UCI ontneemt Armstrong Tourzeges

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

UCI ontneemt Armstrong Tourzeges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 13:55

http://www.nu.nl/sport/2939291/uci-ontn ... zeges.html

Citaat:
OOFDDORP - De internationale wielerunie UCI is het eens met de beslissing van het Amerikaanse antidopingagentschap USADA om Lance Armstrong levenslang te schorsen en hem zijn zeven Tourzeges, behaald tussen 1999 en 2005, af te nemen.

Dat maakte UCI-voorzitter Pat McQuaid maandag bekend tijdens een persconferentie in Genève.

“Lance Armstrong heeft geen toekomst in het wielrennen”, meldde McQuaid. "Hij verdient het om te worden vergeten."

De UCI had tot en met 31 oktober de tijd om in beroep te gaan. Dat had moeten gebeuren bij het internationaal sporttribunaal CAS. Armstrong verliest nu al zijn behaalde resultaten sinds 1 augustus 1998.

In het USADA-rapport, dat meer dan duizend pagina’s telt, wordt Armstrong omschreven als de leider van het meest ‘professionele, succesvolle en geraffineerde’ dopingsysteem in de geschiedenis van de sport.

Getuigenis

Liefst 26 personen, onder wie elf voormalige ploeggenoten, legden een getuigenis af tegen Armstrong.

Het document van het USADA bevat verder onder meer wetenschappelijke en laboratoriumgegevens, betalingen en e-mails die het dopinggebruik van Armstrong zouden bevestigen. De Texaan heeft besloten om de strijd met het USADA niet aan te gaan.

Bijeenkomst

In het USADA-rapport komt de UCI er niet altijd goed vanaf. Zo zou een positieve dopingtest van Armstrong onder het tapijt zijn geveegd.

“Wij hebben niets te verbergen ten opzichte van het USADA-rapport”, stelde McQuaid. “Er komt een speciale bijeenkomst bij de UCI komende vrijdag om maatregelen te bespreken om te voorkomen dat we dit in de toekomst ooit nog meemaken.”

Bij de vergadering wordt ook besloten wat er gebeurt met de nu vacante Tourtitels tussen 1999 en 2005.

Vlak na de publicatie van het USADA-rapport meldde Tourbaas Christian Prudhomme dat er waarschijnlijk geen nieuwe winnaars worden uitgeroepen na het schrappen van de naam Armstrong.

Prijzengeld

Ook wordt vrijdag tijdens de bijeenkomst van de UCI bekeken of Armstrong zijn prijzengeld moet afstaan. Voorts kan de wielerunie het IOC voorstellen om de Texaan zijn bronzen olympische medaille uit 2000 af te nemen.

McQuaid heeft vertrouwen in de toekomst van het wielrennen. “Het is niet de eerste keer dat de sport op een kruispunt staat en we naar het verleden moeten kijken. We zullen wederom een weg voorwaarts volgen.”

Als wielerliefhebber leef ik op het moment het liefste onder een steen, weg van al het gezeik, weg van al het gezeur, en toen vanmorgen dit bericht....
Ik wordt er triest van...

En wat nu te doen met die gele truien? Ullrich? Klöden (destijds T-mobile) Basso ?Zulle (destijds Festina)? Vinokourov?
Laat me niet lachen...

Schrap dan gewoon 10 jaar tour de france, en ga voor de toekomst!
In het verleden blijven hangen heeft niemand wat aan :n

Miepie77

Re: UCI ontneemt Armstrong Tourzeges

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:57

aan de ene kant snap ik dat ze wat moeten doen, maar volgens mij zit er geen een topper in de wielersport schoon op zn fiets dus vind dat Armstrong nu wel de zondebok word gemaakt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 13:58

Waarom zouden ze wat moeten doen? Het is (al dan niet) gebeurt, verleden tijd, richt je op de toekomst...
Want de jonge talenten van nú, die gaan kapot door dit gezeik

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:02

Die gele truien, ben bang dat je buiten de top tien uit komt wil je de eerste cleane renner tegenkomen......
Ik denk dat die er uiteindelijk beter van gaan worden, als je van de sport houdt kan je alleen maar blij zjin met wat er nu gebeurd, als je als ambitieuze wielrenner mee wil doen voor de grote prijzen moet je tegenwoordig het laboratorium in anders red je het niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 14:11

Blij zijn met wat er nu gebeurt... hmmz, er is nog steeds geen bewijs dat lance tijdens zijn tourzeges positief is bevonden... Alleen een vaag verhaal over een positieve staal waar voor betaald zou zijn om deze te verdoezelen...

