Bejaardentehuis plaatst allochtonen bij elkaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij ervan dat bejaarden per etnische achtergrond worden ingedeeld?

Ik vind het een slechte zaak, want zo maak je de verschillen tussen groepen alleen maar groter.
23 (10%)
Begrijpelijk, want demente ouderen functioneren nou eenmaal het best in voor hen vertrouwde omgevingen.
175 (76%)
Hier kan ik niet zomaar een mening op geven.
32 (13%)

Totaal aantal stemmen: 230

papagroom

Bejaardentehuis plaatst allochtonen bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 15:56

Een verzorgingshuis voor demente ouderen in Rotterdam gaat haar inwoners wel op een heel aparte manier indelen: de bejaarden worden per etnische achtergrond bij elkaar geplaatst. Het complex bestaat uit vijf woonunits die ieder zijn ingericht naar een andere cultuur. Zo vind je er Turkse en Marokkaanse ruimtes, waarin de inrichting is aangepast en ook het eten uit die landen zal worden geserveerd.

Dat is volgens de oprichters van het tehuis nodig omdat de ouderen die aan Alzheimer lijden terugkeren naar herinneringen uit hun jeugd. Omdat ze de dingen uit de laatste fase van hun leven vergeten, zouden ze in paniek kunnen raken bij een minder vertrouwde omgeving.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1298 ... tie__.html
Laatst bijgewerkt door Duke op 01-10-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bron toegevoegd

Hilli

Re: Bejaardentehuis plaatst allochtonen bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:31

NM --> LZP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:32

Waar is de bron? :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:32

Als het echt om die rede is die ze noemen vind ik het super dat ze daar rekening me houden. Zeker als het ook blijkt te helpen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:34

Ik vind het geweldig. Mensen met alzheimer voelen zich veilig bij/met dingen uit hun jeugd...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:34

Wauw, wat goed zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:35

Om deze reden hebben ze ook ergens in Engeland een straat uit de jaren 50 nagebouwd, het is bewezen dat dit dementerende ouderen helpt herinneringen vast te houden :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:35

Als het voor demente ouderen is vind ik het een heel goed plan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:37

Oké thanks Jans!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:42

Hee bij die organisatie werk ik :')
Ik vind het een goed plan, vooral om de redenen die al aangegeven worden, ze voelen zich het veiligst in een vertrouwde omgeving :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:53

Met die reden vind ik het juist heel erg goed. Veiligheid en ergens aan kunnen vasthouden is voor mensen met Alzheimer juist heel erg belangrijk. Geeft hen veel meer rust.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:55

Ik denk dat het niet verkeerd is bij deze doelgroep (ouderen met Alzheimer).
Hier in de buurt bestaat er al een paar jaar een verzorgingtehuis 'speciaal' voor ouderen van Indische of Molukse afkomst :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:58

Jans schreef:
Om deze reden hebben ze ook ergens in Engeland een straat uit de jaren 50 nagebouwd, het is bewezen dat dit dementerende ouderen helpt herinneringen vast te houden :j

In nederland hebben ze om deze reden een bushalte gebouwd. Er was een groepje mensen die ging dan bij de plaatselijke halte staan, maar dat was te gevaarlijk. Toen hebben ze op een veilige plek een nep halte gebouwd :D Wanneer het was, weet ik niet zo.

Ik vind het prima hoor het op deze manier te doen. Ook in gewone bejaardentehuizen zou ik er geen moeite mee hebben. Ik denk dat veel ouderen zich bij gelijkgestemden toch prettiger voelen. Zo zie je ook dat heel veel bevolkingsgroepen bij elkaar in de wijk gaan wonen. Zo hadden wij vroeger een molukse straat en een turkse straat. Om mensen op die leeftijd nog met dat soort dingen bezig te laten houden, is toch onzin.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:58

Begrijpelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:03

Als ik kijk naar de oma van mijn vriend.. zo'n tehuis snap ik heel goed dat bejaarden die dementeren gewoon veel verder aftakelen. Er wordt daar niks nada gedaan aan recap uit het verleden. Terwijl het een tehuis is speciaal voor dementie.. :(:) ik zou haar ook zo in een tehuis steken waar ze een programma hebben waarin ze de jeugd nabouwen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:06

bij een huis wat de zorg heeft over dementerende ouderen (of dit nu alzheimer is of ander) heeft redelijk wat zaken om rekening mee te houden, momenteel zijn er idd de eerste echte generaties ouderen die als gastarbeider naar nederland zijn gekomen, of mee zijn gekomen met, die mensen raken steeds meer van het nu en van het verleden kwijt met terugwerkende kracht.
deze mensen zullen zich naar alle waarschijnlijkheid idd veel veiliger en op hun gemak voelen en dus ook veel rustiger zijn in een omgeving die ze herkennen , die herkenningspunten hebben met hun jeugd, waar zij in hun bovenkamer naar terugkeren.
dus ik denk dat het een goede zaak is.

mensen die dergelijke zorg nodig hebben op deze manier een bepaalde mentale veiligheid bieden door hun omgeving herkenbaarder te maken zullen ook minder rustgevende/kalmerende middelen nodig hebben vermoed ik en ook de verzorging zal minder met confrontaties te maken krijgen...
ik zie er eigenlijk vooral voordelen in

en btw...Papagroom, ben jij telegraaf abonnee ofzo ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:11

Veel bejaarden worden hier uitsluitend in oude victoriaanse gebouwen gehouden en in een buurt waar alles er nog traditioneel uit ziet.

Ik kan me eerlijk ook niet voor stellen dat een bejaarde, dement of niet zich prettig voelt in een ultra modern koud gebouw.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:15

Ik vind het trouwens geen 'heel aparte manier', maar best wel logisch.
Wanneer allochtone ouderen in een verzorgingshuis komen, zijn ze al in een aardig ver stadium. Een vertrouwde (herkenbaar, veilige) omgeving is dan veel belangrijker dan ze proberen te 'integreren'.
En daarbij zullen ze de nederlandse taal sneller kwijtraken dan hun eerste taal, voor communicatie wel zo handig als die taal wordt aangeboden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 17:30

Sonja_vR schreef:
bij een huis wat de zorg heeft over dementerende ouderen (of dit nu alzheimer is of ander) heeft redelijk wat zaken om rekening mee te houden, momenteel zijn er idd de eerste echte generaties ouderen die als gastarbeider naar nederland zijn gekomen, of mee zijn gekomen met, die mensen raken steeds meer van het nu en van het verleden kwijt met terugwerkende kracht.
deze mensen zullen zich naar alle waarschijnlijkheid idd veel veiliger en op hun gemak voelen en dus ook veel rustiger zijn in een omgeving die ze herkennen , die herkenningspunten hebben met hun jeugd, waar zij in hun bovenkamer naar terugkeren.
dus ik denk dat het een goede zaak is.

mensen die dergelijke zorg nodig hebben op deze manier een bepaalde mentale veiligheid bieden door hun omgeving herkenbaarder te maken zullen ook minder rustgevende/kalmerende middelen nodig hebben vermoed ik en ook de verzorging zal minder met confrontaties te maken krijgen...
ik zie er eigenlijk vooral voordelen in

en btw...Papagroom, ben jij telegraaf abonnee ofzo ;)

Nee hoor....Leeuwardercourant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:56

Alleen maar goed inderdaad, mits mensen niet domweg bij "soortgenoten" worden gestopt, waar ze door hun iets anders dan anders verlopen jeugd zich juist totaal niet thuis voelen :P

Denk aan een persoon die dan wel in een bepaald land is opgegroeid, maar dan binnen een heel westerse enclave ofzo, of die zich juist nog thuis heeft gevoeld in die omgeving / cultuur of daar nare herinneringen aan heeft, beetje jammer als die toch heel bureaucratisch in zo'n "hokje" gestopt wordt :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:57

pmarena schreef:
Alleen maar goed inderdaad, mits mensen niet domweg bij "soortgenoten" worden gestopt, waar ze door hun iets anders dan anders verlopen jeugd zich juist totaal niet thuis voelen :P

Denk aan een persoon die dan wel in een bepaald land is opgegroeid, maar dan binnen een heel westerse enclave ofzo, of die zich juist nog thuis heeft gevoeld in die omgeving / cultuur of daar nare herinneringen aan heeft, beetje jammer als die toch heel bureaucratisch in zo'n "hokje" gestopt wordt :)

en dat is nou net het idee: als ze dement worden kunnen ze zich vaak alleen nog hun jeugd herinneren...

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:14

Zowel voor de cliënten alswel de verpleging is het een super idee. De cliënten hebben een veilige haven en krijgen ook nog de zorg die het beste bij hun cultuur past. Hopelijk gaan ze hier mee door in de rest van Nederland.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:18

En vergeet het eten niet. Mijn moeder is dement, zit in een verzorgingstehuis waar ook een demente vrouw zit die in Indonesië is geboren. Die leeft helemaal op als er een keer nasi op het menu staat - ook al is het dan de verwaterde Nederlandse versie van nasi. Krijgt zij gewoon een beetje meer sambal er bij :j

Ik vind het een prima initiatief.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:45

Mijn oma had ook alzheimer, wat een verschrikkelijke ziekte is het toch. Ik denk dat mijn oma ook zeker baat zou hebben gehad bij een meer aangepaste omgeving.

Ze heeft dr hele leven op een boerderij gewoond, in het verpleegtehuis kreeg ze een klein kamertje en vereenzaamde daar helemaal... :n