Studenten OV verdwijnt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Studenten OV verdwijnt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:03

Hoi bokkers,

Zojuist hoorde ik op het journaal dat de studenten OV zal verdwijnen en daar voor een kortingskaart in de plaats komt. Wat vinden jullie hier nou van? Zelf vind ik dit eigenlijk een soort van belachelijk... Als ik uitreken hoeveel ik dit schooljaar al kwijt ben geweest aan het heen en weer reizen naar school komen we op een getal ruim boven de honderd euro uit. School is al zo duur, studenten moeten een zogenaamde lening afsluiten, boeken zijn bijna onbetaalbaar en dan moeten we ook nog zelf (een deel van) de reis naar school en terug betalen? Ik ben dagelijks tussen de 3 en 4 euro enkele reis kwijt, woon dan ook in Nieuwegein en studeer in Utrecht. Hoe gaan de mensen dit in godsnaam doen die ver van school af wonen?
Kortom, wat vinden jullie van dit hele idee en hoe gaan jullie het aanpakken als het eenmaal zover is?

Edit: Ik zou deze 2 maanden ruim €250,- betaald aan het heen- en weerreizen, dit zou ik dus voor een deel zelf moeten gaan betalen. Ik heb werkelijk waar géén idee hoe ik dat moet ophoesten..

Ojajoh

Re: Studenten OV verdwijnt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:08

Ik denk dat ze het op kamers willen stimuleren?

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:10

Ik vind dit hele kabinet ronduit belachelijk, spijt me zeer voor alle aanhangers van dit zogenaamde geweldige kabinet.

Voor mij word studeren op deze manier onmogelijk gemaakt; wij hebben geen hoog inkomen thuis waardoor ik aangewezen ben op een volledige lening.. als daarnaast het ov ook nog eens weg gaat zoals we het nu kennen al helemaal. En niet te vergeten met wat voor geweldige schulden ik dan verder zou moeten na mijn studie..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:12

Is dat iets wat zeker gaat gebeuren of waar ze het over hebben?
Op welke termijn zou dat gaan gebeuren dan?

Gezeur elke keer.. :=
Zelf doen ze wel lekker 8 jaar over een studie..

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:13

@Ojajoh. Dat is in sommige steden makkelijker gezegd dan gedaan! Kijk maar naar Amsterdam, drama.

Ik vind het persoonlijk heel vervelend als de OV-studentenchipkaart stopt. Eerder is een idee voorgesteld om hem alleen geldig te maken op een bepaald traject, dat zou ik dan een betere tussenweg vinden. Aan de andere kant, het is crisis. We moeten nou eenmaal beetjes inleveren. Ik hoop wel dat ze dit nog even gaan heroverwegen, want met de afschaffing van de stufi is dit wel een heftige maatregel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:14

Jeetje, ook dat nog...
En maar roepen dat ze van Nederland een kennisstaat willen maken.
Ondertussen maken ze studeren wel mooi bijna onmogelijk..

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:15

Belachelijk , Net als zorg toeslag wat stop en de stufi wat je moet gaan lenen ,
Nou ik wil echt geen schuld van 15.000

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:15

Pfff. Wordt steeds gekker, ben zo blij dat ik nog maar 1,5 jaar moet.
Stufi wordt een lening, met OV reizen kost dan een vermogen. Echt belachelijk.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:16

Ojajoh: Zou best kunnen maar dan lijkt dit me een hele verkeerde aanpak. Denk aan (te) weini studenten woningen voor al die mensen die nu van ver moeten komen. Huur kost voor de meesten een stuk meer dan het reisgeld alleen al....

Limitless: Ach, ik heb zelf PVDA gestemd, met het idee dat die nóóóóóit zou gaan samenwerken met VVD. Verkeerd gedacht.... Voor mij geld hetzelfde. Het is dat ik een leuke spaarrekening heb (ouders ooit gespaard voor wanneer ik het huis uit ga en spullen te kopen voor een eigen huisje), die nu geplundert wordt om mijn studie te betalen. Als dit er nog bij gaat komen... Ben bang dat ik dan een flinke lening af mag gaan sluiten....