Als je voor de grote prijzen mee wilt doen moet je idd maar accepteren dat je, ook buiten koers, midden in de nacht van je bed gelicht wordt: Wilt u even plassen meneer?
Is toch belachelijk?

Wat ik me wel serieus afvraag: Waarom is dit zo aan wielrennen gelinkt? Er wordt gedaan alsof wielrennen de enige sport is waarin doping voor komt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:35

Wel op deze schaal.
Als het niet zo'n groot probleem zou zijn zouden al die onverwachte controles ook niet nodig zijn.
Ik vind het belachelijk dat een grote groep "sporters" een mooie sport oom zeep helpt door zich in te laten met dit soort praktijken, en dat eigenlijk alleen om het geld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 14:49

Mwah, Leontine van Moorsel maakte morgen een mooi vergelijk...

Stel je woont ergens in tsjechie in een achterstandswijk en je kan hard fietsen.... Je komt in een ploeg waar men tegen je zegt: Je kan hard en goed fietsen, maar als je dit of dat doet kan je geweldig fietsen en ben je over een paar jaar financieel onafhankelijk...

tja...

Overigens geloof ik niet dat wielrennen de enige sport is waar het op deze schaal is :n Alleen hier is een stempel op geplakt, en dat stempel kom je niet zomaar 123 vanaf...

Zoals dat mensen niet geloven dat er nu renners zijn die schoon rijden.... prima, geloof wat je wilt, ik geloof dat zeer zeker wel

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:23

Natuurlijk gaat zo'n jongen er dan voor, een ooit geschorste nederlandse wielrenner zei toen, één keer een tour overwinning met doping zonder dan gepakt te worden en je bent binnen, daar hebben sommigen onder ons best een schorsing van één of twee jaar voor over.....

Ik geloof zeker dat er renners zijn die schoon rijden, ik denk de meesten wel, dat zijn alleen niet degene die voor de overwinning in bijvoorbeeld de tour kunnen gaan.

Ik denk wel dat wielrennen tot een van de sporten (naast krachtsporten) behoort waar het zo groot is.
En dan vooral onder de grote ronderenners. Zo'n Vuelta, tour de France, Spanje vereisen natuurlijk ook extreem grote en lange inspanning dus nodigen ook eerder uit denk ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:51

ik vraag me of er daadwerkelijk bewijs is , dus niet een getuigenverklaring van zoveel jaar na dato, maar echt onomstotelijk bewijs
ook armstrong zal tijdens zijn fietsende carriere ettelijke malen aan dopingtests zijn onderworpen lijkt me?
daar zal dan toch ooit wel eens een positiefje zijn uit komen rollen mocht hij iets gebruikt hebben .

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:53

Ja schrappen die jaren van wielrennen. De top zoveel heeft toch allemaal doping gebruikt.
Ben momenteel ook erg teleurgesteld in het wielrennen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:00

Mwah... Zag net wel wat moois bij dwdd: Armstrong was de beste, met of zonder doping... Als je kijkt in de diverse top tiens, wie er allemaal wél positief bevonden zijn, was ie nog steeds de beste van de gebruikers (als je er dus vanuit gaat dat ie gebruikt heeft).
En met alle respect: er zijn geen middelen die ervoor zorgen dat, als ik die inneem en volgend jaar op de fiets stap en de tour start, ik win :n

Sonja: Lance is officieel niet positief bevonden tijdens de tour.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:03

Ja hij was de beste onder de doping gebruikers. :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:06

Tja, bij mij is iemand onschuldig tot het tegendeel bewezen is...

Het enige waar het nu nog om lijkt te draaien: hoe krijgen we hem (en daarmee de sport) zo snel mogelijk kapot...

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:07

Wat mij betreft is die al kapot.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:11

Is? Of was?
Al dat geld wat de usada heeft gestoken in de heksenjacht tegen Armstrong, hadden ze beter in jonge talenten kunnen steken. Of nog beter: aan kanker onderzoek...
Maar nee, we blijven in het verleden tasten...
Moeten we Merckx zijn truien ook afpakken?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:23

Alle zegens en klassementsplaatsen van iedereen afpakken en met een schone lei beginnen.

