachtoffer pakken buiten de beschermde omgeving. Wanneer een slachtoffer dan niet aan de bel trekt en/of gehoord wordt, is de schade na verloop van tijd niet meer te herstellen....

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:32

Als ik terug kijk naar vroeger denk ik dat mensen zich ook wel gepest gevoeld zullen hebben door mij. Dat vind ik echt heel erg! Ik heb het alleen nooit door gehad. Mocht ik in zo'n programma als Gepest worden uitgenodigd dan zou ik dat ook vertellen. Ik heb mijzelf pestgedrag later heel erg aangetrokken, ik nam het voor iedereen op. Dat is ook niet goed voor een kind.

Wat ik vooral erg vind is dat de leraren er aan mee deden. Schandalig!!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:35

Mijn moeder vertelde dat zijn klasgenoten ECHT niet leken te weten waar hij het over had..
Dat ze écht niet wisten waarom hij zich buitengesloten, getreiterd en gepest voelde.
En dat ze hem alleen kende als een stille introverte jongen.

Ik weet dat mensen daar héél schijnheilig mee kunnen zijn (Jaa wist ik niet hoor, dat hij het niet leuk vond
}:0 ) Maar misschien was het in dit geval wel echt zo? Was hij zo gevoelig of iets dat het allemaal in zijn hoofd afspeelde. Het zou geen populaire jongen zijn geweest, maar iedereen gaat er gelijk vanuit dat hij ook echt heel erg gepest is. Terwijl wie weet wat er in zijn hoofd om ging, wie weet hoe hij dingen opvatte of omdraaide in zijn hoofd.

Voor de rest ken ik het verhaal niet.. Maar dat is wat mijn moeder vertelde, dat ze op tv had gezien dat zijn klasgenoten en buurtbewoners dat gevraagd werd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:36

Mijn ouders zijn vroeger wel naar school gestapt. Alleen de hoofdmeester (zo heette dat toen) deed net achteraf zo hard mee.
Maar dat hoorden ze pas jaren later van mij.

Ik bedacht me pas dat het misschien niet alleen was omdat ik zélf 'dat rotkind' was dat altijd van de meester apart moest zitten, doordat een toen mij pestende ex-klasgenoot erachter kwam dat de hoofdmeester daarna de pik had op zijn kleine broertje.
Toen had hij wel spijt van zijn gepest vroeger.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:38

Wat voor de een pesten is dat kan voor een ander makkelijk plagen zijn. Daar kan je het niet mee goed praten, maar ik denk inderdaad dat er kinderen zijn die pesten maar dit niet eens door hebben. En er zullen ook vast kinderen zijn die niet lekker in de groep liggen en zich daardoor gepest voelen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 00:44

Plagen doe je alleen...pesten met zn allen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:46

Ymor schreef:
Wat voor de een pesten is dat kan voor een ander makkelijk plagen zijn. Daar kan je het niet mee goed praten, maar ik denk inderdaad dat er kinderen zijn die pesten maar dit niet eens door hebben. En er zullen ook vast kinderen zijn die niet lekker in de groep liggen en zich daardoor gepest voelen.

Dat is waar. En dat is natuurlijk ook heel erg.

Maar stel nou die klasgenoten weten echt van niks... Dat is ook vreselijk. Die krijgen een load of crap over zich heen terwijl ze misschien oprecht niks gemerkt hebben.

Niet dat ik daarvan uit ga. Net als dat programma 'gepest'. Zitten een stelletje schijnheilige bij..

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:49

papagroom schreef:
Plagen doe je alleen...pesten met zn allen.

Dit ben ik niet met je eens. De scheidingslijn tussen plagen en pesten is maar heel dun. Wat jij plagen vindt kan ik ervaren als pesten. Als jij mijn jas op een ander haakje hangt een paar keer kan dit voor jou als grap bedoeld zijn, en dan is het dus plagen. Voor mij kan het voelen alsof ik er niet bij hoor je moet altijd mij hebben dus pesten. Dan pest je toch in je eentje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:54

Ik maak geen verschil in pesten en plagen. Beide is gewoon echt zo walgelijk en niet goed te praten.

In mijn jeugd maakte het niet uit of het een persoon was of een groep die me links liet liggen, in elkaar timmerde of op andere manier me verbaal of lichamelijk te lijf ging.

Ik heb de plagers op latere leeftijd met hun gedrag geconfronteerd. Het ergste was dat ze achteraf zich nieteens konden herinneren dat ze hebben gepest en wat ze hebben gedaan.
Je zit zelf met problemen voor de rest van je leven en de veroorzakers zijn alles kwijt.
Walgelijk gewoon.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-11-12 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:54

Er hoeft er maar ééntje (in de groep ofzo) te zeggen "jezus wat ben jij lelijk" als je aan komt fietsen.
Als je jong bent en al niet zo zeker van je spiegelbeeld dan kan dat aankomen als een mokerslag in je rug.