@Martine_R: Nee dit plan staat al vast... Ik hoorde iets met ingang van 2014 (of 2015 kan ook nog..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:16

Zo belachelijk vind ik het niet. Waarom zouden studenten gratis mogen reizen? De rest van nederland moet er toch ook gewoon voor betalen? Helemaal omdat er toch wel misbruik van gemaakt kan worden. Hoeveel studenten gebruiken het uitsluitend voor school-woon verkeer? En hoeveel voor de lol? Toch raar dat het kan.

Het is allemaal hartstikke balen natuurlijk. Maar betaal al jaren mijn hele studie + vervoer zelf. Het is hard werken om zowel te studeren als de studie te kunnen bekostigen maar het is niet anders. Waar een wil is, is een weg. :j
En voordat we dit weer krijgen: ik heb geen rijke ouders die alles maar voor mij betalen. Ik betaal het allemaal zelf en werk er hard voor. Maar heb het er voor over.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:17

hoorde het ook, vind dit echt onredelijk.
Het gaat mij echt een rib uit me lijf kosten, als ik alle ov zelf moet betalen. Denk dat ik rond de 60 euro per week kwijt ben dan. en dat is dan ook nog met korting :S

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:18

Dit gaat allemaal in 2014 in, voor studenten die hiervoor zijn begonnen met studeren geld het de komende jaren niet. Ik ga volgend jaar studeren, dus ik heb geluk dat ik er nét voor zit.

Inderdaad echt onzin. Zo wordt studeren dus weer alleen voor de rijken. Mijn ouders verdienen niet genoeg om mijn studie te kunnen betalen, en ik zelf al helemaal niet..

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:20

Ik snap het ergens wel, alleen leek het mij makkelijker in combinatie met dat leenstelsel.
persoonlijk heb ik het idee dat MBO opleidingen vaak in de buurt zijn maar dat je voor universiteiten en hogescholen verder weg zijn. Ik zou iedere maand boven de 100 euro uitkomen met reiskosten. Voor mij is mijn collegegeld nu al zo duur dat ik bij moet lenen. Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen met reiskosten. Jeetje zeg, blij dat ik ertussen val! :j

Edit even berekening gemaakt.
We nemen 11,80 euro dagretour ( dit is met die 40% korting)
Deze doen we maal 5 = 59 euro per week :j
maand heeft +- 4 weken, dus 59 x 4 = 236 euro per maand.
dan te bedenken dat ik 100 euro net al duur vond

Om de som even af te maken :)
we zitten inmiddels op 236 reiskosten, daar komt bij: 200 euro college geld per maand. Daarnaast ook nog de boeken, 400 euro in het jaar. Dus per maand betaal je alleen aan collegegeld 236+ 200= 436 euro. Nou dat is toch een pittige lening!
Naast 40 uur studie per week, heb ik niet veel tijd voor werk (als je deze tijd al aan werk komt). Zeker aangezien ik ook af en toe moet ontspannen.
Laatst bijgewerkt door _Yasmine_ op 29-10-12 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:21

ik ben het er niet zo mee eens. Volgens mij zijn studenten de toekomst en op deze stimuleer je het niet om te gaan studeren.
voor mij gaat het elke week 20 euro kosten om naar huis te gaan, ik vind het allemaal een beetje teveel.
en geen zorgtoeslag meer, en de basisbeurs gaan afschaffen en als klap op de vuurpijl ook nog van de ov kaart een kortingskaart maken. Als ze er een traject kaart van maken, oke, is ook logisch dat ik niet gratis door heel nederland kan reizen..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:22

Judith_: Ik betaal ook mijn studie+bijkomende kosten zelf. Het verschil met werkende mensen is dat zij werken en, juisja, een inkomen hebben dat vele malen hoger is dan dat van mijn weekendbaantje. Meer kán ik gewoon niet werken in combinatie met mijn studie. Daarbij gaat ook een deel van het inkomen naar paardlief en ik ben niet van plan om hem weg te doen alleen maar omdat ik mijn eigen reiskosten moet betalen. Daarnaast krijgen veel mensen reiskosten vergoeding, dekt niet de hele reis, maar wel een groot deel.

En ja, ik gebruik mijn ov wel eens voor de fun, vriend woont 90km verderop, toch wel leuk als je dat gratis kan doen.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:25

Ik zie het ook niet echt zitten. Niet voor mij, maar wel voor andere studenten in Nederland. Omdat het openbaar vervoer vaak zoveel vertraging en uitval heeft, heb ik het al opgegeven en ga ik nu met de auto naar school. Ik kan er gelukkig in de buurt gratis parkeren!

