Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:26

Ik ben even het regeerakkoord aan het doornemen, maar bij zorg staat een stuk wat ik ongeveer begrijp, maar niet exact:

Financiering van zorg wordt in hoofdzaak inkomensafhankelijk. De zorgtoeslagverdwijnt. Voor 2017 gaan we uit van een nominale premie van 400, daarna blijft deverhouding tussen de nominale en inkomensafhankelijke premie constant. Hetbestaande eigen risico wordt budgettair neutraal omgezet in een inkomensafhankelijk eigen risico. De zorgkosten blijven gelijk verdeeld tussen werkgevers en werknemers.

Kan iemand mij uitleggen wat dit precies gaat inhouden? :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:49

De zorg wordt meer inkomensafhankelijk, wie meer verdient betaalt meer zelf. Eigen risico wordt ook inkomensafhankelijk.
De nominale zorgpremie wordt 400 euro, waarvan dus de verhouding van wat je werkgever betaalt en jijzelf betaalt zoals het nu is blijft.

Zoiets denk ik. Heel kort gezegd: de zorg wordt duurder :+ maar vooral voor de hogere inkomens.

Magiccc

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:54

Dankjewel rutte.. we hebben een links kabinet ondanks dat de vvd gewonnen heeft

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:56

Sorrie, maar met die uitspraak ben ik het echt volledig oneens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:00

En wat heeft Rutte daarmee te maken? Omdat de VVD de grootste partij is kan Rutte niet in ziijn eentje de regels gaan zitten bepalen...
Ik vind het juist een prima mix geworden :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:06

Enerzijds terecht zou je zeggen maar anderzijds, de harde arbeider die keihard werkt voor meer centen is met alles al de banketstaaf
Hoe armer je bent hoe meer je krijgt
Hoe werk je uitkeringstrekkers in de hand, juist zo dus

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:33

verootjoo schreef:
De zorg wordt meer inkomensafhankelijk, wie meer verdient betaalt meer zelf. Eigen risico wordt ook inkomensafhankelijk.
De nominale zorgpremie wordt 400 euro, waarvan dus de verhouding van wat je werkgever betaalt en jijzelf betaalt zoals het nu is blijft.

Zoiets denk ik. Heel kort gezegd: de zorg wordt duurder :+ maar vooral voor de hogere inkomens.

Weet jij uit je hoofd hoe die verhouding ongeveer is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:35

Is de nominale premie per maand per jaar? En hoe gaan ze dat doen met zzp ers die geen constant inkomen hebben? Achteraf bepalen of zo?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:37

karuna schreef:
Is de nominale premie per maand per jaar? En hoe gaan ze dat doen met zzp ers die geen constant inkomen hebben? Achteraf bepalen of zo?

Mijn man is ZZPer en die betaald zichzelf uit z'n eigen BV een salaris. En daar zal neem ik aan de premie bepaald worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:39

Mijn mannetje heeft dus geen BV. Maar wordt ingehuurd door bedrijven tegen verschillende uurtarieven. Geen vaste inkomens maar normaal gesproken wisselend over het jaar. De ene keer is hij een paar maanden bij een bedrijf een andere keer maar bv een week.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:41

karuna schreef:
Mijn mannetje heeft dus geen BV. Maar wordt ingehuurd door bedrijven tegen verschillende uurtarieven. Geen vaste inkomens maar normaal gesproken wisselend over het jaar. De ene keer is hij een paar maanden bij een bedrijf een andere keer maar bv een week.

Mijn man wordt ook door verschillende bedrijven ingehuurd. De opdrachten varrieren in duur. Maar een BV is belastingtechnisch gunstiger.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:44

Verlaging van de nominale premie Zvw naar 255 euro per jaar
In 2014 wordt de premie voor de zorgverzekeringswet nagenoeg helemaal gefiscaliseerd. Dat wil zeggen dat de nominale premie omlaag gaat van gemiddeld 1280 euro per jaar per volwassene naar gemiddeld 255 euro. Daartegenover verdwijnt de zorgtoeslag die huishoudens met een laag inkomen ontvangen en komt er een nieuwe inkomensafhankelijke premie van 11,1%. Dat laatste percentage is zo gekozen dat gezinnen er gemiddeld niet op vooruit of achteruit gaan. Voor individuele gezinnen heeft het wel effect, gezinnen met een laag inkomen gaan er op vooruit, gezinnen met een hoog inkomen achteruit.