Er hoeft er maar ééntje te zeggen "we moeten geen homo's (lelijke kinderen, rijkeluiszoontjes, enz) hier, wegwezen" en als de rest instemmend zwijgt, ja dan is het er maar één uiteindelijk.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:56

Jij hebt waarschijnlijk gewoon een trauma maar dat wil nog niet zeggen dat plagen walgelijk is. Waarschijnlijk doe je het zelf ook wel eens.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:58

Ik ben simpel weg gepest omdat mij van huis uit geleerd is dat je NOOIT tegen een ander in mag gaan. Dat is namelijk onbeleefd, en je wilde toch geen onbeleefd kind zijn? Ik was toch geen achterbuurtkind met een asociale grote mond? Nette meisjes zeggen nooit "nee" en nette meisjes laten alles, maar dan ook alles over zich heen komen. Negeer het, zij zijn niet netjes en niet beleefd werd ons ingeprent. En klagen over klasgenootjes is ook heel erg onbeleefd, al hebben ze net voor de 50 ste keer je banden lekgeprikt, je van je fiets geslagen, je nieuwe kleren verscheurd en nog meer van dergelijke dingen. Naar de juf of meester gaan? Je klikt toch niet? Weet je wel hoe onbeleefd het is om te klikken! Stoute meid, huisarrest en strafwerk kan je krijgen! Leer eerst maar eens fatsoenlijke omgangsnormen voordat je gaat klagen over anderen... Dat de ander onfatsoenlijk is? Dat is voor jou geen reden ook maar onfatsoenlijk te zijn! Oja, weet je wel wat die kleren gekost hebben? Dat is een half jaar geen zakgeld.

Het duurde enige tijd voordat mijn ouders doorhadden dat de maatschappij veranderd was, en dat je met enkel beleefd en fatsoenlijk zijn niet zo heel ver meer kwam, en toen ze er eenmaal achter kwamen (hardhandig) was het kwaad al geschied. Nog steeds hoor ik diep ergens dat stemmetje als ik eens ergens "nee" tegen zeg, of als ik iemand een weerwoord geef. "je bent geen fatsoenlijk meisje, je roept het over jezelf af". Dat laatste klopt als een bus in mijn geval, maar dat betekent niet dat het eerste ook meteen klopt.

Maar zelf pesten? Nee, ik denk niet dat ik me daar aan schuldig heb gemaakt. En mocht dat toch zo zijn? Dan hoor ik dat graag. Kan ervan leren. En als ik merk dat iemand gepest wordt? Dan zeg ik er wat van.

Hoewel er ook mensen zijn die onderbouwde kritiek als pesten omschrijven. In mijn ogen is pesten gebruik maken van andermans zwakheden/ gebrek aan zelfvertrouwen/ angsten. Het geven van kritiek is bedoeld om iemand ergens op attent te maken. Kritiek is geen persoonlijke aanval, maar een aanmerking op iemands gedrag/ houding. Een persoonlijke aanval is pesten. Dan gaat het er simpelweg om iemand te kwetsen en te raken. En daar zit een heel best verschil tussen. Kritiek kan ik tegenwoordig aardig handelen, zolang het terecht is tenminste (en dat is het vaak ook). Een persoonlijke aanval niet, en dat zal ik waarschijnlijk nooit leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:02

Ymor schreef:
Jij hebt waarschijnlijk gewoon een trauma maar dat wil nog niet zeggen dat plagen walgelijk is. Waarschijnlijk doe je het zelf ook wel eens.

Eh, sorry, say again?

Mag ik vragen wat jij als verschil ziet tussen plagen en pesten?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:06

Plagen is niet bedoeld als persoonlijke aanval. Pesten is puur bedoeld om iemand te kwetsen, te beledigen en minderwaardig te laten voelen. Plagen is een geintje dat op basis van gelijkwaardigheid geuit wordt.

Je kan van plagen spreken als vriendinnen onderling grappen met elkaar uithalen, zolang die grappen ongeveer gelijkwaardig zijn en over en weer gaan. En zolang de grenzen van de betrokkenen niet worden overschreden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:07

En wie bepaalt of de grenzen van betrokkenen niet worden overschreden? De daders of het slachtoffer?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-11-12 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:07

Nooit gedacht dat ik dit op bokt zou zetten..