Maar als ik eens zou denken.. Ik ga 2 dagen in de week naar school, retourtje met de trein kost me zo'n 13 euro en dan moet ik ook nog een stuk met de bus. Dan zou ik dus al zo'n 30 euro voor 2 dagen kwijt zijn. Moet je eens nagaan voor studenten die 5 keer in de week naar school moeten! Okee, je krijgt dan wel korting, maar dan ben ik met benzine alsnog goedkoper uit..

Trouwens vind ik verder nog meer in het onderwijs wel slecht geregeld. Vooral bij mij op school heb ik het idee, haha. Ik betaal in ieder geval veeeeeel te veel voor wat ik ervoor terug krijg..

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:28

ik vind het echt belachelijk inderdaad, op deze manier stimuleer je het studeren inderdaad niet
de trein is ontzettend duur en als ik ga studeren mag ik elke dag op en neer naar Amsterdam, vanuit Den Helder, nou dat word me een aardig prijsje dan...

NoekAa_

Dit:

http://www.lsvb.nl schreef:
LSVb-voorzitter Kai Heijneman: “We gaan van een economische crisis naar een kenniscrisis en van een staatsschuld naar een studieschuld”.

(bron: LSVD.nl)

Ik vind dat ze dat niet kunnen maken. dág kenniseconomie :wave:

Laurahh

Ik studeer nu al, dus ik zal er weinig last van hebben.

Maar stel dat.. ik zal 15 euro per dag kwijt zijn aan het reizen, dat is 300 euro per maand. Samen met collegegeld is het 470 euro en dan heb ik nog niet eens boeken of ander studiemateriaal.. Dat wordt dan flink lenen >;)
En ja.. ik heb een bijbaantje maar daar verdien ik geen 500 euro per maand mee helaas.

Heb het gevoel dat ze steeds meer de studenten 'straffen', ze leggen een enorme drempel voor studenten.
Als ze onze kennismaatschappij willen behouden is het niet praktisch om de studenten zo erg te benadelen, of zie ik dat verkeerd?

@Judith, en ik ben dan iemand die het inderdaad alleen gebruikt voor huis-school en er geen 'misbruik' van maakt..
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 29-10-12 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:29

gatver, net als ik ga studeren word die wet ingevoerd...
Ik vind het maar onzin... Studies zijn duur, een kamer huren is duur, en probeer er eerst nog maar een te vinden :=

Ik mag wel een full time baan hebben wil ik uberhaupt mijn reiskosten kunnen betalen (zou dan 17pd zijn... 17x20 is toch wel 340 pm. + paard en ik wil ook nog wel eens weg ofzo...) :n

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:30

NoekAa_ schreef:
Dit:

http://www.lsvb.nl schreef:
LSVb-voorzitter Kai Heijneman: “We gaan van een economische crisis naar een kenniscrisis en van een staatsschuld naar een studieschuld”.

(bron: LSVD.nl)

Ik vind dat ze dat niet kunnen maken. dág kenniseconomie :wave:

sjonge jonge jonge, inderdaad, dat kunnen ze toch niet maken :n

Moon_light94

Re: Studenten OV verdwijnt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:33

Wat ik dan zou zeggen, om het alleen voor woon-werk verkeer te houden zeg maar;
Maak er dan een trajectkaart van. Dus alleen gratis reizen van en naar universiteit/hogeschool.
Dan kan je er niet het hele land mee door.
Dat vond ik best een normaal plan..

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:34

Als ik alles zelf mocht betalen was ik €35,- per dag kwijt geweest aan reizen. Dan had ik voor een jaarabonnement kunnen gaan van €295,- per maand. Pfoee, hoop geld!
Laatst bijgewerkt door Charlottje op 29-10-12 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:34

Yeah kunnen we alles nog duurder maken... Pfff, nu alvast maar potje gaan maken denk ik...

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:35

Ik vind het helemaal niet zo gek, waarom gaat iedereen studeren. Juist om later meer geld te verdienen. Mogen we toch wel een beetje in investeren met zijn allen.