Dat kan toch bijna niet 11% van je inkomen ? -O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:47

Ja dat is wel hoog...

Ben ook benieuwd hoe ze omgaan met dat de een heel veel verdient en de ander minder. Man man verdient(nou...krijgt) veel meer dan ik.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:51

Het wordt inkomensafhankelijk dus per persoon....

verdien je 50.000 per jaar dan betaal je 33 per jaar nominaal + 11% = 458 = 491 euro en inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

verdien jij ik noem maar wat, ben jij 250 ongeveer kwijt.. Samen 750 zorgpremie en inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:52

Wah slik 11 %. is dat per persoon of per gezin? Ik heb een minimale wao van 320 euro per maand. Mijn mannetje wisselt tussen de 2000 en 5000 per maand. Geen idee hoe ze dat gaan berekenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:52

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Weet jij uit je hoofd hoe die verhouding ongeveer is?

Nee maar dat staat er toch, of lees ik het verkeerd :7

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:59

verootjoo schreef:

Nou, er staat in jouw post dat als je meer verdient je meer gaat betalen....er staat ook dat de verhouding werkgever-werknemer blijft zoals ie nu is...
Ik heb echter geen idee hoe die verhouding nu is. :o?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:05

NatasjavE schreef:
karuna schreef:

Mijn man wordt ook door verschillende bedrijven ingehuurd. De opdrachten varrieren in duur. Maar een BV is belastingtechnisch gunstiger.

Tot voor kort had je een startkapitaal van 18k nodig om een bv te beginnen. Voor zzp-ers werkt het anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:08

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Nou, er staat in jouw post dat als je meer verdient je meer gaat betalen....er staat ook dat de verhouding werkgever-werknemer blijft zoals ie nu is...
Ik heb echter geen idee hoe die verhouding nu is. :o?

Ik bedoelde dat er in de OP staat dat die verhouding gelijk blijft, maar ik weet idd ook niet hoe die nu is :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:52

Thanks ladies, het wordt nu al iets duidelijker :j

Ik kan me nog niet echt voor de geest halen wat dat voor mij gaat betekenen, maar dat zal ik vanzelf wel zien :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:09

Ik schrik ook een beetje van die verhalen, maar kan nog niet helemaal plaatsen wat het voor gevolgen gaat hebben.

Nu kan je wel in een link bij RTL4 ofzo je inkomen invullen en zien wat het voor jouw betekent ergens. Maar hoe zit dat nu met je partner, moet je dan inkomens bij elkaar optellen ofzo. Iemand die daar meer van weet?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:16

Bron nu.nl

'Zorgpremie tussen 20 en 482 euro'
AMSTERDAM - De zorgpremies kunnen twintig tot 482 euro per maand gaan bedragen als ze inkomensafhankelijk worden.

Foto: Thinkstock Dat meldt de NOS dinsdagavond op basis van berekeningen.

De VVD en PvdA zijn van plan de zorgpremie afhankelijk te maken van de hoogte van het inkomen, staat in het maandag gepresenteerde regeerakkoord van de twee partijen.

.De premie van 482 euro geldt voor mensen met een bruto jaarinkomen van meer dan zeventigduizend euro. Voor mensen in de bijstand zou een premie van twintig euro kunnen gaan gelden.

Modaal salaris

Iemand met een modaal salaris gaat per maand 140 euro betalen. Nu zijn mensen gemiddeld nog zo'n honderd euro per maand kwijt.