Maar ja ik weet hoe hij zich voelde en ja ook waren het voor mij redenen een einde te maken.. ja, door hun.. ze moesten eens weten..
Ik schrik overigens ook van sommige reacties zowel op de dood van Tim en hier zelfs al.. Ik ga er maar vanuit dat ze het nooit dichtbij hebben meegemaakt... Het ergste vind ik nog dat dit anno nu in nl kan. Helaas verbaas ik mij nergens meer voor dat er eerst een dode moet vallen voordat er daadwerkelijk actie ondernomen word.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:11

Het is altijd aan het slachtoffer om te bepalen waar de grens ligt. Daarom is dit ook een lastig onderwerp. Voor iedereen ligt de grens ergens anders.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:11

Astaloca schreef:

Maar ja ik weet hoe hij zich voelde en ja ook waren het voor mij redenen een einde te maken.. ja, door hun.. ze moesten eens weten..
Ik schrik overigens ook van sommige reacties zowel op de dood van Tim en hier zelfs al.. Ik ga er maar vanuit dat ze het nooit dichtbij hebben meegemaakt... Het ergste vind ik nog dat dit anno nu in nl kan. Helaas verbaas ik mij nergens meer voor dat er eerst een dode moet vallen voordat er daadwerkelijk actie ondernomen word.

Mag ik vragen van welke reacties je hier schrikt?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:13

Het slachtoffer natuurlijk Cassidy. Maar bij plagen zijn die grenzen bij elkaar wel ongeveer bekend, en kan er (meestal) over gesproken worden als iemand te ver gaat. Bij pesten zoekt men heel bewust de grenzen op, en rekt die heel bewust steeds verder op.

Het zogenaamde plagen van klasgenoten of collega's van iemand die zichzelf om wat voor reden dan ook niet goed kan verdedigen is per definitie niet gelijkwaardig, en dus eigenlijk pesten. Wat door het woordje "pesten" te vervangen door "plagen" gebagatelliseerd wordt, en waarmee de schuld bij het slachtoffer gelegd wordt. (hij of zij kan niet tegen een geintje...)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 01:15

Astaloca schreef:

Ik heb dit topic geplaatst om mensen zoals jij de kans te geven hun hart te luchten,en daar door de druk van de ketel te halen......en hoop van ganser arte dat dat ook zo werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:15

Dus op het moment dat plagen door meerdere mensen wordt gedaan, wordt het pesten? Nee, die definitie is mij te makkelijk....plagen door een persoon, en dat dan dagelijks, iedere schooldag, dat kan heel veel impact hebben...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:16

Ik ben vroeger ook wel gepest maar nooit alleen. Onze ''klas' had twee groepen. En die twee groepen ging gewoon niet samen. Iedereen spande samen dus iedereen pestte elkaar. En iedereen werdt gepest :( Sinds de middelbare is het allemaal weg... Daar ging het wel een hey homo dit dat... Waar ik meteen vanaf dag één al op in ging van ja? Dus, geen geheim hoor ;) Lol was er direct af..

Sinds ik van de '' basisschool'' long times ago! Af was ben ik niet meer gepest hadden we geen clupjes meer die we gingen pesten of gepest werden.. Enkel één meisje heb ik het 2e jaar van mijn middelbare school vreselijk gepest. Ze stonk ze had geen tanden kamde haar haar niet. En ze stonk niet een beetje. Nee het leek wel oxel rot. Er zaten gewoon donderbruine vlekken onder haar arm. En daar gingen we weer '' als ik denk aan al die jaren dat ik vieze kleren heb gedragen dan denk ik, had ik maar een WAS-machinehhh maaar die hebb ik niet dus zal ik blijven stinken.. En ik weet niet wat we er allemaal op verzonnen hadden.En dan die neus.. Net octo van sponsbob oo wat was ze lelijk dus die bijnaam had ze al snel! Wat moet zei zich ontzettend naar gevoeld hebben! Dit vergeet ze nooit meer. Jaren later nu heb ik NERGENS zoveel SPIJT van als dat ik dát meisje gepest heb... Ik heb haar nog wel een geprobeerd op te zoeken op facebook om enigsinds excuus aan te bieden. Wat natuurlijk helemaal NIETS goed praat. Want dat valt niet goed te praten.. Echter heb ik dr nooit gevonden..

Hierdoor ben ik zelf éxtra fel geworden op mensen die pesten. En denk tegenwoordig wel 5x na voor ik een '' banketstaaf opmerking maak'' het kan dan wel zo zijn dat IK die opmerking 1x maak. Maar pas op met wat andere er van maken, en hoelang die dat door blijven duwen!

Wat er nu met Tim is gebeurd is natuurlijk heel erg iets dat absoluut nooit had mogen gebeuren!
Want hoe anders je ook bent.. Dit verdient NIEMAND!!!
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 06-11-12 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt