Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 17:21

Hoi,

Vanmorgen toen ik mijn hond naar mijn schoonvader ( dus tevens oppasser ) ging brengen, stond daar een hoop politie voor de deur.
Het ging duidelijk om het huis tegenover mijn schoonvader zijn huis.
Omdat ik er niet van houdt om de politie " lastig " te vallen met vragen, heb ik mijn hond afgezet en ben ik naar mijn werk gereden.

Op mijn werk kreeg ik het nieuws dat er ingebroken was, en dat de bewoners in gevecht zijn gegaan met de inbreker.
De inbreker is later overleden.

Citaat:
Een 37-jarige man is vannacht in het Brabantse Diessen overleden na een vechtpartij met de bewoners van het huis waar hij aan het inbreken was.
De inbreker werd rond half vier 's nachts betrapt door de bewoners van een huis aan de Rijtseweg. Daarbij ontstond een vechtpartij. Toen agenten bij het huis aankwamen, was de man buiten bewustzijn. Hij is ter plekke gereanimeerd, maar overleed kort na aankomst in een ziekenhuis.

Bewoners niet gearresteerd
Ook de bewoners raakten gewond. Ze zijn na behandeling naar het politiebureau overgebracht voor verhoor, maar zijn volgens de politie niet gearresteerd.
Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk, maar sinds twee jaar geldt dat politie en justitie soepeler omgaan met mensen die hun eigen huis verdedigen tegen overvallers en inbrekers.

Gemunt op volières
Buurtbewoners vertellen tegen Omroep Brabant dat de inbreker het mogelijk had voorzien op de volières in de tuin van de bewoners. Er zouden al eerder vogels zijn weggehaald en daarom had de man zijn volières al beveiligd door op een muur metalen pinnen aan te brengen. De politie kan dit nog niet bevestigen.

Bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... iessen.xml

Ik zie het nog wel gebeuren dat de bewoners hier nog voor gestraft zullen worden, ook al wordt er vermeld dat er sinds 2 jaar soepeler mee omgegaan wordt.
Inmiddels worden de bewoners ook gezien als verdachte door het OM.

Citaat:
De man en de vrouw uit Diessen (Noord-Brabant) die dinsdagochtend vroeg in een vechtpartij verwikkeld raakten waarbij een 37-jarige inbreker om het leven kwam, worden door het Openbaar Ministerie (OM) beschouwd als verdachten. Voorlopig worden ze verdacht van betrokkenheid bij de dood van een inbreker, zegt een woordvoerster van het OM in Breda. Het stel is niet gearresteerd en mocht het politiebureau dinsdagmiddag verlaten.

Wat is jullie mening? Ik zou het te gek voor woorden vinden als de bewoners gestraft zullen worden.
Mijn schoonvader is trouwens ook nog te zien in het filmpje, die grijze man met grote snor...

Gr

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:27

Het ligt helemaal aan wat zich er voorgedaan heeft.
Als blijkt dat de inbreker zelf erg aggressief was en het uit pure zelfbescherming gebeurd is als zijnde ongeluk vind ik dat de bewoners niet gestraft hoeven worden.
Als blijkt dat de bewoners buitensporig geweld hebben gebruikt vind ik dat ze weldegelijk flink gestraft mogen worden.
Natuurlijk is het heel fout dat deze man in heeft gebroken, maar om iemand dood te slaan voor een paar vogels gaat natuurlijk veel te ver.
We wonen niet voor niets in een beschaafd land waar iedereen recht heeft op een gepaste straf door de rechter opgelegd.

Just_Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:32

Ik ben heel hard daarin, maar moet ie maar niet ongevraagd bij iemand het huis inkomen.. Eigen schuld..
Laatst bijgewerkt door Just_Biancaa op 25-09-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:32

Nou als je inbreekt dan kun je hier ook een goeie mep met de schop verwachten.
En of je nu komt voor de sleutels van de auto of voor de afwasborstel, niemand komt hier het huis in zonder toestemming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:33

Eigen schuld, dikke bult. Hij hoort daar niet!
Het zou belachelijk zijn als de bewoners hiervoor gestraft worden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:33

Eigen schuld, denk ik dan. Totaal geen medelijden met de inbreker, ze zouden vaker eens aangepakt moeten worden.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:34

Boontje komt om zijn loontje, eigen verantwoordelijkheid als je in iemands huis inbreekt.
Zeker als er al vaker is ingebroken kan je verwachten dat ze een keer uit hun stekker gaan.

Chiave

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:36

Inderdaad. Die inbreker had niet binnen moeten komen, dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben blij dat we tegenwoordig "gepast geweld" mogen gebruiken als winkeliers.
Moet er niet aan denken dat ik me in elkaar moet laten rammen door een inbreker of wat dan ook en dan ook nog in de bak moet.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:37

Heel simpel: dat is het risico van het "vak" inbreker.... Geen medelijden mee.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:38

Een heel mooi voorbeeld van het lik op stuk beleid.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:39

Ik verbaas me echt over sommige opmerkingen hier. :r
Niemand verdient zoiets. Verder ligt het geheel aan de situatie; als de inbreker agressief was, dan snap ik dat de bewoners zichzelf willen verdedigen en dat vind ik ook heel normaal. Maar mocht het zo zijn dat er buitensporig geweld is gebruikt door hen dan mogen ze daar best voor gestraft worden imo.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:41

Nouja, ik vind vermoord worden omdat je inbreekt wel een erg strenge straf. Als de man zelf agressief was en de bewoners het echt uit zelfverdediging hebben gedaan wordt het een ander verhaal.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:42

Absoluut mee eens... Hij hoorde daar niet... zie het maar als 'beroeps-risico'.
Misschien als er eens risico's verbonden zijn aan inbreken, behalve een preek van de politie, dat mensen
eens nadenken om het dan te laten.
Als er een bewoner gedood was door die inbreker, had die er vast ook geen verantwoording voor genomen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:43

Fiffill schreef:
Maar mocht het zo zijn dat er buitensporig geweld is gebruikt door hen dan mogen ze daar best voor gestraft worden imo.

Ik denk dat je in de emotie al snel buitensporig geweld gaat toepassen. (iemand op jouw terrein, in handbereik van jouw emotionele spulletjes, bescherming van je vrouw/ man, je eigen huis hoort veilig te zijn)
Vind niet dat de eigenaren schuldig zijn.

Ja hij is dood, weer een inbreker minder.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:46

Cerilene_ schreef:
Het ligt helemaal aan wat zich er voorgedaan heeft.
Als blijkt dat de inbreker zelf erg aggressief was en het uit pure zelfbescherming gebeurd is als zijnde ongeluk vind ik dat de bewoners niet gestraft hoeven worden.
Als blijkt dat de bewoners buitensporig geweld hebben gebruikt vind ik dat ze weldegelijk flink gestraft mogen worden.
Natuurlijk is het heel fout dat deze man in heeft gebroken, maar om iemand dood te slaan voor een paar vogels gaat natuurlijk veel te ver.
We wonen niet voor niets in een beschaafd land waar iedereen recht heeft op een gepaste straf door de rechter opgelegd.

En dat zal je dus niet weten....
en wanneer spreek je van buitensporig geweld? de inbreker was (als ik het persbericht goed begrijp) niet dood maar buiten bewustzijn toen de politie arriveerde. In sommige gevallen kan een kleine tik al genoeg zijn.

Wij weten niet wat er gebeurd is, kennen de medische geschiedenis van de inbreker niet en weten niet wat de inbreker kwam jatten. Als hier iemand komt om te vogels te jatten sta ik niet voor mezelf in, het zijn mijn huisdieren en ik ben er gek op. Een TV bv is vervangbaar en wordt (deels) vergoed door de verzekering (mits je verzekerd bent natuurlijk). Een dier heeft vaak emotionele waarde ;) .
Als er hier iemand inbreekt en hij/zij wordt betrapt dan zal ik ook niet vriendelijk helpen met mn spullen inpakken en inladen zodat hij/zij deze mee kan nemen ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:47

Daarom zeg ik, het ligt geheel aan de situatie. Als je bedreigd wordt snap ik dat je jezelf (of je naasten) wilt verdedigen maar stel dat daar geen sprake van was, dan vind ik dat de bewoners een gepaste straf mogen (horen) te krijgen. Er is een verschil tussen zelfverdediging (bijv een klap uitdelen) en buitensporig geweld (bijv doorslaan als iemand al uitgeschakeld op de grond ligt). We weten niet wat er hier gebeurd is maar dan nog vind ik het een beetje misselijk om direct 'eigen schuld dikke bult' te gaan roepen, niemand verdient dit.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:49

Cerilene_ schreef:

Had ie beter na moeten denken en van andermans spullen af moeten blijven..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:50

maar wanneer is het buitensporig? je geeft de inbreker een klap voor zn harses en verspert de weg naar buiten om te wachten op de politie die inmiddels is gebelt.
De inbreker probeert naar buiten te kopen en krijgt nog een paar knallen om te voorkomen dat hij je voorbij gaat en de politie ontloopt.