Lagere belastingen moeten de hogere premies deels compenseren. Mensen die meer dan zeventigduizend euro verdienen, zijn bijvoorbeeld 126 euro minder kwijt aan inkomstenbelasting.

Harde kritiek

CDA, D66 en de SP hebben harde kritiek op de gevolgen van het inkomensafhankelijk maken van de zorgpremies. Dat is volgens CDA-leider Sybrand Buma een ''enorme aanslag voor gezinnen met een middeninkomen''.

Ook D66 is geschrokken. ''Voor mensen met normale inkomens wordt de belastingdruk nu wel heel hoog en dan loont het niet meer om te werken. Dat is heel slecht voor de Nederlandse economie'', zei D66-Kamerlid Wouter Koolmees tegen RTL Nieuws.

Renske Leijten (SP) stelde op twitter dat gezinnen met een inkomen van 71.000 per jaar straks evenveel zorgpremie betalen als iemand met 300.000 per jaar. De echt hoge inkomens blijven dus ''buiten schot'' aldus Leijten.

Belastingvoordeel

In de berekening van RTL is het belastingvoordeel meegenomen. Iemand met een modaal inkomen is dan 85 euro per jaar goedkoper uit, maar iemand met een inkomen van 65.000 is 2547 euro meer kwijt per jaar.

Volgens VVD-onderhandelaar Stef Blok zijn de premies voor de hogere inkomens inderdaad fors, maar staan er belastingverlagingen tegenover.

Samsom

PvdA-leider Diederik Samsom zei dat mensen die meer dan een ton per jaar verdienen, 4 procent inleveren. En dat kunnen ze best hebben, volgens Samsom. ''Het is eerlijk dat je van mensen met meer geld iets meer vraagt dan van mensen met minder geld.''

Op de bijeenkomst voor PvdA-leden in Utrecht zei Samsom dat de berekening van de NOS niet klopte. De nominale premie wordt ongeveer 400 euro per jaar, zei hij. Met een inkomen tot 20.000 euro ga je volgens hem niets meer dan deze premie betalen.

Een traditioneel gezin (vader werkt, moeder zorgt voor de kinderen) met een inkomen tot 51.000 euro gaat er in de plannen van het nieuwe kabinet op vooruit, aldus de PvdA-voorman. Tweeverdieners met een gezamenlijk inkomen tot 71.000 euro worden er in het nieuwe systeem ook beter van.

Daarboven ga je meer betalen. Het komt er op neer dat lage inkomens er ''iets op vooruit gaan'' en hoge inkomens ''iets meer betalen'', was de slotconclusie van Samsom.

Kritisch

De zorgverzekeraars zijn op enkele punten zeer kritisch over de plannen in het regeerakkoord. De pijnpunten zitten vooral bij het inkomensafhankelijk maken van de zorgpremie en bij de ouderenzorg, zo liet koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) dinsdag weten.

Naast de nieuwe manier om de zorgpremie vast te stellen, wil het beoogde kabinet ook dat mensen de basiszorg voortaan alleen vergoed krijgen als de verzekeraar een contract heeft met de aanbieder daarvan (natura).

Nu kunnen patiënten nog zorg krijgen bij aanbieders waarmee geen contract is en dat geld eerst voorschieten en de rekening achteraf declareren (restitutie).

Publiek-private karakter

ZN denkt dat de plannen met de premie mogelijk strijdig zijn met het publiek-private karakter van het zorgstelsel en bovendien beperkend zijn voor de concurrentie tussen de zorgverzekeraars. De koepel weet niet of de maatregelen de Europeesrechtelijke toets doorstaan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:17

Ik vind het persoon geen idiaal plan :n maar we zullen zien wat er uitkomt

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:36

Ik hoorde ook dat ze de inkomens van partners optellen en dan de berekening maken die je per persoon moet betalen, dat is toch niet eerlijk??
Ik kan hier alleen niets over terug vinden op internet..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:44

ik denk dat het zo slecht nog niet is, de meeste mensen verdienen echt niet zo veel hoor