En dan iedereen standaard gaan controleren op doping.
Of doping voor iedereen vrijelijk toestaan, maar dan gaan louter de wielrenners uit de rijkste wielrenploegen met de beste doping winnen.

Is het belangrijk dat tourwinnaars zonder doping te hebben gebruikt winnen? Zo ja, dan controleer je. Zo niet, dan gebruik je het geld om zeldzame ziekten te genezen en dan zien de wielrenners zelf maar wat voor doping ze gebruiken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:32

Ik ben geen wielrennen-fan, maar ik krijg toch wel heel erg de indruk dat men vooral Lance als zondebok gebruikt en zo de aandacht hoopt af te wenden van de vele andere wielrenners of sporters die misschien ook hebben gebruikt. Ik vind het heel vreemd dat iemand wordt veroordeeld, zonder dat er enig bewijs is van het gebruik, behalve wat getuigenverklaringen die misschien ook niet helemaal zuiver zijn. Eigenlijk vind ik dit het "enge" van het hele verhaal. Geen bewijs, toch veroordeeld en afgeserveerd!! Of hij nu wel of niet heeft gebruikt, Lance was/is een groot sportman.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:28

Ik vind het maar een vreemd verhaal, hoe kan hij nou veroordeeld worden terwijl hij officieel als niet-positief getest is tijdens de tour?

Vraag me echt af of ik er nou zo raar tegen aan kijk, misschien iemand die het wel snapt en het kan uitleggen? O:)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:11

Lance wordt nu inderdaad gebruikt voor deze campagne, dit is een icoon en ze gebruiken hem nu om een voorbeeld te stellen en een statement te maken.
Maar dat er iets moet veranderen was wel duidelijk, de grote wielerrondes worden al jaren in het laboratorium uitgevochten, de controles hobbelen er achteraan. Er komen steeds nieuwe doping methodes en elke keer duurt het even voor hier weer een controle test op ontwikkeld is en tegen die tijd is de doping ontwikkeling ook weer een stap verder.
Dat Armstrong nu gepakt wordt op alleen maar getuigen verklaringen is niet helemaal waar. Ze hebben meerdere oude stalen bloed die een afwijkende waarde hebben waar ze toen niets mee konden die naar nu blijkt mogelijk wijzen op bloeddoping.
Daarnaast zijn er ook middelen aangetoond die niet op de doping lijst voorkomen maar wel gebruikt worden om bepaalde doping middelen "onzichtbaar" te maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:03

furious schreef:
Ja hij was de beste onder de doping gebruikers. :=

wat ik al eerder aan gaf, is daar bewijs! voor... dus onomstotelijk bewijs.
verklaringen van teamgenoten en anderen die nu dus komen met "je, toen en toen en toen" vind ik geen bewijs. dat zijn dingen die verteld worden door mensen , mensen kunnen altijd eigen gewin voor de waarheid stellen( en dat gebeurt helaas maar al te vaak)
dus zolang het allemaal alleen maar gebaseerd is "ik weet, ik hoorde, ik zag" en dat komt ook allemaal nog eens om de bocht kakken x jaar na dato, zal het mij om het even zijn wie er gelijk heeft /hoe het echt zit.
Ik heb nog geen bewijs gezien en er staat me iets bij van "innocent until Proven! guilty"
well, hand over the proof then.

if they can't prove it, it didn't happen :+

en even als toevoeging, ik interesseer me helemaal niet ! in wielrennen, ik volg sowieso geen enkele sport...sport moet je doen, niet kijken :n
en het zal me jeuken wie er wanneer wint in de tour france, wimbledon of welk ander mekka onder de sportveldjes :+

edit: Taffje, kijk dat is info die wist ik niet, maar dan nog... is er al echt onomstotelijk bewijs of alleen vage indicaties en vermoedens?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:14

Mijn vraag is of dit ook gebeurt (met nieuwe methoden naar oude uitslagen kijken) of alleen bij Armstrong? Hij zal niet de enige zijn. Ik las dat nu ook zijn marathonuitslagen worden verwijderd. Ik vind het een hetze en ik ben geen fan, maar zo komt het bij mij over.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:17

Gewetensvraag:

Wanneer spreek je van doping en wanneer van prepareren voor een wedstrijd?
Wanneer is een supplement gebruiken doping? Extra eiwitten eten is dat doping?