De laatste paar knallen (voor het wegkomen) kunnen dan als buitensporig worden gezien omdat je zelf niet meer direct in gevaar bent maar omdat je op de politie wacht.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:50

misschien moeten ze zijn hoofd maar afhakken en op een stok prikken voor de deur. net als in de middeleeuwen, dat zal ze voortaan wel afschrikken...
:') :')(en ik ben uiteraard sarcastisch ja).

ik vind het normaal dat de bewoners zich hebben verdedigd, maar genoeg is genoeg. het ligt echt heel erg aan de situatie,

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:51

Vervelend, maar dat is gewoon een risico van inbreken. Je moet niet zomaar in iemands huis gaan. Het zal vast niet de bedoeling van de bewoners zijn geweest om de inbreker 'om te leggen', maar het is helaas gebeurd. Ik ben het eens met de meeste hier, de inbreker hoorde niet in dat huis te zijn en zo is het.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:52

Fiffill schreef:
Als je bedreigd wordt snap ik dat je jezelf (of je naasten) wilt verdedigen maar stel dat daar geen sprake van was, dan vind ik dat de bewoners een gepaste straf mogen (horen) te krijgen.

Vind dat je sowieso al bedreigd wordt als er een vreemde ongenode gast in je huis komt. Of hij nou voor de tv of de vissenkom komt. Hij/ zij is een bedreiging voor de bewoners van het pand.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:53

Mri schreef:
maar wanneer is het buitensporig? je geeft de inbreker een klap voor zn harses en verspert de weg naar buiten om te wachten op de politie die inmiddels is gebelt.
De inbreker probeert naar buiten te kopen en krijgt nog een paar knallen om te voorkomen dat hij je voorbij gaat en de politie ontloopt.

De laatste paar knallen (voor het wegkomen) kunnen dan als buitensporig worden gezien omdat je zelf niet meer direct in gevaar bent maar omdat je op de politie wacht.

Als die vent jouw aanvalt snap ik dat je niet rustig gaat staan wachten tot hij je wat doet, maar iemand neerslaan die je niet bedreigt vind ik onder buitensporig geweld vallen. Ik zeg niet dat de bewoners er wat aan kunnen doen want ik ken de situatie niet, maar de andere mensen hier kennen die ook niet en ik vind niet dat je meteen kunt doen alsof deze man dit verdient heeft. Ik hou inbrekers heus geen hand boven het hoofd maar het gaat hier wel gewoon over een persoon, niet een ding.

IndianLady schreef:
Fiffill schreef:
Als je bedreigd wordt snap ik dat je jezelf (of je naasten) wilt verdedigen maar stel dat daar geen sprake van was, dan vind ik dat de bewoners een gepaste straf mogen (horen) te krijgen.

Vind dat je sowieso al bedreigd wordt als er een vreemde ongenode gast in je huis komt. Of hij nou voor de tv of de vissenkom komt. Hij/ zij is een bedreiging voor de bewoners van het pand.

Is nog geen reden om hem dood te slaan, of beter gezegd (ik ga er even vanuit dat dat ook niet de bedoeling van de bewoners was ;) ) hier te gaan roepen dat 't maar net goed is voor de man.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:55

Pffff een inbreker heeft in mijn ogen geen rechten.
Blijf uit iemand anders zijn huis en met je poten van andermans spullen af.

Het is te gek voor woorden dat je een inbreker geen pak rammel meer mag geven.
Ook nog een kopje thee aanbieden zeker als je iemand betrapt. :roll:

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:56

Mri schreef:

Buitensporig is altijd lastig vast te stellen in dergelijke situaties, over het algemeen loopt het tijdens een inbraak nu niet echt over van de ooggetuigen.

En als we bij dit voorbeeld blijven; als de inbreker netjes was blijven zitten had hij de laatste knallen ook niet gehad. Iemand kan al komen te overlijden als hij een beetje rottig tegen de betonnen bloempot komt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:56

Fiffill schreef:
Ik verbaas me echt over sommige opmerkingen hier. :r
Niemand verdient zoiets. Verder ligt het geheel aan de situatie; als de inbreker agressief was, dan snap ik dat de bewoners zichzelf willen verdedigen en dat vind ik ook heel normaal. Maar mocht het zo zijn dat er buitensporig geweld is gebruikt door hen dan mogen ze daar best voor gestraft worden imo.

Hier ben ik het helemaal mee eens.