In alle sporten gebruiken sporters speciale dieeten in aanloop naar een wedstrijd. Wanneer het natuurlijk is, is het geen doping?
Epo is gebruik maken van je eigen bloed? Wel of geen doping?

Ik had hier van de week een discussie over en het bleek niet zo zwart wit te zijn. Natuurlijk zijn mensen het snel eens als het over kunstmatige rotzooi gaat. Maar er is een heeeeeeeeeeel groot grijs gebied.

Kijk hier maar op bokt hoeveel paarden supplementen gevoerd krijgen. Hebben ze het nodig? Ze presteren er beter op. Is het doping?

Het doet me verdriet zo'n groot sporter als Armstrong onder uit te zien gaan. Want met of zonder doping ; hij kan afzien en een geweldige renner.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:26

Ik volg het doping probleem van Armstrong al jaren. En ik heb toch al jaren het idee dat er iets niet klopt. Goed fietsen ja, dat kan hij, hard trainen ja dat kan ook. Maar wat me bij hem altijd heeft verbaasd is dat hij vooral de Tour heeft meegedaan en op een enkele uitzondering na elke tour bijna alle dagen ultra fit was zonder een slechte dag. En dat kan menselijk gewoon niet. Hoe fit je ook bent geen mens kan dit volhouden omdat een lichaam nu eenmaal herstel nodig heeft.

En een nadeel is idd de inmense winsten die ze halen, als een of twee steeds winnen kun je in de verleiding komen ook te gaan gebruiken. Maar ik blijf er vanaf moment een vanuit gaan dat hij iets gebruikt heeft alleen veel handiger is, meer geld heeft dit te verdoezelen.

Wat me vooral nu bevestigd in het gelijk van het rapport. Waarom zouden zoveel renners nu toegeven zelfs nu ze gestopt zijn gebruikt te hebben onder Armstrong. Wat winnen zij ermee dat te zeggen of om te liegen. Je kunt er niet omheen dat jaren zijn ploeg allemaal wel opvallend sterk was en het lang volhield zonder dipdagen. En dat is ook eigenlijk niet waarschijnlijk.

Maar voor mij de allerbelangrijkste reden dit te geloven is Mart Smeets. Klinkt misschien vreemd maar hij is altijd vol overtuigd geweest dat Armstrong schoon was omdat er nooit wat gevonden is. Hij schijnt inzage gehad te hebben in een stukje rapport en dat is kennelijk genoeg om zijn jarenlange overtuiging overboord te gooien, hij voelt zich echt bedondert.

Nu moet dit rechtgezet worden, straf iedereen die ermee te maken heeft gehad. Geef niemand de afgepakte tourzeges. En ga vanaf nu door met een schone lei. En pak dan meteen de belachelijke ploeginvloed aan zodat renners weer mogen fietsen op eigen initiatief in een wedstrijd en niet gedicteerd door een ploegleider die bepaald wanneer ze mogen ademhalen zo ongeveer.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:50

Electra63 schreef:
Mijn vraag is of dit ook gebeurt (met nieuwe methoden naar oude uitslagen kijken) of alleen bij Armstrong? Hij zal niet de enige zijn. Ik las dat nu ook zijn marathonuitslagen worden verwijderd. Ik vind het een hetze en ik ben geen fan, maar zo komt het bij mij over.

Nee als je het mij vraagt was hij echt niet de enige. zijn hele team deed mee.
Als je de lijst van de winnaar van de tour de france herziet. Heeft gerust nummer 14 nu de eerste plek. Maar dan weet je nog niet of die renner de controles is ontglipt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:03

Ja, er zijn meer renners achteraf gestraft (geschorst) op basis van nieuwe uitslagen op oude stalen. Alleen zo'n hetze als er nu tegen Armstrong is is wel uniek. Maar dat heeft natuurlijk ook met zijn status te maken. Dit maakt indruk en hier raak je mensen mee die misschien nu toch na gaan denken waar ze mee bezig zijn.